Hund i bur.

Ja. Det skulle jag nog säga eftersom de raser som generellt lämpar sig för detta är de som oftast är sådana i min erfarenhet.
Då förstår jag! Jag kan absolut tänka mig att hundar som har fallenhet för skydd/ipo/tjänst har egenskaper som helt enkelt krockar med de egenskaper som ger ett okomplicerat liv med andra hundar.

Det är skillnad på brukshund och brukshund helt enkelt.

Jag tror att hon menar att de har tendenser till att inte gå att ha ihop med andra hundar i hemmet.

På riktigt? Är det fasansfullt konstigt att hundar kan ryka ihop någon gång ibland när de ska avlas på drifter som pallar försvar?

Det är precis den här typen av oförståelse, ifrågasättande och "paffa" uttalanden som gör att många med den här typen av hund inte längre går till Brukshundsklubbar utan istället söker sig till privata klubbar eller rasklubbar.

På riktigt? Är det fasansfullt konstigt att hundar kan ryka ihop någon gång ibland när de ska avlas på drifter som pallar försvar?

Det är precis den här typen av oförståelse, ifrågasättande och "paffa" uttalanden som gör att många med den här typen av hund inte längre går till Brukshundsklubbar utan istället söker sig till privata klubbar eller rasklubbar.

Äsch, ångrar mig. :)

Jag tycker den här diskussionen börjar gå lite väl på repeet eftersom både @hastflicka och @Wingates redan gett så bra förklaringar.

Men jag ska se om jag kan förklara detta från ett annat håll.

Ponera att en väktare/polis/militär står med sin hund mot ett hot. Hund och förare har gett signaler till hotet att "stopp".
Men hotet stoppar inte.
Så, vad vill vi då ha i denna hund? Jo, inigritet, försvarslust, ensvishet. Den ska inte backa eller ge sig så länge hotet är aktivt.

Men om hotet råkar vara exakt lika dant? Hotet kan vara hunden den bor med och tjaffset handlar om tex en resurs.

Här har vi två individer som tänker exakt lika dant. Ingen ska ge sig. Ingen tänker ta skit.
Skadorna blir så stora och det är svårt att avstyra dem när båda har gått igång.

Detta betyder inte att de slåss stup i kvarten eller ständigt muckar och gör utfall. Snarare tvärt om så brukar de ignorera varandra in i det längsta. Retningströskeln brukar hög. Det behöver den vara för att de inte ska balla ur i jobb.

Tyvärr räcker 20 sekunder oövervakat om det finns något som triggar. Därför brukar man välja att helt enkelt ha dem isär.

Jag tycker den här diskussionen börjar gå lite väl på repeet eftersom både @hastflicka och @Wingates redan gett så bra förklaringar.

Men jag ska se om jag kan förklara detta från ett annat håll.

Ponera att en väktare/polis/militär står med sin hund mot ett hot. Hund och förare har gett signaler till hotet att "stopp".
Men hotet stoppar inte.
Så, vad vill vi då ha i denna hund? Jo, inigritet, försvarslust, ensvishet. Den ska inte backa eller ge sig så länge hotet är aktivt.

Men om hotet råkar vara exakt lika dant? Hotet kan vara hunden den bor med och tjaffset handlar om tex en resurs.

Här har vi två individer som tänker exakt lika dant. Ingen ska ge sig. Ingen tänker ta skit.
Skadorna blir så stora och det är svårt att avstyra dem när båda har gått igång.

Detta betyder inte att de slåss stup i kvarten eller ständigt muckar och gör utfall. Snarare tvärt om så brukar de ignorera varandra in i det längsta. Retningströskeln brukar hög. Det behöver den vara för att de inte ska balla ur i jobb.

Tyvärr räcker 20 sekunder oövervakat om det finns något som triggar. Därför brukar man välja att helt enkelt ha dem isär.

Jag förstår nog bättre vad du menar! Det lät bara så extremt att man måste ha en hund i hundgård och en hund i huset.

Att det finns hundar som svarar upp pga resurser/hot förstår jag.

Däremot så har jag svårt för könsbunden aggressivitet där hundarna har problem i vardagen och arbetet. Finns massor med Aussies som har det problemet, vet flera som inte kan vara i samma rum/träningslokal utan att flippa ur totalt.

Att hålla hundarna isär för att det är säkrast så när man inte har koll, har jag inga problem med. Men jag vill gärna att hundarna ska fungera ihop så att dom ska kunna arbeta tillsammans i ett team. Därför så hade jag nog hört mig för hur föräldrarna är innan jag köper valp eftersom att jag vill att hunden ska kunna gå i ett spann med andra hundar. Vill inte ha risken att dom ska anfalla varandra då det lätt blir frustrerat i starter.

Jag förstår nog bättre vad du menar! Det lät bara så extremt att man måste ha en hund i hundgård och en hund i huset.

Att det finns hundar som svarar upp pga resurser/hot förstår jag.

Däremot så har jag svårt för könsbunden aggressivitet där hundarna har problem i vardagen och arbetet. Finns massor med Aussies som har det problemet, vet flera som inte kan vara i samma rum/träningslokal utan att flippa ur totalt.

Att hålla hundarna isär för att det är säkrast så när man inte har koll, har jag inga problem med. Men jag vill gärna att hundarna ska fungera ihop så att dom ska kunna arbeta tillsammans i ett team. Därför så hade jag nog hört mig för hur föräldrarna är innan jag köper valp eftersom att jag vill att hunden ska kunna gå i ett spann med andra hundar. Vill inte ha risken att dom ska anfalla varandra då det lätt blir frustrerat i starter.

Det här med könsbunden aggressivitet är mer att tikar surar över på tikar och vise vesra. Har man däremot en av varje brukar man mycket sällan sära på dem öht.

Se bara på Mamma Mu och Skägget. De lever ihop 24/7 fast det skiljer 27 kg mellan dem. Även vissa tikar som de flesta av hennes döttrar går bra. Där finns från grunden en dimension till i relationen. Men hon skulle inte köpa Helgas uppenbarelse lika lätt även om hon tolererar henne i det stora hela så har hon lägre tolerans för misstag från henne.
Så då får de vara åtskilda.

I all form av träning funkar de flesta Schäfrar utmärkt med andra hundar oavsett kön! Merparten skulle inte ha några problem att stå i ett spann eftersom det är jobb.

Och jag ler glatt och hoppas innerligt att jag kan fortsätta ha flera hundar som umgås oproblematiskt.
Hade inga problem när jag hade 4 dobbar (varav 3 var tikar) 1 collie tik och så en pinnetik på det.
Men å andra sidan så umgås mina hundar även med många främmande hundar,vilket jag vet att många här i tråden inte vill att deras ska göra.

Och just nu ... med en Malle gnallade i bakgrunden ... onskar jag nastan att jag inte var sa inne pa "high performance dogs" ... men det ar alltsa dags att ga ut och "entertain" min basta van. Trots 3 glas vin. :crazy::cautious:

För att gå tillbaka lite till vad det handlade om i början av tråden så läste jag lite i Jordbruksverkets "Förslag till nya djurskyddsföreskrifter...." och hittade följande:

Att hålla hundar och katter på annat sätt än vad som anges i denna författning

3 § Hundar och katter får hållas och skötas på annat sätt än vad som anges i denna författning om en veterinär av veterinärmedicinska skäl har ordinerat detta.

Vilket jag tokar som att man till exempel bör kunna få ha en nyopererad hund i bur/inhägnad ett kortare tag om det är väldigt viktigt att de hålls i stillhet för att läka. Det tycker jag känns väldigt positivt! Jag gillar att vi har hårda lagar mot hund i bur här i Sverige men just när det gäller hundar som är nyopererade och som lätt kan "dra sönder" sig igen hade jag önskat att det vore lite enklare än att man var tvungen att söka dispens från JBV.

<snip>

Det har!

Mina rottis tikar som gick tillsammans hela tiden ... utom nar jag inte kunde ha koll pa dem, rakade i slagsmal 3 ganger pa 5 ar och alla ganger gallde det resursforsvar om favorit manniskor. Problemet ar att det inte ar latt att sara dem, aven om man ar tva tar det tid och med hundar som "redirect" eller bara inte ser sig for kan det vara rejalt farligt.
Ar man ensam gar det inte att halla isar tva stora hundar dar ingen ger sig. Jag kunde RYTA till Miss Mandy och hon tog inte nytt grepp nar Diva slappte, men det kravde att jag kunde "hanga" Diva i halsbandet och orkade halla henne i luften medan hon slet och jobbade for att fa ner fotterna pa marken sa hon kunde slass ordentligt.

För att gå tillbaka lite till vad det handlade om i början av tråden så läste jag lite i Jordbruksverkets "Förslag till nya djurskyddsföreskrifter...." och hittade följande:

Att hålla hundar och katter på annat sätt än vad som anges i denna författning

3 § Hundar och katter får hållas och skötas på annat sätt än vad som anges i denna författning om en veterinär av veterinärmedicinska skäl har ordinerat detta.

Vilket jag tokar som att man till exempel bör kunna få ha en nyopererad hund i bur/inhägnad ett kortare tag om det är väldigt viktigt att de hålls i stillhet för att läka. Det tycker jag känns väldigt positivt! Jag gillar att vi har hårda lagar mot hund i bur här i Sverige men just när det gäller hundar som är nyopererade och som lätt kan "dra sönder" sig igen hade jag önskat att det vore lite enklare än att man var tvungen att söka dispens från JBV.

Vad bra förslag! Hoppas det antas.
Är ju väldigt mycket merjobb för JBV att ha det som nu, med dispenser som ska granskas, godkännas och utföras.

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
677
Senast: Hermelin
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 195
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hundägare nuförtiden ringer veterinären för hunden ätit några tomater, riskakor eller chips och åker raka vägen och kräker hunden om den...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
5 494
Senast: monster1
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 225
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka