hund till min pappa

Fillifjonkan

Trådstartare
Pappa ska inom närmsta året skaffa en hund till då hans nuvarande hund snart blir 13 år. Min mamma har precis gått bort och pappa vill absolut inte bli helt själv vilket gör att han vill ha en ny kompis innan den gamla går bort. Just nu har han en alaskan husky (vi har hållit på med draghundar innan) som han trivs kanon med. Pappa är en mycket aktiv pensionär som åker skidor och promenerar några timmar varje dag. Han är med sin hund precis dygnet runt och han får alltid väldigt speciella band med sina hundar.

Då alaskan huskyn fäller väldigt mycket och pappa är städgalen så undrar jag om ni har några förslag på någon annan ras som han kan ta med på alla aktiviteter och som ev också skulle kunna lära sig dra. Helst ska den inte fälla så mycket då pappa inte gör något annat än att dammsuga! :D

Sv: hund till min pappa

Har dessvärre inga förslag, men du kommer att få massor innan det är klart. :) Från alla andra.

Vilken underbar pappa du har, jag skulle kunna vara hund där!!
OM jag nu var hund, vilket jag inte är, men du förstår säkert vad jag menar. :) ;) :)

Riesenschnauzer tänkte jag också spontant. Eller schnauzer om han vill ha en lite mindre storlek.

Jag förstår precis vad du menar! :)
Ja, de har det kanon hos honom. Han är så beroende av sina fyrbenta vänner!

risenschnauzer! Det låter spännande! Vi ska ta och kolla upp den rasen. Eventuellt ska vi åka ner till World Dog Show i juli och spana.

För en hel massa år sedan fanns det en hemsida där man kunde kolla vilken hund som skulle passa. Det var frågor om liten-stor hund, vad man ville att den skulle ha för egenskaper osv. Hittar inte den sidan. Vet ni om den finns kvar?

Här skulle man ju kunna rabbla upp MÅNGA raser tycker jag

*flat
*border
*schäfer
*terv
*rottis
*dobberman

MFL

jag tycker att har man haft hund så länge och är väldigt aktiv så ska man väl snarare se till vad han absolut inte önskar ha ;) för han klarar nog de mesta.

Här skulle man ju kunna rabbla upp MÅNGA raser tycker jag

*flat
*border
*schäfer
*terv
*rottis
*dobberman

MFL

jag tycker att har man haft hund så länge och är väldigt aktiv så ska man väl snarare se till vad han absolut inte önskar ha ;) för han klarar nog de mesta.
Men... står det någonstans i TS inlägg att pappan är intresserad av att köra bruks eller vallning med sin hund?

Dobber fäller väl? Och det såna där små korta hårda jäkla strån som fastnar precis överallt...

Dobber fäller väl? Och det såna där små korta hårda jäkla strån som fastnar precis överallt...

Oh yes! Min syster fick ett som fastnade i foten och orsakade inflammation, nej nej jag skojjar inte. När läkaren fick ut ett svart mkt misstänkt hårstrå så skrattade alla gott! Dessutom så hade de mer hår liggandes än vad vi som hade tollare då hade, trots att syster städade friskt.

Mitt spontana tips om ras är någon av lapphundarna, möjligen lapsk vallhund. Visserligen en vallhund, men en som jag föreställer mig inte kräver att få valla - jag tror den nöjer sig med att få mycket motion och att få vara med hela tiden. Vet dock ingenting om hur mycket de fäller...
Info om Lapsk vallhund och de andra lapphundsraserna: http://www tjelvar.nu

Jag brukar ju inte alltid rekomendera min egna ras, men nu gör jag det. Schnauzer så klart :love:

Tja, perfekt på din beskrivning om själva hunden är ju briard... Fäller inte! MEN, den drar ju in en hel del sand, pinnar, kottar och annat smått och gott så det blir periodvis rätt mycket städa ändå... :rofl:

Spontant känns ju annars riesen som ett bra förslag, dock flaggar jag för att kolla den mentala stabiliteten som verkar kunna falera rätt rejält ibland. Tillgänglighetsproblemen på några av dem jag träffat kan ju vara rätt störande om man vill ha med den överallt.

Storpudel?
Kortklippt är både snyggt och behändligt.

Min egen ras Schipperke skulle också kunna vara passande.
Stor hund i litet format, hur ställer han sig till storlek på nästa hund?

Men... står det någonstans i TS inlägg att pappan är intresserad av att köra bruks eller vallning med sin hund?

bara en första tanke om ditt svar,

Så alla schäfrar i sverige tävlar bruks :smirk:
och flaten är ju egentligen en jakt hund...

Okej nu fäller väl de flesta men...jag missa den lilla detaljen ;)

Nej, han är inte intresserad av bruks eller vallnig utan då han har haft draghundar i många år vill han ha en som kan dra och som han kan åka skidor med. Han vill inte ha någon bruksras. Han vill ha en dragvillig hund som inte hårar för mycket och som inte är för tuff då han har flera barnbarn.
Vi kollade just upp risenschnauzer och den är lite mer vakthund vilket inte pappa vill ha. Han känner dessutom ett par stycken som haft den rasen och de har varit väldigt tuffa och lite svårhanterliga.

Mera tips!!! Fast det kan nog vara svårt att få till alla önskemål i en hund förstås.

Ärligt talat så tycker han att pudlar ser urfåniga ut. :o

Han vill ha en inte alltför liten hund då den ska följa med på långa skidturer och även kunna hjälpa till att dra ordentligt. Den får inte vara för klen utan den ska vara robust, stark, vänlig och "lagom" i storlek. Då han alltid haft olika draghundsraser så är det en hund i det formatet som han vill ha. De enda nackdelarna med dem är att de har sådan jaktinstinkt och fäller mycket. Jag tycker att han skulle kunna köpa en malamute men han är lite tveksam. Det hade ju varir roligt att testa en "vanlig" ras också.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 825
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Hjälp mig att klura på raser! Pappa har nu precis gått i pension, och de vill nu ha hund på heltid. Jag hade en Australisk terrier som...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
7 766
Senast: _Taggis_
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 988
Senast: lizzie
·
Hundträning Igår var vi ute ett par timmar men såg till att Alvin och Milou hela tiden hade tillgång till skugga och vatten och dom hade kylvästar...
Svar
16
· Visningar
2 661
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #10
  • Valp 2024