Tendenser att inte fungera ihop med andra hundar i hemmet obevakat. Jag ville inte kalla det "problem" eftersom många inte ser det som sådant, så då valde jag "tendenser" i brist på ett bättre ord för det.Vad menar du med "tendenser"?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tendenser att inte fungera ihop med andra hundar i hemmet obevakat. Jag ville inte kalla det "problem" eftersom många inte ser det som sådant, så då valde jag "tendenser" i brist på ett bättre ord för det.Vad menar du med "tendenser"?
Ja. Det skulle jag nog säga eftersom de raser som generellt lämpar sig för detta är de som oftast är sådana i min erfarenhet.Så svaret är alltså ja, ni menar just typen av brukshund som ska användas inom skydd/IPO/tjänst kan ha dessa tendenser?
Då förstår jag! Jag kan absolut tänka mig att hundar som har fallenhet för skydd/ipo/tjänst har egenskaper som helt enkelt krockar med de egenskaper som ger ett okomplicerat liv med andra hundar.Ja. Det skulle jag nog säga eftersom de raser som generellt lämpar sig för detta är de som oftast är sådana i min erfarenhet.
Jag tror att hon menar att de har tendenser till att inte gå att ha ihop med andra hundar i hemmet.
På riktigt? Är det fasansfullt konstigt att hundar kan ryka ihop någon gång ibland när de ska avlas på drifter som pallar försvar?
Det är precis den här typen av oförståelse, ifrågasättande och "paffa" uttalanden som gör att många med den här typen av hund inte längre går till Brukshundsklubbar utan istället söker sig till privata klubbar eller rasklubbar.
Jag tycker den här diskussionen börjar gå lite väl på repeet eftersom både @hastflicka och @Wingates redan gett så bra förklaringar.
Men jag ska se om jag kan förklara detta från ett annat håll.
Ponera att en väktare/polis/militär står med sin hund mot ett hot. Hund och förare har gett signaler till hotet att "stopp".
Men hotet stoppar inte.
Så, vad vill vi då ha i denna hund? Jo, inigritet, försvarslust, ensvishet. Den ska inte backa eller ge sig så länge hotet är aktivt.
Men om hotet råkar vara exakt lika dant? Hotet kan vara hunden den bor med och tjaffset handlar om tex en resurs.
Här har vi två individer som tänker exakt lika dant. Ingen ska ge sig. Ingen tänker ta skit.
Skadorna blir så stora och det är svårt att avstyra dem när båda har gått igång.
Detta betyder inte att de slåss stup i kvarten eller ständigt muckar och gör utfall. Snarare tvärt om så brukar de ignorera varandra in i det längsta. Retningströskeln brukar hög. Det behöver den vara för att de inte ska balla ur i jobb.
Tyvärr räcker 20 sekunder oövervakat om det finns något som triggar. Därför brukar man välja att helt enkelt ha dem isär.
Jag förstår nog bättre vad du menar! Det lät bara så extremt att man måste ha en hund i hundgård och en hund i huset.
Att det finns hundar som svarar upp pga resurser/hot förstår jag.
Däremot så har jag svårt för könsbunden aggressivitet där hundarna har problem i vardagen och arbetet. Finns massor med Aussies som har det problemet, vet flera som inte kan vara i samma rum/träningslokal utan att flippa ur totalt.
Att hålla hundarna isär för att det är säkrast så när man inte har koll, har jag inga problem med. Men jag vill gärna att hundarna ska fungera ihop så att dom ska kunna arbeta tillsammans i ett team. Därför så hade jag nog hört mig för hur föräldrarna är innan jag köper valp eftersom att jag vill att hunden ska kunna gå i ett spann med andra hundar. Vill inte ha risken att dom ska anfalla varandra då det lätt blir frustrerat i starter.
<snip>
Detta betyder inte att de slåss stup i kvarten eller ständigt muckar och gör utfall. Snarare tvärt om så brukar de ignorera varandra in i det längsta. Retningströskeln brukar hög. Det behöver den vara för att de inte ska balla ur i jobb.
Tyvärr räcker 20 sekunder oövervakat om det finns något som triggar. Därför brukar man välja att helt enkelt ha dem isär.
För att gå tillbaka lite till vad det handlade om i början av tråden så läste jag lite i Jordbruksverkets "Förslag till nya djurskyddsföreskrifter...." och hittade följande:
Att hålla hundar och katter på annat sätt än vad som anges i denna författning
3 § Hundar och katter får hållas och skötas på annat sätt än vad som anges i denna författning om en veterinär av veterinärmedicinska skäl har ordinerat detta.
Vilket jag tokar som att man till exempel bör kunna få ha en nyopererad hund i bur/inhägnad ett kortare tag om det är väldigt viktigt att de hålls i stillhet för att läka. Det tycker jag känns väldigt positivt! Jag gillar att vi har hårda lagar mot hund i bur här i Sverige men just när det gäller hundar som är nyopererade och som lätt kan "dra sönder" sig igen hade jag önskat att det vore lite enklare än att man var tvungen att söka dispens från JBV.