Hunduppdateringstråden del 17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har både emot utställning och kan tycka att det är okej. Har ju löwchen som är utan extremer och sällskapsras. Men samtidigt, de har sett likadana ut i typ 1000 år eller ngt, långt innan utställning fanns :p

Man skulle behöva ändra en hel del. Så som det ser ut nu så är det ju verkligen inte okej.

Jag tycker att det är beklämmande att se på många av hundarna som ställs ut på Crufts eftersom de är så extrema. Jag tror inte nödvändigtvis att utställning måste vara av ondo, det största problemet ligger ju i att extremer premieras och att det föder avel på osunda individer. Om domarna istället premierade sunda icke-extrema hundar tror jag att många raser skulle förbättras hälsomässigt. Ett exempel skulle kunna vara att premiera franska bulldoggar med öppna näsborrar och längre nos.

Men då lyfter man ju bara fram extremerna. Som att bara titta på elitidrottarna när majoriteten är glada motionärer. På utställning i loppträsk eller toklanda är det inte så. Och jag tycker ju då att är vissa raser så osunda som man kan få intryck av (jag är ingen expert, jag har bara pms och retlig) borde premierna tokhöjas, fler reservationer införas.

@dobbis vad kostar en fralla att försäkra?
Eller en mops?

Eller en mops?

Jätteenkelt att kolla själv! Bara gå in på olika försäkringsbolag och hitta på en fralla/mops och fylla i sitt personnummer så får du prisförslag.

Till exempel: Svedea, 75000 försäkringsbelopp, 12000 liv, 2500 självrisk + 25% = 7283 kr/år.

Vilka krav på bruksmeriter har aussie och schäfer, som jag förstått inga?

Beror ju sen också på hur man utformar dessa krav på meriter. Är det bara att hunden ska ha någon som helst annan merit än utställning så blir det fånigt. För mig säger liksom viltspår, nosework, rally eller agility inte så mycket. Är helt ointressant. Som sagt, agility får mig bara stressad. Vad som är intressant är ju om exempelvis ck endast kunde delas ut till hundar med bruksmerit (högre sådan?), eller jaktmerit/vallmerit.

Tollarna har inte alls den uppdelningen och många trevliga jakthundar går även väldigt bra på utställning vilket var en av anledningarna att jag valde rasen framför andra retriever.

Wachtelhundklubben har väldigt höga krav för SE UCH och jag tycker att de är ett föredöme med detta!

Först måste de ha tre ck erhållna i jaktklass (vilket innebär att de måste startat minst ukl), ett av dessa ska ha erövrats på SWKs specialutställning. Utöver det ska de ha lägst 3:e pris på jaktprov i unghundsklass eller nybörjarklass alternativt för merit erhållen före 2017, godkänd i unghundsklass eller nybörjarklass på jaktprov med lägst 8 poäng på skott och lägst 2:a pris på jaktprov i öppenklass alternativt för merit erhållen före 2017 1:a pris i öppenklass samt godkänt skogsprov.

Dvs, de behöver i princip vara jaktchampions för att erövra utställningschampionatet, den enda jaktprovsmeriten de inte behöver för SE UCH som dock krävs för SE JCH är gk vildsvinsprov.

Ladda blev SE UCH innan dessa reglerna trädde i kraft, men det som ändrats i reglerna från 1/1 2017 är att de blivit delvis ännu hårdare - nu kräver de även ett gk skogsprov men släpper igenom på ett andra pris i ökl. När Ladda fick sitt SE UCH behövdes inte skogsprovet, däremot krävdes i stället ett förstapris i ÖKL.
Vad jag vet finns det bara två SE UCH i Sverige, där Ladda är den ena och hennes tilltänkta hane är den andra. Han är Sveriges enda dubbelchampion.

Wachtlarnas SE JCH-krav är som sagt också väldigt höga, samma som för SE UCH men plus vildsvinsprovet då. Vi har bara 7st som är JCH i Sverige, och det är endast hanar.

Men då lyfter man ju bara fram extremerna. Som att bara titta på elitidrottarna när majoriteten är glada motionärer. På utställning i loppträsk eller toklanda är det inte så. Och jag tycker ju då att är vissa raser så osunda som man kan få intryck av (jag är ingen expert, jag har bara pms och retlig) borde premierna tokhöjas, fler reservationer införas.

Eller en mops?
Beror på bolag,men mellan 280-700kr i mån

Wachtelhundklubben har väldigt höga krav för SE UCH och jag tycker att de är ett föredöme med detta!

