hund till min pappa

Sv: hund till min pappa

Aha, eftersom du skrev ni har hållt på med draghundar INNAN, så trodde jag inte det var aktuellt nu. Utan mer en ras som hänger med på det mesta och som inte fäller så mycket.
Men om han vill ha en draghund vet jag inte om schnauzer passar. Inte hört nån som haft dom till det, så jag vet inte faktiskt. Men nån gång ska väl vara den första :)
Men kanske det ändå inte är vad han söker.

hmm lapphund, den kanske kunde vara något för pappsen. Våra kompisar har en sådan och den är kanontrevlig fast den fäller mycket! Men jag ska absolut kolla upp det. :bow:

Jag kan hålla med om att lapphundarna nog kan passa din pappa.
De finska varianterna är ju så vackra dessutom.... åååhhh... :love: :)

hmm lapphund, den kanske kunde vara något för pappsen. Våra kompisar har en sådan och den är kanontrevlig fast den fäller mycket! Men jag ska absolut kolla upp det. :bow:

Det blir ju kanske lite begränsat när man ska kombinera att kunna vara ute i flera timmar vintertid o åka skidor med att inte fälla så mkt. Är väl nästan bara strävhår kvar då?

Lapsk vallhund är ju inte så långhårig, så den kanske inte fäller så mycket som en "vanlig" lapphund...

Senast ändrad:

Jag skulle vilja föreslå en Akita om din pappa kan hantera så mycket hund lr vad man ska säga. jag själv anser mig ännu ha lite för lite kunskap för att kunna klara av en sån men med rätt uppfostran har jag sett de som blivit typ terapihundar :)
Har dock ingen aning om hur mkt de fäller, men är ju rätt lika huskys till utseendet;)

Så alla schäfrar i sverige tävlar bruks :smirk:
Nej,och tyvärr tränas inte alla schäfrar i sverige (världen) heller.
Vad jobbigt att vara avlad i flera generationer att JOBBA, och sen när man väl föds och inte får göra det man är skapt till utan leva ett liv där understimulans är hela vardagen.

Briard? Hmm de är ju så stora, inte lämpar sig de för att dra direkt. Eller?

Dom är ungefär lika stora som Riesen eller Schäfer skulle jag säga och visst lämpar de sig för att dra! Dom är definitivt inte större än Malamuter....

080217.jpg

En pinscher kanske? Mycket energi i ett ganska behändigt format. Kanske är de lika eländiga fällare som dobermanns, men jag tror de har mjukare päls. Någon som vet om man måste klä på dem på vintern?

Akita, om de är lite svåra och lite sträva i humöret så passar nog inte den rasen. Pappa vill ha en säker och trygg hund då han har flera små barnbarn som gärna är hos honom, så han vill ha en stabil och lugn hund. Tack för tipset iaf, ska kolla upp rasen iaf. :bow:

Nej,och tyvärr tränas inte alla schäfrar i sverige (världen) heller.
Vad jobbigt att vara avlad i flera generationer att JOBBA, och sen när man väl föds och inte får göra det man är skapt till utan leva ett liv där understimulans är hela vardagen.

Som jag förstod det var det en aktiv man som skulle ha hunden och vill tex ha den till att dra skidor, så ser jag inget hinder i det...?

Vad heter dem, grossen sennen? nu vet ju inte jag hur deras "sjuk statistik" ser ut eller något sådant, men är uppväxt med två i min om givning som körde bla sök och drog sulky, kasnke vore nått? Beror ju naturligtvis på om han vill ha en stor hund?

Aha, eftersom du skrev ni har hållt på med draghundar INNAN, så trodde jag inte det var aktuellt nu. Utan mer en ras som hänger med på det mesta och som inte fäller så mycket.
Men om han vill ha en draghund vet jag inte om schnauzer passar. Inte hört nån som haft dom till det, så jag vet inte faktiskt. Men nån gång ska väl vara den första :)
Men kanske det ändå inte är vad han söker.

Här i Umeå är det väldigt många som kör drag med sin risen! Tror några varit med på SM och vunnit också. Tror att det var när dragsm var i Sollefteå så visst fungerar de som draghundar. MEN - det är som sagt var inte helt utan bruksegenskaper :)

ah -- läste som jag ville :) Vet EN som kört drag med sin scnauzher men för de kriterier som trådstartaren skrev tror inte jag heller att en scnauzher är att rekomendera de är nog lite för små helt enkelt.

Har tyvärr inga egna förslag att ge då jag inte är så insatt i draghundsvärlden - stående fågelhundar är ju populära som draghundar MEN ingen är väl utan fällning? Sen ska de ju aktiveras på sommaren också (rullskidor?).

men oj, den rasen har jag aldrig hört talas om. Han vil helst ha en normalstor hund typ siberian husky. ska kolla upp ditt förslag pronto! :idea:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 825
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Hjälp mig att klura på raser! Pappa har nu precis gått i pension, och de vill nu ha hund på heltid. Jag hade en Australisk terrier som...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
7 766
Senast: _Taggis_
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 988
Senast: lizzie
·
Hundträning Igår var vi ute ett par timmar men såg till att Alvin och Milou hela tiden hade tillgång till skugga och vatten och dom hade kylvästar...
Svar
16
· Visningar
2 661
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur