R
Raderad medlem 94602
Jo, läste på nätet också att det inte rekommenderades att ge båda samtidigt. Då får jag se hur jag ska göra. Om jag bör ge sprutan när hon kommer till Sverige eller om uppfödaren kan åka in vid ett annat tillfälle och ge. Kanske ska höra med någon veterinär hur stort mellanrummet mellan vaccinerna ska vara och hur jag kan göra. Är nämligen min första import så är osäker. Har redan sagt till uppfödaren att fixa rabiesvaccination, exportstamtavla, EU-pass och det har hon gått med på att göra. Jag ska dessutom kolla upp hur jag ska göra med försäkringen eftersom jag inte vill att valpen ska få restriktioner på massor av saker. Om det är bäst att besiktiga i hemlandet, skicka in veterinärintyget till försäkringsbolaget och sedan försäkra medan hon fortfarande är i hemlandet. Och isåfall var jag får tag i det veterinärintyg som försäkringsbolaget vill ha. Känner mig som världens mest krävande valpköpare.
Vi har aldrig haft problem med införsäkring el restektioner vid import utan bara ringt vårat ombud och uppgett passuppgifterna och regnummet i hemlandet. Vi har inte behövt visa upp veterinärintyg.
Våra har enbart haft RSV2000 stamtavlor vilket går att regga in och dessa har vi skickat till SKK (rekommenderat brev) som sedan fixat med Tyskland.