Sv: Hund som biter ihjäl kaniner.
*kl*
Vi är kapabla till att lära hunden att "så gott som" glömma sin jaktinstikt. Vi kan lära den att lyda oss till 100 procent och aldrig gå längre än 5 meter ifrån oss (ikoppel) när vi är ute och går.
Men vi får faktiskt inte glömma att det är en hund vi har. Flera generationer tillbaka var dem vargar.. Dom är födda till att jaga, döda och springa fritt.
Döda, är väl det som dem flesta inte vill ska finnas som instinkt. Och det har man väl klarat att "trappa" ner väldigt bra.
Jaga, det är oftast jakthundar som man kan räkna dit antar jag. Jakthundar får även den glädjen att få springa fritt. Denna instinkten är det många som vill ta bort helt, och visst tycker jag det är okej. Men jag kan inte tänka mig att en hund någonsin kan förlora instikten, jakt. Den kanske inte bryr sig om en hare kommer precis upp framför nosen när matte/husse är ute och går med den. Men tids nog om den får ett tillfälle då inte matte/husse är med kan jag inte tänka mig att hunden inte bryr dig. Hundar ser det som lek också..
Springa fritt, det är kankse inte en instikt direkt, men inte mindre viktig ändå.
Hundar som bor i städerna springer i regel inte lika mycket fritt som en hund som bor på landet, nu gäller det säkert inte det alla. Men just stadshundar tycker jag att man nästan har en skyldighet till att släppa dom fritt, i inhägnad i all fall!
Såklart ska man ha kontroll över sin hund, den ska lyssna på er. Det är helt rätt!!
Men ni får inte glömma att lyssna på hunden också, ska vi avla bort, eller på något vis ta bort alla "instinkter" dem har? Låt en hund vara en hund, inte en robot eller gosedjur..