hund till min pappa

Sv: hund till min pappa

Vi har faktiskt haft samojed men pappa är inte mycket för pälsvård så den rasen går bort tyvärr. Tack iaf för svaret!:)

Nu tänker jag ge förslag som jag inte är 100% säker på att den passar.

Men eftersom han vill ha en korthårig hund, i huskyns storlek men ändå inte en Husky, så funderar jag på korthårig Vorsthe ?

Dom blandar ju in vorsthe i draghundsraser för att få en snabbare avkomma.

Funderar bara /C

En bra fundering tycker jag. Både jag och pappa är förtjusta i den rasen men de är ju också en jakthund så då kanske vovven måste ha det stimulit också. Vad tror du?

Cane Corso tror jag kanske skulle va nått.
en del fäller pytte lite märks knappt andra fäller överhuvudtaget inte, min fäller ingenting.

dom är aktiva bra till bruks, gillar att jobba mycket, vilket dom kräver också.
dom är väldigt pigga och atletiska, men ligger gärna och myser i soffan också
lära sig att dra är nog inga problem heller, en väldigt familjärhund, som knyter väldigt starka band till sina ägare.

nyfiken så kolla in http://racc.nu/

Ja det är just det, jag vet inte hur mycket Vorsthen kräver av jakten.

Det är jag fel människa att svara på .

/C

Jaktfolket jag känner säger att Vorsthen är stenhård, kräver mycket både fysiskt o psykiskt. De är riktiga arbetsnarkomaner..

Jag känner till en som har Vorsther. När det inte är jaktperiod åker de spark, skidor o på sommaren simmar de o motionerar med cykel. Dessutom har de spår o sökövningar flera ggr i veckan.

Denna hund hjälper dessutom till mycket i hemmet. Städar upp barnens leksaker, lägger tvätt i maskinen o hämtar öl åt husse mm.

Undrar om det är deras som kräver detta eller om alla är så?

Nej jag har hört detsamma, men med tanke på att pappan är van med Huskys (också arbetsnarkomaner) och vad det låter som så kommer pappan ge en ny hund ett väldigt aktivt liv.

Det enda som jag är lite tveksam till är jaktbiten..

Tror du verkligen att en Cane Corso skulle fungera till det som TS pappa vill?

Det är ju en ganska tung ras ..

Nej jag har hört detsamma, men med tanke på att pappan är van med Huskys (också arbetsnarkomaner) och vad det låter som så kommer pappan ge en ny hund ett väldigt aktivt liv.

Det enda som jag är lite tveksam till är jaktbiten..

Jo jag har samma fundering.. vet dock ingen som har en utan att jaga. Det kanske Gnist eller någon annan jägare kan svara på...

jag har mailat en uppfödare nu och det ska bli spännande att se hennes svar. Nämde vorseth som förslag till pappa och han blev väldigt positiv. :)

jag har hort talas om vorsthar som inte jagat utan varit enbart sallskapshundar i familj. De har beskrivits som glada, lite vilda och aktiva hundar. Dock vet jag inte huruvida man har haft nagra problem med rymning eller ej..
Vi har sjalva en flat coated retriever, han ar otroligt glad, pigg och med pa allt! Det ar starka, friska och taliga hundar. Jag tycker spontant att det skulle kunna var en ras for din far. Var har aldrig jagats med och jag far erkanna att han rymde en del for att ga pa upptacksfard under "tonaren" men under hela sitt vuxna liv har han alltid kunnat ga los varsomhelst bland manniskor och djur.

Nar det galler palsen sa faller han en del men inte mer an vad jag skulle kalla normalt och det positiva med deras harstran ar att de liksom "flyter ihop" i sma tussar pa golvet, det snabbt att torka upp ett par tussar i hornen med vatt hushallspapper eller dra ett par tag med handen om det ar pa mattan, man maste inte dammsuga varje dag.

Skoj att mitt tips gick hem *haha*

Men du får uppdatera sedan vad uppfödaren sa om rasen. :)

/C

Har ni kollat in Lapsk Vallhund ordentligt??

Är själv lite sugen på en sådan, och är man van vid Husky osv borde ju detta vara den ideala rasen. Har tyvärr bara träffat några enstaka individer men av det jag fått veta hittills verkar de vara lagom stora, arbetsvilliga och lättlärda :)
Borde ju gå utmärkt att köra drag med en sådan och de fryser knappast på vintern. Har tydligen en väldigt lättskött och smutsavvisande päls, fäller vår och höst och inget där emellan.

Dessutom är dom ju oerhört vackra också :love:

www.tjelvar.nu
www.vovve.net/Raser/gallery.asp?id=146
www.lapskvallhund.se

Vi har en hel del vorsteh-korsningar i min lilla by här hemma. Det är riktig draghundsavel med dokument långt bakåt i tiden så inga blocket-korsningar här inte (dom flesta har sålts till frankrike och uppåt i landet)
Minns inte procentandelarna men det är mest vorsteh och lite greyhound och lite pointer i dom. Avlade för att dra, underbart vackra hundar! Ser ut som vorsteh. Denna korsning finns det gott om, och den används uteslutande till drag- ingen jakt för deras del. Oerhört aktiva, enormt tjusiga hundar.

Nej, det finns Svensk lapphund, Finsk lapphund och Lapsk vallhund.

Jag kan bara ge dig den positiva sidan av riesen!

Skaffade min 1a riesen -83,sen kom barnen på löpande band och det har funkat kanon,hundarna har dragit barnen i pulkor,sen kom hästar,och även där har dom funkat,både i stallet och med på ridturer!

Hundarna har varit med på semstrar(stugor&husvagn),in till centrum,ja det mesta har dom fått hänga med på!

Nu är det -08,och jag har forfarande riesen,min 4e!

Har aldrig haft någon med avvikande kynne/temperament!
Lättjobbade,relativt lättskött päls!
Ingen som varit hård eller vaktig!
Skickar med någon bild! Mellan -85-08
Kojbygge med barnen
Husvagnssemester
Ridtur
Katt
19710178.jpg

18081117.jpg

15260032.jpg

15826124.jpg

Sennen hundarna kanske kunde vara något?? Ifs så blir det nog en del fällande men om man väljer någon av de korthårigare torde det gå att leva med... Finns många varianter, grosser sweischer sennen, berner sennen, entelbucher sennen och minst en eller två till som jag glömt. Trevliga mellanstora till stora hundar som passar till mkt motion friluftsliv, familjeliv och drag men inte är överdrivet krävande, inte är vassa och inte har spec mkt jaktlust.
Kanske värt att kolla upp??

*kl*

Ang. vorstehn...

Vorstehs är mycket trevliga och vackra hundar! Dock är det en mycket hård och tuff ras som måste få jaga för att må bra.

Gilly

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 825
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Hjälp mig att klura på raser! Pappa har nu precis gått i pension, och de vill nu ha hund på heltid. Jag hade en Australisk terrier som...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
7 766
Senast: _Taggis_
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 988
Senast: lizzie
·
Hundträning Igår var vi ute ett par timmar men såg till att Alvin och Milou hela tiden hade tillgång till skugga och vatten och dom hade kylvästar...
Svar
16
· Visningar
2 661
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur