Hunduppdatering del 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är kluven. Jag gillar ju tanken på en liten brukshund, men jag gissar de är sjukt söta och det kommer ligga dem i fatet. Alla vill ha.

De är en självstående ras, hör inte samman med aussien och räknas inte in bland bruksraserna. Bara så det är helt klart :) .

Jag hoppas att de kan bli ett alternativ till sådana som inte vill ha en bruksras som aussie men vill ha utseendet, så kanske aussien kan får fortsätta vara en bruksras och slipper bli urvattnad till en sällskapsras.
 
De är en självstående ras, hör inte samman med aussien och räknas inte in bland bruksraserna. Bara så det är helt klart :) .

Jag hoppas att de kan bli ett alternativ till sådana som inte vill ha en bruksras som aussie men vill ha utseendet, så kanske aussien kan får fortsätta vara en bruksras och slipper bli urvattnad till en sällskapsras.
Fast den har skapats genom att systematiskt avla på småväxta aussies.
 
Gah. Ebrah piper. Jag vet inte varför. Hoppas hon somnar snart. Hon började pipa istället för att lägga sig och sova efter kvällsrastningen, så hon behöver i alla fall inte gå ut. Fick till sist välta ner henne i sängen för att hon skulle ligga och inte försöka krypa iväg och dumma sig. Nu är hon åtminstone stilla...
 
De är en självstående ras, hör inte samman med aussien och räknas inte in bland bruksraserna. Bara så det är helt klart :) .

Jag hoppas att de kan bli ett alternativ till sådana som inte vill ha en bruksras som aussie men vill ha utseendet, så kanske aussien kan får fortsätta vara en bruksras och slipper bli urvattnad till en sällskapsras.

Jag har nog greppat det, men de måste väl ha en rätt hög andel aussie i och med den utseendemässiga likheten? Söta som socker, hoppas det blir bra och en lagom popularitetskurva. Jag ser ju inom corgi hur trist det kan bli när det avlas vilt utan eftertanke på söta hundar.
 
Jag har nog greppat det, men de måste väl ha en rätt hög andel aussie i och med den utseendemässiga likheten? Söta som socker, hoppas det blir bra och en lagom popularitetskurva. Jag ser ju inom corgi hur trist det kan bli när det avlas vilt utan eftertanke på söta hundar.
Tror väl kanske att det inte är så himla bra mentalitet generellt? @GardenAngel hade väl en miniatyr?
 
Vi valde MAS för vi ville ha lite en lite mindre hund att jobba med. Kikade på aussies också men vi har inga planer på att valla får så det kändes lite bortkastat på oss, dessutom vill vi gärna ha en något mindre hund. Egentligen ville vi ha en kombination av de två hundar vi har hemma, Nessies arbetsvilja och Nikes fördelaktigare fysik för agility. Hade gärna köpt en till corgi men rent fysiskt så har Nessie lite uppförsbacke i agilityn även om det finns riktigt bra corgis som går höga klasser i agility. Rent utseendemässigt så är det inte riktigt min typ av hund även om många tycker de är söta.
 
Jag har nog greppat det, men de måste väl ha en rätt hög andel aussie i och med den utseendemässiga likheten? Söta som socker, hoppas det blir bra och en lagom popularitetskurva. Jag ser ju inom corgi hur trist det kan bli när det avlas vilt utan eftertanke på söta hundar.

Jag hoppas att rasen utvecklas i helt rätt riktning så den blir ett bra val för sådana som vill ha aktiva kompisar att träna och tävla allt med, men som inte ”behöver” eller vill ha en bruksras :) !

Om nu bara alla uppfödare av rasen kan anamma att den kallas MAS efter rasnamnet så det sätter sig och inte fortsätta säga ”mini-aussie” (i-landsproblem kanske, men ändå ;) ). Sheltie satte sig ju tillslut istället för mini-collie, så det blir nog bra om ett par år :up:
 
Vi ska på återbesök på tisdag, så håll tummarna att allt är bra med valp då.
Hur gör ni f.ö. med leksaker utomhus? Tycker de blir så sjukt sunkiga och räliga att ta i. Kör med boll i snöre, "jaktleksak" med rosa fluff i ena änden och fleecekamp.
Har ni särskilda leksaker, eller är det bara att gilla läget?
 
När jag gick allmänlydnadskurs med Vilda så var det en MAS med där. Den verkade helt okej och trevlig. Vi genomförde en minivariant av BPH på allmänlydnadskursen och där presterade den normalt. Den var inte så harig eller så, utan trevlig. :) Sedan har vi även en till på klubben som jag tror tränar och tävlar, den är också helt okej. Sedan var det även med två stycken på hundparaden som jag och Vilda gick med några andra hundar och ägare under första advent. Jag hälsade inte på dem personligen, men de uppförde sig bra ute på stan i alla fall.

Utifrån vad jag har läst av MASägare själva på forum så förekommer dock en del nervositet och rädsla, så det får man vara lite noggrann med.

Precis som @Miao så hoppas jag att det kan bli ett trevligt alternativ för de som vill ha en aussie men som kanske inte behöver just en brukshund.

Angående det här med huruvida det bara är aussie i rasen eller inte, så tror jag inte att den är skapad av enbart aussies. En del hundar som jag sett på facebook har enligt mig ett något småhundsliknande utseende och är inte så lik en aussie. Men det är min personliga åsikt.
 
Vi ska på återbesök på tisdag, så håll tummarna att allt är bra med valp då.
Hur gör ni f.ö. med leksaker utomhus? Tycker de blir så sjukt sunkiga och räliga att ta i. Kör med boll i snöre, "jaktleksak" med rosa fluff i ena änden och fleecekamp.
Har ni särskilda leksaker, eller är det bara att gilla läget?
Beror på underlag ;)
Min ena gillar alla typer av leksaker vilket gör det enklare. I snöväder används saker där snön inte fastnar (går så bra att kampa med en gummifrisbee), blötväder saker som inte suger åt sig väta (gummigrejer där med alltså) och vid torrt underlag boll på snöre, repknut osv :)
 
Beror på underlag ;)
Min ena gillar alla typer av leksaker vilket gör det enklare. I snöväder används saker där snön inte fastnar (går så bra att kampa med en gummifrisbee), blötväder saker som inte suger åt sig väta (gummigrejer där med alltså) och vid torrt underlag boll på snöre, repknut osv :)
Får nog också testa gummisaker, har varit låst vid att det ska vara mjuk. Men det är inte säkert att det är måste, trots allt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Ni vet hur det fungerar. Förra tråden hittar ni här...
99 100 101
Svar
2 015
· Visningar
112 272
Senast: Viva
·
  • Låst
Relationer :devil: Fortsätt här..... Vi vill läsa allt, så var inte blyga, sista sidan på förra tråden finner ni här...
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
114 961
Senast: LenaH
·
Hundavel & Ras Del 1 http://www.bukefalos.com/threads/valp-2017.1412229/page-100#post-18206032 Här fortsätter vi!
38 39 40
Svar
780
· Visningar
57 574
Senast: bollen__
·
D
Övr. Hund Har du någonsin hamnat i nån dispyt/konflikt nån gång med nån närstående eller bekant eller kanske rentav främmande om din hund? Eller...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
6 483
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp