Hunduppdatering del 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Usch! Vad är det för bettfel och vad händer om det inte åtgärdas?
Han har 6 mm överbett, som fanns redan vid besiktningen. Båda hörntänderna i underkäken ska dras ut, annars kommer han få extremt ont.

Men jag har bokat operation åt honom. Man blir inte rik av att föda upp hundar, men fan heller att jag avlivar en i övrigt frisk och supertrevlig hund för att han har en kort operation och okomplicerad rehab i 7 dagar...

Han har 6 mm överbett, som fanns redan vid besiktningen. Båda hörntänderna i underkäken ska dras ut, annars kommer han få extremt ont.

Men jag har bokat operation åt honom. Man blir inte rik av att föda upp hundar, men fan heller att jag avlivar en i övrigt frisk och supertrevlig hund för att han har en kort operation och okomplicerad rehab i 7 dagar...
Det förstår jag. Hoppas allting går smidigt och att du slipper mer skit framöver.

Åh nej, trodde att det var som men hästar där man kan försäkra ett foster och då ha dolda fel försäkring som täcker sådant, men det fungerar alltså inte så på hundar? :( Fan vilken otur du har just nu.

Åh nej, trodde att det var som men hästar där man kan försäkra ett foster och då ha dolda fel försäkring som täcker sådant, men det fungerar alltså inte så på hundar? :( Fan vilken otur du har just nu.
Nej, just bettfel går inte försäkra sig mot, tydligen...

Valpen har haft lite tendenser att visa sitt missnöje vid ensamhet, speciellt utan Bill. Livrädd som jag är att få en till hund med svår separationsångest, så tog jag direkt tag i saken. Han fick lite godbitar och en torkad köttbit när jag och Bill gick. Han hade varit helt tyst under tiden vi var borta och verkade ganska nöjd över situationen, så nu kan jag sluta tänka katastroftankar :grin:

Jag blir så trött. Bobber har legat och slickat sig på tassen hela dagen, ända sen deras brottningsmatch i fm. Tittar på tassen och ser inget, han reagerar om jag trycker på lilltån men där är inget.

På lilltån på andra fram tassen dock har han brötit av halva klon :eek: Men där reagerar han inte alls. :confused:

Jäkla hund :meh:

Nej, men det är hörntänder i underkäken, så inte ett jätteenkelt ingrepp, speciellt inte eftersom de precis har tittat upp.

Jo det förstod jag men är ändå överraskad över kostnaden.. Har mycket svårt att tro att ”vi” skulle komma upp i den summan på det ingreppet. Men visst, det faktum att mycket stor del av tanden är i käken fortfarande försvårar det en hel del.

Hur har diskussionen gått innan de permanenta tänderna kom upp? Aldrig varit på tal att dra mjölktänderna för att optimera chansen för ett mer korrekt bett senare?
Frågar mest för att jag är nyfiken, inte för att ”ställa mot väggen” :)

Jo det förstod jag men är ändå överraskad över kostnaden.. Har mycket svårt att tro att ”vi” skulle komma upp i den summan på det ingreppet. Men visst, det faktum att mycket stor del av tanden är i käken fortfarande försvårar det en hel del.

Hur har diskussionen gått innan de permanenta tänderna kom upp? Aldrig varit på tal att dra mjölktänderna för att optimera chansen för ett mer korrekt bett senare?
Frågar mest för att jag är nyfiken, inte för att ”ställa mot väggen” :)

Min veterinär är säkert inte billigast, men jag har stort förtroende för henne och hon har sett honom sen han var liten.

Han är regelbundet kollad sen han var 8 veckor, och ända fram till i torsdags så har mjölktänderna suttit så att trycket har blivit "åt rätt håll" utan att det har sett trångt ut.

Det hade gått att testa med tandställning, men jag backar på det iom att det innebär att han ska ha tratt och hållas från syskonen i många veckor och slutresultatet är svårt att förutsäga.

Inte så lätt att fota tänder på en yster femmånadersvalp :rofl: Som synes (eller snarare inte synes...) så kommer tanden rakt innanför den i överkäken.

Bifogade filer

• 20180131_200709.webp
    20180131_200709.webp
    84,3 KB · Visningar: 160
Min veterinär är säkert inte billigast, men jag har stort förtroende för henne och hon har sett honom sen han var liten.

Han är regelbundet kollad sen han var 8 veckor, och ända fram till i torsdags så har mjölktänderna suttit så att trycket har blivit "åt rätt håll" utan att det har sett trångt ut.

Det hade gått att testa med tandställning, men jag backar på det iom att det innebär att han ska ha tratt och hållas från syskonen i många veckor och slutresultatet är svårt att förutsäga.

Förtroendet är nästan viktigast!

Tack för svaret
Att du backar på tandställning då förstår jag. Huggtänder kan väl knappast va lätt att justera så mycket heller med tanke på längden på rötterna.

Ta två hörntänder är ingen kort operation ;)
Däremot brukar det gå utan problem.

Ta två hörntänder är ingen kort operation ;)
Däremot brukar det gå utan problem.
Nä, men jämfört med kraken jag nyss haft hängande på gränsen mellan liv och död efter en flera timmar lång och komplicerad bukoperation känns det som piss i havet :p och definitivt kort jämfört med att sätta in tandställning eller slipa/sätta kronor/rotfylla osv...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Ni vet hur det fungerar. Förra tråden hittar ni här...
99 100 101
Svar
2 015
· Visningar
112 669
Senast: Viva
·
  • Låst
Relationer :devil: Fortsätt här..... Vi vill läsa allt, så var inte blyga, sista sidan på förra tråden finner ni här...
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
115 050
Senast: LenaH
·
Hundavel & Ras Del 1 http://www.bukefalos.com/threads/valp-2017.1412229/page-100#post-18206032 Här fortsätter vi!
38 39 40
Svar
780
· Visningar
57 774
Senast: bollen__
·
D
Övr. Hund Har du någonsin hamnat i nån dispyt/konflikt nån gång med nån närstående eller bekant eller kanske rentav främmande om din hund? Eller...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
6 555
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar