Hund i bur.

Jag har en okastrerad hane och en lika okastrerad hona. Har far man ha bur (tack och lov) och under lop ar det hogst nodvandigt da jag annars skulle vara tvungen att lasa ut en av dem ur sovrummet pa natterna eller nar jag lamnar dem hemma nar Rottisen loper.
Oavsett vem jag valjer att stanga ute ur sovrummet skulle absolut inte uppskatta det da jag ar deras trygghet ... och det skulle formodligen bli ganska hogljutt om jag forsokte.

Men det är väl inte så konstigt att sära på dem ibland?

Vi särar när vi inte är hemma, har tikskydd och koll.
Skulle det bli jobbigt kan en av dem vara hos uppfödaren. Det är ju inte jättelång tid eller ofta det är höglöp.

Du menar under regler, där står bara: "Hundar får inte förvaras i bur utom vid särskilda tillfällen (på utställningar, tävlingar och prov, träning inför tävling, i samband med jakt och transport)."
Bara en fundering. Är det rimligt att inte ha tränat på burförvaring överhuvudtaget och sen rätt vad det är så ska de förväntas tränas på att åka bil, vara på träningar och tävlingar och då sitta i bur. Det rimliga vore väl att dettta tränas i lugn och ro i hemmiljö innan buren åker med någonstans.

Pga vad ?
Jag har inte min hund i bur men vet ett flertal hundar som trivs bättre i bur i vissa situationer.
Jag tycker alltså att lagen inte gynnar hundarna.

På grund av att folk innan lagen kom till missbrukade buranvändningen och haft burar som mer eller mindre konstant förvaring inomhus = djurplågeri.

Självklart gynnade det -och gynnar- hundar i stort att lagen skärptes så att sån förvaring blev olaglig.

På grund av att folk innan lagen kom till missbrukade buranvändningen och haft burar som mer eller mindre konstant förvaring inomhus = djurplågeri.

Självklart gynnade det -och gynnar- hundar i stort att lagen skärptes så att sån förvaring blev olaglig.
Risken är dock att det mest jagar dem som vill sköta sig - de andra fortsätter som förut bakom stängd dörr där insyn inte finns iallafall. Så tveeggat är det som vanligt.
Jag gillar inte djur i bur, inte det.

Jag stänger hellre ute ur sovrummet (och ännu mer när jag ändå inte är hemma :confused:) jämfört med att låta dem ha det så trångt

Mina tva sover i varsin bur varje natt. Oftast med dorren oppen, men under lop stanger jag dorren for bada tva.

Men det är väl inte så konstigt att sära på dem ibland?
Vi särar när vi inte är hemma, har tikskydd och koll.
Skulle det bli jobbigt kan en av dem vara hos uppfödaren. Det är ju inte jättelång tid eller ofta det är höglöp.

Nu kan jag inte lamna till uppfodaren och jag vill helst inte sara pa dem annat an nar jag lamnar en hemma och har med mig den andra.
Jag lamnar dem ALDRIG tillsammans utan att nagon vuxen finns hemma som kan stiga in i handelse av slagsmal. Jag har varit med om allt for manga hundslagsmal bland vanner och bekanta ... och nar jag hade tva rottis tikar. De var vanner ... utom vid ett par tillfallen och hade jag inte kunnat bryta upp hade de slagits till nagon inte kunde slass langre.

Om rottisen inte loper racker en baby gate ... loper hon river de huset for att komma till varandra om de inte ar i var sin bur. Sjalvklart lamnar jag dem bara under kortare stunder sa ...

Pga vad ?
Jag har inte min hund i bur men vet ett flertal hundar som trivs bättre i bur i vissa situationer.
Jag tycker alltså att lagen inte gynnar hundarna.

Yes ... da burarna star i sovrummet och de anvander dem som sangplatser hander det titt och tatt att en star utanfor dorren om den ar stangd och "sager till" (en skrapar pa dorren den andra gnaller som om nagon satt en kniv i honom) att de vill ga in och lagga sig.
Rottisen har dessutom borjat med att dra till dorren efter sig. :confused: Inte alltid, men allt oftare drar hon igen burdorren nar hon ar trott. :confused:

Jag tycker att lagen är för svartvit i det här fallet, jag tycker att det borde gå att ha ett mellanting lagligt.

Enig. Exempelvis med någon form av tidsbegränsat tillstånd per hund. Oss uppfödare gör de ju regelbundet oanmälda kontroller hos och skulle vi nyttja bur är det banning direkt. De kollar ändå våra papper och hundhållning och i ett sånt fall kunde de även baka in burkontroll.

Jag vill verkligen påpeka att jag inte förespråkar burförvaring som permanent lösning men jag ser att det kan finnas behov i specifika fall. Och buren ska isf givetvis vara rejält tilltagen så hunden kan stå, ligga, sitta och vända sig med rymd.

Tycker helt klart att lagen gynnar hundarna. I USA så förvarar man hundar som marsvin. I burar som dom enbart kan stå/ligga och vända i. Ses som normalt att lämna hundarna 8-10 timmar i buren när man är iväg och jobbar. Så hade folk säkert gjort här i större utsträckning om det var lagligt.

Bara en fundering. Är det rimligt att inte ha tränat på burförvaring överhuvudtaget och sen rätt vad det är så ska de förväntas tränas på att åka bil, vara på träningar och tävlingar och då sitta i bur. Det rimliga vore väl att dettta tränas i lugn och ro i hemmiljö innan buren åker med någonstans.

Går utmärkt att träna utan att stänga dörren. Mina hundar älskar sina bilburar och jag har aldrig stängt in dom i bur hemma.

@ptr min har burtranat i bil sen hon var typ 6 veckor.

Jag har bur utan dörr hemma. Alla hundar funkar klockrent i bur i bil. Valpen skadade sig som typ 11 veckors och hade två veckors burvila utan problem. Gick åt mycket tuggben och sånt.

Aldrig haft problem med bilburträning trots att jag inte använder bur hemma.

Jag är uppvuxen med hund. Vi har aldrig haft bur hemma men alltid i bilen. Hundarna har älskat bilen! Då åker man ju till roliga ställen och så får man god mat i bilen. Har aldrig varit några problem att få dem att tycka om att sitta i buren i bilen. Man behöver absolut inte träna med bilburen hemma först. Men lite god mat när man kommer in i bilen är ju alltid trevligt! Och en åktur till skogen där man får ha roligt är också en bra grej :-)

Vi burtränade Asni när hon var liten. Hade en stålbur som alltid stod framme med en filt över, bortmonterad dörr. Eftersom det var så varmt var det jättelätt att göra den till en resurs; bara att lägga in kyldynan så kom valpen som ett skott och somnade i buren :D

Jag kanske gjort fel men jag har tolkat det som att jag får ju använda bur vid "träning inför tävling" och då har min träning varit just burträning i vardagsrummet. In med godis och stängt luckan en minut och sedan tränade jag någon gång om dagen och ökade tiden. Under de veckorna stod buren också framme med öppen lucka. Har tygbur där luckan rullas upp och fästs med kardborre. Enligt diskussionen här var det tydligen olagligt.

Jag kan också ställa upp buren hemma någon enstaka dag numera, men det är om den blivit blöt och behöver torka. Slabb med vattnet i vattenskålen händer ju ibland. Hur och var ska jag ställa den så det inte är olagligt? Nu ställer jag den i vardagsrummet eller på altanen beroende på årstid.

Jag kanske gjort fel men jag har tolkat det som att jag får ju använda bur vid "träning inför tävling" och då har min träning varit just burträning i vardagsrummet. In med godis och stängt luckan en minut och sedan tränade jag någon gång om dagen och ökade tiden. Under de veckorna stod buren också framme med öppen lucka. Har tygbur där luckan rullas upp och fästs med kardborre. Enligt diskussionen här var det tydligen olagligt.

Jag kan också ställa upp buren hemma någon enstaka dag numera, men det är om den blivit blöt och behöver torka. Slabb med vattnet i vattenskålen händer ju ibland. Hur och var ska jag ställa den så det inte är olagligt? Nu ställer jag den i vardagsrummet eller på altanen beroende på årstid.
Jag vill inte uppmuntra till lagbrott, men jag har svårt att tänka mig att man inte kan använda bur med sunt förnuft?

Jag tror din burträning är jättebra. Våra förra hundar var "mycket" i bur. Men det var "deras egna" plats och dom valde ofta att gå dit själva. Dom stängdes absolut in ibland. Nu är den ena hunden borta och den andra är gammal, så det är "äldre synder". Men det förvånar mig att det är förbjudet!

Självklart är jag mot "burförvaring" som det är i många andra länder, men möjlighet att "stänga in " korta stunder är ju praktiskt (typ duscha, gå ner till tvättstugan).

Nuvarande hund äger vi ingen bur till alls.

Jag vill inte uppmuntra till lagbrott, men jag har svårt att tänka mig att man inte kan använda bur med sunt förnuft?

Jag tror din burträning är jättebra. Våra förra hundar var "mycket" i bur. Men det var "deras egna" plats och dom valde ofta att gå dit själva. Dom stängdes absolut in ibland. Nu är den ena hunden borta och den andra är gammal, så det är "äldre synder". Men det förvånar mig att det är förbjudet!

Självklart är jag mot "burförvaring" som det är i många andra länder, men möjlighet att "stänga in " korta stunder är ju praktiskt (typ duscha, gå ner till tvättstugan).

Nuvarande hund äger vi ingen bur till alls.

Fast folk kan uppenbarligen inte använda bur med sunt förnuft. I sådana fall så skulle inte lagen finnas där. Som sagt, I USA är det fullt lagligt att använda bur och där är det mycket vanligt att hundar hålls precis som marsvin större delen av sitt liv. In i buren när ägaren är på jobbet. Ut för lite träning och motion, sen in i buren så att dom kan sova ifred. Vilket jäkla liv. Skulle vara samma här. Stänga in kortare stunder skulle bli till arbetsdagar ganska fort hos många människor. De flesta människor har inte förmågan att kunna göra det mesta med sunt förnuft.

Fast folk kan uppenbarligen inte använda bur med sunt förnuft. I sådana fall så skulle inte lagen finnas där. Som sagt, I USA är det fullt lagligt att använda bur och där är det mycket vanligt att hundar hålls precis som marsvin större delen av sitt liv. In i buren när ägaren är på jobbet. Ut för lite träning och motion, sen in i buren så att dom kan sova ifred. Vilket jäkla liv. Skulle vara samma här. Stänga in kortare stunder skulle bli till arbetsdagar ganska fort hos många människor. De flesta människor har inte förmågan att kunna göra det mesta med sunt förnuft.
Det är ju jättetråkigt att folk gör så. Och jag håller med dig till 100%! Men jag blev som sagt förvånad över att det var förbjudet, det var en överraskning för mig, speciellt när jag har mycket bra erfarenheter av det själv.

Klart att det finns folk som både kan och inte kan använda bur med förnuft men eftersom det är allvrigt när det missbrukas så finns förbudet.

Man behöver bara gå till vårt grannland Norge där bur är ok och där många uppfödare av bruksraser låter hundarna sova i stora burar över natten när de inte kan ha koll på att alla sköter sig. Jag kan inte se att hundarna far illa av det då de lever som vanlig övriga tiden på dygnet? Det handlar om typ 7-8 timmar medans de sover.
Jag hade gärna fått göra så. I stället får vi ta ut Helga i hundgården på nätterna eftersom vi inte vill ha alla hundar ihop när vi sover. Dagtid funkar det med att skärma av med galler och grindar men eftersom hon lätt kan ta sig över det så kan vi bara ha henne inne med Mamma Mu när vi har koll.

Det borde gå att få till ett mellanting med hjälp av licens.

Klart att det finns folk som både kan och inte kan använda bur med förnuft men eftersom det är allvrigt när det missbrukas så finns förbudet.

Man behöver bara gå till vårt grannland Norge där bur är ok och där många uppfödare av bruksraser låter hundarna sova i stora burar över natten när de inte kan ha koll på att alla sköter sig. Jag kan inte se att hundarna far illa av det då de lever som vanlig övriga tiden på dygnet? Det handlar om typ 7-8 timmar medans de sover.
Jag hade gärna fått göra så. I stället får vi ta ut Helga i hundgården på nätterna eftersom vi inte vill ha alla hundar ihop när vi sover. Dagtid funkar det med att skärma av med galler och grindar men eftersom hon lätt kan ta sig över det så kan vi bara ha henne inne med Mamma Mu när vi har koll.

Det borde gå att få till ett mellanting med hjälp av licens.
Precis!

Eller hundar som äter en massa olämpliga saker om de lämnad ensamma tex. Då är det ju bättre att de ligger i bur en stund när man är iväg än att de kan hitta på skit.

Det är i mina ögon konstigt att ha en lag mot all burförvaring bara för att några få ev inte kan sköta sig. Dessa har nog dessutom hundarna i bur hela tiden oavsett.

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
677
Senast: Hermelin
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 195
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hundägare nuförtiden ringer veterinären för hunden ätit några tomater, riskakor eller chips och åker raka vägen och kräker hunden om den...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
5 494
Senast: monster1
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 226
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Förbereda hundar inför bebis?
  • Lugnande medel till hund.