Hunduppdatering del 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tanken är väl att hanen och tikens gemensamma index ska delas på två och den summan bör vara över 100. Har du dessutom själv gjort din research på hur det ser ut i linjerna så tycker jag nog inte det finns en anledning att tveka alls. ;)

Stämmer. Minimum är 101

Diskuterar med en uppfödare angående att importera en hund. :love: En sak som jag funderar på är det här med vaccinationer som jag skulle vilja fråga er om. Vi ger ju spruta här i Sverige när valpen är 12 veckor och då är ju den här valpen i sitt hemland. Vid 12 veckor ger man även rabiesvaccin. Ska 12-veckorssprutan ges samtidigt som rabiesvaccinet då, eller hur ska man göra? :confused::confused:

Vi har fått lite snö igen, så jag drog ut med hundarna i skogen. Undvek att gå på stigar så mycket som möjligt för att maxa både min och deras träning :p
Vi körde lite alla möjliga övningar. Vittringsövningar, ställande under inkallning, random ligg och sitt på avstånd med stadga och helt plötsligt fick hon köra platsliggning med Benji som sökte godis runt henne som störning. Allt gick jättebra och nu har jag två hundar som sover så nöjt så :love:

Diskuterar med en uppfödare angående att importera en hund. :love: En sak som jag funderar på är det här med vaccinationer som jag skulle vilja fråga er om. Vi ger ju spruta här i Sverige när valpen är 12 veckor och då är ju den här valpen i sitt hemland. Vid 12 veckor ger man även rabiesvaccin. Ska 12-veckorssprutan ges samtidigt som rabiesvaccinet då, eller hur ska man göra? :confused::confused:
Numera verkar man rekommendera att inte ge sprutorna samtidigt. Min första och andra hund (vaccinerade -12 och -14) fick rabies samtidigt som vanliga vaccinationen vid 12 veckor. Men nästa hund -16 så ville dom att jag skulle ta det vid olika tillfällen och sa att man inte rek. att göra det samtidigt längre.

Numera verkar man rekommendera att inte ge sprutorna samtidigt. Min första och andra hund (vaccinerade -12 och -14) fick rabies samtidigt som vanliga vaccinationen vid 12 veckor. Men nästa hund -16 så ville dom att jag skulle ta det vid olika tillfällen och sa att man inte rek. att göra det samtidigt längre.

Jo, läste på nätet också att det inte rekommenderades att ge båda samtidigt. Då får jag se hur jag ska göra. Om jag bör ge sprutan när hon kommer till Sverige eller om uppfödaren kan åka in vid ett annat tillfälle och ge. Kanske ska höra med någon veterinär hur stort mellanrummet mellan vaccinerna ska vara och hur jag kan göra. Är nämligen min första import så är osäker. :D Har redan sagt till uppfödaren att fixa rabiesvaccination, exportstamtavla, EU-pass och det har hon gått med på att göra. Jag ska dessutom kolla upp hur jag ska göra med försäkringen eftersom jag inte vill att valpen ska få restriktioner på massor av saker. Om det är bäst att besiktiga i hemlandet, skicka in veterinärintyget till försäkringsbolaget och sedan försäkra medan hon fortfarande är i hemlandet. Och isåfall var jag får tag i det veterinärintyg som försäkringsbolaget vill ha. Känner mig som världens mest krävande valpköpare. :o :p

Fick precis veta att salukis nu kostar 15-16 tusen, när föräldrarna har undersökta hjärtan (ultraljud). Jag kan inte låta bli att tycka att det är lite lustigt... Det enda som "behövs" för registrering är att hundarna varit på en utställning, övrig meritering är absolut frivillig. Att ultraljuda hjärtan är en rekommendation (som visserligen de flesta gör nu). Inga andra hälsoundersökningar görs. Jag kan inte låta bli att undra lite vad man egentligen betalar för, med tanke på att jag ser arbetande raser som både röntgas, går MH m.m. som kostar mindre än så...

Jo, läste på nätet också att det inte rekommenderades att ge båda samtidigt. Då får jag se hur jag ska göra. Om jag bör ge sprutan när hon kommer till Sverige eller om uppfödaren kan åka in vid ett annat tillfälle och ge. Kanske ska höra med någon veterinär hur stort mellanrummet mellan vaccinerna ska vara och hur jag kan göra. Är nämligen min första import så är osäker. :D Har redan sagt till uppfödaren att fixa rabiesvaccination, exportstamtavla, EU-pass och det har hon gått med på att göra. Jag ska dessutom kolla upp hur jag ska göra med försäkringen eftersom jag inte vill att valpen ska få restriktioner på massor av saker. Om det är bäst att besiktiga i hemlandet, skicka in veterinärintyget till försäkringsbolaget och sedan försäkra medan hon fortfarande är i hemlandet. Och isåfall var jag får tag i det veterinärintyg som försäkringsbolaget vill ha. Känner mig som världens mest krävande valpköpare. :o :p

Hallååååådär. Vad händer nu. Jag är ju nyfiken i en strut?????!!! :D

Fick precis veta att salukis nu kostar 15-16 tusen, när föräldrarna har undersökta hjärtan (ultraljud). Jag kan inte låta bli att tycka att det är lite lustigt... Det enda som "behövs" för registrering är att hundarna varit på en utställning, övrig meritering är absolut frivillig. Att ultraljuda hjärtan är en rekommendation (som visserligen de flesta gör nu). Inga andra hälsoundersökningar görs. Jag kan inte låta bli att undra lite vad man egentligen betalar för, med tanke på att jag ser arbetande raser som både röntgas, går MH m.m. som kostar mindre än så...

Man betalar förhoppningsvis för all energi och arbete en vettig uppfödare lägger ner på sin avel? :)

Tycker faktiskt inte det låter orimligt alls. Men där vet jag att det ofta är väldigt delade meningar. Är ju något väldigt tabu med att ta betalt för valpar, av någon anledning. :confused:

Man betalar förhoppningsvis för all energi och arbete en vettig uppfödare lägger ner på sin avel? :)

Tycker faktiskt inte det låter orimligt alls. Men där vet jag att det ofta är väldigt delade meningar. Är ju något väldigt tabu med att ta betalt för valpar, av någon anledning. :confused:
Utom när man kränger cocipos

Utom när man kränger cocipos

Hahaha, eller valfri pooblandning. ;)

Ja nej, alltså att kränga valpar bara för pengar är idioti. Men att en seriös uppfödare som lägger energi på att para ihop rätt individer och som stöttar valpköpare etc etc tar 16000kr för en valp är väl inte så konstigt.

Jo, egentligen håller jag ju med. Det är väl mest det att jag samtidigt tycker att många är.. slarviga i sin avel. Det avlas på samma hundar (eller hundar med extremt lika stamtavlor) överallt hela tiden, vissa verkar para med "vad som helst" bara den har rätt färg och vinner tillräckligt mycket på utställningar, i diskussioner framgår det tydligt att det inte finns någon större kunskap om genetik, om hur exteriör och funktion hänger ihop osv.

Men visst. Hade min favorituppfödare tagit en kull och det hade passat bra tidsmässigt osv, då hade jag kunnat betala bra för en valp därifrån. Just för att jag vet att den uppfödaren är jäkligt noga, har stor kunskap och avlar på annat än "alla andra"... Och det är väl inte orimligt att andra tänker likadant om sina favorituppfödare även om jag inte gillar dem... kanske.

Får jag fråga vilket land det är ifrån? Om vi tar Ungern o Polen som ex. så vacc dom mycket mer än vi gör,när mina bostonbarn var 3 mån så hade dom 5 vacc i passet inkl rabies,så du kan ge en DHPPI eller utan I sprutan när hon/han kommer till sverige,samtidigt med att du vet.bes för försäkringsbolaget kommer troligen begära svensk vet.bes.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Ni vet hur det fungerar. Förra tråden hittar ni här...
99 100 101
Svar
2 015
· Visningar
112 668
Senast: Viva
·
  • Låst
Relationer :devil: Fortsätt här..... Vi vill läsa allt, så var inte blyga, sista sidan på förra tråden finner ni här...
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
115 050
Senast: LenaH
·
Hundavel & Ras Del 1 http://www.bukefalos.com/threads/valp-2017.1412229/page-100#post-18206032 Här fortsätter vi!
38 39 40
Svar
780
· Visningar
57 774
Senast: bollen__
·
D
Övr. Hund Har du någonsin hamnat i nån dispyt/konflikt nån gång med nån närstående eller bekant eller kanske rentav främmande om din hund? Eller...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
6 555
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar