Hund som biter ihjäl kaniner.

Sv: Hund som biter ihjäl kaniner.

Ja, visst är det tråkigt att deras liv består att ligga hemma. För jag antar du inte tränar hur mycket som helst, utan största delen är att vara hemma.

Tränar gör vi varje dag, helgerna är vi borta mer eller midre hela dagarna. Sen är det ju promenader i våran skog. Så de blir aktiverade nog så att dom har ingen större lust o göra annat än o vila o speja över gården.

*KL*
För att få en lydig hund måste man träna, och då kan det ske små misstag. Och till den som tror att hennes hund skulle attackera barn om den vore lös- ja herregud, håll hårt i kopplet!! :crazy:

Det är inget litet misstag att en hund dödar en kanin eller annat vilt det är ett övertramp utan dess like. Att hunden nosar eller är nyfiken på annat på väg in på inkallningen är små misstag.

Hundar har en instikt att jaga, det är sånt man får räkna med om man har hund..

Sen har vissa hundar mer, respektivt mindre, jaktinstinkt. Det är inget direkt fel i det. Utan man får själv ta hand om hunden och se till att den inte får tillfälle till att döda ett djur.

Men egentligen varför klaga på hundar som tar kaniner/harar? Det är mycket mer vanligare att katter dödar ungarna, händer även att dom ge sig på de vuxna djuren. Då kanske man ska bestämma att katter ska gå i koppel också?

Enligt min åsikt så tycker jag att hunden ska få gå utan koppel så ofta det går, likadant som alla andra djur så vill dem kunna känna sig fria och springa runt och leka med sig själv. De behöver det för att bli den hund man vill att den ska vara.

vad har det med saken o göra om hunden har jaktinstikt eller inte det har vi ju redan fastslagit att hunden inte gjort fel i sin natur... Utan en taskig ledare som inte styr sin hund som hon bör.

Visst gör alla misstag med sina hundar, undertecknad inklusive, men jag skulle hellre testa min hunds lydnad på inhägnad plan med fejkad retning, än att inse att inkallningen brister när hunden står där med ett dött djur dinglande i munnen.

Nu missade du hela poängen med mitt inlägg. Jag skrev ju just om att träna på plan med planerad störning och att vara ute i "verkliga livet"- det ÄR två olika saker och även om det sitter hundra på planen kanske det nån gång skiter sig i verkligheten.

Så enligt er ska ingen nånsin släppa sin hund lös för ingen har ju faktiskt en garanti på att det du tränat på klubben sen sitter alla dagar överallt.. bara att kolla lydnadstävlinmgar för att se exempel på det :devil:

Jag sa inte emot någon, la in min egna åsikt om "Hund som biter ihjäl kaniner". Måste jag ha rätt..

(glömde skriva *knapplån* innan)

Men egentligen varför klaga på hundar som tar kaniner/harar? Det är mycket mer vanligare att katter dödar ungarna, händer även att dom ge sig på de vuxna djuren. Då kanske man ska bestämma att katter ska gå i koppel också?

Enligt min åsikt så tycker jag att hunden ska få gå utan koppel så ofta det går, likadant som alla andra djur så vill dem kunna känna sig fria och springa runt och leka med sig själv. De behöver det för att bli den hund man vill att den ska vara.

Du tänker precis som jag gör! :bump:

Inkallning är något som man bör träna tidigt tycker jag, det var det första jag började med och jag har bara tränat ute i verkligheten- har inte hunnit åka till någon klubb ännu. Min unghund går okopplad med mig varenda dag och har alltid gjort det och detta numera utan några som hellst problem. Han älskar som andra hundar att jaga men då han uppfostrats från första början och levt på detta vis har han inga som hellst problem med att avbryta sitt och vända på inkallning. Det går att träna upp men inte om man tänker gömma sig från verkligheten och bara träna det på fotbollsplan eller dylikt de gånger man får lust att träna hunden som med andra trick tex. Även hundmöten går utmärkt men det kräver, som många här sagt, mycket träning och detta med alla tänkbara störningar. Jag har ju självklart tränat på inkallning när han varit lös med andra hundar osv. och därav detta fina resultat. Håller man alltid kopplat från första början lär hunden sig ingenting ordentligt, den måste ju lära sig att komma även när den har kul på egen hand och det har den ju inte kopplad vid din sida. Slutsats- Jag bryr mig föga om nåt koppeltvång för egen del, brukar gå över gatan utan grön gubbe och bryter säkert mot en massa andra gudagivna lagar.

Kul för er som har sådana robotar till hundar som aldrig skulle göra en fluga illa utan er tillåtelse.

Emil är 9 månader gammal och han är inte den enda stallhunden i världens som går lös kring inägorna. Detta var en ren olyckhändelse och inget annat.

Tyvärr är Emil inte den enda stallhunden i värden som går lös kring inägorna.

*kl*

Det är chockerande hur lite respekt vissa av er har för vilda djur! :eek:

Min hund är inte heller någon maskin som är 100% felfri, men när jag släpper hunden så är det A & O att hunden kan stannakommandot! Då hävdar vissa att man måste få träna och hunden måste göra fel så att man får korrigera och hunden lär sig då att den inte får exempelvis jaga hare. Jag lär hellre in rätt beteende innan hunden hunnit få suget att jaga/springa efter/bita ihjäl. Träning under kontrollerade former tills jag vet att det sitter ordentligt då ger vi oss ut i verkligheten med långlina på släp och skapar oss situationer ute i naturen för det blir genast betydligt mer spännande i skogen än på en plan!

När hunden väl börjat springa efter då har man genast mer jobb att göra än om man lär in rätt beteende direkt! Det är alltid jobbigare att träna bort dåligt beteende som dom lagt sig till med!

Nu faller jag lite utanför den egentliga diskussionen..

Men Du, Cairo Sanna___ som tycker att hunden ska vara lös fastän ni inte har pli på den...

Vad händer om den springer fram till en annan hund ( och inte lyssnar på er inkallning ) ?

Jag kan tala om vad som hänt om dom sprungit fram till min herre, dom hade åkt på ordentligt med spö...

Ja jag vet att jag är ersättningsskyldig till att min hund gör och det gör mig så förbannad.

Jag har tagit mitt ansvar som hundägare och inte har min hund lös vid sådana platser där man kan möta andra hundar.

Men nog fan får jag skit för att andra inte har lydnad på sina hundar, för att dom promt ska ha dom lösa ...

:devil:

Senast ändrad:

Nu faller jag lite utanför den egentliga diskussionen..

Men Du, Cairo Sanna___ som tycker att hunden ska vara lös fastän ni inte har pli på den...

Vad händer om den springer fram till en annan hund ( och inte lyssnar på er inkallning ) ?

Jag kan tala om vad som hänt om dom sprungit fram till min herre, dom hade åkt på ordentligt med spö...

Ja jag vet att jag är ersättningsskyldig till att min hund gör och det gör mig så förbannad.

Jag har tagit mitt ansvar som hundägare och inte har min hund lös vid sådana platser där man kan möta andra hundar.

Men nog fan får jag skit för att andra inte har lydnad på sina hundar, för att dom promt ska ha dom lösa ...

:devil:
Tyvärr blir debatten ibland snedvriden för er som både sköter era hundar och om det behövs har dem i koppel. Jag tycker precis som du där att om man har sin egen hund i koppel och blir påhoppad av någon annans utan, då ska man själv inte åka på någon skada med lagen strikt ansvar, även om det är den andra hunden, alltså den lösa, som får skador.

Nu finns inte herren i livet längre...

Han gjorde inte utfall eller skällde/morrad mot andra hundar eftersom han och jag gjort en deal.

Han behövde inte "leka" eller träffa andra hundar, men han skulle uppföra sig på promenader och dylikt.

Han sa aldrig någonting, men när en vilt främmande hund hoppar på honom så åkte den hunden på stryk...

Nu hände detta inte så många gånger ( 2 ggr ) men endå, känns ju förjävligt iaf ...

Det är inte bara det att han "tvingas" försvara sig, våran deal blir bruten och förtroendet får sig en törn varje gång :(

Så din hund är aggresiv?

Jag skulle aldrig ha kopplat mina hundar speciellt inte den äldre hon är van att gå lös och det ska hon få göra skiter i om det är koppeltvång. Enda gångerna jag har fast dom är när jag är på större ställen vars det är mer trafik. Men aldrig hemma här går dom lösa hela tiden. Jag bryr mig inte om min hundar jagar harar, men kaniner har döm aldrig rört men jag kan inte säga att dom inte skulle ta kaninen om det var ngn lös det skulle dom säkert. Lilla My den äldre hunden lyssnar när hon vill vilket inte är så ofta men Campari den yngre lyssnar ganska så bra.

min hund är aggresiv mot främmande hundar för hon är dominant och revirvaktande och är rädd för främmande barn ja.
jag bor inte i stan, utan lite utanför. men det bor massvis med hundar och barnfamiljer här. jag vågar inte ta någon risk. när hon väl är lös, är det i en inhägnad.

Attackerar hon barn och hundar kan man ju undra hur hunden mår.
Och nej, jag känner inte din hund. men en hund som alltid får gå kopplad är ingen lycklig hund enligt mig. Lycklig kan den inte vara heller, om den attackerar barn och hundar...
Nä, jag tycker inte det är bättre hon har tråkigt som du verkar tycka.

jag vet att nemi kan vara lite konstig, tack vare det hon har varit med om. blivit påhoppad av främmande hundar och skrämd av små barn. det är nog den största anledningen till att hon inte gillar främmande hundar och barn. det märks att hon är rädd för dom. hundar hon känner sedan valpåldern är inga problem med. samma gäller med barn. men främmande, det går icke. df tar jag inga risker.
så du tycker att jag ska låta henne ha "roligt" och få vara lös? vad händer fall hon biter ihjäl en främmande hund då? " ja men hunden har ju iallafall roligt"....

Har det gått bra att ha hunden lös 100 gånger förut och att den tidigare lyssnat och stannat om du bett den om det, räknar man ju som hundägare inte med att det helt plötsligt ska komma en hund med en kanin i käften.

Emil har inte visat upp ett sådant beteende förut, så det var lite av en chock för mig.

Jag tror inte man ska haka upp sig för mycket på detta nu, för jag antar att det är en naturlig del av hundens historia. De är ju faktiskt rovdjur och jakthundar mer eller mindre, oavsett ras.

Katter jagar ju fåglar, råttor och tja, allt som kommer i deras väg egentligen och de dödar oftast sina byten efter de har lekt med dom i en halvtimme eller så. Varför då haka upp sig på att ens hund gör så? Hmm. Finner ingen orsak till det.

för att en hund kan man lära in beteenden, det kan man inte lika bra med katter tyvärr-

Vill man så går det ju ordna så hunden får vara lös ibland. Inhängnat område tex..

för att en hund kan man lära in beteenden, det kan man inte lika bra med katter tyvärr-

Precis, och därför är också lagen annorlunda gällande hundar och katter. En hund som kommer lös får man inte skjuta, däremot står det i lagen att en lösspringande katt får skjutas av fastighetsägare, ja, de t.o.m. i lagen anmodas att göra det.

precis. min tik får inte heller vara lös överallt, men så fort jag kommer ut på landet slipper hon allt vad koppel heter. och här hemma går vi till hundrastgården ett par gånger i veckan i alla fall. hundar måste få löpa fritt ibland!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
955
Senast: inverterad
·
Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
919
Senast: Rumpnissen
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 359
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Hej! Postar här för första gången pga att jag har väldigt mycket ångest. Jag och min partner har pratat om hund i många år ingen av oss...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
11 005

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka