Hunduppdatering del 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jo, läste på nätet också att det inte rekommenderades att ge båda samtidigt. Då får jag se hur jag ska göra. Om jag bör ge sprutan när hon kommer till Sverige eller om uppfödaren kan åka in vid ett annat tillfälle och ge. Kanske ska höra med någon veterinär hur stort mellanrummet mellan vaccinerna ska vara och hur jag kan göra. Är nämligen min första import så är osäker. :D Har redan sagt till uppfödaren att fixa rabiesvaccination, exportstamtavla, EU-pass och det har hon gått med på att göra. Jag ska dessutom kolla upp hur jag ska göra med försäkringen eftersom jag inte vill att valpen ska få restriktioner på massor av saker. Om det är bäst att besiktiga i hemlandet, skicka in veterinärintyget till försäkringsbolaget och sedan försäkra medan hon fortfarande är i hemlandet. Och isåfall var jag får tag i det veterinärintyg som försäkringsbolaget vill ha. Känner mig som världens mest krävande valpköpare. :o :p

Vi har aldrig haft problem med införsäkring el restektioner vid import utan bara ringt vårat ombud och uppgett passuppgifterna och regnummet i hemlandet. Vi har inte behövt visa upp veterinärintyg.

Våra har enbart haft RSV2000 stamtavlor vilket går att regga in och dessa har vi skickat till SKK (rekommenderat brev) som sedan fixat med Tyskland.

Jag ska dessutom kolla upp hur jag ska göra med försäkringen eftersom jag inte vill att valpen ska få restriktioner på massor av saker. Om det är bäst att besiktiga i hemlandet, skicka in veterinärintyget till försäkringsbolaget och sedan försäkra medan hon fortfarande är i hemlandet. Och isåfall var jag får tag i det veterinärintyg som försäkringsbolaget vill ha. Känner mig som världens mest krävande valpköpare. :o :p

Nu beror det säkert på vilket bolag du tänkt försäkra i men det jag jobbar på (Agria) kräver nordiskt besiktningsintyg som utfärdats inom 7 dagar från leverans för att valpen ska vara karensfri, den ska också försäkras innan 12 veckor. Du kommer inte behöva visa upp varken köpeavtal eller besiktningsintyg när du försäkrar in valpen men om någonting skulle hända och den blir sjuk/skadad inom den närmsta tiden efter införsäkring kommer bolaget att vilja se båda dessa.

Utdrag ur villkoren:
(Karensfrihet gäller...) För valp som försäkras före 12 veckors ålder, inom 10 dagar från leveransen och som har ett veterinärintyg utfärdat av veterinär i Norden som inte är äldre än 7 dagar vid leveransen.

Om jag förstår det rätt kommer din valp vara över 12 veckor när den kommer till Sverige och den är inte från Norden? I så fall är det nog svårt tyvärr att bli karensfri.

Edit: detta innebär ju inte att du får reservationer på försäkringen, utan bara att du i så fall får en 20 dagars karens för sjukdom.

Den är elak, den är aggressiv, det gör så jävla ont. En ev. operation skulle i bästa fall köpa honom lite tid. I värsta fall gör det saken värre. Veterinären menade att om det var hans hund hade han låtit honom hänga med så länge han är pigg men det kommer gå fort, kanske någon månad..

Den är elak, den är aggressiv, det gör så jävla ont. En ev. operation skulle i bästa fall köpa honom lite tid. I värsta fall gör det saken värre. Veterinären menade att om det var hans hund hade han låtit honom hänga med så länge han är pigg men det kommer gå fort, kanske någon månad..
:cry:

Åh, beklagar Viva :(

Åh så tråkigt :( beklagar.
Vet hur jävligt det känns.

Fuck cancer :(

Är det någon här som har tillgång att kolla Danska avelsdata?
Jag är nyfiken på ett par hundars index mm.

:(:heart Beklagar

Stackars ❤️

Beklagar verkligen :heart

Beklagar så hemskt mycket. :cry:

Här tränar vi hantering på fluffvargen. Av någon anledning tycker han inte alls om att man tar och håller hans bakben, vilket jag måste göra en fem-sex gångernom dagen för att torka av lera och skit:meh:.
Så nu trycks det i honom godis samtidigt som jag lyfter och tafsar hej vilt på honom överallt. Har även funderat på att om det inte blir bättre kanske åka och kolla upp så att han inte har ont. Men vi börjar såhär.

Är instängd hemma med två sjuka barn så jag tänkte ta med hundarna ner i byn för en promenad när sambon kommer hem. Han behöver nämligen koppeltränas BIG time. Längesen jag behövde göra det med en 40+ kilos jycke.:D

Följt dessa trådar en tid men inte skrivit. Sitter sjuk hemma och roar mig med att fundera på någon minisemester med hunden i sommar. Är just nu inne på antingen rally-by-night i Falkenberg eller hitta något rallylydnadsläger. Får se var det landar.

@Sampi kan lägga till en ytterligare sak angående mitt tidigare inlägg om försäkring. Gör en svensk besiktning på hunden när ni kommer hem oavsett om den besiktigats i hemlandet eller inte, helst med en gång och så snart inpå införsäkring som möjligt. Försäkringsbolag kan vara lite kinkiga med exporter och accepterar sällan utländska besiktningsintyg. Om din valp skulle bli sjuk inom den närmsta tiden efter införsäkring kommer det hjälpa din sak väldigt om du har ett datum då valpen bevisligen var frisk. Och detta måste styrkas med ett svenskt (nordiskt) intyg. Och se till att försäkra in den innan 4-månadersdagen för att ha fullt skydd vad gäller ledsjukdomar :) fråga på om det är något mer du undrar över vad gäller försäkringen.

Dom har lika långa ben nu. :eek: Trodde att Floki var mycket mindre. :confused:
eoPvt1Ah.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Ni vet hur det fungerar. Förra tråden hittar ni här...
99 100 101
Svar
2 015
· Visningar
112 668
Senast: Viva
·
  • Låst
Relationer :devil: Fortsätt här..... Vi vill läsa allt, så var inte blyga, sista sidan på förra tråden finner ni här...
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
115 050
Senast: LenaH
·
Hundavel & Ras Del 1 http://www.bukefalos.com/threads/valp-2017.1412229/page-100#post-18206032 Här fortsätter vi!
38 39 40
Svar
780
· Visningar
57 774
Senast: bollen__
·
D
Övr. Hund Har du någonsin hamnat i nån dispyt/konflikt nån gång med nån närstående eller bekant eller kanske rentav främmande om din hund? Eller...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
6 555
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar