Hunduppdatering del 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
De ska bara sluta dö av cancer först... :cautious:
Naevars, det blir absolut en boxer i huset igen, när stunden är rätt. Jag hoppas bara att aveln rätar upp sig lite tills dess.

Ja, den där förbannade cancern. :( Jag fixar inte att byta ras, men ja, jag kollar igenom Breeze efter minsta lilla knöl ganska ofta.

Nu har klubben lagt till spondylosröntgen och hjärtkontroll som krav för valphänvisning, så de hälsobitar man kan ta tag i tycker jag man jobbar med. Men cancern måste det nog till gentester för att kunna få bukt med, även om jag tycker det idag ser ut att finnas många linjer utan problem.

Ja, den där förbannade cancern. :( Jag fixar inte att byta ras, men ja, jag kollar igenom Breeze efter minsta lilla knöl ganska ofta.

Nu har klubben lagt till spondylosröntgen och hjärtkontroll som krav för valphänvisning, så de hälsobitar man kan ta tag i tycker jag man jobbar med. Men cancern måste det nog till gentester för att kunna få bukt med, även om jag tycker det idag ser ut att finnas många linjer utan problem.
Blev Breezes syster dräktig förresten?

Det är ju toppen! Frågan är ju även hur man kommer bukt med epulider och furunkler också. Att behöva söva om och om igen för att ta bort återkommande nybildningar måste vara påfrestande (och dyrt). Det slapp Arwen, tack och lov.

Blev Breezes syster dräktig förresten?

Jag är inte säker, faktiskt. Uppfödaren har inte gått ut med nåt, men det kan vara för att hon haft sån otur med tomma tikar och senast en dödfödd valp att hon vill ligga lågt så långt som möjligt. Hon har ju en intresselista som är ganska många mil lång och det har gått troll i det hela de sista två åren. Men hoppas verkligen det! Upptäckte nyligen att hanen är pappa till en av mina träningskompisars hund också, en väldigt mysig kille. :)

Det är ju toppen! Frågan är ju även hur man kommer bukt med epulider och furunkler också. Att behöva söva om och om igen för att ta bort återkommande nybildningar måste vara påfrestande (och dyrt). Det slapp Arwen, tack och lov.

Furunkler och andra hudproblem handlar ju absolut om att uppfödarna måste vara benhårda med att inte avla vidare på sådana linjer (och en hel del uppfödare är också noggranna med det). Jag tror det skulle vara svårt att få igenom ett hälsoprogram för det, dock, eftersom det inte är livshotande (men väl ett stort lidande). Epulider vet jag faktiskt inte om man har så mycket koll på arvbarheten för. Det är ju en form av tumör, så jag tror det är lite samma som med cancern, väldigt svårt att komma åt.

Jag är inte säker, faktiskt. Uppfödaren har inte gått ut med nåt, men det kan vara för att hon haft sån otur med tomma tikar och senast en dödfödd valp att hon vill ligga lågt så långt som möjligt. Hon har ju en intresselista som är ganska många mil lång och det har gått troll i det hela de sista två åren. Men hoppas verkligen det! Upptäckte nyligen att hanen är pappa till en av mina träningskompisars hund också, en väldigt mysig kille. :)
Just ja, Prins har väl fått en kull tidigare va?

Vi får hoppas det iaf! Han är en trevlig hane tycker jag. :)

Furunkler och andra hudproblem handlar ju absolut om att uppfödarna måste vara benhårda med att inte avla vidare på sådana linjer (och en hel del uppfödare är också noggranna med det). Jag tror det skulle vara svårt att få igenom ett hälsoprogram för det, dock, eftersom det inte är livshotande (men väl ett stort lidande). Epulider vet jag faktiskt inte om man har så mycket koll på arvbarheten för. Det är ju en form av tumör, så jag tror det är lite samma som med cancern, väldigt svårt att komma åt.

Du får gärna tipsa om uppfödare som du vet är benhårda med hälsan och har friska/långlivade linjer!

(Och trevliga MH-resultat. Och hundar som visat sina arbetsegenskaper på plan. Slut på kravlista. :angel:)

Ok. Tog en extrapromenad med Ebrah. Trots dåligt väder så tvärvägrade hon att gå när hon insåg att vi vände hemåt igen :p (Film: https://www.instagram.com/p/Begbdeogomv/?taken-by=ninniosterholm)

Imorgon ska jag försöka börja dagen med en längre rastningsrunda, därefter en lång cykeltur med Ebrah. Det ska visst regna från kl 14 så det vore skönt att ha all hundmotion klar innan det... Ebrah behöver röra sig och Aysus tass är fortsatt problematisk. Jag kände igenom henne noga idag igen för att försöka se om det trots allt inte är något högre upp i benet som gör ont, men nej. Det är nog tassen trots allt, men den har åtminstone snabbt blivit bättre på undersidan nu över helgen. Har smort med rapsolja och det verkar ha varit en lyckad grej att göra!

Åh, vill ha :love:
I hela mitt liv har jag drömt om en Boxer. Men när jag tillslut känner mig redo i kunskap och tid så törs jag inte skaffa någon pga hälsan :(

Vem kan motstå? :love:
@Linda_A kanske kan tipsa dig också. ;)

Bifogade filer

• arwen_4.webp
    arwen_4.webp
    39 KB · Visningar: 36
Vem kan motstå? :love:
@Linda_A kanske kan tipsa dig också. ;)

Här är hundstopp! Vi har satt gränsen till max tre hundar och onödiga skägget tar en av platserna. Mamma Mu den andra. När hon går ur tiden ska en ny avelstik in. Vi har plast för 4 hundar men den sista platsen är för tikar som ska valpa eller om vi råkar få tillbaka en uppfödning.
Livet är så tråkigt praktiskt ibland :mad:

Här är hundstopp! Vi har satt gränsen till max tre hundar och onödiga skägget tar en av platserna. Mamma Mu den andra. När hon går ur tiden ska en ny avelstik in. Vi har plast för 4 hundar men den sista platsen är för tikar som ska valpa eller om vi råkar få tillbaka en uppfödning.

Meh, bygg ut då.

:angel: :D

Naevars, förstår givetvis problemet! Just nu har vi tre hundar hemma, gammeltanten hämtades hem för ett par veckor sen då sambons morfar (där hon bott i cirka två år) blivit dålig. Nu är det ju små/medelstora hundar jag har, men det krävs ju viss logistik ändå.

@FrauleinLeo: Jag är ju egentligen inte hundmänniska men de första hundar jag verkligen blev förtjust i var min hästmentors boxrar, en gul hane och en tigrerad tik. De var hopplösa att ha med när vi var ute och red, tyckte de att det blev för tråkigt började de bita hästarna i bakbenen för att få fart på dem :rofl: En gång skrittade jag min häst på långa tyglar och satt plötsligt på ett bockmonster med två heelt oskyldiga boxrar bakom :angel: :p

@FrauleinLeo: Jag är ju egentligen inte hundmänniska men de första hundar jag verkligen blev förtjust i var min hästmentors boxrar, en gul hane och en tigrerad tik. De var hopplösa att ha med när vi var ute och red, tyckte de att det blev för tråkigt började de bita hästarna i bakbenen för att få fart på dem :rofl: En gång skrittade jag min häst på långa tyglar och satt plötsligt på ett bockmonster med två heelt oskyldiga boxrar bakom :angel: :p

Man har ALDRIG tråkigt med en boxer. :angel:

Hur många hundar hade ni hemma nu sa du?? :p:angel:

Du får gärna tipsa om uppfödare som du vet är benhårda med hälsan och har friska/långlivade linjer!

(Och trevliga MH-resultat. Och hundar som visat sina arbetsegenskaper på plan. Slut på kravlista. :angel:)

Det kan jag absolut försöka mig på. Hälsobiten vågar jag inte säga så mycket om utöver min uppfödare och ett par andra, för även om jag har ett gott intryck av ett flertal i den frågan känner jag inte till deras linjer tillräckligt väl.

Man har ALDRIG tråkigt med en boxer. :angel:

Min tränare (som är schäferuppfödare) upprepar av någon anledning "man måste ha humor som boxerägare" när vi är och tränar för henne. Kan inte förstå varför. ;)

Men skägget kan ju inte räknas! Han är väl en kvart, max. Treochenkvart.

Meh, bygg ut då.

:angel: :D

Naevars, förstår givetvis problemet! Just nu har vi tre hundar hemma, gammeltanten hämtades hem för ett par veckor sen då sambons morfar (där hon bott i cirka två år) blivit dålig. Nu är det ju små/medelstora hundar jag har, men det krävs ju viss logistik ändå.

Det kostar också. Sambon planerar karriärsbyte och har satt sig i skolbänken 2 dagar i veckan. Går hans planer igenom så kommer han jobba mer för mindre pengar. Isf lägger vi ner aveln.

Det kostar också. Sambon planerar karriärsbyte och har satt sig i skolbänken 2 dagar i veckan. Går hans planer igenom så kommer han jobba mer för mindre pengar. Isf lägger vi ner aveln.

Hm, svårt att veta om jag skulle ge en like på det där eller inte? Trist om ni måste lägga ner kenneln, men det kan man ju alltid ta upp igen när tiden blir den rätta.

Hm, svårt att veta om jag skulle ge en like på det där eller inte? Trist om ni måste lägga ner kenneln, men det kan man ju alltid ta upp igen när tiden blir den rätta.

Han funderar på att bli polis (hundförare) och blir det så, få passerar igenom nålsögat i hans ålder, så blir det hel nedläggning. Förutom den hund han ska ha så blir det bara Skägget. Jag vill inte sitta låst var annan helg med flera hundar utan det får bli en som lätt går att ta med sig på egna äventyr. Men det ligger nått år fram i tiden minst. Först ska han läsa upp vissa betyg :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Ni vet hur det fungerar. Förra tråden hittar ni här...
99 100 101
Svar
2 015
· Visningar
112 668
Senast: Viva
·
  • Låst
Relationer :devil: Fortsätt här..... Vi vill läsa allt, så var inte blyga, sista sidan på förra tråden finner ni här...
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
115 050
Senast: LenaH
·
Hundavel & Ras Del 1 http://www.bukefalos.com/threads/valp-2017.1412229/page-100#post-18206032 Här fortsätter vi!
38 39 40
Svar
780
· Visningar
57 774
Senast: bollen__
·
D
Övr. Hund Har du någonsin hamnat i nån dispyt/konflikt nån gång med nån närstående eller bekant eller kanske rentav främmande om din hund? Eller...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
6 555
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar