Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag är ju stormförtjust i de flesta spetsar och tycker att mittelspitzen är jättefin! Jag har haft ett par i bekantskapkretsen. Även norfolk är en härlig hund. Jag tycker om de andra två också, men de är lite väl finlemmade och delikata för min personliga smak.Men just nu är väll dvärgpudel, papillon och Dansk-svensk gårdshund överst, men även tysk spets verkar intressant och norfolkterrier
Har ju bara träffat papillon, dansk-svensk regelbundet av de raserna så så får hoppas jag kan gå på den inofficiella hundutställningen ^^Jag är ju stormförtjust i de flesta spetsar och tycker att mittelspitzen är jättefin! Jag har haft ett par i bekantskapkretsen. Även norfolk är en härlig hund. Jag tycker om de andra två också, men de är lite väl finlemmade och delikata för min personliga smak.
Spännande! Leta hund kan vara så himla roligt!Har ju bara träffat papillon, dansk-svensk regelbundet av de raserna så så får hoppas jag kan gå på den inofficiella hundutställningen ^^
Jag tycker de mest känns svårt och veta vad som passar en bästSpännande! Leta hund kan vara så himla roligt!
Så länge man inte går helt crazy bananas med rasvalet brukar de flesta bli nöjda ändå, upplever jag. Klart man ska vara noga, men går man inte mot extremer växer man nog ihop för det mesta. Lite som med ungar kan jag tänka mig. Njut av tiden och ha lite roligt. Känn och kläm!Jag tycker de mest känns svårt och veta vad som passar en bäst
Dansk/svensk har ju endel jakt i sig till skillnad från de andra två(? dålig koll på papillon) men bra hälsostatus! Har haft två egnaJag tycker de mest känns svårt och veta vad som passar en bäst
Pappisar har sällan så jättemycket jakt i sig. Av mina 7 har en haft jakt i sig så pass att hon när jag nyss hade fått hem henne stack efter en hare en gång. Hon var snabbare än den men lade sig några meter bakom och ville inte ta tag i den. Jag markerade att det där gör man inte. Och det skedde aldrig mer.Dansk/svensk har ju endel jakt i sig till skillnad från de andra två(? dålig koll på papillon) men bra hälsostatus! Har haft två egna
Pudel är en ras som måste trimmas! Vet inte hur hälsan ser ut men mosters båda har hår som måste ryckas ur öronen och en har hår som växer in i ögonen. Ena har även allergier.
Upplever att pudlarna nöjjer sig med mindre motion än dsgn men båda är relativt lättlärda!
Var hon snabbare än en hare? Papilloner måste vara extremt snabba...Pappisar har sällan så jättemycket jakt i sig. Av mina 7 har en haft jakt i sig så pass att hon när jag nyss hade fått hem henne stack efter en hare en gång. Hon var snabbare än den men lade sig några meter bakom och ville inte ta tag i den. Jag markerade att det där gör man inte. Och det skedde aldrig mer.
Det är en väldigt formbar ras.
Snabbare än en Whippet .Pappisar har sällan så jättemycket jakt i sig. Av mina 7 har en haft jakt i sig så pass att hon när jag nyss hade fått hem henne stack efter en hare en gång. Hon var snabbare än den men lade sig några meter bakom och ville inte ta tag i den. Jag markerade att det där gör man inte. Och det skedde aldrig mer.
Det är en väldigt formbar ras.
Kan ju vara nått fel på haren också...Snabbare än en Whippet .
En hare kommer upp i 60km/h så hunden måste upp i över 60 för att komma ifatt.
Min förra DSG gick på vildsvin
DSGn jag har nu skulle aldrig göra det, mycket mildare. Hon dödar inte ens möss.
Ibland tycker jag DSGn som ras är lite spretig
Som Nepenthe skriver, så kan jaktlusten hos dsg variera. Jag har haft fem dsg (tikar), och ingen av dem har dragit på vilt. Har alltid kunnat ha dem lösa utan problem.Jag har bara träffat två stycken (olika ägare) och båda två var jaktgalningar som drog så fort de kom lösa utan koppel oavsett om det fanns nåt vilt att dra efter eller inte. Har aldrig stött på något liknande faktiskt!
Va skönt! Nu är det ju 7 år sen jag köpte den jag har nu och min första 18-19 år sen och det var då jag upplevde rasen mer spretig.Som Nepenthe skriver, så kan jaktlusten hos dsg variera. Jag har haft fem dsg (tikar), och ingen av dem har dragit på vilt. Har alltid kunnat ha dem lösa utan problem.
Men visst finns det individer som har större jaktlust. Har dock inte upplevt det som något jätteproblem bland alla de dsg-ägare och hundar som jag har träffat genom åren.
Ja, jag upplever också rasen som betydligt mer enhetlig idag än när jag fick min första dsg (en omplacering) för 30 år sedan.Va skönt! Nu är det ju 7 år sen jag köpte den jag har nu och min första 18-19 år sen och det var då jag upplevde rasen mer spretig.
Förr (dålig koll nu) kunde jag tycka utseendet diffade endel med. Vissa såg mer ut som Jack Russel, inte det här runda/trekantiga ansiktet utan mer snipiga. Och även hur pass mycket jaktlust.
Jag är uppvuxen med jakthundar så de kommer ganska naturligt att träna på att respektera vilt men den DSGn jag har nu är mycket lättare på den biten. Jag kan ha henne med när jag rider t.ex (lite därför jag valde rasen, kombinera häst och hund)
Det såg inte ut att gå så jättefort. Så jag gissar att haren inte var helt ok. Även om just den hunden också var ovanligt snabb.Var hon snabbare än en hare? Papilloner måste vara extremt snabba...