Hunduppdateringstråden del 17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Antingen färskfoder (van vid musch) eller blöt upp torrfodret mosa det lite o så in i kongen,sen frysen.
Inte lever eller leverpastej för då blir hon dålig i magen.
Alltså jag blir alltid förvånad när jag läser att folk fyller en kong med leverpastej (rätt vanligt att läsa det på FB så menar inte dig) - känns som det inte är bra för någon hund att äta så mkt pastej så att det fyller en hel kong (oavsett om de blir dåliga i magen av det eller ej).

Aysu har ju sin skadade trampdyna, och Ebrahs icebug-sår på tassen har fått en fin sårskorpa nu som jag inte vill att slits bort, så idag blev det cykeltur istället för lösspring!

Ungefär 1 1/2 mil bredvid cykeln blev det. Snabbt och stökigt i början, men så fort stöket lagt sig så blev det helt fantastiskt fint. Sista kilometern ungefär så la båda damerna ner tempot, då var de trötta :)

Nu har de båda fått stretching och lunch och sover gott i soffan. Jag funderar lite på om vi ska börja cykla oftare. Delvis för att Ebrah är dålig på att gå i koppel, delvis för att jag är så jäkla långsam när jag går att det inte blir någon direkt träning för dem. Jag märker att de blir mer avslappnade i kropparna om de får trava bredvid cykel eller gå i flexi istället för i korta läderkoppel, just för att de kan hålla ett för dem lämpligare tempo. Jag vågar dock inte ha båda i flexi samtidigt, så det blir lite varannan promenad för dem. Nu funderar jag alltså på att cykla till de ställen där jag kan ha dem lösa, så att det mest blir koppelpromenader när vi går rastningsrundor... Får se lite om det kan fungera.

28750938_770975009770116_5387457811888209920_n.jpg

Och justja. Nu har en fin salukitik hamnat på annons för omplacering. Det är något med henne som jag verkligen gillar, utan att riktigt veta varför. En något äldre (inte gammal) tik som uppfödaren säljer pga tidsbrist. Hade jag bott bättre och haft bättre ekonomi hade det utan tvekan varit lockande. Jag gillar ju gamla, kloka salukis :(

Aysu har ju sin skadade trampdyna, och Ebrahs icebug-sår på tassen har fått en fin sårskorpa nu som jag inte vill att slits bort, så idag blev det cykeltur istället för lösspring!

Ungefär 1 1/2 mil bredvid cykeln blev det. Snabbt och stökigt i början, men så fort stöket lagt sig så blev det helt fantastiskt fint. Sista kilometern ungefär så la båda damerna ner tempot, då var de trötta :)

Nu har de båda fått stretching och lunch och sover gott i soffan. Jag funderar lite på om vi ska börja cykla oftare. Delvis för att Ebrah är dålig på att gå i koppel, delvis för att jag är så jäkla långsam när jag går att det inte blir någon direkt träning för dem. Jag märker att de blir mer avslappnade i kropparna om de får trava bredvid cykel eller gå i flexi istället för i korta läderkoppel, just för att de kan hålla ett för dem lämpligare tempo. Jag vågar dock inte ha båda i flexi samtidigt, så det blir lite varannan promenad för dem. Nu funderar jag alltså på att cykla till de ställen där jag kan ha dem lösa, så att det mest blir koppelpromenader när vi går rastningsrundor... Får se lite om det kan fungera.

Och justja. Nu har en fin salukitik hamnat på annons för omplacering. Det är något med henne som jag verkligen gillar, utan att riktigt veta varför. En något äldre (inte gammal) tik som uppfödaren säljer pga tidsbrist. Hade jag bott bättre och haft bättre ekonomi hade det utan tvekan varit lockande. Jag gillar ju gamla, kloka salukis :(

Lite OT men vad för cykel har du (mer än att det är en mountainbike antar jag)? Har tänkt börja cykla med Ascot men måste först skaffa cykeln :p. Har du vinterdäck till cykeln nu med snön eller går det ok utan?

Lite OT men vad för cykel har du (mer än att det är en mountainbike antar jag)? Har tänkt börja cykla med Ascot men måste först skaffa cykeln :p. Har du vinterdäck till cykeln nu med snön eller går det ok utan?
Det är en Giant Talon (om jag inte tänker galet), 2017 års modell. Den valdes till stor del för att jag ville ha något med skivbromsar och enligt en cykelnördig vän var alla grejer på den cykeln av bra kvalitet. Just nu har jag på tokigt bra dubbdäck, Schwalbe Ice Spiker Pro, men det är så jäkla moddigt ute att de knappt hjälper :grin: På is är de däcken fantastiska, känns som torr sommarväg även när det är så halt att jag inte vågar sätta ner fötterna.

Cykeln passar mig i alla fall utmärkt, den är så bekväm att jag kan cykla i många timmar utan att bli trött alls, bromsarna är så bra att jag inte vågar cykla på något med "vanliga" bromsar längre osv. Nackdelen är väl att nu när jag upptäckt hur bra en cykel faktiskt kan vara, då blir jag sugen på något ännu bättre :angel:

Såhär ser cykeln ut:
Giant_Talon_2_LTD_27_5__blue[1470x849].jpg

Vinterdäcken:
SCHWALBE_Ice_Spiker_Pro_Performance_29_x_2_25_Winter_Draht[500x500].jpg

Vinterdäcken idag, med all snömodd... (det blev dock bättre så fort vi kom ut på skogsvägarna)
28616701_1013506988797681_3806135812114362172_o.jpg

Försökte variera promenaden så gott det gick idag. Först dragpromenad med den bruna och den fläckiga, i varierande snömängd. Lite fick de allt kämpa. Efter det fick Wisslan springa av sig lite med nån form av intervallträning. Skickade tillbaka henne på plogad väg att hämta ”glömd” leksak (på filmen fastnade handtaget i ena frambenet därav den lite långsammare tillbakavägen :p). Direkt efter det fick hon träna skallmarkering med andan i halsen. Duktig brun! :love:

Hur har det gått med skjutandet och Ebun? Och har du fått koll på skjuttiderna @TantAgda :)

(Om jag blandar ihop dig med någon annan ber jag om ursäkt på förhand - är inte mitt skarpaste jag)

Hur har det gått med skjutandet och Ebun? Och har du fått koll på skjuttiderna @TantAgda :)

(Om jag blandar ihop dig med någon annan ber jag om ursäkt på förhand - är inte mitt skarpaste jag)

Du blandar ihop mej helt rätt, eller nåt ;)

Fick tag i ordförande på skjutbanan och han berättade att de har en kalender på hemsidan som uppdateras med tider för skjutningar. :up:
Men, han trodde också att vi hade maximal otur för han vart väldigt förvånad över att det hördes ut i den skogen. I normalfallet blåser det ”på andra hållet” och då trodde han inte att det skulle höras ut dit. Ska testa utan Ebun vid tillfälle

Apropå Kong. Läst att flera lagt in mat i dem hur gör ni då?

Är det något man smörjer in dem i inuti eller färskfoder eller vad?

Aldrig gjort så bara nyfiken fråga :D

Jag mular dom fulla med färskfoder och så från hund prova sen när hund vet hur man gör fryser jag in kongen med Färskfodret i.
Vissa dagar ges hela middagen i kong, jag fyller, hund äter och sen fyller jag igen osv.

Men vadå... Ebrah går ju fantastiskt fint i koppel! Jag tror du hittar på :D

Du blandar ihop mej helt rätt, eller nåt ;)

Fick tag i ordförande på skjutbanan och han berättade att de har en kalender på hemsidan som uppdateras med tider för skjutningar. :up:
Men, han trodde också att vi hade maximal otur för han vart väldigt förvånad över att det hördes ut i den skogen. I normalfallet blåser det ”på andra hållet” och då trodde han inte att det skulle höras ut dit. Ska testa utan Ebun vid tillfälle
Åh men vad himla skönt att du fick tag i någon och fick ett vettigt svar! :) Hoppas att det bara var maximal otur och att dom inte skjuter så ofta så ni kan vara i skogen!

Har en väldigt gnällig släkting som tycker hela världen ska anpassa sig runt hens hundägande. Det är ständiga inlägg på facebook som bara är gnäll, gnäll och gnäll.
I morse hade hen lagt ut en bild på både fb och insta på en hundlatrin som stod bakom en snökant på 3 dm. Hen ondgjorde sig över hur respektlös kommunen var mot hundägare när de inte plogade ända fram till latrinen och tog bort snökanten. Nu fick man kliva två steg i snön.

Jag försökte göra en @dobbis och sitta på fingrarna men det brast.
Kommenterade att kan vi hundägare kliva runt i skogen med våra hundar så klarar vi nog den snökanten också. Det finns kommuner som knappt har latriner öht och då får man ta med skiten hem. Jag tycker det är en bra service av kommunen atf sätta upp latrinerna (de är rätt dyra) samt ha personal som tömmer dom så vi slipper bära hem bajspåsar, som också är ett alternativ när man valt att skaffa hund.

Är ni släkt fortfarande eller har hen sagt upp släktskapet? :angel: :D

Då hunden gillar att klättra på snöhögar och jag inte är lika entusiastisk så har jag fixat ett långt koppel så hon kan få ha lite kul.
Tror ni inte hon sätter sig och bajsar uppe på en snöhög! Så att jag ändå måste klättra med bajspåse i högsta hugg :down:

En viss annan hund (curlyn jag rastar ibland) gör precis samma. Jippie :cautious::rofl:

Alltså jag blir alltid förvånad när jag läser att folk fyller en kong med leverpastej (rätt vanligt att läsa det på FB så menar inte dig) - känns som det inte är bra för någon hund att äta så mkt pastej så att det fyller en hel kong (oavsett om de blir dåliga i magen av det eller ej).
Det var därför jag sa det :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
811
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
366
Senast: chimichanga
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 922
Övr. Hund Hundägare nuförtiden ringer veterinären för hunden ätit några tomater, riskakor eller chips och åker raka vägen och kräker hunden om den...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
5 494
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?