Först måste de ha tre ck erhållna i jaktklass (vilket innebär att de måste startat minst ukl), ett av dessa ska ha erövrats på SWKs specialutställning. Utöver det ska de ha lägst 3:e pris på jaktprov i unghundsklass eller nybörjarklass alternativt för merit erhållen före 2017, godkänd i unghundsklass eller nybörjarklass på jaktprov med lägst 8 poäng på skott och lägst 2:a pris på jaktprov i öppenklass alternativt för merit erhållen före 2017 1:a pris i öppenklass samt godkänt skogsprov.

Dvs, de behöver i princip vara jaktchampions för att erövra utställningschampionatet, den enda jaktprovsmeriten de inte behöver för SE UCH som dock krävs för SE JCH är gk vildsvinsprov.

Ladda blev SE UCH innan dessa reglerna trädde i kraft, men det som ändrats i reglerna från 1/1 2017 är att de blivit delvis ännu hårdare - nu kräver de även ett gk skogsprov men släpper igenom på ett andra pris i ökl. När Ladda fick sitt SE UCH behövdes inte skogsprovet, däremot krävdes ett förstapris i ÖKL.
Vad jag vet finns det bara två SE UCH i Sverige, där Ladda är den ena och hennes tilltänkta hane är den andra. Han är Sveriges enda dubbelchampion.

Wachtlarnas SE JCH-krav är som sagt också väldigt höga, samma som för SE UCH men plus vildsvinsprovet då. Vi har bara 7st som är JCH i Sverige, och det är endast hanar.

Det låter ju i mina öron (utan att veta något som helst om hur wachtelhundarna ser ut i ringen) som det jag menade med höga krav. Sådant man hoppas ska kunna gynna rasen, helt enkelt!

Precis det jag kan tycka att fler borde eftersträva. Då blir jag lite nyfiken på hur hundarna i ringarna ser ut. Jag kan inte mycket om rasen, hålls de inom rimlig exteriör? Inga överdrifter? :)

Jag tolkar inte alls diskussionen som att folk tycker det är hemskt att ställa ut sina hundar, utan att det premieras fel saker, sånt som orsakar dålig hälsa och mentalitet, inom för många raser. Det tror jag väl knappast att någon säger emot?

Jag tror de flesta är medvetna om att det är möjligt att kombinera utställning med sunda hundar och det är ju inte alla raser som drabbats heller (än i alla fall). När jag hade kelpie och hade mer koll på rasen vet jag massor som ställde ut, inte som huvudsaklig aktivitet, men utöver bruks och liknande. Men det är liksom ingen ras som allmänt ses som "vacker" och därför funkar det utmärkt att bli BIR och fortfarande ha en fullt sund och arbetande hund. Det är ju knappast någon som köper en kelpie för att den är vacker och med syfte att få en massa BIS-vinster (för mycket längre än BIR kommer man knappast :p).

Grejen är ju att det inte fungerar likadant hos t.ex aussie, där det premieras mycket päls och annat som inte alls är optimalt för arbete och rasen är för vacker för sitt eget bästa så folk avlar för utställningsvinster istället för funktion. Det är ju då det blir problem.

Jag tror knappast att det är någon här som har problem med att folk ställer ut sina friska och sunda hundar, utan folk har problem när utställningar får raser och avel att utvecklas åt fel håll.

Det låter ju i mina öron (utan att veta något som helst om hur wachtelhundarna ser ut i ringen) som det jag menade med höga krav. Sådant man hoppas ska kunna gynna rasen, helt enkelt!

Precis det jag kan tycka att fler borde eftersträva. Då blir jag lite nyfiken på hur hundarna i ringarna ser ut. Jag kan inte mycket om rasen, hålls de inom rimlig exteriör? Inga överdrifter? :)

Jag tror definitivt att det gynnar rasen :) Wachtelhundarna är lite för gulliga för sitt eget bästa och jag tror att det lätt hade blivit en ras som hamnat hos andra än jägare om det varit enklare att få championat. Tecken på detta är t ex att det är en rätt vanlig ras - det föds nästan 400 valpar/år, men få utanför jägarkretsar har koll på rasen.
Wachtelhunden är inte en särskilt homogen ras utan den kan se väldigt olika ut :) Tikarna väger allt mellan 15-27kg, hanarna mellan 18-32. De finns som nästan helt släta i pälsen (som Ladda t ex) och som superkrulliga med mycket päls och lugg :D

Jag har ingen bra uppställningsbild på Ladda, men hon är ju enda tiken med SE UCH, och jag tycker inte att hon är extrem på något sätt.
På bilden nedan är hon knappt 1 år :)
Ladda 11,5 månad.webp

Grejen är ju att det inte fungerar likadant hos t.ex aussie, där det premieras mycket päls och annat som inte alls är optimalt för arbete och rasen är för vacker för sitt eget bästa så folk avlar för utställningsvinster istället för funktion. Det är ju då det blir problem.

