Om jag förstår det rätt kommer din valp vara över 12 veckor när den kommer till Sverige och den är inte från Norden? I så fall är det nog svårt tyvärr att bli karensfri.
Ja, hon kommer vara 15 veckor gammal när jag hämtar henne och hon är inte från Norden. Det här med 20 dagars karens är jag inte så orolig för, det var mer reservationer för t ex ledsjukdomar, patella m.m som jag var orolig för.
@Sampi kan lägga till en ytterligare sak angående mitt tidigare inlägg om försäkring. Gör en svensk besiktning på hunden när ni kommer hem oavsett om den besiktigats i hemlandet eller inte, helst med en gång och så snart inpå införsäkring som möjligt. Försäkringsbolag kan vara lite kinkiga med exporter och accepterar sällan utländska besiktningsintyg. Om din valp skulle bli sjuk inom den närmsta tiden efter införsäkring kommer det hjälpa din sak väldigt om du har ett datum då valpen bevisligen var frisk. Och detta måste styrkas med ett svenskt (nordiskt) intyg. Och se till att försäkra in den innan 4-månadersdagen för att ha fullt skydd vad gäller ledsjukdomar fråga på om det är något mer du undrar över vad gäller försäkringen.
Nej, det var just detta jag undrade över. Tycker att det vore riktigt onödigt om hon fick reservationer mot knän, höfter, armbågar m.m. Men då vet jag vad jag ska göra för att undvika att få det: försäkra in henne någon dag innan hon fyller fyra månader och besiktiga henne dagen efter hon kommit till Sverige.
Får jag fråga vilket land det är ifrån? Om vi tar Ungern o Polen som ex. så vacc dom mycket mer än vi gör,när mina bostonbarn var 3 mån så hade dom 5 vacc i passet inkl rabies,så du kan ge en DHPPI eller utan I sprutan när hon/han kommer till sverige,samtidigt med att du vet.bes för försäkringsbolaget kommer troligen begära svensk vet.bes.
Jo, så får det bli. Får boka vaccination och besiktning samtidigt och göra det när hon kommer till Sverige istället för att tjata på uppfödaren om det. Tror inte att de har så mycket annorlunda vaccinationskultur än Sverige faktiskt.
Vi har aldrig haft problem med införsäkring el restektioner vid import utan bara ringt vårat ombud och uppgett passuppgifterna och regnummet i hemlandet. Vi har inte behövt visa upp veterinärintyg.
Våra har enbart haft RSV2000 stamtavlor vilket går att regga in och dessa har vi skickat till SKK (rekommenderat brev) som sedan fixat med Tyskland.
Skönt att höra att ni inte haft några problem. Min tjej kommer ju ha inte RSV2000 stamtavlor så det blir vanlig exportstamtavla ändå. Får se vad försäkringsbolaget säger, men i villkoren står det klart och tydligt att det behövs veterinärintyg, så jag utgår från det. Självklart vet jag att stamtavlorna är värdehandlingar som ska skickas med rekommenderat brev.