Hunduppdateringstråden del 17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jahapp. Idel positivt på denna fronten *behov av att skriva av mig*.
Små taggar högt uppe på lårbenet (osteofyter?) tyder på HD. Mer antiinflammatoriskt, lite mer motion men lugna puckar och så ska vi träffa sjukgymnast.
Både hoppfullt och inte. Tänker att vi upptäckte åtminstone det tidigt, hon är trots allt ganska exakt endast 8 månader.
Tips, tankar, erfarenheter?
Är inne på att skaffa fiskolja, har hört att omega 3 är bra, men hon äter ju trots allt färskfoder med lax med jämna mellanrum.

Jahapp. Idel positivt på denna fronten *behov av att skriva av mig*.
Små taggar högt uppe på lårbenet (osteofyter?) tyder på HD. Mer antiinflammatoriskt, lite mer motion men lugna puckar och så ska vi träffa sjukgymnast.
Både hoppfullt och inte. Tänker att vi upptäckte åtminstone det tidigt, hon är trots allt ganska exakt endast 8 månader.
Tips, tankar, erfarenheter?
Är inne på att skaffa fiskolja, har hört att omega 3 är bra, men hon äter ju trots allt färskfoder med lax med jämna mellanrum.
Muskler, muskler o åter muskler, samt välslimmad. Snart är det simningssäsong, innan dess kan den få knata i snö o sen blåbärsris. Efter HD röntgen så kan den få dra samt knata upp o ner i grustag. Min förra BC med HD C fick aldrig problem med sina höfter.

Muskler, muskler o åter muskler, samt välslimmad. Snart är det simningssäsong, innan dess kan den få knata i snö o sen blåbärsris. Efter HD röntgen så kan den få dra samt knata upp o ner i grustag. Min förra BC med HD C fick aldrig problem med sina höfter.
Slimmad är hon och ris brukar vi knata i. Tyvärr har hon tappat en del nu vid 1,5 månads vila. Hon är ju inte helt utan muskler. Har läst en avhandling från SLU, som handlade om förebyggande och genetiskt betingat, blev lite lugnare att det inte var mitt fel trots allt.
Men då finns det hopp! Det värsta som kan hända är att hon får ont och inte kan röra sig, då blir både hennes och mitt liv tråkigt. :(

Slimmad är hon och ris brukar vi knata i. Tyvärr har hon tappat en del nu vid 1,5 månads vila. Hon är ju inte helt utan muskler. Har läst en avhandling från SLU, som handlade om förebyggande och genetiskt betingat, blev lite lugnare att det inte var mitt fel trots allt.
Men då finns det hopp! Det värsta som kan hända är att hon får ont och inte kan röra sig, då blir både hennes och mitt liv tråkigt. :(
I kombination med veterinärens undersökningar, när dom är klara och ni vet vad som felas, så rekommenderar jag verkligen att kontakta en BRA hundfysioterapeut som också kan gå igenom hunden (muskelärt), sätta ihop ett vettigt träningsprogram åt er etc.
Visst bor du inte i närheten av Stockholm? Går till en jättebra hundfysioterapeut norr om stockholm men kan tyvärr inte tipsa om någon bortom stockholm. Men det kan säkert andra här!

Håller tummarna för er! :heart

I kombination med veterinärens undersökningar, när dom är klara och ni vet vad som felas, så rekommenderar jag verkligen att kontakta en BRA hundfysioterapeut som också kan gå igenom hunden (muskelärt), sätta ihop ett vettigt träningsprogram åt er etc.
Visst bor du inte i närheten av Stockholm? Går till en jättebra hundfysioterapeut norr om stockholm men kan tyvärr inte tipsa om någon bortom stockholm. Men det kan säkert andra här!

Håller tummarna för er! :heart
Tack vad snäll du är! :heart

Ett par mil utanför Malmö, så om någon annan har tips så får ni gärna skicka PM.

Ok. Jag ligger på mage i sängen. Ebrah ligger på täcket mellan mina ben, har tagit min ena vad som huvudkudde och är allmänt bökig. Aysu ligger ihoprullad bredvid mig, la upp huvudet på min rygg och är allmänt mysig. Men det är nog svårt att sova såhär..

Så olika det kan vara. Jag har erbjudit mina 4 hundar plats i sängen och ingen nappade mer än Skägget. Men jag fick lyfta upp latmasken :cool:
Jarla ligger i badrummet, Mamma Mu i soffan och Criga vid ytterdörren där det drar som mest.

Sängen är för varm för dem :p

Så olika det kan vara. Jag har erbjudit mina 4 hundar plats i sängen och ingen nappade mer än Skägget. Men jag fick lyfta upp latmasken :cool:
Jarla ligger i badrummet, Mamma Mu i soffan och Criga vid ytterdörren där det drar som mest.

Här ligger alltid Alpina i sängen när vi ska sova och Shiera ligger på golvet på min sida.. gärna _under_ elementet! :D

bIozT5i.jpg

Men när vi vaknar så är det alltid tvärtom! Pina på golvet och Shiera i sängen som ska pussas god morgon så fort hon ser att vi är vakna! :rofl:

Jag vaknade nyss, med galet ont i hela kroppen eftersom vi sovit så konstigt. Bestämde mig för att gå på toa, går så konstigt att jag lyckas sparka hårt(!) i en byrå, kommer till sängen och får flytta hundarna för att inte trilla ut själv... Sedan såg jag blod på min tå :grin:

Vet inte om jag sparkat sönder en nagel eller inte. Kanske. Jag har för ont i ryggen för att böja mig och riktigt se... Har gjort rent och plåstrat om. Det gör fortfarande ont och jag har visst blodat ner halva lägenheten också :banghead: Det städar jag om några timmar.... är för trött för allt nu.

Allt det kaoset bara för att hundarna ska sova i sängen...

Har haft andras hundar här hemma ganska mycket senaste tiden, idag är det bara jag och Minn. Har precis kommit hem från en härlig promenad i skogen, en sån där promenad där man går med ett leende och hela bröstet är överfullt med kärlek till sin fantastiska hund. Hon är så underbar min lilla tjej.

Precis kommit hem från en skogspromenad med flocken:
28951867_10214354663734676_8422965744406371841_n.jpg

Tror valpen är den som går bäst i koppel, hon fick dock gå lös en hel del också tillsammans med Nike. Nya tanten Mina är väldig hetsig på spår i skogen, tror hon kanske fått som ovana att dra efter katter och harar då hon släppts ut vind för våg där hon var innan. Nessie gick faktiskt helt okej i koppel, vi har ju behövt träna det sista tiden då det omöjligt att gå ut med fyra hundar varav ett i flexi som trasslar in sig.

Gammeltanten fick fnatt och sprang i trädgården med de andra:
28958268_10214354662134636_1978016269103059724_n.jpg

29027195_10214354663254664_7545931659813710282_n.jpg

28783616_10214354662894655_5352620762573347490_n.jpg

Var iväg med Nike och Mina på tandkoll på förmiddagen, visar sig att Mina inte direkt är en gratishund då tänderna måste åtgärdas och det kommer gå på 2500. Jag hade fått info om att hon varit hos veterinären och klippt klorna och kollat en knöl (som var en fettknöl) och att hon ska vara vaccinerad. Tycker det konstigt att de inte kollat tänderna i samma veva och vaccinationspapper hittar jag inte bara ett kvitto på vaccination från 2010 :meh:. Nu spelar det inte så stor roll, jag hade ju tagit henne därifrån iallafall men varit lite mer beredd på kostnaderna än när man säger att hon varit och kollats hos veterinär nyligen och att hon är vaccinerad.. Hon var iallafall ordentligt försäkrad och det var inga problem att ta över försäkringen.

Såå.. vi gick en långpromenad idag. Det var underbart egentligen. Jag bestämde mig också för att låta hundarna springa lite på ett fält. Vad händer? Jo, Aysu börjar blöda från trampdynan igen och Ebrah från tassen där jag råkade stampa på henne :grin:

Nu är de visserligen glada och nöjda, men vi får nog satsa på långpromenader och cykelturer ett litet tag till så att de läker ordentligt.

Åh vad skönt att det är freeeeedaaaag, jag är SÅ trött! Idag blir det bara en tur till hundshoppen och köpa lite tuggben, sen med Pu in i hundsimmet (så perfekt att affären och simmet ligger vägg i vägg :up: ), sen ska jag bara slappa hela kvällen och hundarna får roa sig bäst de vill :D !

I morgon ska vi leta upp nått ställe med bara mängder av snö (och inte SJUKT mycket snö ;) ) och köra lite sökmarkeringar bl.a :) . Lyxa ska tävla agility både lördag och söndag :) .

Okej, jag har glömt allt om hur man tränar valp och unghund.

Vad har ni för tips på övningar för:
1) Kontakt
2) Impulskontroll
3) Stadga
4) ”bastrick”

Han kan typ ”sitt” och vet vad han heter. Jag har i princip klickat in honom och vi har kört lite omvänt lockande. Han är pigg, positiv, lättbelönad med bus och godis, och läraktig.

Jag tränar ju såklart helst det jag tycker är roligt (kroppskontroll och agilityförberedande) medan jag är rätt kass på att träna vardagslydnad och annat tråkig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
813
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
366
Senast: chimichanga
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 922
Övr. Hund Hundägare nuförtiden ringer veterinären för hunden ätit några tomater, riskakor eller chips och åker raka vägen och kräker hunden om den...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
5 494
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist