hund ogillar pojkvän

Då har du missförstått vad jag skrivit.
Det med skärpan tog jag upp som något som förr prioriterades högt. I dag lägger man ist mycket högre fokus på bla sociala bitar med heleten ffa. Jag har inte påstått att man önskar mycket skärpa och försvarslust för jag vet att det är tvärt om.
Om alla struntade i att ta med alla mentala bitar blir tillslut en ras skit. Som tur är brukar det finnas många uppfödare som vill ha hela paketet som egoistavlarna kan spä ut sina linjer med när de börjar bli lite labila.
Jag skulle inte påstå att linjerna späds ut. Det är skillnad på att prioritera somliga egenskaper framför andra. Det är vad avel handlar om. Prioritering.
Somliga vill inte ha för mycket skärpa och försvarslust i min ras och prioriterar kamplust/arbetslust framför detta.
Sådana hundar fungerar utmärkt i tjänst ändå. Det gör lika ont att bli biten av en hund som går i kamp och är betydligt mer lättstyrt än en hund som blir arg (speciellt i tjänst).

Just att få försvara sin egen mat är en så grundläggande sak att jag tror att de hundar som inte accepterar en muntlig tillsägelse i de läget är försvinnande få - och i min mening rätt rubbade. För signalkänsliga hundar brukar det räcka med att man stelnar till lite om de blir för närgångna när man sitter och äter.
En hund som är så fräck att han snor mat ur handen på en gäst.
Backar säkert inte för att gästen stelnar till.

Just att få försvara sin egen mat är en så grundläggande sak att jag tror att de hundar som inte accepterar en muntlig tillsägelse i de läget är försvinnande få - och i min mening rätt rubbade. För signalkänsliga hundar brukar det räcka med att man stelnar till lite om de blir för närgångna när man sitter och äter.

Tack och lov:)

@Luff med en sådan tillsägelse så hade jag nog gett mackan till hunden och bett om en ny.
När den nya mackan kom så hade nog den tillfallit hunden med? Jag hade hållt den i lagom höjd och väntat...

Tanken är iaf lockande för att se hur ägarna hade löst det problemet!

Det är tur att jag inte har vänner som anser att det är ok att hunden tar min mat. Mina hundar kan få lukta på min mat, men mer blir det inte!

En hund som är så fräck att han snor mat ur handen på en gäst.
Backar säkert inte för att gästen stelnar till.

Nej, har den lärt sig att det funkar så är det mycket möjligt att den tar en rövare.

Min gammelhund hade minimalt resursförsvar men när nya valpen lallade fram till hans ben för att kolla om det gick att sno åt sig det goda åkte han i golvet. En gång, aldrig mer. Samma sak hände med katten, som faktiskt var hundvan och egentligen visste att hundar vill ha sin mat ifred. Hon testade bara om det var annorlunda i det här huset. Hunden stelnade till, katten struntade i det - och for i golvet. Inte en skråma, bara sårad stolthet och saliv i pälsen. Hon är en mattjuv av guds nåde och stjäl utan att skämmas ur handen på folk(ja, vi varnar när folk är här!), vi har aldrig lyckats få henne att låta bli att försöka. Men hon har aldrig försökt sig på att sno från en hund som äter igen.

Får man tro den här tråden borde det vara förbjudet att ha hund, eller åtminstone att låta den vistas i närheten av människor. Hundarna verkar generellt sett vara tickande bomber som bara väntar på tillfällen att bestraffa de människor som har en viss integritet och vågar sig på att värna om sitt eget space eller sin mat.

Jag börjar allvarligt fundera på om det inte är dags att förbjuda hundar eller kräva licens och särskilda rymningssäkra utrymmen. Min erfarenhet där de flesta hundar inte stjäl mat ur handen och lätt accepterar att man puffar bort dem om de är för påträngande helt utan att ägaren ser det som en skymf eller något att säga upp bekantskapen över (eller ens värt att notera) måste vara gravt felaktigt. Hundar är tydligen inte generellt trevliga prickar utan ouppfostrade farliga monster.

OBS IRONI

Min hund blev attackerad av en mindre hanhund, han var bara drygt 6 månader gammal då och hunden var med sin ägare hemma i vårat stall. Den andra hanhund gick till attack, min hund sprang till mig och jag försökte säga till den andra hanhunden. Ägaren kom direkt och sa till mig att jag inte fick säga till deras hund, för han blev ilsk om man sa ifrån. Och det blev han verkligen, reste ragg, morrade och var helt svart i ögonen, uppmärksamheten gick från min hund till mig... Dom höll på att inte få med honom därifrån. Min hund klarade sig rätt bra, men fick ett bitsår i ena benet efter attacken. Hundarna hade ändå gått ihop nån timme när deras gick till attack på min hund.
Vad hade ni gjort i det läget om er hund attackerat en annan hund, den hunden sprungit till sin ägare med er ilskna hund bakom? Skulle jag låtit bli att säga till hunden och låta den fortsätta tugga på min? Ägarna var ändå med i stallet, men jag var närmast hundarna när det hände.
Behöver jag säga att den hunden inte var välkommen i stallet igen, och även om jag är kompis med ägaren så åkte jag inte dit och hälsade på medan hunden levde. Och det blir väl så om man har en hund som ingen annan får säga till, det är ju ett ypperligt sätt att bete sig om man inte gillar att få folk på besök.
Jag tror att om jag hade backat undan och väntat på att hundens ägare skulle ingripa så hade jag svikit min hund så grovt som man bara kan göra mot sin hund.

Tillägg: Innan nån missförstår; säga till= Sa NEJ! till hunden så det var inte så att jag gick till motattack

Senast ändrad:
Jag skulle inte påstå att linjerna späds ut. Det är skillnad på att prioritera somliga egenskaper framför andra. Det är vad avel handlar om. Prioritering.
Somliga vill inte ha för mycket skärpa och försvarslust i min ras och prioriterar kamplust/arbetslust framför detta.
Sådana hundar fungerar utmärkt i tjänst ändå. Det gör lika ont att bli biten av en hund som går i kamp och är betydligt mer lättstyrt än en hund som blir arg (speciellt i tjänst).

Ja då står vi långt ifrån varandra när det gäller avel. Själv tillhör jag skaran som inte prioriterar enbart vissa egenskaper. Jag vill ha att en hund ska ha alla bitar på plats som rasen ska ha. Skulle aldrig pruta bort en egenskap för att vissa inte bryr sig om den. Jag skulle heller aldrig extremavla fram andra egenskaper. Då får de köpa en annan ras som passar dem bättre.

Min hund blev attackerad av en mindre hanhund, han var bara drygt 6 månader gammal då och hunden var med sin ägare hemma i vårat stall. Den andra hanhund gick till attack, min hund sprang till mig och jag försökte säga till den andra hanhunden. Ägaren kom direkt och sa till mig att jag inte fick säga till deras hund, för han blev ilsk om man sa ifrån. Och det blev han verkligen, reste ragg, morrade och var helt svart i ögonen, uppmärksamheten gick från min hund till mig... Dom höll på att inte få med honom därifrån. Min hund klarade sig rätt bra, men fick ett bitsår i ena benet efter attacken. Hundarna hade ändå gått ihop nån timme när deras gick till attack på min hund.
Vad hade ni gjort i det läget om er hund attackerat en annan hund, den hunden sprungit till sin ägare med er ilskna hund bakom? Skulle jag låtit bli att säga till hunden och låta den fortsätta tugga på min? Ägarna var ändå med i stallet, men jag var närmast hundarna när det hände.
Behöver jag säga att den hunden inte var välkommen i stallet igen, och även om jag är kompis med ägaren så åkte jag inte dit och hälsade på medan hunden levde. Och det blir väl så om man har en hund som ingen annan får säga till, det är ju ett ypperligt sätt att bete sig om man inte gillar att få folk på besök.
Jag tror att om jag hade backat undan och väntat på att hundens ägare skulle ingripa så hade jag svikit min hund så grovt som man bara kan göra mot sin hund.

Tillägg: Innan nån missförstår; säga till= Sa NEJ! till hunden så det var inte så att jag gick till motattack

Ärligt talat, blir min hund attackerad så finns det inget jag inte skulle göra för att få stopp på attacken. Om jag så var tvungen att döda den andra hunden så skulle jag göra det för att skydda min hund. I sådana situationer har jag mer än en gång varit den som har lyft/kastat bort den attackerande hunden. Mina hundar svarar ju inte ens upp överhuvudtaget, utan springer därifrån, eller ligger där.

Hittills har det gått bra. Blir jag biten så ser jag det som hellre jag än hunden. Min sjukvård är ju nästintill gratis. Och jag tål betydligt mer än mina 2-5 kilos golvmoppar.

Ärligt talat, blir min hund attackerad så finns det inget jag inte skulle göra för att få stopp på attacken. Om jag så var tvungen att döda den andra hunden så skulle jag göra det för att skydda min hund. I sådana situationer har jag mer än en gång varit den som har lyft/kastat bort den attackerande hunden. Mina hundar svarar ju inte ens upp överhuvudtaget, utan springer därifrån, eller ligger där.

Hittills har det gått bra. Blir jag biten så ser jag det som hellre jag än hunden. Min sjukvård är ju nästintill gratis. Och jag tål betydligt mer än mina 2-5 kilos golvmoppar.
Enig med dig där, förutom att mina hundar svarar upp rejält o väger mer.

Min hund stod bakom mig när jag sa ifrån, nu var ju ägaren till hunden bara sekunder bort.. Men hade dom inte varit det så hade jag nog blivit rejält biten... Den såg ju inte alls mig, förrän jag höjde rösten mot den. Den morrade och gjorde utfall trots att dom hade den i koppel när dom tog den från stallet.. Den var korsning Labbe/drever/stövare och min är ändå rottis/schäfer så han var ju större redan då men var ju inte nån som svarade upp då som unghund. Idag hade han säkerligen gjort det, men nu är han ju 11 år gammal.

Så.... En hund med integritet som inte uppskattar ingående hantering är aggressiv? :confused:
Eller en hund som inte anser att främmande ska korrigera den är mentalt ostabil? :eek:

Såå... Vem har pratat om ingående hantering och korrigering?

Heöa tråden handlar liksom om att du mfl anser att det är totalt oacceptabelt för någon annan än ni själva att säga till era hundar eller markera att deras uppvaktning är oönskvärd när det kommer till ex.vis juckande mot ben, sniffande i skrev, tjuvande av mat som någon annan äter osv.

Sådant kräver vare sig ingående hantering eller ingående korrigering/uppfostran.
..........................
Nominerar härmed denna tråd till årets mest överdrivna tråd med flest medvetna överdrifter och flest medvetna övertolkningar.

Om det inte är så, så är det f.n i mig skrämmande illa ställt ute i hundstugorna.

Nej, har den lärt sig att det funkar så är det mycket möjligt att den tar en rövare.

Min gammelhund hade minimalt resursförsvar men när nya valpen lallade fram till hans ben för att kolla om det gick att sno åt sig det goda åkte han i golvet. En gång, aldrig mer. Samma sak hände med katten, som faktiskt var hundvan och egentligen visste att hundar vill ha sin mat ifred. Hon testade bara om det var annorlunda i det här huset. Hunden stelnade till, katten struntade i det - och for i golvet. Inte en skråma, bara sårad stolthet och saliv i pälsen. Hon är en mattjuv av guds nåde och stjäl utan att skämmas ur handen på folk(ja, vi varnar när folk är här!), vi har aldrig lyckats få henne att låta bli att försöka. Men hon har aldrig försökt sig på att sno från en hund som äter igen.
Jag vet inte vad jag ska göra för att inte stora hunden ska sno mat.
Han verkar inte tycka det spelar så stor roll om alla äter lite överallt i olika skålar och fat.
Kan en sno åt sig en bit, då gör en det.
Det verkar ligga i hans natur. :)

Om en hund attackerar mina hundar eller mig utomhus. Då får den fet hård spark.

Jag vet inte vad jag ska göra för att inte stora hunden ska sno mat.
Han verkar inte tycka det spelar så stor roll om alla äter lite överallt i olika skålar och fat.
Kan en sno åt sig en bit, då gör en det.
Det verkar ligga i hans natur. :)
Oavsett hur du gör så är det viktigt att hunden aldrig får belöning för att den stjäl mat som är större än det negativa som sker när maten stjäls. Nu är maten i sig en belöning och gör det förmodligen värt en hel del för hunden. Hunden kommer att stjäla så länge den upplever att det är värt det.

Oavsett hur du gör så är det viktigt att hunden aldrig får belöning för att den stjäl mat som är större än det negativa som sker när maten stjäls. Nu är maten i sig en belöning och gör det förmodligen värt en hel del för hunden. Hunden kommer att stjäla så länge den upplever att det är värt det.
Jag brukar plocka ur munnen på honom. (händer väldigt sällan att han får tag på nåt)
Han tycker ändå det är värt ett försök.
Alla hundar är inte lika. Mina andra hundar har aldrig någonsin snott något öht.
Det går inte enkelt säga att "hunden är ouppfostrade"
En del hundar är svårare att träna att inte skälla än andra, en del slutar aldrig jaga, en del lyssnar inte på inkallning etc.

Ja då står vi långt ifrån varandra när det gäller avel. Själv tillhör jag skaran som inte prioriterar enbart vissa egenskaper. Jag vill ha att en hund ska ha alla bitar på plats som rasen ska ha. Skulle aldrig pruta bort en egenskap för att vissa inte bryr sig om den. Jag skulle heller aldrig extremavla fram andra egenskaper. Då får de köpa en annan ras som passar dem bättre.
Var har jag skrivit att det är jag som selekterar på detta vis? Ingenstans. Låt bli att dra förhastade slutsatser och läs vad jag skrivit.
Jag har dock full förståelse för de som väljer att inte prioritera skärpa i avel. Och i all avel handlar det alltid om prioriteringar.
Skärpa är inget jag själv prioriterar då de flesta mallar snabbt lär sig och får vinster i tjänst. Således finns det en hel del som har liten skärpa och försvarslust på L-test men som visar helt andra sidor i tjänst.
Det finns också de som enbart arbetar med sin kamplust. Fungerar precis lika bra.
Hos mallen är det ganska vanligt med hundar som testas och har liten skärpa men som fungerar väl ändå.
För egen del väljer jag inte hane med stor skärpa. Min tik och hennes kull har sin beskärda del av både humör och skärpa inkl försvarslust.
För mig är det betydligt mer viktigt att titta på nerver, mod och arbetslust både på individnivå och kull.
Om man tror att man kan få hela paketet hos samtliga valpar i kullen bör man tänka om. Prioritering och jämna kullar där avelsdjur kommer brukar löna sig.
Men säker kan man aldrig vara.

Såå... Vem har pratat om ingående hantering och korrigering?

Heöa tråden handlar liksom om att du mfl anser att det är totalt oacceptabelt för någon annan än ni själva att säga till era hundar eller markera att deras uppvaktning är oönskvärd när det kommer till ex.vis juckande mot ben, sniffande i skrev, tjuvande av mat som någon annan äter osv.

Sådant kräver vare sig ingående hantering eller ingående korrigering/uppfostran.
..........................
Nominerar härmed denna tråd till årets mest överdrivna tråd med flest medvetna överdrifter och flest medvetna övertolkningar.

Om det inte är så, så är det f.n i mig skrämmande illa ställt ute i hundstugorna.
Som alla trådar vandrar man vidare i diskussion. TS behöver således inte alls ha med alla svar att göra. Det torde vara bekant för de flesta?
Dock vidhåller jag att vi inte önskar att andra tillrättavisar våra hundar. Säga till kan fungera men för det mesta lyssnar de inte på främmande.

Jag har kommit till sida 10 så jag har säkert missat något men var går gränsen för "säga till" en hund? Jag gillar hundar och klappar gärna, om jag själv får bestämma. Kommer någon annan människa och bestämmer vill jag definitivt inte klappa ;)

Om man tänker sig att jag sitter i soffan hos en bekant och hunden hoppar upp i mitt knä, kan jag själv be hunden att ligga bredvid mig så jag kan klappa den där i stället? Om hunden springer fram och hoppar eller skenar slalom mellan mina ben, kan jag bromsa springandet mellan benen för att klappa och hälsa lite mer stilla vid sidan eller framför? Eller för all del bara sätta min hand mellan benen som en bromskloss medan jag klär av mig?

Just stökiga/livliga hälsningsritualer lär sig nog både hund och ägare första mötet om en besökare inte uppskattar så man kan undvika det senare men första gången kan man ju bli lite tagen på sängen.

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 184
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 562
Senast: fixi
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 493
Senast: Ragdoll
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 538
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar