Hund i bur.

Det där har ju lite med varför man har hund o vilken typ av hund och så tror jag.

Jag räknar ju kallt med att inte kunna lämna Ammo och nästa hund (när det nu blir) ensamma ihop liksom.

Men känns det inte drygt att inte kunna ha hundarna hyfsat ihop? Jag fattar ju skillnaden om man har kennel och många hundar, men har man två skulle jag få spader.

Men känns det inte drygt att inte kunna ha hundarna hyfsat ihop? Jag fattar ju skillnaden om man har kennel och många hundar, men har man två skulle jag få spader.
Njae. Det är ju självvalt liksom. Jag vill inte ha tik och jag vill ha en ras där 2 könsmogna hanar typ aldrig kan umgås friktionsfritt.
Alltså. Det är klart det hade varit smidigare om det funkade men de andra fördelarna med rasval etc väger så mycket tyngre att det blir ett icke problem.

Njae. Det är ju självvalt liksom. Jag vill inte ha tik och jag vill ha en ras där 2 könsmogna hanar typ aldrig kan umgås friktionsfritt.
Alltså. Det är klart det hade varit smidigare om det funkade men de andra fördelarna med rasval etc väger så mycket tyngre att det blir ett icke problem.

Exact!
Jag ar inte intresserad av hundar som kan ga ihop hur som helst ... Jag vill ha en brukshund och trana, bland annat, skydd. En ras som ar "aloof", inte ar sarskilt fortjust i andra hundar och manniskor. Hundar som ar "willing to please" och som tycker att det roligaste i hela varlden ar att "jobba" med matte.

Personligen skulle jag ha betydligt storre problem med hundar som inte hade den Integritet som mina raser har. Jag maste erkanna att jag inte trodde jag skulle kunna ha nagon annan ras an Rottisar ... men sa larde jag kanna flera Mallar ... och jag kan bara saga att jag avgudar min Tater Tot's "lightness" han ar latt och kanslig nar det kravs, men star pa sig och okanslig som fa nar det behovs. Dessutom kan jag inte tanka mig nagra andra raser an ur "IPO gruppen" ... det ar den sport jag riktigt fallit for.

Vi har hundar som ska ha attityd i jobb och träning och det kommer ju med att de har en viss attityd och kan ha humör även utanför planen.
För oss är det viktigare än att de är kompisar med allt och alla eller kan gosa i soffan ihop. Det går ju att lösa en säker hundhållning med hjälp av hundgårdar, grindar osv även om det är lite meckigare. Och dyrare.

Jag tycker inte man kan kräva att en hund ska vara bästa kompis med allt och alla, men som valpköpare skulle jag nog dra öronen åt mig om föräldrarna inte kunde vara i samma rum som någon annan hund.
Det är så klart en svår balansgång med arbetande raser med mycket attityd, men typ 90% av tiden består ju av det som händer när de inte jobbar. Är man fine med det som ägare är det så klart inget problem, men det är inte en hundvardag som attraherar mig alls.

Jag menar inte att någon i tråden gör det, men emellanåt känns det som att man försvarar en dålig mentalitet med att "rasen är sådan", både när det gäller ovanligt vassa, reserverade eller vaddetnukanvara hundar.

Jag tycker inte man kan kräva att en hund ska vara bästa kompis med allt och alla, men som valpköpare skulle jag nog dra öronen åt mig om föräldrarna inte kunde vara i samma rum som någon annan hund.
Det är så klart en svår balansgång med arbetande raser med mycket attityd, men typ 90% av tiden består ju av det som händer när de inte jobbar. Är man fine med det som ägare är det så klart inget problem, men det är inte en hundvardag som attraherar mig alls.

Jag menar inte att någon i tråden gör det, men emellanåt känns det som att man försvarar en dålig mentalitet med att "rasen är sådan", både när det gäller ovanligt vassa, reserverade eller vaddetnukanvara hundar.

Missförstår jag dig nu när jag tolkar det som att hundar som inte kan vara ihop inne har dålig mentalitet?

Missförstår jag dig nu när jag tolkar det som att hundar som inte kan vara ihop inne har dålig mentalitet?

Ja, det gör du om du tolkar det så svartvitt :)
Som sagt tycker jag inte att man kan kräva att hundar ska vara bästa kompisar med alla, men om en hund aldrig kan vara inomhus i ett normalstort hus med någon annan hund utan att slåss, så tycker jag nog inte att den hunden har en särskilt bra mentalitet, nej. Det kan så klart vara en toppenhund rent arbetsmässigt, men det är definitivt inget som hamnar på meritlistan för min del och något som absolut skulle kunna göra att jag väljer bort den kullen.

Vare sig jämthund eller finsk spets (eller för den delen terrierna) är några mjäkiga hundar. De har och ska ha mycket skärpa, dådkraft och attityd för att fungera i sitt jobb och inte alla mina -ffa hanar- har varit de bästa av vänner, men nog fasiken har de kunnat vara inne i samma hus eller lösa i trädgården tillsammans utan att jag behövt ha argusögat på den konstant pga risk att de ska ryka ihop.

Skulle personligen inte ha kvar en hund som alltid måste vara separerad från övriga hundar eller för den delen känna att hundarna behöver ha munkorg konstant för att de inte ska skada varandra och jag skulle heller inte köpa en valp efter såna hundar eller för den delen från en kull där tiken vaktar valparna.

Som sagt tycker jag inte att man kan kräva att hundar ska vara bästa kompisar med alla, men om en hund aldrig kan vara inomhus i ett normalstort hus med någon annan hund utan att slåss, så tycker jag nog inte att den hunden har en särskilt bra mentalitet, nej. Det kan så klart vara en toppenhund rent arbetsmässigt, men det är definitivt inget som hamnar på meritlistan för min del och något som absolut skulle kunna göra att jag väljer bort den kullen.

Jag skulle inte heller vilja ha valp efter sådana föräldrar. Jag vill gärna att mina hundar ska kunna umgås allihop. Dock har jag inga problem att ha mina hundar särade när jag inte är där/innehar koll. Tonto kan ju tex umgås med alla våra hundar men blir grinig när han blir trängd och har då eget space när vi inte är där.

Fick reda på i efterhand att Tontos pappa inte går ihop med andra hundar. Tonto är betydligt mildare men det är väl inte idealt att behöva fixa och trixa om man kan undvika det.

Samtidigt tror jag många här tolkar oss som har grindar osv också väldigt svartvitt.
Bara för att vi inte har hundarna ihop betyder det inte att de slåss så fort de får chansen.
När vi hade våra ihop hände det 1-2 ggr om året och givetvis fanns en orsak när de rök ihop.
Men med vissa raser riskerar skadorna att bli väldigt stora och det kan vara svårt att sära på dem själv. Så därför har vi dem inte ihop.
De är liksom inte rabiata på varandra hela tiden. Tvärt om. De är helt ignorerande mot varandra.

Jag skulle inte heller vilja ha valp efter sådana föräldrar. Jag vill gärna att mina hundar ska kunna umgås allihop. Dock har jag inga problem att ha mina hundar särade när jag inte är där/innehar koll. Tonto kan ju tex umgås med alla våra hundar men blir grinig när han blir trängd och har då eget space när vi inte är där.

Ja, att man delar på dem när man inte har uppsikt tycker jag absolut inte är konstigt, det är ju ett lätt sätt att undvika skador :)
Floyd och Finn har varit i samma hundgård tills nu, men nu när Finn börjar bli könsmogen har jag valt att dela på dem så att alla sitter i varsin hundgård med egen box. Inte för att jag tror att det skulle hända något (de är bästa vänner och delar glatt på tuggben och annat), men för att vi dels har möjlighet att göra så med tre hundar/tre hundgårdar, och dels för att jag aldrig behöver fundera på att det skulle kunna hända något när vi inte är hemma.

Ja, att man delar på dem när man inte har uppsikt tycker jag absolut inte är konstigt, det är ju ett lätt sätt att undvika skador :)
Floyd och Finn har varit i samma hundgård tills nu, men nu när Finn börjar bli könsmogen har jag valt att dela på dem så att alla sitter i varsin hundgård med egen box. Inte för att jag tror att det skulle hända något (de är bästa vänner och delar glatt på tuggben och annat), men för att vi dels har möjlighet att göra så med tre hundar/tre hundgårdar, och dels för att jag aldrig behöver fundera på att det skulle kunna hända något när vi inte är hemma.

Ja precis.

Dock skulle jag aldrig avla på Tonto, om han vore en toppenhund i övrigt, pga grinigheten. Med tanke på att hans pappa till och med är värre.

Sista slagsmålet vi hade här hemma var efter nära ett år med tre tikar inne utan problem.
Men så gick maken ner i källaren, jag var på toa och ena tiken hittade ett tuggben under soffan. Det ville hennes syrra ha.

En liten miss från vår sida att ha missat benet och två hormonsinna ungtikar med ett ben.
Ungarna blev livrädda och maken råkade få ett kax i magen när vi särade på dem. Då bestämde vi att det var skönare för alla med en grind.
Båda dessa är lite svåra med tikar än idag men har inga problem med hanar. Den ena lever med två.

Samtidigt tror jag många här tolkar oss som har grindar osv också väldigt svartvitt.
Bara för att vi inte har hundarna ihop betyder det inte att de slåss så fort de får chansen.
När vi hade våra ihop hände det 1-2 ggr om året och givetvis fanns en orsak när de rök ihop.
Men med vissa raser riskerar skadorna att bli väldigt stora och det kan vara svårt att sära på dem själv. Så därför har vi dem inte ihop.
De är liksom inte rabiata på varandra hela tiden. Tvärt om. De är helt ignorerande mot varandra.

Jag pratar rent generellt, och inte specifikt om någon/några i tråden/på forumet.
Att man väljer att ha grindar för att det är bekvämt (man slipper ha örnkoll t ex) är så klart inget konstigt, vi har också grindar inomhus för att det är smidigt att kunna stänga in hundarna i vardagsrummet när det står mat på köksbänken osv.

Att behöva ha dem åtskilda hela tiden i vardagen är oavsett ingenting jag skulle vilja, och jag skulle som sagt inte köpa en hund efter föräldrar som inte tolererar andra hundar.

Att katterna har bestämt att de vill ha egen ingång och eget rum för att slippa påflugna hundar är en sak, men att mina hundar inte skulle kunna bo ihop skulle jag inte acceptera. Så pass harmoni och ömsesidig respekt måste finnas.

Många av dessa hundar funkar ju tik och hane ihop utan problem, det är alltså bara hundar av samma kön som är ett problem. Att de inte funkar med någon annan hund i hemmet är rätt ovanligt. Hade jag valt tik hade jag inte ens funderat över hurvida de funkar ihop liksom.

Men jag skulle inte ha två dobermannhanar som är könsmogna ihop alls, för jag vet hur många fall som helst där de varit hur bra vänner som helst och en dag har det smällt - men stora skador som följd varenda gång.
Är de vänner kan de ju umgås genom grind med liksom..

Det handlar ju som sagt om hundar med skärpa, kort stubin, en attityd där de tror de är störst på jorden etc. Det plus att de ser matte/husse som världens viktigaste resurs gör att det lätt händer grejer och då backar ingen. Det är en bieffekt av att man avlat på vissa egensakaper helt enkelt och då får man de andra på köpet. De enda dobbisar som funkar med allt och alla är hundar jag aldrig skulle köpa valp efter, jag vill ha mer attityd i min hund.

Många av dessa hundar funkar ju tik och hane ihop utan problem, det är alltså bara hundar av samma kön som är ett problem. Att de inte funkar med någon annan hund i hemmet är rätt ovanligt. Hade jag valt tik hade jag inte ens funderat över hurvida de funkar ihop liksom.

Men jag skulle inte ha två dobermannhanar som är könsmogna ihop alls, för jag vet hur många fall som helst där de varit hur bra vänner som helst och en dag har det smällt - men stora skador som följd varenda gång.
Är de vänner kan de ju umgås genom grind med liksom..

Det handlar ju som sagt om hundar med skärpa, kort stubin, en attityd där de tror de är störst på jorden etc. Det plus att de ser matte/husse som världens viktigaste resurs gör att det lätt händer grejer och då backar ingen. Det är en bieffekt av att man avlat på vissa egensakaper helt enkelt och då får man de andra på köpet. De enda dobbisar som funkar med allt och alla är hundar jag aldrig skulle köpa valp efter, jag vill ha mer attityd i min hund.

Ja, jag förstår att det kan vara så :)
Ibland tror jag bara att den typen av hundar ursäktas lite för "att de är så". Typ att det är okej ett avla på en hund som inte kan bete sig mot andra hundar, för att man skyller på deras övriga egenskaper. Inte att någon här gör det, men jag tycker det är jättevanligt i olika facebookgrupper t ex.

Ja, jag förstår att det kan vara så :)
Ibland tror jag bara att den typen av hundar ursäktas lite för "att de är så". Typ att det är okej ett avla på en hund som inte kan bete sig mot andra hundar, för att man skyller på deras övriga egenskaper. Inte att någon här gör det, men jag tycker det är jättevanligt i olika facebookgrupper t ex.

Men är det inte det jag och @Wingates egentligen gör? "Ursäktar" eller förklarar avel på hundar som inte på ett säkert sätt kan leva ihop på samma självklara sätt som många av er andra önskar?
Vi båda har raser där det är ovanligt att samkönade individer kan leva riskfritt ihop.
Vi "skyller" ju på rasen eller typen av hund.

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
677
Senast: Hermelin
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 195
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hundägare nuförtiden ringer veterinären för hunden ätit några tomater, riskakor eller chips och åker raka vägen och kräker hunden om den...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
5 494
Senast: monster1
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 225
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka