Vet att tråden är gammal, men ville tacka alla som svarat i den här tråden och tänkte att det hade varit kul att kunna komma med en rolig uppdatering!
Det var väldigt hjälpsamt med alla era tips, det gav mig verkligen riktning i hundras-tänkandet och öppnade upp ögonen för vissa raser som jag innan hade tänkt bort.
Och ja, det blev tillslut en Tollare!
Det tog lite över ett år efter att jag gjorde tråden, funderade och kikade runt en del innan jag bestämde mig, men fick en tikvalp i höstas som nu är 8 månader gammal. Och det har verkligen blivit en "perfect match"! Intresset för hundträning har bara blivit mer intensivt (om det var möjligt) och det känns som det blev helt rätt. Hon är lättlärd, kontaktsökande, orädd och såklart väldigt busig
Såklart man fått lite gråa hår, men är imponerad av henne varje dag!
Innan valpen kom hade jag också hunnit flytta tillbaka till landet där jag växte upp, så även om det varit mest skoj och bus nu, så har vi också haft möjlighet att nu kunna prova på lite annat för att "hitta vår grej"! Hon älskar att arbeta med näsan och vi har utöver godisletande hemma lagt motivationsspår med godis och provat på sök efter folk ute i skogen. Jaktträning/tolling ska vi också fortsätta prova, men jag känner också att det är troligt att vi hamnar i sök och spår träsket, då både hund och matte har fastnat lite extra för det hittills
Rapport är också något vi är sugna på, då hon är lite av en bulldozer den här lilla hunden.
Så ännu en gång, tack sååå mycket för alla tips!