R
Raderad medlem 94602
Var har jag skrivit att det är jag som selekterar på detta vis? Ingenstans. Låt bli att dra förhastade slutsatser och läs vad jag skrivit.
Jag har dock full förståelse för de som väljer att inte prioritera skärpa i avel. Och i all avel handlar det alltid om prioriteringar.
Skärpa är inget jag själv prioriterar då de flesta mallar snabbt lär sig och får vinster i tjänst. Således finns det en hel del som har liten skärpa och försvarslust på L-test men som visar helt andra sidor i tjänst.
Det finns också de som enbart arbetar med sin kamplust. Fungerar precis lika bra.
Hos mallen är det ganska vanligt med hundar som testas och har liten skärpa men som fungerar väl ändå.
För egen del väljer jag inte hane med stor skärpa. Min tik och hennes kull har sin beskärda del av både humör och skärpa inkl försvarslust.
För mig är det betydligt mer viktigt att titta på nerver, mod och arbetslust både på individnivå och kull.
Om man tror att man kan få hela paketet hos samtliga valpar i kullen bör man tänka om. Prioritering och jämna kullar där avelsdjur kommer brukar löna sig.
Men säker kan man aldrig vara.
Vet inte varför du snöat in så på skärpa.
Jag är inte ensam om att tycka att en komplett hund är målet med aveln. Jag är ingen idiot som tror att jämna kullar är en garanti men att komma så nära som möjligt är målet. Med att välja hundar som brister i en mental bit (ofta den sociala på brukshundar) för att kompensera med en annan så ökar man risken för ojämn kull. Man behöver inte pruta på mod, kamplust osv. Inte i min ras iaf.
Var och en avlar som den tycker är bäst. Det kommer aldrig bli så att alla enas. Vi har olika tänk helt enkelt.