Hund som biter ihjäl kaniner.

Sv: Hund som biter ihjäl kaniner.

Precis, och därför är också lagen annorlunda gällande hundar och katter. En hund som kommer lös får man inte skjuta, däremot står det i lagen att en lösspringande katt får skjutas av fastighetsägare, ja, de t.o.m. i lagen anmodas att göra det.

Visst finns det tillfällen där du får skjuta en lös hund. Dock får man inte göra det bara för att man stör sig.

Visst finns det tillfällen där du får skjuta en lös hund. Dock får man inte göra det bara för att man stör sig.

Vi diskuterade detta hemma igår och vi visste intealls vad som gällde där, att man inte får skjuta om man bara retar sig förstår jag men hur är det om hunden river får, eller kommer hem till trädgården och tar ens lilla kanin? Att jägarexamen o licens finns för skytten tar jag givet.

Låter som om kaninen va sjuk lr skadad!!
Att jaga kan tränas bort!!! Men som sagt det är koppeltvång nu...

Låter som om kaninen va sjuk lr skadad!!
Att jaga kan tränas bort!!! Men som sagt det är koppeltvång nu...

Ungarna trycker ofta väldigt länge! Därför är dom rätt lätta byten!

Mina hundar (stående fågelhundar) har exempelvis stått för fåglar som tryckt grymt hårt och länge. Dom har nästan legat mellan tassarna på hunden. Själv trampade jag på vingen på en ung Orre som låg kvar och tröck under några rötter när resten av kullen flög iväg. Hundarna har även stått för harpaltar som dom lätt kunnat ta om dom rusat efter....

.....så inte behöver den ha varit sjuk eller skadad inte!

Vill man så går det ju ordna så hunden får vara lös ibland. Inhängnat område tex..

finns bara ett enda inhägnat område här som jag vet om att man kan komma in på. men nu har dom börjat låsa på kvällarna. annars finns det en tennisplan, men det går massvis med andra hundar där.

man kan väl inte träna bort jakt ur en jakthund eller jakthundskorsning?

De kan man uppmuntra inte jaktlusten och vissa hunden att du blir besviken på den om den sticker iväg då den får upp ett spår...

ja, det är faktiskt svårt att radera instinkter ;)

nej du kan inte radera instinkter, men du kan förhindra att hunden följer sina impulser. det är alltså fullt möjligt att lära en stövare eller annan drivande hundras att inte springa efter vilt, ja det är t o m nödvändigt att den avstår från att förfölja vissa sorters vilt för att den ska fungera i jakten.

:confused:

Så du struntar helt i koppeltvånget så här års? Bryr dig inte alls om dina hundar stör viltet nu när de springer runt med känsliga småttingar?
Så länge inte hundarna springer ut framför bilar så är allt "ok". Och du har inte ens en fungerande inkallning på dem.

Om jag ska vara helt ärlig bryr jag mig inte... Vi har ju aldrig lös våra jakthundar men dom andra två har vi lös året om.

vad är det för skillnad? det är fortfarande koppeltvång. och läser man tidningarna, så finns det en vettig anledning till det.

*kl*

Vi är kapabla till att lära hunden att "så gott som" glömma sin jaktinstikt. Vi kan lära den att lyda oss till 100 procent och aldrig gå längre än 5 meter ifrån oss (ikoppel) när vi är ute och går.

Men vi får faktiskt inte glömma att det är en hund vi har. Flera generationer tillbaka var dem vargar.. Dom är födda till att jaga, döda och springa fritt.

Döda, är väl det som dem flesta inte vill ska finnas som instinkt. Och det har man väl klarat att "trappa" ner väldigt bra.

Jaga, det är oftast jakthundar som man kan räkna dit antar jag. Jakthundar får även den glädjen att få springa fritt. Denna instinkten är det många som vill ta bort helt, och visst tycker jag det är okej. Men jag kan inte tänka mig att en hund någonsin kan förlora instikten, jakt. Den kanske inte bryr sig om en hare kommer precis upp framför nosen när matte/husse är ute och går med den. Men tids nog om den får ett tillfälle då inte matte/husse är med kan jag inte tänka mig att hunden inte bryr dig. Hundar ser det som lek också..

Springa fritt, det är kankse inte en instikt direkt, men inte mindre viktig ändå.

Hundar som bor i städerna springer i regel inte lika mycket fritt som en hund som bor på landet, nu gäller det säkert inte det alla. Men just stadshundar tycker jag att man nästan har en skyldighet till att släppa dom fritt, i inhägnad i all fall!

Såklart ska man ha kontroll över sin hund, den ska lyssna på er. Det är helt rätt!!

Men ni får inte glömma att lyssna på hunden också, ska vi avla bort, eller på något vis ta bort alla "instinkter" dem har? Låt en hund vara en hund, inte en robot eller gosedjur..

Det är sådana som dig som jag hoppas polisen bötfäller, det är DYRT att åka dit på detta!!

Vad var det jag skrev som var olagligt?

Senast ändrad av en moderator:

Läs igen vem jag har skrivit till ;)

Det står i högra hörnet på varje inlägg vem man svarat !

Om jag ska vara helt ärlig bryr jag mig inte... Vi har ju aldrig lös våra jakthundar men dom andra två har vi lös året om.

Min åsikt är också att man ska ha hundarna lösa, dom ska få springa fritt. Skyldighet till ägarna, antingen i hägn eller fritt. Jag släpper en av våra hundar fritt även under koppeltvång..

Men att säga att man inte bryr sig om dom stör djuren med småttingar, kan jag inte hålla med om.. Respekt för vilda djuren måste man ha ändå.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
955
Senast: inverterad
·
Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
919
Senast: Rumpnissen
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 359
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Hej! Postar här för första gången pga att jag har väldigt mycket ångest. Jag och min partner har pratat om hund i många år ingen av oss...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
11 005

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka