Hunduppdatering del 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om jag förstår det rätt kommer din valp vara över 12 veckor när den kommer till Sverige och den är inte från Norden? I så fall är det nog svårt tyvärr att bli karensfri.

Ja, hon kommer vara 15 veckor gammal när jag hämtar henne och hon är inte från Norden. Det här med 20 dagars karens är jag inte så orolig för, det var mer reservationer för t ex ledsjukdomar, patella m.m som jag var orolig för.

@Sampi kan lägga till en ytterligare sak angående mitt tidigare inlägg om försäkring. Gör en svensk besiktning på hunden när ni kommer hem oavsett om den besiktigats i hemlandet eller inte, helst med en gång och så snart inpå införsäkring som möjligt. Försäkringsbolag kan vara lite kinkiga med exporter och accepterar sällan utländska besiktningsintyg. Om din valp skulle bli sjuk inom den närmsta tiden efter införsäkring kommer det hjälpa din sak väldigt om du har ett datum då valpen bevisligen var frisk. Och detta måste styrkas med ett svenskt (nordiskt) intyg. Och se till att försäkra in den innan 4-månadersdagen för att ha fullt skydd vad gäller ledsjukdomar :) fråga på om det är något mer du undrar över vad gäller försäkringen.

Nej, det var just detta jag undrade över. :) Tycker att det vore riktigt onödigt om hon fick reservationer mot knän, höfter, armbågar m.m. Men då vet jag vad jag ska göra för att undvika att få det: försäkra in henne någon dag innan hon fyller fyra månader och besiktiga henne dagen efter hon kommit till Sverige. :)

Får jag fråga vilket land det är ifrån? Om vi tar Ungern o Polen som ex. så vacc dom mycket mer än vi gör,när mina bostonbarn var 3 mån så hade dom 5 vacc i passet inkl rabies,så du kan ge en DHPPI eller utan I sprutan när hon/han kommer till sverige,samtidigt med att du vet.bes för försäkringsbolaget kommer troligen begära svensk vet.bes.

Jo, så får det bli. Får boka vaccination och besiktning samtidigt och göra det när hon kommer till Sverige istället för att tjata på uppfödaren om det. :up: Tror inte att de har så mycket annorlunda vaccinationskultur än Sverige faktiskt. :idea:

Vi har aldrig haft problem med införsäkring el restektioner vid import utan bara ringt vårat ombud och uppgett passuppgifterna och regnummet i hemlandet. Vi har inte behövt visa upp veterinärintyg.

Våra har enbart haft RSV2000 stamtavlor vilket går att regga in och dessa har vi skickat till SKK (rekommenderat brev) som sedan fixat med Tyskland.

Skönt att höra att ni inte haft några problem. :up: Min tjej kommer ju ha inte RSV2000 stamtavlor så det blir vanlig exportstamtavla ändå. :) Får se vad försäkringsbolaget säger, men i villkoren står det klart och tydligt att det behövs veterinärintyg, så jag utgår från det. Självklart vet jag att stamtavlorna är värdehandlingar som ska skickas med rekommenderat brev. :)

@Voff jag har det i bakhuvudet men då han typ var helt ohanterad när han kom till hon vi hämtade han från så kan jag även se att det bara skulle kunna vara ovana/ obehag att bli fasthållen. För han har inga som hellst problem med att jag håller och böjer och grejar när han ligger ner.

Han är dock mattjuv av rang :meh: idag ställde han sig med framtassarna mot spisen och åt upp sin middag som stod där :mad::meh: Och igår tog han min macka som låg på köksbordet medans jag bytade blöja på bebisen. :meh:

Nu beror det säkert på vilket bolag du tänkt försäkra i men det jag jobbar på (Agria) kräver nordiskt besiktningsintyg som utfärdats inom 7 dagar från leverans för att valpen ska vara karensfri, den ska också försäkras innan 12 veckor. Du kommer inte behöva visa upp varken köpeavtal eller besiktningsintyg när du försäkrar in valpen men om någonting skulle hända och den blir sjuk/skadad inom den närmsta tiden efter införsäkring kommer bolaget att vilja se båda dessa.

Utdrag ur villkoren:
(Karensfrihet gäller...) För valp som försäkras före 12 veckors ålder, inom 10 dagar från leveransen och som har ett veterinärintyg utfärdat av veterinär i Norden som inte är äldre än 7 dagar vid leveransen.

Om jag förstår det rätt kommer din valp vara över 12 veckor när den kommer till Sverige och den är inte från Norden? I så fall är det nog svårt tyvärr att bli karensfri.

Edit: detta innebär ju inte att du får reservationer på försäkringen, utan bara att du i så fall får en 20 dagars karens för sjukdom.

Är du säker på karensen? Trodde det inte blev det på valpar under 4 månader. Min import försäkrades i Agria när hon fortfarande var i Ryssland, sedan besiktades hon vid ankomst till Sverige och inte blev det någon karens där?

Har varit 6 hundar här idag och det känns att det är lite för många när man ska ut :angel: Delade upp dom och gick 3 och 3.

I övrigt har de varit lugna inne faktiskt. Det märks dessutom att de blir trötta av att man tar hit fler hundar. Mina sover gott nu :D

Jäklar vad ni uppdaterar förresten. Får läsa ikapp mig sen :D

27067648_1595423927210230_3742173738358347673_n.jpg

Gripa :love:

27072378_1591507370935219_4920254966694876710_n.jpg
27072646_1595433383875951_8610347042381738164_n.jpg

27545429_1595433403875949_472843943955156512_n.jpg

Ja, hon kommer vara 15 veckor gammal när jag hämtar henne och hon är inte från Norden. Det här med 20 dagars karens är jag inte så orolig för, det var mer reservationer för t ex ledsjukdomar, patella m.m som jag var orolig för.

Nej, det var just detta jag undrade över. :) Tycker att det vore riktigt onödigt om hon fick reservationer mot knän, höfter, armbågar m.m. Men då vet jag vad jag ska göra för att undvika att få det: försäkra in henne någon dag innan hon fyller fyra månader och besiktiga henne dagen efter hon kommit till Sverige. :)

Jo, så får det bli. Får boka vaccination och besiktning samtidigt och göra det när hon kommer till Sverige istället för att tjata på uppfödaren om det. :up: Tror inte att de har så mycket annorlunda vaccinationskultur än Sverige faktiskt. :idea:

Skönt att höra att ni inte haft några problem. :up: Min tjej kommer ju ha inte RSV2000 stamtavlor så det blir vanlig exportstamtavla ändå. :) Får se vad försäkringsbolaget säger, men i villkoren står det klart och tydligt att det behövs veterinärintyg, så jag utgår från det. Självklart vet jag att stamtavlorna är värdehandlingar som ska skickas med rekommenderat brev. :)

Bara Schäfer som kan ha RSV2000-tavlor men det finns ju andra raser som har liknande organisationer som man får regga i.:)[/QUOTE]

Det är helt ofattbart. För en vecka sedan var han ju full frisk (trodde jag) och han är fortfarande samma galna busiga glada hund. Jag kan inte föreställa mig att han inte ska finnas om en månad.
Förstår precis hur ofattbart det är :cry:. Med Chester hade vi bokat tid för att röntga hans framben då han hade haltat av och till i två veckor. Vi trodde att han hade stukat sig ordentligt eller något liknande. Visade sig att skelettet i frambenet var helt poröst på två ställe pga cancer. Fanns inget att göra utan vi blev tvugna att låta honom somna in där och då :cry:. Vi var helt i upplösningstillstånd.

Han är djupt saknad. :heart Blir tre år sen den 2 april. Han var en ”once in a lifetime” hund.

Håller tummarna för att ni får en härlig sista tid tillsammans :heart.

Senast ändrad:
Är du säker på karensen? Trodde det inte blev det på valpar under 4 månader. Min import försäkrades i Agria när hon fortfarande var i Ryssland, sedan besiktades hon vid ankomst till Sverige och inte blev det någon karens där?

Har vi inte fått på Jarla och Lilla S heller. Vi har Agria och de var 4 mån när de kom (Tyskland) :confused:

Jag behövde inget besiktningsintyg alls på Karla, de försäkrade glatt in henne för 45.000:- liv och 90.000:- vetvård utan reservationer eller kvitton ens. Hon var 5 år och kom från DK. Moderna.
Jag kanske var otydlig men för att försäkra in hos Agria behöver du inte heller besiktningsintyg för att slippa reservationer, varken på vuxna eller valpar. Det jag pratade om var när valpar blir karensfria.

Ja, jag är säker. Valpen ska vara under 12 veckor, med ua på (nordisk) besiktning som är utförd inom 7 dagar från leverans, och valpen ska försäkras inom 10 dagar efter leverans för att bli karensfri. 4-månadersgränsen har ingenting med karensfrihet för sjukdom att göra utan den handlar om att du får en reservation på ledsjukdomar om du försäkrar in den efter 4 månader.

Om du t.ex. försäkrar in en 13 veckors valp kommer det bli 20 dagars karens på sjukdomar. Om inte mamma till valpen har avelsförsäkring alternativt din valp varit försäkrad i 20 dagar i ett annat bolag. Din import borde således fått en 20-dagars karens, men däremot ingen reservation.

Däremot är ju inte karensen någonting man överhuvudtaget märker av om inte hunden blir sjuk under karens. Det är bara om den är sjuk som bolaget kommer kräva in besiktningsintyg och köpeavtal.

Snurrigt, ja. Säg till om jag förklarar otydligt :)

Då är Folksam bättre, inga problem att slippa karens på en import om man skickar in ett svenskt veterinärbesiktningsintyg om besiktningen är gjord inom en månad från införseln, oavsett ålder på hunden.
Pratar vi karens eller reservation nu? För karens tillämpar mig veterligen alla bolag på nyförsäkrade hundar, just för att man inte ska kunna försäkra in en redan sjuk hund och få ersättning.

Har vi inte fått på Jarla och Lilla S heller. Vi har Agria och de var 4 mån när de kom (Tyskland) :confused:
Samma fråga här, pratar vi karens eller reservation? För en karens för sjukdom på 20 dagar får du på alla nytecknade försäkringar om inte hunden uppfyller vissa särskilda villkor. T.ex. haft obruten försäkring hos annat bolag eller valp under en viss ålder. Karensen är ingenting som syns på försäkringsbrevet eller någonting man som försäkringstagare ens märker av så länge hunden är frisk i 20 dagar efter nyteckning.

Känner mig plötsligt jättestressad av ingen anledning. Har faktiskt varit lite allmänt orolig senaste veckan, bara sådär att det ligger och bubblar under ytan. Blä.
Snart är jag hemma med dogsen iallafall :love: Då ska jag sätta mig med en kopp te och rita medan de sover i sängen. Då är allt bra igen :heart

Bra hunddag idag - framförallt godismässugt om en frågar Svansson.
Började med en av våra favoritpromenader i solen med trevligt sällskap. Hem och vila lite för att sen åka till en inomhushall jag och en annan vän hyrt. Byggde upp en bana med massa saker på och vännen Med hund körde lite nosework medans jag och Svansson och mest lattjade med te-sök.

C951DBA1-A39C-4948-9D61-B9BF708E555E.webp

Jag älskar ju koppeltrassel :love::wtf:
Ännu värre är det eftersom att två av hundarna gör utfall och skäller. Är lite rädd att de får med två till småhundar då och då står jag där med 4 små hundar som skriker och trasslar sig :laugh: Kände att mitt tålamod inte kommer vara på topp efter det :cautious:

Jag förstår dig! :nailbiting:

Lite lydnadsträning med labradåren ikväll. Han har inte fått något mer än promenader på en vecka - det märktes :laugh: så överladdad!
Jag har tänkt att han ska ha jakt- och jaktträningsvila till vecka 8 eftersom han har haft en intensiv höst och vinter med rätt mycket jakt för att vara så ung. Börjar få sån sjuk träningsabstinens redan :arghh:
Har redan ruckat lite på reglerna och bestämt att närsök och fotgående är okej att träna :o

Och lydnad så klart!

Laddas och Floyds svansar har läkt fint nu, men de får ha kvar sina bandage ett tag till. Floyds är helt läkt och skorpan har trillat av, medan Ladda fortfarande har skorpa kvar. Hennes sår var lite djupare:down:
Otis har varit helt stollig de senaste dagarna, så mycket spritt i kroppen på den alltså :D vi ska gå agilitykurs om ett par veckor, ska bli riktigt roligt!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Ni vet hur det fungerar. Förra tråden hittar ni här...
99 100 101
Svar
2 015
· Visningar
112 669
Senast: Viva
·
  • Låst
Relationer :devil: Fortsätt här..... Vi vill läsa allt, så var inte blyga, sista sidan på förra tråden finner ni här...
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
115 050
Senast: LenaH
·
Hundavel & Ras Del 1 http://www.bukefalos.com/threads/valp-2017.1412229/page-100#post-18206032 Här fortsätter vi!
38 39 40
Svar
780
· Visningar
57 774
Senast: bollen__
·
D
Övr. Hund Har du någonsin hamnat i nån dispyt/konflikt nån gång med nån närstående eller bekant eller kanske rentav främmande om din hund? Eller...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
6 555
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar