Hunduppdateringstråden del 17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Renoveringsobjektet Skägget.
Har längtat länge efter att få sätta trimmern i honom men inväntat mildväder. I dag kom det!
aR3SE8X.jpg

En stund senare var halva hunden borta och klorna klippta. Jag är nu utfryst. I morgon vankas dusch så jag lär inte bli mer poppis då :p
Men nu ser han ut som en hund :)
7ZPqnsb.jpg

@Voff Snygg han blev!

Fina damen tyckte kalkonen vid första anblick var lite väl stor. Så där som man kan tycka när man nästan är lika stor (hon väger 6 kg och kalkonen vägde 3kg).
Så jag fick stycka den i olika bitar, vilket gjorde mig skitstolt som vegetarian med noll koll på kött. :D

Bifogade filer

• kalkon.webp
    kalkon.webp
    187 KB · Visningar: 123
Det är en Giant Talon (om jag inte tänker galet), 2017 års modell. Den valdes till stor del för att jag ville ha något med skivbromsar och enligt en cykelnördig vän var alla grejer på den cykeln av bra kvalitet. Just nu har jag på tokigt bra dubbdäck, Schwalbe Ice Spiker Pro, men det är så jäkla moddigt ute att de knappt hjälper :grin: På is är de däcken fantastiska, känns som torr sommarväg även när det är så halt att jag inte vågar sätta ner fötterna.

Cykeln passar mig i alla fall utmärkt, den är så bekväm att jag kan cykla i många timmar utan att bli trött alls, bromsarna är så bra att jag inte vågar cykla på något med "vanliga" bromsar längre osv. Nackdelen är väl att nu när jag upptäckt hur bra en cykel faktiskt kan vara, då blir jag sugen på något ännu bättre :angel:

Såhär ser cykeln ut:
Giant_Talon_2_LTD_27_5__blue[1470x849].jpg

Vinterdäcken:
SCHWALBE_Ice_Spiker_Pro_Performance_29_x_2_25_Winter_Draht[500x500].jpg

Vinterdäcken idag, med all snömodd... (det blev dock bättre så fort vi kom ut på skogsvägarna)
28616701_1013506988797681_3806135812114362172_o.jpg
Tack för ett så utförligt svar! Skivbromsar känns som mkt bra att ha. Vinterdäck känns ju som en smart investering, visste dock inte att det blev så med snömodden - segt! Får ta och kolla runt på vilken cykel som kan passa mig :).

Min säng brakade nyss ihop. Vad tusan?? :confused:
Nu får jag sova i soffan, som egentligen bara är en divan.. Tur att man är kort!

Tack för ett så utförligt svar! Skivbromsar känns som mkt bra att ha. Vinterdäck känns ju som en smart investering, visste dock inte att det blev så med snömodden - segt! Får ta och kolla runt på vilken cykel som kan passa mig :).
Ja, skivbromsarna är underbara. Förut tänkte jag att det bara var något för de extremt nördiga cyklisterna. Nu tänker jag att de enda som kan gilla vanliga bromsar är de som aldrig testat skivbromsar :p Köper du någon som du dessutom sitter bekvämt på, då blir det nog jättebra.
(Och justja, stötdämpning fram är jäkligt bekvämt)

Dag 3 på jobbet för Effie idag. Hon verkar gilla att vara här, busa med kollegan iognera kunder. Har införskaffat lite leksaker och underhåller sig själv just nu med en liten tennisboll. Hon leker mer som en katt än som en hund.

Idag blir det till att leta fram säkerhetsbältet till tant Lilly. Dags för ett veterinär/tandläkarbesök. Hon har rätt mycket tandsten och en del tänder som kan lossa tror jag.

Hoppas hon klarar narkosen bättre denna gång sist var hon väck i flera dagar.

Sigge inlämnad till veterinären för att ta bort tänder+ en grej på tandköttet. Stressad djurvårdare som tog emot och så är man ju lite orolig från början :( fick bra intryck av veterinären vid tidigare besök iaf.

Alltså folk som resonerar fullt och fast utifrån resonemanget "det har gått bra för min hund i x år utan skador så det finns ingen risk". En person på FB startade en tråd angående att hen gav kokta märgben till sin hund... Vad har man för logik när man bara ser till sin egen hund och anser att det är helt riskfritt att ge tillagade märgben endast utifrån att ens egen hund hittills inte tagit skada? Hur kan man bortse från alla gånger där andra hundar tagit skada, den forskning eller vad man kan kalla det på varför tillagade ben är farligt att ge?

Tycker det är så vanligt att folk bara ser till sin egen hund för vad som är "sant" - allt från vilket foder som passar/är bäst, till behandling av sår, till aktivering (typ min schäfer är nöjd med promenader så visst passar rasen som enbart sällskapshund) - varför är folk så... ja vet inte "inskränkta" eller vad man ska kalla det. Stör mig så på den typer av människor :meh:.

Tycker det är så vanligt att folk bara ser till sin egen hund för vad som är "sant" - allt från vilket foder som passar/är bäst, till behandling av sår, till aktivering (typ min schäfer är nöjd med promenader så visst passar rasen som enbart sällskapshund) - varför är folk så... ja vet inte "inskränkta" eller vad man ska kalla det. Stör mig så på den typer av människor :meh:.

Åh, gud ja. Stör ihjäl mig på sånt folk.

Gick ut på en promenad som var tänkt att vara lite halvlång eftersom vi har vilodag.. Ptja, så gick det med den planen, för vi stötte på några vänner som också har vallhundar så de fick leka och rusa i snön :D Benji fick gå i koppel för han kan inte hundvett :angel:
Nu har jag stretchat Tinja och de har redan slocknat båda två. Så nöjda hundar :love:

Som ni kanske sett har jag nya daghundar hos mig. En eurasier och en samojed. Jag har ju känt dessa lite sedan innan så jag måste ju bara visa er det här.

När jag lärde känna Ludde (samojeden) så var han inte stor och jag tog denna bilden på honom vid vårt första möte.
4V4dr0n.jpg

HUR söt får man vara liksom?
Ni som har koll på bildtråden här i hundformet såg hans söta nylle idag, lite mer än ett år efter att valpbilden togs.
NFmqOud.jpg

Var bara tvungen att dela med mig av en valpbild vs idag-bild. Han är ju liksom världens sötaste grej. Sambon som är i USA ringde och ville facetime:a för att se hundarna. Hans kommentar var som alltid ”Varför vill du inte ha en samojed, de har ju så roliga!” :angel:

Och nästa vecka kommer Luna. Tyvärr missar sambon henne då han är bortrest även då (Luna + sambo är kära i varandra. Jag kan liksom inte jämföras med Luna. Sambon hade valt bort mig alla dagar i veckan, typ). Han tyckte att jag skulle säga nej till att passa henne. ”Ska du få träffa henne ska jag också få träffa henne, annars är det inte rättvist”. :rofl:

Som ni kanske sett har jag nya daghundar hos mig. En eurasier och en samojed. Jag har ju känt dessa lite sedan innan så jag måste ju bara visa er det här.

När jag lärde känna Ludde (samojeden) så var han inte stor och jag tog denna bilden på honom vid vårt första möte.
4V4dr0n.jpg

HUR söt får man vara liksom?
Ni som har koll på bildtråden här i hundformet såg hans söta nylle idag, lite mer än ett år efter att valpbilden togs.
NFmqOud.jpg

Var bara tvungen att dela med mig av en valpbild vs idag-bild. Han är ju liksom världens sötaste grej. Sambon som är i USA ringde och ville facetime:a för att se hundarna. Hans kommentar var som alltid ”Varför vill du inte ha en samojed, de har ju så roliga!” :angel:

Och nästa vecka kommer Luna. Tyvärr missar sambon henne då han är bortrest även då (Luna + sambo är kära i varandra. Jag kan liksom inte jämföras med Luna. Sambon hade valt bort mig alla dagar i veckan, typ). Han tyckte att jag skulle säga nej till att passa henne. ”Ska du få träffa henne ska jag också få träffa henne, annars är det inte rättvist”. :rofl:
Det är något visst med samojedernas utseende :love:
29026422_10210502718352285_1245718364380225428_n.jpg

Idag har klenbeningen gått med på en 6km skogspromenad,delvis lös och inkallningen funkar :up: ,trädskördaren var inte farlig trots att den låter som fan.
Men hon är en riktig lukthund,allt ska sniffas på och det finns väldigt mycket ris i skogen att lukta på :banghead: Det tog tid att komma runt.
Fralla ungdomen fortsätter våga vägra koppel :mad: så hon fick stanna hemma ensam.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
813
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
366
Senast: chimichanga
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 922
Övr. Hund Hundägare nuförtiden ringer veterinären för hunden ätit några tomater, riskakor eller chips och åker raka vägen och kräker hunden om den...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
5 494
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar