Hund i bur.

Precis!

Eller hundar som äter en massa olämpliga saker om de lämnad ensamma tex. Då är det ju bättre att de ligger i bur en stund när man är iväg än att de kan hitta på skit.

Det är i mina ögon konstigt att ha en lag mot all burförvaring bara för att några få ev inte kan sköta sig. Dessa har nog dessutom hundarna i bur hela tiden oavsett.

Vår yngsta gjorde sånt, då fick vi ju lösa det genom att plocka helt rent och kunna stänga med grind.

Precis!

Eller hundar som äter en massa olämpliga saker om de lämnad ensamma tex. Då är det ju bättre att de ligger i bur en stund när man är iväg än att de kan hitta på skit.

Det är i mina ögon konstigt att ha en lag mot all burförvaring bara för att några få ev inte kan sköta sig. Dessa har nog dessutom hundarna i bur hela tiden oavsett.

Jag kan iofs förstå att lagen finns men jag förstår inte att man inte kan göra den flexibel utefter behov med hjälp av tillstånd.

Bekanta till mig hade en jakthund som aldrig blev rumsren. Varje natt gick den runt i huset och kissade. Den pissade i sängar, soffa, på gardiner ja tom i fruktskålen på köksbordet!
Lösningen blev bur under natten. Funkade kanon. De provade med att ha den i enskillt rum men då ylade den konstant och galler hoppade den över.

Klart att det finns folk som både kan och inte kan använda bur med förnuft men eftersom det är allvrigt när det missbrukas så finns förbudet.

Man behöver bara gå till vårt grannland Norge där bur är ok och där många uppfödare av bruksraser låter hundarna sova i stora burar över natten när de inte kan ha koll på att alla sköter sig. Jag kan inte se att hundarna far illa av det då de lever som vanlig övriga tiden på dygnet? Det handlar om typ 7-8 timmar medans de sover.
Jag hade gärna fått göra så. I stället får vi ta ut Helga i hundgården på nätterna eftersom vi inte vill ha alla hundar ihop när vi sover. Dagtid funkar det med att skärma av med galler och grindar men eftersom hon lätt kan ta sig över det så kan vi bara ha henne inne med Mamma Mu när vi har koll.

Det borde gå att få till ett mellanting med hjälp av licens.

Men man kan ju bygga boxar istället. Stora rymliga sådana. Det är ju fullt lagligt.

Jag vet inte om jag hade vågat lämna hunden ensam i min lägenhet med gallerkorg på iom risken att fastna i saker.
Jag är alltså inte anti munkorg i sig men skulle nog inte vilja använda den på det sättet.
Plast? Våra stora har munkorg 24/7 (inte då de springer ensamma eller då de äter eller är ensamma bakom grind. Har aldrig fastnat. Har faktiskt aldrig ens hört om någon som fastnat i kennelkorg. Metallkorg ja, plast nej.

Beroende på hur man bor är nog en stor bur betydligt mer praktiskt.
Jag hade tex inte kunnat plocka undan o stänga undan på det sättet om jag haft en sådan hund.

Det var asdrygt, jag gjorde så att vi delade av vår enorma men långsmala hall, skorna bakom kompostgaller och barngrind i dörröppningen.
Hade jag haft större hund hade jag fått sätta dit en dörr.

Eller så har man högt nog för att de inte ska kunna det. Gallerdörr till exempel.

Har man flera hundar så skulle det innebära att varje rum i princip skulle ha en gallerdörr ist vanliga dörrar bara för att det safe på natten.

Är det djurplågeri att låta en hund sova i en rymlig bur om natten? Det är lagligt och ses inte som djurplågeri på tävling och prov trots att det kan bli måååånga fler timmar under flera dagar, men att sova i samma bur hemma är djurplågeri.
Dubbelmoral kan jag tycka.

Har man flera hundar så skulle det innebära att varje rum i princip skulle ha en gallerdörr ist vanliga dörrar bara för att det safe på natten.

Är det djurplågeri att låta en hund sova i en rymlig bur om natten? Det är lagligt och ses inte som djurplågeri på tävling och prov trots att det kan bli måååånga fler timmar under flera dagar, men att sova i samma bur hemma är djurplågeri.
Dubbelmoral kan jag tycka.
Vi har galler dörrar eller så höga att de inte kommer över. Helt vanligt tvåvåningshus.
@Hyacinth våra hanar kan få för sig att strida om resurs nån gång om halvåret och senast fick vi åka 40 mil akut för att sy ihop misstänkt spräckt matstrupe. Enkelt sätt att förebygga är att ha korg. Våra är ju vana med korg sedan innan eftersom de tävlas på rundbana.

Vi har galler dörrar eller så höga att de inte kommer över. Helt vanligt tvåvåningshus.
@Hyacinth våra hanar kan få för sig att strida om resurs nån gång om halvåret och senast fick vi åka 40 mil akut för att sy ihop misstänkt spräckt matstrupe. Enkelt sätt att förebygga är att ha korg. Våra är ju vana med korg sedan innan eftersom de tävlas på rundbana.

För oss skulle det inte gå eftersom vi har öppen planlösning nere. Vi kan inte ha gallerdörr till badrummet. Det skulle kännas lite jobbigt när man vill bajsa :cautious: Att ha hundar instängda i olika rum på övervåningen där vi aldrig är skulle inte kännas ok.
Så istället får en hund sitta ute i hundgård. Nu är hon helt ok med det men visst hade det varit trevligare om hon kunde sova med oss i sovrummet i en bur om natten. Hon gör det ju helt lagligt på tävling :)

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
677
Senast: Hermelin
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 195
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hundägare nuförtiden ringer veterinären för hunden ätit några tomater, riskakor eller chips och åker raka vägen och kräker hunden om den...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
5 494
Senast: monster1
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 226
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Förbereda hundar inför bebis?