Hunduppdatering del 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Förtroendet är nästan viktigast!

Tack för svaret
Att du backar på tandställning då förstår jag. Huggtänder kan väl knappast va lätt att justera så mycket heller med tanke på längden på rötterna.

Ja, jag vet inte hur billigt det skulle behöva vara för att jag skulle chansa på att byta klinik faktiskt ;) Bara det faktum att jag har direktkontakt med opererande veterinär utan mellanhänder är värt mycket tycker jag! Bekräftade operationstiden via sms idag tex, istället för att ringa växeln och kanske sitta i telefonköer.

I dag fick jag ett surt mail på jobbet angående att jag satt upp skyltar på området där det står att hundar ska vara kopplade.

Området innehar vandrarhem och hyr ut mark bla till hundtränare och det är privat och inhängnat. Det har alltid varit koppeltvång vilket endast har framgått på en urblekt skylt på den anslagstavla som sitter vid huvudgrinden. Ingen stannar där och läser så jag satte upp nya utspridda på området.
Anledningen är att många rör sig med hund och utan på området så vi ansåg att kopplade hundar var för allas trevnad plus att alla sköter sig inte heller.

Men denna kvinna var mycket missnöjd. I mailet krävde hon en förklaring till detta onödiga förbud. Hennes hundar var jättesnälla och hon var så skötsam. Nu tänkte hon minsan rasta sina hundar någon annan stans i fortsättningen.

Jaha, stackars oss. Ett par hundar mindre som kissar och bajsar gratis på våra gräsmattor :grin:

Vi skulle kunna stänga grindarna för andra än våra gäster men har valt att låta det vara öppet för allmänheten för vi finner det trevligt. Allt vi begär är att hundarna är kopplade och att man plockar upp bajset och slänger i någon av hundlatrinerna vi har satt upp.

Tydligen för mycket begärt.

Två veckor efter attacken och Portis går såhär bra på plan. Han visar lite osäkerhet på tunnlar, men det tog vi oss igenom. Inte så konstigt då han precis skulle in i tunneln när hunden flög på honom.

Även följsamheten börjar ge med sig (som såklart också klev 10 steg tillbaka efter attacken). När han kom hem till mig i september/oktober så hade han sin radie på 1-2 meter från mig, närmre gick inte att få honom. Inte ens med gottis godis som lockbete. Tog jag ett steg så flög han iväg. Igår gick han såhär fint! Får hjälpa honom otroligt mycket i gången, men det kanske ger med sig med lite träning :heart

Ja, jag vet inte hur billigt det skulle behöva vara för att jag skulle chansa på att byta klinik faktiskt ;) Bara det faktum att jag har direktkontakt med opererande veterinär utan mellanhänder är värt mycket tycker jag! Bekräftade operationstiden via sms idag tex, istället för att ringa växeln och kanske sitta i telefonköer.

Du får sälja andelar i honom mot swishade bidrag:D

Skämt åsido, sabla otur, men skönt att du vet vad det kommer kosta.
Jag är fortfarande sugen på ett lamm/fårskinn i vilken kulör som helst, btw. Kanske läge att slå till?

Läser ännu mer om salukifolks åsikter om lure coursing och känner lite för att dränka mig själv eller någon :banghead:

För den nyfikna:
Tydligen behöver salukis inte kunna jaga, för de bor inomhus nu för tiden och blir serverade mat och då är det viktigare med utställning än lure coursing och de som håller på med lure coursing gör det för att deras hundar inte är rastypiska nog att kunna få bra omdömen på utställningar. (sagt av uppfödare).
De salukis som springer bra på lure coursing är i själva verket greyhoundkorsningar (sagt av lite alla möjliga).
Lure coursing handlar tydligen bara om hur snabbt hunden springer (inte sant, alls).

Och så vidare i all oändlighet.
Jag blir Så. Jävla. Less.

Sen på bollen men alltså :confused::crazy: såna uttalanden skulle få mig att tappa förtroendet för en uppfödare helt. Oavsett hur aveln ser ut.

Dags att ringa veterinär för mig också. Fler tänder behöver dras ut och en liten svullnad i tandköttet kollas. Antar att de vill ta blodprov först också. Tjohej, stackars hund, kommer väl bli tandlös på sikt :( tycker många verkar ha rätt bra erfarenhet av det dock.

Sen på bollen men alltså :confused::crazy: såna uttalanden skulle få mig att tappa förtroendet för en uppfödare helt. Oavsett hur aveln ser ut.
Ähvadå, de föder upp utställningschampions, då spelar väl inget annat någon roll? ;)

(Jag hoppas att fler tänker som dig, så att inte ens utställningsfanatikerna köper därifrån...)

Jag har feber :( Det är andra gången på en vecka. Mitt trötthetssyndrom har inte gjort sig påmint på länge, men det är väl inte så konstigt att det blossar upp när jag haft det så pass stressigt.

Tinja är en ängel. Hon har inte varit ute, inte fått mat, ändå ligger hon och myser så lugnt med sin febriga matte :love: Ska masa mig ut på en liten runda snart. Jag vet inte vad jag gjort för att förtjäna den här hunden :heart

När han som nyss var nära döden har varit smärtfri i 2 dagar och bästa sättet att få honom att gå sakta är att placera honom bakom djur igen. Den känslan <3

Bifogade filer

• IMG_20180201_113635_638.webp
    IMG_20180201_113635_638.webp
    542,4 KB · Visningar: 148
Beslutsångest.
Aysus tass är fortfarande inte bra. Hon började markera på den för snart två veckor sedan och jag har konstaterat att det är en spricka i trampdynan. Först såg det ut som en hudflik, så jag har hållit rent, haft på sko ute och ibland haft på lite olja.

Nu har hudfliken försvunnit, och tittar man noga med lampa så kan man se som ett litet hål där. Trycker man runt hålet så kommer det ut sårvätska.

Jag misstänker att hon fått in något i tassen, en sticka eller något. Det här lilla såret (eller vad man ska kalla det) är bara några millimeter stort och har varit så hela tiden. Vi var ute på skogspromenad den dag tassen blev dålig. Jag misstänker alltså inte någon glasbit.

Då är bara frågan... Ska jag boka tid hos veterinär för att röntga tassen och sedan försöka plocka ut eländet, eller ska jag avvakta och se om det kommer ut av sig självt?

Beslutsångest.
Aysus tass är fortfarande inte bra. Hon började markera på den för snart två veckor sedan och jag har konstaterat att det är en spricka i trampdynan. Först såg det ut som en hudflik, så jag har hållit rent, haft på sko ute och ibland haft på lite olja.

Nu har hudfliken försvunnit, och tittar man noga med lampa så kan man se som ett litet hål där. Trycker man runt hålet så kommer det ut sårvätska.

Jag misstänker att hon fått in något i tassen, en sticka eller något. Det här lilla såret (eller vad man ska kalla det) är bara några millimeter stort och har varit så hela tiden. Vi var ute på skogspromenad den dag tassen blev dålig. Jag misstänker alltså inte någon glasbit.

Då är bara frågan... Ska jag boka tid hos veterinär för att röntga tassen och sedan försöka plocka ut eländet, eller ska jag avvakta och se om det kommer ut av sig självt?

En kompis till mig hade det så på sin hund, sår som inte läkte och en hälta som kom och gick. Efter avvaktande en tid åkte hon till vet, slutade med op av foten och ut kom en lång tunn trästicka.

Nu är hunden bra igen :up:

En kompis till mig hade det så på sin hund, sår som inte läkte och en hälta som kom och gick. Efter avvaktande en tid åkte hon till vet, slutade med op av foten och ut kom en lång tunn trästicka.

Nu är hunden bra igen :up:
Huh. Ja, min Wahidah hade en svullnad i en tå som inte gick bort.. Efter ett litet tag sprack svullnaden och ut kom (med pincetts hjälp..) ett långt, hårt grässtrå som var ungefär som en pinne... Det var hemskt äckligt, men ja, det kom ut utan veterinärvård. Det satt ju dock inte i trampdyna utan i själva huden...

Ska nog avvakta över helgen med Aysu i alla fall och se vad som händer (delvis för att jag inte har en blekaste aning om vilken veterinär jag ska välja om sådan behövs...). Finns det något man kan göra hemma för att underlätta för skräpet att komma ut?

Huh. Ja, min Wahidah hade en svullnad i en tå som inte gick bort.. Efter ett litet tag sprack svullnaden och ut kom (med pincetts hjälp..) ett långt, hårt grässtrå som var ungefär som en pinne... Det var hemskt äckligt, men ja, det kom ut utan veterinärvård. Det satt ju dock inte i trampdyna utan i själva huden...

Ska nog avvakta över helgen med Aysu i alla fall och se vad som händer (delvis för att jag inte har en blekaste aning om vilken veterinär jag ska välja om sådan behövs...). Finns det något man kan göra hemma för att underlätta för skräpet att komma ut?

Alsolspritbandage använde jag på hästarna för att dra ut skit ur sår.

Om man fått en sticka i fingret så brukar man ju blötlägga i ljummet vatten. Har för mig att det är nåt man kan ha i också för att mjuka upp ytterligare.

Dränk ett par bommulstussar i alsolsprit och lägg över såret och tjps fast. Det hjälper att dra ut skit och stickor.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Ni vet hur det fungerar. Förra tråden hittar ni här...
99 100 101
Svar
2 015
· Visningar
112 669
Senast: Viva
·
  • Låst
Relationer :devil: Fortsätt här..... Vi vill läsa allt, så var inte blyga, sista sidan på förra tråden finner ni här...
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
115 050
Senast: LenaH
·
Hundavel & Ras Del 1 http://www.bukefalos.com/threads/valp-2017.1412229/page-100#post-18206032 Här fortsätter vi!
38 39 40
Svar
780
· Visningar
57 774
Senast: bollen__
·
D
Övr. Hund Har du någonsin hamnat i nån dispyt/konflikt nån gång med nån närstående eller bekant eller kanske rentav främmande om din hund? Eller...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
6 555
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar