Hund i bur.

Enligt det nya förslaget på Djurskyddslag är inte heller munkorg tillåtet.

31 § Munkorg får endast användas tillfälligt och om det finns ett särskilt behov till hundar som hålls under kontinuerlig uppsikt samt under förutsättning att djuren vid behov kan sänka sin kroppstemperatur genom att hässja. Med hässjning menas att hunden andas med öppen mun med en hög andningsfrekvens på 200 till 400 andetag per minut. Med särskilt behov avses t.ex. rastning av aggressiva hundar, skyddsträning, undersökning och behandling av skador

31 § Munkorg får endast användas tillfälligt och om det finns ett särskilt behov till hundar som hålls under kontinuerlig uppsikt samt under förutsättning att djuren vid behov kan sänka sin kroppstemperatur genom att hässja. Med hässjning menas att hunden andas med öppen mun med en hög andningsfrekvens på 200 till 400 andetag per minut. Med särskilt behov avses t.ex. rastning av aggressiva hundar, skyddsträning, undersökning och behandling av skador
Åh herregud. Tur att jag inte bor i Sverige. Men hade jag gjort det hade jag hållit dem åtskiljda.

Vår yngsta gjorde sånt, då fick vi ju lösa det genom att plocka helt rent och kunna stänga med grind.

Princess Diva ater fortfarande saker som inte ar atliga ... dock ar hon oandligt mycket mer "predictable" nu for tiden. Hon har slutat riva los och ata golvlister och liknande, nar hon var liten var det helt omojligt att plocka sa rent att hon inte hittade nagot att tugga pa ... som inte var till for att tuggas och som i flera fall ledde till overnattning pa djursjukhuset.
Det spelade ingen roll hur manga ben och fyllda kongar (Kong kan hon dessutom bara ha under overvakning da hon kan tugga bort bitar ur den) som lag framme, hon hittade nagot att tugga pa och svalja ner. Golv lister, dorrfodret till gast badrummet, eller linolium golvet i tvattstugan.
Hon har dock aldrig atit sin burmaddrass sa lange det inte gar att peta upp dragkedjan och komma at skumgummi dynan.

Plast? Våra stora har munkorg 24/7 (inte då de springer ensamma eller då de äter eller är ensamma bakom grind. Har aldrig fastnat. Har faktiskt aldrig ens hört om någon som fastnat i kennelkorg. Metallkorg ja, plast nej.

Jag lamnade Princess Diva med munkorg i plast utan overvakning i mindre an en timma och hon hade lyckats bita ett litet hal i den. Hade jag inte kommit tillbaka nar jag gjorde ar jag overtygad att hon hade lyckats fa upp ett storre hal och antingen atit upp och fatt en massa plast/silicon i sig eller fastnat och gjort sig illa.

/hastflicka som ser den hunden lite som ett kors att bara :cautious: Hon ar den absolut mest keliga vanliga gosiga hund i varlden och jag alskar henne helhjartat ... but ... nar det kommer till otyg att hitta pa ar hon helt klart en mastare/

Princess Diva ater fortfarande saker som inte ar atliga ... dock ar hon oandligt mycket mer "predictable" nu for tiden. Hon har slutat riva los och ata golvlister och liknande, nar hon var liten var det helt omojligt att plocka sa rent att hon inte hittade nagot att tugga pa ... som inte var till for att tuggas och som i flera fall ledde till overnattning pa djursjukhuset.
Det spelade ingen roll hur manga ben och fyllda kongar (Kong kan hon dessutom bara ha under overvakning da hon kan tugga bort bitar ur den) som lag framme, hon hittade nagot att tugga pa och svalja ner. Golv lister, dorrfodret till gast badrummet, eller linolium golvet i tvattstugan.
Hon har dock aldrig atit sin burmaddrass sa lange det inte gar att peta upp dragkedjan och komma at skumgummi dynan.

