Hund och arbetslös?

Sv: Hund och arbetslös?

Ja såklart, varför skulle det inte gå?

Jag förstår aldrig dessa frågor om hundar o ekonomi, hundar är ju inte dyra i drift, om man inte ska åka på massa tävlingar om utställningar varenda helg såklart.

Men mat och utrustning är ju inte alls dyrt till en hund, ev försäkring kan inte heller kosta mkt.

Svar till båda:
Jag har ju häst oxå men har gratis stallplats med hö som ingår så det är bara krafft och hovslagare som kostar.
Hunden är isf en dvärgpudel.:)
Just nu får jag in ca 3000 kr i månaden.

Klart det går, problemet är väl snarare att det är lite för lätt att skaffa hund när man är arbetslös så man inte kan ta några jobb eftersom hunden måste ut å kissa mitt på dagen...

Vad har du för bild av arbetslösa ?? Vadå inte kan ta några jobb för att hunden måste ut och kissa mitt på dagen...öh, är man helt utan vänner/bekanta bara för man är arbetslös eller ? Jag anser att det är smidigare att skaffa hund när man är arbetslös än när man har ett jobb. Är man arbetslös har man åtminstone chansen att vara hemma med hunden den närmsta tiden än att planera in sitt hundköp på en 4 veckors semester.

Det vardagliga ekonomiska får du säkerligen i hop lätt. Vad krävs, mat, årliga vaccinationer och försäkring. Basen alltså, det svåra är ju om det skulle hända något och du helt står utan buffert. Försäkring i all ära, men man måste ju ut med ibland en rejäl summa trots försäkring.

Öh nej, men ens vänner/bekanta också kanske jobbar? I vår umgängeskrets finns ingen som är hemma på dagtid, samtliga jobbar.

Det är väl en smart grej att ha i åtanke, så att lösningen finns där när man får jobb.

Vad man ska ha i åtanke är att även om de rullande månadskostnaderna kanske inte är så höga så bör man ha en hyffsad buffert för oväntade veterinärutgifter. Antingen ett sparkonto eller t ex föräldrar man vet snabbt kan punga ut med 5-siffriga belopp..

Även om hunden är försäkrad så tar försäkringsbolagen långt ifrån allt, och det går inte alltid att direktreglera.

Det beror ju helt på vad du har för budget att röra dig med. För min del funkar det.

Öh nej, men ens vänner/bekanta också kanske jobbar? I vår umgängeskrets finns ingen som är hemma på dagtid, samtliga jobbar.

Det är väl en smart grej att ha i åtanke, så att lösningen finns där när man får jobb.

Jag håller med, som arbetslös kan det ju hända att man får jobb eller hamnar i någon sysselsättning med väldigt kort varsel också.

Detsamma gäller för övrigt att skaffa hund när man är sjukskriven också, det KAN var jättebra men man måste planera ordentligt så att inte hunden blir ett hinder för att återgå i arbete.

Svar till båda:
Jag har ju häst oxå men har gratis stallplats med hö som ingår så det är bara krafft och hovslagare som kostar.
Hunden är isf en dvärgpudel.:)
Just nu får jag in ca 3000 kr i månaden.

Men hur betalar du ditt boende? Eller menade du när allt är betalt?
Det känns väldigt tajt med tanke på att du har häst också.

Jag skaffade min första hund när jag var arbetslös. Fungerade utmärkt för min del.

Min lille hund är i storlek med en dvärgpudel och kostar max 300 kr/månaden och då äter han ett dyrt foder.

Har man bara så man klarar ev veterinärbesök så tror jag inte det är några problem alls :)

Börja leta hundvakt på en gång så du har om du plötsligt får jobb. Det finns många som är hemma på dagarna, och en liten dvärgpudel klarar de flesta att hantera. Det borde inte vara några problem att hitta någon snäll pensionär till exempel :)

Går det ha hund när man är arbetslös? Får man ihop det ekonomiskt? Vad tror ni?

Är inte tanken att du ska skaffa jobb så fort som möjligt? Och i så fall skulle jag inte skaffa hund förrän du vet vilka arbetstider du får...

Jag skaffade hund när jag var arbetslös och jag fick ge bort den efter 3 år eftersom det inte fungerade i längden med mitt arbete och hunddagis vantrivdes hunden på och hela situationen med att olika människor skulle passa hunden blev att hunden var hos 7 olika människor i veckan vilket gjorde att hunden mådde dåligt och gick ner i vikt. Han kunde inte vara ensam hemma längre heller för han både ylade och kissade inne i protest. Därför gav jag bort honom till ett generationsboende (nära vänner) där någon alltid var hemma och han är så fin och glad idag.

Svårt beslut så jag rekommenderar ingen att skaffa hund om man inte har en någorlunda stabil framtid. Allt kan ju hända ändå utan att man "provocerar" fram det...

Senast ändrad:

Jag betalar lite mat annars bor jag gratis.
Nu visade det sig att dom ville ha en kull valpar efter henne innan dom säljer henne så det blir ju inte aktuellt förän 5-6 månader. Och såklart är första prioritet att hitta ett jobb:)

Buffert har jag för hästen och den kommer utökas ännu mer om jag skaffar hund oxå.
Hundvakt är inga problem, redan ordnat.

Tack för bra råd och tankar!

*KL*
Vad man skall tänka på också är att förutom att hunden kan bli sjuk - och det kan kosta mycket trots bra försäkring - så kan man ha otur och få en hund som måste ha dyrt specialfoder alternativt dyra mediciner, få försäkringar täcker alla läkemedelskostnader.
Skroffans medicin kostade förut nästan en tusenlapp var 6:e vecka, nu har den tack och lov sjunkit i pris. Förutom det får hon specialfoder och går till vetten var 3:e till var 6:e månad, sådär lagom så att det blir en ny självrisk varje gång. Och då är hon inte ens ordentligt sjuk än utan går mest på kontroller och bromsmedicin.

Jag vet inte hur det funkar nu eftersom jag inte är vanligt arbetslös längre men när jag var det för ett antal år sedan skulle man från en dag till en annan kunna hoppa på en utbildning, ett jobb eller någon form av arbetsförmedlingsaktivering (de hittade på ganska konstiga saker), kunde man inte det så var det tack och hejdå.
Även om man har vänner och släktingar så kan det vara svårt att fixa med så kort varsel.
Dock får jag ju säga att jag skaffade min första hund just när jag var arbetslös och det gick bra men då hade jag en stensäker back-up både när det gällde passning och ekonomiskt.

Liknande trådar

Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 148
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 034
Senast: MML
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
778
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 010
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka