Hund i bur.

Jobbar på hunddagis och vi måste också montera av dörrar på burar (som hundarna nyttjar som kojor). Det räcker inte ens att ställa upp dörrarna med t ex spännband. Detta enligt länsstyrelsen.
Dom är kanske hårdare mot företag,när jag fick besök när jag skulle få mitt paragraf 16 tillstånd så sas det att dörren ska vara spärrad i öppet läge. Japp jag hade en dock ej spärrad då men nu då Gissa älskar sin bur.

Jodå, så länge dörren inte kan gå i baklås ;) Svåt montera bort "dörrarna" på tygburar :D Man ska ju inte behöva klippa bort den eller :confused::cautious:

Kennelkonsulenterna sa när de var här att om man har bur så måste dörren vara borttagen. Varför de öht tog upp det vet jag inte för vi har ingen bur:confused:

Kennelkonsulenterna sa när de var här att om man har bur så måste dörren vara borttagen. Varför de öht tog upp det vet jag inte för vi har ingen bur:confused:
Jag tror att de pratar om det just för att det är en vanlig miss folk gör. Jag har inte heller några burar, men lst pratade om det ändå.

Jag tror att de pratar om det just för att det är en vanlig miss folk gör. Jag har inte heller några burar, men lst pratade om det ändå.

Så tror jag med. De har nog vissa punkter med upplysningar de bör nämna och kolla :)

Men man får ju burträna hunden... Tycker lagen i sig är lite diffus egentligen. Man måste ha dörrarna bortmonterade men får burträna :angel:

Förstår att det kan behövas en lag så folk inte missbrukar buranvändning. Men kortare stunder, för att hjälpa hunden stressa ner eller under tex löp tycker jag ändå att bur kan vara en bra grej.

Men man får ju burträna hunden... Tycker lagen i sig är lite diffus egentligen. Man måste ha dörrarna bortmonterade men får burträna :angel:

Förstår att det kan behövas en lag så folk inte missbrukar buranvändning. Men kortare stunder, för att hjälpa hunden stressa ner eller under tex löp tycker jag ändå att bur kan vara en bra grej.
Eller hur. Tycker ärligt talat lagen är lite tramsig.

Men hade jag haft behov av bur hemma hade jag använt det, men bara inte skrivit ut det ;)

Du får ju ha bur under träning.
Varför man skulle ha det under löp förstår jag inte??

Jag har en okastrerad hane och en lika okastrerad hona. Har far man ha bur (tack och lov) och under lop ar det hogst nodvandigt da jag annars skulle vara tvungen att lasa ut en av dem ur sovrummet pa natterna eller nar jag lamnar dem hemma nar Rottisen loper.
Oavsett vem jag valjer att stanga ute ur sovrummet skulle absolut inte uppskatta det da jag ar deras trygghet ... och det skulle formodligen bli ganska hogljutt om jag forsokte.

Jobbar på hunddagis och vi måste också montera av dörrar på burar (som hundarna nyttjar som kojor). Det räcker inte ens att ställa upp dörrarna med t ex spännband. Detta enligt länsstyrelsen.
Men så olika det är i olika länder. Här i Tyskland är det ett tv-program med en hundtränare, Martin Rütter, som lär ut den metoden. Alltså att lära hunden att gå in i buren och stanna där vid behov.

Jag har en okastrerad hane och en lika okastrerad hona. Har far man ha bur (tack och lov) och under lop ar det hogst nodvandigt da jag annars skulle vara tvungen att lasa ut en av dem ur sovrummet pa natterna eller nar jag lamnar dem hemma nar Rottisen loper.
Oavsett vem jag valjer att stanga ute ur sovrummet skulle absolut inte uppskatta det da jag ar deras trygghet ... och det skulle formodligen bli ganska hogljutt om jag forsokte.
Jag stänger hellre ute ur sovrummet (och ännu mer när jag ändå inte är hemma :confused:) jämfört med att låta dem ha det så trångt

Kanske dags med en utbrytning för diskussion om burar?
Eftersom den nog inte är till hjälp för TS.
@lillebill

Det finns inget att diskutera eftersom regelverket är glasklart.

Får man ha sin hund instängd i en bur hemma? Svaret är rakt och tydligt: Nej, det får man inte, inte ens i två minuter, då bryter man mot lagen.
När du har fått hem din valp är den åtta veckor fyllda och räknas enligt lagen som en ”hund”. Då gäller följande:
  • Det är förbjudet att hålla hunden i bur inomhus – om burens dörr inte är borttagen helt och hållet. Att ha burdörren öppen räcker alltså inte.
  • Det är förbjudet att hålla hunden i en ”lekhage” av fyra kompostgaller eller liknande – att det inte finns något tak på ”buren” spelar ingen roll.

Källa; SKK https://www.skk.se/sv/hundagande/tips-och-rad/skotsel/hund-i-bur-vad-galler/

Undantag är sjuka/skadade hundar som är ordinerad burvila av veterinär och där man fått dispens från jordbruksverket.

Det är också tillåtet att ha hund i bur vid jakt (max 8 h per dygn) och då ska den rastas var 3:e timme, samt på utställning och då ska den rastas varannan timme och givetvis också vid transport i bil.

Men hade jag haft behov av bur hemma hade jag använt det, men bara inte skrivit ut det ;)

Mmm jag håller med...

Ja. fast samtidigt får man inte ha en dörr som kan stängas. Vilket blir luddigt.

Jag, eller rättare sagt min hane, tycker att buren är mysig och man kan dessutom sova lika nära matte som när tiken inte löper. Jämfört mot att vara instängd själv i ett helt annat rum både under natten och flera timmar om dagen. Det hade varit riktigt taskigt...

Mmm jag håller med...

Ja. fast samtidigt får man inte ha en dörr som kan stängas. Vilket blir luddigt.

Jag, eller rättare sagt min hane, tycker att buren är mysig och man kan dessutom sova lika nära matte som när tiken inte löper. Jämfört mot att vara instängd själv i ett helt annat rum både under natten och flera timmar om dagen. Det hade varit riktigt taskigt...

Just pga detta det finns en lag. Som är glasklar som sagt.

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
677
Senast: Hermelin
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 195
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hundägare nuförtiden ringer veterinären för hunden ätit några tomater, riskakor eller chips och åker raka vägen och kräker hunden om den...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
5 494
Senast: monster1
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 226
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Dressyrsnack nummer 18