Jag lamnade Princess Diva med munkorg i plast utan overvakning i mindre an en timma och hon hade lyckats bita ett litet hal i den. Hade jag inte kommit tillbaka nar jag gjorde ar jag overtygad att hon hade lyckats fa upp ett storre hal och antingen atit upp och fatt en massa plast/silicon i sig eller fastnat och gjort sig illa.

/hastflicka som ser den hunden lite som ett kors att bara :cautious: Hon ar den absolut mest keliga vanliga gosiga hund i varlden och jag alskar henne helhjartat ... but ... nar det kommer till otyg att hitta pa ar hon helt klart en mastare/

Så där höll min första hund på (Rottisblandning)
På 2 timmar ensam i hallen med allt bortplockat hade han fixat ett hål i väggen in till badrummet. Stort nog för honom att pressa sig igenom. Genom platmattan på badrumsväggen å allt.
Jag fick bekosta en hel badrumsrenovering :meh:

Så där höll min första hund på (Rottisblandning)
På 2 timmar ensam i hallen med allt bortplockat hade han fixat ett hål i väggen in till badrummet. Stort nog för honom att pressa sig igenom. Genom platmattan på badrumsväggen å allt.
Jag fick bekosta en hel badrumsrenovering :meh:

Min Miss Mandy var ju kull syster till Diva's mamma ... sa jag hade en infantil ide om att jag visste vad jag skulle fa. :angel: Om jag sa till Miss Mandy att inte gora nagot tva ganger sa gjorde hon aldrig om det ... hon var stadig och ansag att hela hennes anledning att leva var for att vara mig till lags.
Sedan kom Diva ... :crazy:

Vår ena har ätit sidostyckena på sina samtliga korgar. Vet inte hur.

Plast? Våra stora har munkorg 24/7 (inte då de springer ensamma eller då de äter eller är ensamma bakom grind. Har aldrig fastnat. Har faktiskt aldrig ens hört om någon som fastnat i kennelkorg. Metallkorg ja, plast nej.
Vad har du för korg då? Har funderat på att använda korg vid vissa tillfällen men vet inte vad för typ som är bra och kan passa mina :)

Vad har du för korg då? Har funderat på att använda korg vid vissa tillfällen men vet inte vad för typ som är bra och kan passa mina :)
Min ena har en racekorg av plast för han gillar den bäst och den andra har kennelkorg. På bilden racekorg efter att ha slickat tikkiss i snön...
20190207_134305.webp

Helt ypperligt förslag.

Vi har galler dörrar eller så höga att de inte kommer över. Helt vanligt tvåvåningshus.
@Hyacinth våra hanar kan få för sig att strida om resurs nån gång om halvåret och senast fick vi åka 40 mil akut för att sy ihop misstänkt spräckt matstrupe. Enkelt sätt att förebygga är att ha korg. Våra är ju vana med korg sedan innan eftersom de tävlas på rundbana.
Känns det inte konstigt att ha på munkorg på hundarna hela tiden för att hindra att de skadar varandra? Hade jag behövt ha så på mina hundar, då hade jag sett det som att de inte fixade att bo ihop och hade då omplacerat någon. Känslan för hunden som gör att den ger sig på en annan försvinner ju inte bara för att den får munkorg på sig.

Jag tankte pa den har traden medan jag stod i duschen och hundarna lag i sina burar i sovrummet med dorren oppen. De studerade mig mycket noggrannt medan jag gick fram och tillbaka men ingen ides stiga upp och flytta pa sig.

Jag kanske ska lagga till har ocksa att det ar mojligt att Diva inte gett sig pa att ata pa huset for att hon nastan aldrig ar lamnad ensam hemma ... Jag har med mig hundarna vad jag an gor. I dag foljer de med nar jag ska till doktorn. Da jag ska vanta dar mellan besok i tva timmar kan jag ta ut och promenera dem, alternativt trana lite fotgaende och allman lydnad pa parkeringen.

Känns det inte konstigt att ha på munkorg på hundarna hela tiden för att hindra att de skadar varandra? Hade jag behövt ha så på mina hundar, då hade jag sett det som att de inte fixade att bo ihop och hade då omplacerat någon. Känslan för hunden som gör att den ger sig på en annan försvinner ju inte bara för att den får munkorg på sig.

Bara tanken på att inte ha frihet att kunna gäspa, klia sig, tvätta sig etc ger mig sympati- klaustrofobi. Som att vara tvingad att gå med jätteklumpiga tumvantar på sig hela tiden. Inte okej! :(

Bara tanken på att inte ha frihet att kunna gäspa, klia sig, tvätta sig etc ger mig sympati- klaustrofobi. Som att vara tvingad att gå med jätteklumpiga tumvantar på sig hela tiden. Inte okej! :(
De kan tvätta sig, leka, dricka och gäspa. Varför skulle de inte kunna det? :confused:

Omplacering är inte aktuellt och den som borde kastreras är en foderhund. De har inga som helst problem av eller med korgarna så jag ser inte problemet faktiskt.

Det har handlat om resurs eller annan trigger då de slagits. Det är inte så att de är på på väg att smälla hela tiden. Då hade jag absolut omplacerat för länge sedan.

De kan tvätta sig, leka, dricka och gäspa. Varför skulle de inte kunna det? :confused:

Omplacering är inte aktuellt och den som borde kastreras är en foderhund. De har inga som helst problem av eller med korgarna så jag ser inte problemet faktiskt.

Det har handlat om resurs eller annan trigger då de slagits. Det är inte så att de är på på väg att smälla hela tiden. Då hade jag absolut omplacerat för länge sedan.

Hur sjutton kan de tvätta sig -genom- en munkorg?

Fast folk kan uppenbarligen inte använda bur med sunt förnuft. I sådana fall så skulle inte lagen finnas där. Som sagt, I USA är det fullt lagligt att använda bur och där är det mycket vanligt att hundar hålls precis som marsvin större delen av sitt liv. In i buren när ägaren är på jobbet. Ut för lite träning och motion, sen in i buren så att dom kan sova ifred. Vilket jäkla liv. Skulle vara samma här. Stänga in kortare stunder skulle bli till arbetsdagar ganska fort hos många människor. De flesta människor har inte förmågan att kunna göra det mesta med sunt förnuft.

Precis så! Man behöver inte åka över Atlanten för att hitta kass hundhållning heller, Det räcker med att titta på Norge där burförvaring som du beskriver är mycket vanlig hos den vanliga hundägaren och ses som helt normalt. Hunden sitter i bur hela arbetsdagar och hela nätter. Vilket fruktansvärt liv. Det blir inte många timmar på dygnet som de får röra sig någorlunda fritt. De har det ju för sjutton sämre än ett djur på djurpark. Tack och lov för den svenska burlagen!

Skillnaden är kanske att vi har två och de måste komma överens. Jag hade inte behållt foderhunden i den sitsen men ni har ju era skäl (förutsätter jag).

Jag hade tyckte det var urjobbigt att inte våga lämna hundarna tillsammans hemma.
Vi gör det utan att tveka utom vid löp.
Jag vill inte sitta och bevaka dem, de hänger och gillar varandra.

Skillnaden är kanske att vi har två och de måste komma överens. Jag hade inte behållt foderhunden i den sitsen men ni har ju era skäl (förutsätter jag).

Jag hade tyckte det var urjobbigt att inte våga lämna hundarna tillsammans hemma.
Vi gör det utan att tveka utom vid löp.
Jag vill inte sitta och bevaka dem, de hänger och gillar varandra.
Det där har ju lite med varför man har hund o vilken typ av hund och så tror jag.

Jag räknar ju kallt med att inte kunna lämna Ammo och nästa hund (när det nu blir) ensamma ihop liksom.

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
677
Senast: Hermelin
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 195
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hundägare nuförtiden ringer veterinären för hunden ätit några tomater, riskakor eller chips och åker raka vägen och kräker hunden om den...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
5 494
Senast: monster1
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 226
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Förbereda hundar inför bebis?