Ang. Päls så läste jag en diskussion för ett tag sedan där folk undrade om det var vanligt att Aussies flåsade jämt och speciellt inomhus.

Det förklarades med dom bara är så/stress/lätt att gå upp i varv. När jag skrev att min slutade flåsa när han blev av med pälsen då fick det en gråtande smiley som reaktion. :meh:

Jag tror definitivt att det gynnar rasen :) Wachtelhundarna är lite för gulliga för sitt eget bästa och jag tror att det lätt hade blivit en ras som hamnat hos andra än jägare om det varit enklare att få championat. Tecken på detta är t ex att det är en rätt vanlig ras - det föds nästan 400 valpar/år, men få utanför jägarkretsar har koll på rasen.
Wachtelhunden är inte en särskilt homogen ras utan den kan se väldigt olika ut :) Tikarna väger allt mellan 15-27kg, hanarna mellan 18-32. De finns som nästan helt släta i pälsen (som Ladda t ex) och som superkrulliga med mycket päls och lugg :D

Jag har ingen bra uppställningsbild på Ladda, men hon är ju enda tiken med SE UCH, och jag tycker inte att hon är extrem på något sätt.
På bilden nedan är hon knappt 1 år :)
Visa bifogad fil 12143

Kul att se och höra!
Låter som att kraven har bra saker att bidra med då. Hade ingen aning om att de var så vanliga. Då har vi ändå en wachtel som jag träffar ofta på promenaderna, men inte tänkt att de är någon vanligt förekommande ras.

Tror verkligen det här med krav (högre!) är något som kan gynna många. Hoppas det införs på tollarna, även om rasen inte är direkt så väldigt uppdelad idag. Men förhoppningsvis bevarar man det så om krav införs och bidrar dessutom till att fler startar på prov. :)

Kul att se och höra!
Låter som att kraven har bra saker att bidra med då. Hade ingen aning om att de var så vanliga. Då har vi ändå en wachtel som jag träffar ofta på promenaderna, men inte tänkt att de är någon vanligt förekommande ras.

Tror verkligen det här med krav (högre!) är något som kan gynna många. Hoppas det införs på tollarna, även om rasen inte är direkt så väldigt uppdelad idag. Men förhoppningsvis bevarar man det så om krav införs och bidrar dessutom till att fler startar på prov. :)

Nej, det är inte så många som vet :)
SWK har t ex drygt 1700 medlemmar, jämfört med tollarklubbens 1300 medlemmar och det registreras nästan 100 stycken fler wachtelvalpar än tollarvalpar varje år. Ändå är tollaren väldigt mycket mer känd :D

Nej, det är inte så många som vet :)
SWK har t ex drygt 1700 medlemmar, jämfört med tollarklubbens 1300 medlemmar och det registreras nästan 100 stycken fler wachtelvalpar än tollarvalpar varje år. Ändå är tollaren väldigt mycket mer känd :D

366 tollarvalpar reggade 2017, färsk siffra som jag läste för bara en timme sedan (årsmötet håller på just i denna sekund) :D

Ja, har alltid tänkt att tollaren är en ovanligt ”känd” ras sett till antal. Nu fått det bekräftat. Hade absolut gissat på att tollarna var fler till antal än wachtelhundarna :o

Det är mig veterligen olika för olika bruks- och jaktraser. Det finns krav på bruks- och jaktmeriter för att erhålla certifikat. Bara att titta i reglerna. Vanligtvis krävs ett godkänt resultat i lägre klass i SBKs bruksprov, till exempel. Så det du verkar efterfråga är ju redan verklighet för ett antal raser.
Nej, det stämmer inte för de flesta brukshundar. Godkänd i lägre klass krävs för att få cert, men hunden som har fått tre cert blir inte utställningschampion förrän den är uppflyttad till högre klass.

Nej, det stämmer inte för de flesta brukshundar. Godkänd i lägre klass krävs för att få cert, men hunden som har fått tre cert blir inte utställningschampion förrän den är uppflyttad till högre klass.

Vad i mitt påstående stämmer inte? Jag skrev inte att den blev champion genom att ha godkänt i lägre klass.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
815
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
366
Senast: chimichanga
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 922
Övr. Hund Hundägare nuförtiden ringer veterinären för hunden ätit några tomater, riskakor eller chips och åker raka vägen och kräker hunden om den...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
5 494
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar