Höstföräldrar 2020

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har tänkt på och diskuterat med en del om eftervården som fanns för nyförlösta förr. Min mamma låg till exempel på eftervården i en vecka med varje barn, svärmor låg 10 dagar. Enda de behövde bry sig om var att amma och vila. Helt rimligt! Sjukt att man idag blir hemskickad 6 timmar efter förlossningen om allt är bra. Sen ska man tillbaka en eller flera gånger för pku och vägning. Låt oss vila!

I alla fall så har jag meddelat här hemma att första veckan kommer jag stänga in mig i sovrummet och amma och sova. Inga besök. Kanske att mamma får komma en sväng och titta, och svärmor och svärfar då..., men absolut inga oanmälda besök.
Visst är det knepigt ändå. I boken BB-krisen står det att Sverige har kortast vårdtid efter förlossning i hela EU. Jag hade tyckt att det var helt rimligt att få stanna några dagar på BB och landa. Med sonen tyckte jag att dom två dygnen på BB vad fantastiska av den anledningen att det var lugnt och skönt och vi var i våran lilla bubbla.

Tycker det är helt rimligt att du inte vill ha några besök första veckan. Man är så skör i allt och behöver vara ifred för att få ordning på allt med amning osv. Jag har sagt samma sak här. Vill inte ha några besök alls första veckan heller förutom typ mamma och svärmor typ då. Det misstaget gjorde jag med sonen att vi hade inte bestämt innan hur upplägget skulle vara. Så bonusarna kom hit dagen efter vi kom hem från BB trots att deras mammavecka precis börjat då och så stannade dom ju då jättelänge och hade dessutom vänner över här. Jag va för skör för orka ta tag i att säga ifrån ordentligt men tyckte det blev för stressigt med allt då. Så det är så sjukt viktigt att man vågar bita ifrån och säga att det är stopp på besök. Har sagt till sambon nu att bonusarna får va hos sin mamma första veckan för jag orkar inte annars.
 
Visst är det knepigt ändå. I boken BB-krisen står det att Sverige har kortast vårdtid efter förlossning i hela EU. Jag hade tyckt att det var helt rimligt att få stanna några dagar på BB och landa. Med sonen tyckte jag att dom två dygnen på BB vad fantastiska av den anledningen att det var lugnt och skönt och vi var i våran lilla bubbla.

Tycker det är helt rimligt att du inte vill ha några besök första veckan. Man är så skör i allt och behöver vara ifred för att få ordning på allt med amning osv. Jag har sagt samma sak här. Vill inte ha några besök alls första veckan heller förutom typ mamma och svärmor typ då. Det misstaget gjorde jag med sonen att vi hade inte bestämt innan hur upplägget skulle vara. Så bonusarna kom hit dagen efter vi kom hem från BB trots att deras mammavecka precis börjat då och så stannade dom ju då jättelänge och hade dessutom vänner över här. Jag va för skör för orka ta tag i att säga ifrån ordentligt men tyckte det blev för stressigt med allt då. Så det är så sjukt viktigt att man vågar bita ifrån och säga att det är stopp på besök. Har sagt till sambon nu att bonusarna får va hos sin mamma första veckan för jag orkar inte annars.

Det är så alltså? Sjukt. Jag var också kvar i två dygn förra gången och tyckte det var jätteskönt.

Men oj oj. Bra att du sagt ifrån den här gången! Vi fick också besök direkt vi kom hem, och sedan fortsatte det bara med folk som bara kom. Gärna när jag somnat i soffan med tutten framme efter amning :cautious: Usch jag kände mig jagad.
 
Jag har tänkt på och diskuterat med en del om eftervården som fanns för nyförlösta förr. Min mamma låg till exempel på eftervården i en vecka med varje barn, svärmor låg 10 dagar. Enda de behövde bry sig om var att amma och vila. Helt rimligt! Sjukt att man idag blir hemskickad 6 timmar efter förlossningen om allt är bra. Sen ska man tillbaka en eller flera gånger för pku och vägning. Låt oss vila!

I alla fall så har jag meddelat här hemma att första veckan kommer jag stänga in mig i sovrummet och amma och sova. Inga besök. Kanske att mamma får komma en sväng och titta, och svärmor och svärfar då..., men absolut inga oanmälda besök.

Intressant hur det var förr.

Vi var kvar 3 dygn på BB med dottern men jag tyckte det var hemskt 😬 vill väldigt gärna hem efter de där 6h denna gång.

Vi var tvungna att vara kvar för infektionsrisk pga tidig vattenavgång förra gången... dålig personal på bb (speciellt natt personalen) vi fick noll info och de var otrevliga mot sambon, när vi frågade något kändes vi dumförklarade. Enda bra var att jag fick råd om amningen annars hade jag gärna sluppit den upplevelsen, vi tyckte båda det var så segt och tråkigt de där dagarna och ville bara hem.

Hade lugnt med besök sen, min mamma hade varit hundvakt så henne träffade vi direkt vi kom hem. Och svärföräldrar kom när dottern var 2 veckor. Där emellan var vi själva, bara lilla familjen 🥰 Resten av besöken så var nog dottern runt 1 månad.
 
Smarta saker man gör i livet. Barnen fulla av både energi (och snor så de är ännu hemma) tänkte att en cykeltur runt kvarteret kanske hjälper. Tog oss en timme!!!! Och då är de ca 600m eller så. Han på springcykel kom halvvägs på att han nog vill gå i stället, nej orkar inte bära hans cykel. Han som håller på att lära sig cykla med vanlig cykel och stödhjul hade helt och totalt glömt hur man trampar så fick knuffa honom varvet runt. Tur vi har en pinne till hjälp för de
 
Bm-besök nr två den här veckan då 😅 Tog ju bara blodtryck och pratade förlossning i tisdags. Blodsocker och Hb var tipptopp. Blodtrycket tog vi om tre gånger innan undertrycket var under 90 :cautious: Huvudet ruckbart. Ökat 1 kg i vikt och 1 cm på magen på 2 veckor. Allt bra så att säga. Han sa att om bebisen inte kommit innan nästa besök om 1,5 vecka kan han göra en hinnsvepning om jag vill. "Nej vi har inget kök!!" sa jag 😅
 
Ökad smittspridning av Corona i staden där jag jobbar extra. Har verkligen ingen lust jobba nu :(.
Träffar ju många kunder på en dag. Blir jag smittad kommer jag ju inte få de extra kontroller av bebis som jag är lovad. Känns skit just nu. Vill verkligen prioritera mig och bebis men vet inte hur det ska gå till.
Får prata med BM på måndag och annars ringa magläkaren och se om jag kan få nåt intyg till jobbet därifrån (går ju på immundämpande medicin).

Är en tillfällig anställning och känner att jag sviker rejält om jag nu säger att jag inte vill jobba. Vet inte ens om jag får ändra mig så.snart inpå (jobb nästa torsdag) och ta ut fp istället.
 
Ökad smittspridning av Corona i staden där jag jobbar extra. Har verkligen ingen lust jobba nu :(.
Träffar ju många kunder på en dag. Blir jag smittad kommer jag ju inte få de extra kontroller av bebis som jag är lovad. Känns skit just nu. Vill verkligen prioritera mig och bebis men vet inte hur det ska gå till.
Får prata med BM på måndag och annars ringa magläkaren och se om jag kan få nåt intyg till jobbet därifrån (går ju på immundämpande medicin).

Är en tillfällig anställning och känner att jag sviker rejält om jag nu säger att jag inte vill jobba. Vet inte ens om jag får ändra mig så.snart inpå (jobb nästa torsdag) och ta ut fp istället.

Usch, tycker absolut du ska höra med både bm och din läkare! Det är väl fortfarande lite oklart kring det här med riskerna med graviditet och corona?
 
Ökad smittspridning av Corona i staden där jag jobbar extra. Har verkligen ingen lust jobba nu :(.
Träffar ju många kunder på en dag. Blir jag smittad kommer jag ju inte få de extra kontroller av bebis som jag är lovad. Känns skit just nu. Vill verkligen prioritera mig och bebis men vet inte hur det ska gå till.
Får prata med BM på måndag och annars ringa magläkaren och se om jag kan få nåt intyg till jobbet därifrån (går ju på immundämpande medicin).

Är en tillfällig anställning och känner att jag sviker rejält om jag nu säger att jag inte vill jobba. Vet inte ens om jag får ändra mig så.snart inpå (jobb nästa torsdag) och ta ut fp istället.

