Hund som biter ihjäl kaniner.

Sv: Hund som biter ihjäl kaniner.

Knapplån.

Synd att inte TS åkte dit för jaktbrottet. Det hade kostat ett antal tusenlappar i lärpenning, men med sin inställning så anser hon sig säkert ha råd med det.

Cilla har rätt. Det är inte alls säkert att en hare eller kanin skriker om den tas av en hund.
I England förekommer det tjuvjakt på kaniner och hare med hund, jag tror det kallas lurching om jag minns rätt. Föraren går ut med hund på natten och sveper med en ficklampa över ett fält och sewr han en kanin lyser han på den och skickar hunden. En helt ljudlös jakt och inga gevär om de skulle ertappas.

Tack för tippset. Undrade just vad jag skulle ha till middag i morgon. Ska ta vovvarna med och jaga bunnisar i parken!;)

Jag skulle aldrig ha kopplat mina hundar speciellt inte den äldre hon är van att gå lös och det ska hon få göra skiter i om det är koppeltvång. Enda gångerna jag har fast dom är när jag är på större ställen vars det är mer trafik. Men aldrig hemma här går dom lösa hela tiden. Jag bryr mig inte om min hundar jagar harar, men kaniner har döm aldrig rört men jag kan inte säga att dom inte skulle ta kaninen om det var ngn lös det skulle dom säkert. Lilla My den äldre hunden lyssnar när hon vill vilket inte är så ofta men Campari den yngre lyssnar ganska så bra.

:confused:

Så du struntar helt i koppeltvånget så här års? Bryr dig inte alls om dina hundar stör viltet nu när de springer runt med känsliga småttingar?
Så länge inte hundarna springer ut framför bilar så är allt "ok". Och du har inte ens en fungerande inkallning på dem.

Vad ska man har regler till om man inte behöver följa dem.

Har du inte koll på din hund så kopplar du den. Så enkelt är det. Jag har förlorat en kanin till en hund. Det var inte roligt.

Sen handlar det inte om att ha 100 % lydnad på sin hund om många skriver. Det handlar ju om att kunna avbryta hunden i sådana situationer. Vissa hundar behövs tränas andra inte. Många hundar saknar ju jaktinstingt och bryr sig inte om en hare kommer skuttandes. Men en hund om har jaktinsinkt ska kopplas under vissa perioder om man vet att den drar efter vilt. Kan man inte rätta sig efter dessa enkla regler ... Ja då ska man inte ha hund.

Kommer en hare skuttandes framför oss så säger jag nej till min hund och hon låter bli. Men jag har inte 100% lydnad på henne, det kan jag lova.

:crazy:

Man ska inte skriva om sånt här på bukehund. Ska jag vara ärlig så tror jag inte ens hälften som skriver att de har 100% koll på sina hundar har det, är så lätt att skriva och sitta här och vara perfekt.

Fast det är det väl ingen som har sagt? De har sagt att om de inte hade koll på hunden, hade de föredragit att ha den kopplad.
Det är ingen förmildrande omständighet att "hunden inte gjort det förut". Den FÅR inte driva och döda vilt enligt lagen.

Vilket tråkigt liv din hund måste ha.

Varför det? Varför måste hunden aktivera "sig själv" för att ha "roligt"?
Varför kan inte husse och matte göra det åt den? När jag håller på med hästar så har jag dem ständigt under kontroll. Jag har dem i grimskaft från hagen, i kätting i stallet, tränsade när jag rider, och släpper dem bara på inhägnat område. Är det också tråkigt?

Må hålla med i det du säger. men Grana har sagt att mina hundar också har ett tråkigt liv. Hon har aldrig sett dom eller sett hur jag har det hemma men ändå bildat sig en så kraftig uppfattning om att mina hundar har det tråkigt för vi aldrig gör nåt hemma utan här är det bara lugn o ro eller så får dom vara i hundgården. Men saken till den hör att om jag har dom lösa på gården springer Piru i i sin gård o lägger sig på hundkoje taket o spanar.Dom får nog med aktivering i skogen och på träningsplan så dom vill ha det lungt hemma annars skulle dom hålla på med varann direkt jag går undan men det gör dom inte.

Senast ändrad:

Nu tar du väl i så du spricker. Riktigt så ordagrant har jag inte sagt.
Men jag tycker att hundar kan få röra sig inne och inte bara ska ligga still.
Och att din hund går till hundgården kanske beror på en vana, den vet att något annat händer inte hemma.

Han ligger på flera olika ställen men det är svalast i hundgården därför föredrar han o ligga där inne för det mesta.

Spricker gör jag inte du har själv sagt att mina hundar må ha ett tråkigt liv som aldrig få göra nåt hemma.

Jag antar att din häst får vara lös i hagen.

Ja, det skrev jag dessutom. Men då är den ju ändå under kontroll eftersom hagen är inhägnad. Detta kan jämföras med att släppa en hund med dålig lydnad enbart i rasthagar. Då får den rusa av sig, men kan inte driva vilt.

Ja, visst är det tråkigt att deras liv består att ligga hemma. För jag antar du inte tränar hur mycket som helst, utan största delen är att vara hemma.

Ja, det skrev jag dessutom. Men då är den ju ändå under kontroll eftersom hagen är inhägnad. Detta kan jämföras med att släppa en hund med dålig lydnad enbart i rasthagar. Då får den rusa av sig, men kan inte driva vilt.

Ja, och något annat har jag inte sagt. En hund som får springa lös i inhängnad har det ju betydligt bättre än att alltid gå kopplad.
Var att alltid vara kopplad som jag reagerade på.
Det anser jag är ett frunktansvärt liv för en hund. Även om man tränar lydnad, spår eller vad det är. Jag tycker de måste få gå lösa också, inhängnat helt ok.

Varför det? Varför måste hunden aktivera "sig själv" för att ha "roligt"?
Varför kan inte husse och matte göra det åt den? När jag håller på med hästar så har jag dem ständigt under kontroll. Jag har dem i grimskaft från hagen, i kätting i stallet, tränsade när jag rider, och släpper dem bara på inhägnat område. Är det också tråkigt?

Det är ju skillnad på en hund och en häst. ;)

*KL*

En fråga till alla er som säger att man ska ha hunden kopplad om man inte har 100% lydnad på den.. FÖDDES era hundar med 100% lydnad eller? :smirk: Visst man kan träna inkallning, med störning å annat hur mkt som helst på hundklubben, men nån gång måste man ut i verkligheten och jag betvivlar starkt att världens lydigaste hund inte nån enda gång inte kommit som ett spjut på inkallning under inlärningsperiod eller så.

För att få en lydig hund måste man träna, och då kan det ske små misstag. Och till den som tror att hennes hund skulle attackera barn om den vore lös- ja herregud, håll hårt i kopplet!! :crazy:

Jag tror att många som säger att de har hunden kopplad, ändå släpper den ibland där de kan kontrollera den, tex en brukshundsklubb, eller en större trädgård, eller en rasthage. Där är den under kontroll, och det är det jag uppfattar att saken gäller. Har man inte hunden under kontroll ska den inte släppas på olämpliga ställen.

*KL*

För att få en lydig hund måste man träna, och då kan det ske små misstag. Och till den som tror att hennes hund skulle attackera barn om den vore lös- ja herregud, håll hårt i kopplet!! :crazy:

Fast ett dött vilt djur är ett stort fett jäkla misstag tycker jag. En hundring på att TS inte aktivt tränat inkallning med olika retningar, utan bara kört på och hoppats att det ska gå, för att det oftast går.

Visst gör alla misstag med sina hundar, undertecknad inklusive, men jag skulle hellre testa min hunds lydnad på inhägnad plan med fejkad retning, än att inse att inkallningen brister när hunden står där med ett dött djur dinglande i munnen.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
956
Senast: inverterad
·
Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
919
Senast: Rumpnissen
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 359
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Hej! Postar här för första gången pga att jag har väldigt mycket ångest. Jag och min partner har pratat om hund i många år ingen av oss...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
11 005

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka