Visst är det knepigt ändå. I boken BB-krisen står det att Sverige har kortast vårdtid efter förlossning i hela EU. Jag hade tyckt att det var helt rimligt att få stanna några dagar på BB och landa. Med sonen tyckte jag att dom två dygnen på BB vad fantastiska av den anledningen att det var lugnt och skönt och vi var i våran lilla bubbla.Jag har tänkt på och diskuterat med en del om eftervården som fanns för nyförlösta förr. Min mamma låg till exempel på eftervården i en vecka med varje barn, svärmor låg 10 dagar. Enda de behövde bry sig om var att amma och vila. Helt rimligt! Sjukt att man idag blir hemskickad 6 timmar efter förlossningen om allt är bra. Sen ska man tillbaka en eller flera gånger för pku och vägning. Låt oss vila!
I alla fall så har jag meddelat här hemma att första veckan kommer jag stänga in mig i sovrummet och amma och sova. Inga besök. Kanske att mamma får komma en sväng och titta, och svärmor och svärfar då..., men absolut inga oanmälda besök.
Tycker det är helt rimligt att du inte vill ha några besök första veckan. Man är så skör i allt och behöver vara ifred för att få ordning på allt med amning osv. Jag har sagt samma sak här. Vill inte ha några besök alls första veckan heller förutom typ mamma och svärmor typ då. Det misstaget gjorde jag med sonen att vi hade inte bestämt innan hur upplägget skulle vara. Så bonusarna kom hit dagen efter vi kom hem från BB trots att deras mammavecka precis börjat då och så stannade dom ju då jättelänge och hade dessutom vänner över här. Jag va för skör för orka ta tag i att säga ifrån ordentligt men tyckte det blev för stressigt med allt då. Så det är så sjukt viktigt att man vågar bita ifrån och säga att det är stopp på besök. Har sagt till sambon nu att bonusarna får va hos sin mamma första veckan för jag orkar inte annars.