Tyvärr lär du inte få något från din magläkare. Jag frågade nämligen när jag var på avdelningen för vaccination och de skriver endast intyg för sjukvårdspersonal på immundämpande men inte generellt. Jag var inte så jätteimponerad kan jag säga. Det kan ju ha ändrat sig men det här var i juni.

För de som inte vet har jag och hemlig samma sjukdom och liknande medicinering :)
 
Tyvärr lär du inte få något från din magläkare. Jag frågade nämligen när jag var på avdelningen för vaccination och de skriver endast intyg för sjukvårdspersonal på immundämpande men inte generellt. Jag var inte så jätteimponerad kan jag säga. Det kan ju ha ändrat sig men det här var i juni.

För de som inte vet har jag och hemlig samma sjukdom och liknande medicinering :)
Han skrev intyg i våras att sambons arbetsuppgifter borde anpassas för att jag skulle undvika smitta, dvs bland annat jobba hemifrån. Men nu är droppet utsatt så nu står jag dessutom bara på en medicin.
Får väl bli munskydd då, men känns ganska oproffsigt att möta kunder så tycker jag.
 
Han skrev intyg i våras att sambons arbetsuppgifter borde anpassas för att jag skulle undvika smitta, dvs bland annat jobba hemifrån. Men nu är droppet utsatt så nu står jag dessutom bara på en medicin.
Får väl bli munskydd då, men känns ganska oproffsigt att möta kunder så tycker jag.

Visir kanske?
 
Hur går det med förkylningen @Eli ?

Jag är så trött på graviditeten. Dels på alls kommenterar om att det ”ser tungt ut nu” Jag tycker inte att jag är så stor. Har gått upp 6-7 kilo.
Men, jag är less på värmen och på att mina fötter och anklar är så svullna? Är det farligt? Nu menar vi rejäla märken efter skor och tofflor och att jag får ont och har svårt att gå. Tycker det varit för varmt för stödstrumpor. Får panik av att ens ha på vanliga strumpor. Sen har jag sammandragningar och foglossning och svårt att sova på natten. Känner mig ständig ledsen och trött och orolig inför förlossningen 😢 Ja, livet är skit faktiskt. Ska be att sambon åker iväg med sonen iaf halva dagen imon så jag får vila ordentligt och ta ett isbad för fötterna.
 
Hur går det med förkylningen @Eli ?

Jag är så trött på graviditeten. Dels på alls kommenterar om att det ”ser tungt ut nu” Jag tycker inte att jag är så stor. Har gått upp 6-7 kilo.
Men, jag är less på värmen och på att mina fötter och anklar är så svullna? Är det farligt? Nu menar vi rejäla märken efter skor och tofflor och att jag får ont och har svårt att gå. Tycker det varit för varmt för stödstrumpor. Får panik av att ens ha på vanliga strumpor. Sen har jag sammandragningar och foglossning och svårt att sova på natten. Känner mig ständig ledsen och trött och orolig inför förlossningen 😢 Ja, livet är skit faktiskt. Ska be att sambon åker iväg med sonen iaf halva dagen imon så jag får vila ordentligt och ta ett isbad för fötterna.

Förkylningen har gått över 🙌

Jag tror inte svullnaden är farlig. Drick mycket och lägg upp fötterna så mycket du kan.

Har också svårt att sova nu. Dels varmt och har rejäla förvärkar på kvällarna och in på småtimmarna. Vaknar också ofta vid 4 och kan inte somna om. Hoppas det inte är ett tecken på att bebis kommer vakna den tiden när han är född sen :cautious:

Det är nog mycket hormoner och känslor så här i slutet av graviditeten :heart Jag är inte så ledsen, men väldigt arg och stressad. Nästa vecka hoppas vi att badrummet blir klart och att lillebror håller sig inne, då ska jag ta mig ett avstressande bad 😁

Försök ta hand om dig själv så mycket du kan, gör avstressande saker och låt sambon sköta ruljansen.
 
Nån mer som har karpaltunnelsyndrom? Har haft det de sista veckorna (plus varenda jäkla graviditetsbesvär på listan liksom 😅) och tyckt att pirret i fingrarna varit jobbigt men uthärdligt. Men idag har det varit hemskt! Hela händerna och fingrarna har stuckit och pirrat och somnat flera timmar åt gången.

Har en fråga om amningsinlägg också, föredrar ni engångs eller sådana man tvättar?
 
Nån mer som har karpaltunnelsyndrom? Har haft det de sista veckorna (plus varenda jäkla graviditetsbesvär på listan liksom 😅) och tyckt att pirret i fingrarna varit jobbigt men uthärdligt. Men idag har det varit hemskt! Hela händerna och fingrarna har stuckit och pirrat och somnat flera timmar åt gången.

Har en fråga om amningsinlägg också, föredrar ni engångs eller sådana man tvättar?
Har inte karpaltunnelsyndrom men däremot så somnar både händer eller ibland bara delar av händerna under natten nu som gravid. Har även varit med om att typ en fot somnar... lite skum känsla. Vet inte riktigt vad man kan göra åt det heller?

Jag har aldrig provat sådana inlägg som man tvättar men kommer nog vilja testa det nu. Jag gillade Natusans inlägg men nu såg jag att dom utgått. Vissa billiga märken tycker jag var helt värdelösa som gick sönder jättelätt. Men om man ska ha tvättbara så lär man behöva ganska många? För i början så läckte iaf jag väldigt mycket och behövde byta flera gånger om dagen.
 
Nån mer som har karpaltunnelsyndrom? Har haft det de sista veckorna (plus varenda jäkla graviditetsbesvär på listan liksom 😅) och tyckt att pirret i fingrarna varit jobbigt men uthärdligt. Men idag har det varit hemskt! Hela händerna och fingrarna har stuckit och pirrat och somnat flera timmar åt gången.

Har en fråga om amningsinlägg också, föredrar ni engångs eller sådana man tvättar?

Inte karpaltunnel men lite muskler i axeln som gått i baklås så jag får pirr i hela vänsterarmen. Superdrygt. Fått övningar av fysioterapeut men ja, man ska ju komma ihåg att göra dom också 😅

Jag har kört på engångs amningsinlägg. Läckte inte särskilt mycket förra gången så det gick inte så många. Nu ska man ju dock amma mycket i vinter så har funderat på inlägg i ull för att inte få mjölkstockning.
 
Ni vet. 40 dagar till förlossningen så vill man ju börja ta de lite lugnt. Eller så vill oddsen nått annat. Plockade lite i barnens lekrum igår. Ute regnade det. Och konstatera att de gör de tydligen inne också. Där rann de sakta längs en mellanvägg 😮. Idag syns inte ett spår av det var verkligen en slump att vi råkade se det. Rev upp en taklist och jepp, ingen tvekan om att de kommer in vatten någonstans. Är ju inte direkt nått man kan vänta med heller 😭🤐
 
Ni vet. 40 dagar till förlossningen så vill man ju börja ta de lite lugnt. Eller så vill oddsen nått annat. Plockade lite i barnens lekrum igår. Ute regnade det. Och konstatera att de gör de tydligen inne också. Där rann de sakta längs en mellanvägg 😮. Idag syns inte ett spår av det var verkligen en slump att vi råkade se det. Rev upp en taklist och jepp, ingen tvekan om att de kommer in vatten någonstans. Är ju inte direkt nått man kan vänta med heller 😭🤐

Oh no! Min största skräck, vattenskada 🙈 Hoppas det är lätt löst!
 
Ni vet. 40 dagar till förlossningen så vill man ju börja ta de lite lugnt. Eller så vill oddsen nått annat. Plockade lite i barnens lekrum igår. Ute regnade det. Och konstatera att de gör de tydligen inne också. Där rann de sakta längs en mellanvägg 😮. Idag syns inte ett spår av det var verkligen en slump att vi råkade se det. Rev upp en taklist och jepp, ingen tvekan om att de kommer in vatten någonstans. Är ju inte direkt nått man kan vänta med heller 😭🤐
Åh nej vad trist!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 390
Senast: Calmiche
·
Övr. Barn Jag börjar bli såpass gammal att det börjar bli osannolikt att jag skulle hinna skaffa barn med en partner. Jag måste ju då först hitta...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 121
Tjatter Har med stort intresse läst igenom ca de 10 första sidorna på tråden om Särbegåvning, vilket gjorde att några frågor dök upp. Ska läsa...
Svar
3
· Visningar
1 031
Senast: Gry
·
Kropp & Själ Jag behöver råd från någon som upplevt liknande. (Inte, ”jag har aldrig haft ont av min kopp, möjligen obehag, det går skitsmidigt, du...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
6 564
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp