Höstföräldrar 2020

Status
Stängd för vidare inlägg.
Med sonen kände jag bubblor som sprack (för att beskriva känslan) i v.20. Först efter v.22 kände jag rörelser.
Men absolut, vissa känner ju tidigt :).
Har med båda tidigare barnen känt runt vecka 15-16, just det där fladdret. Nu har jag dock livmodern i framvägg (haft i bakvägg båda tidigare gånger). Men ibland känns det som att nått skulle krocka med min mage. Läkaren idag glömde säga längd men vikten uppskattades till 156g så nog är det ju en hel del som finns där inne (vecka 16+1 (5) idag, inom parentes de som var första budet men blev ändrat igen)
Tyckte jag kände som en liten grodspark innan!
Jag kommer inte ihåg med de äldre barnen, men har för mig att jag absolut känt av det innan vecka 20. Spännande nu när det verkligen börjar synas och (kanske) kännas 😊
 
Hb 116 idag på vc. Hade ni börjat med järn redan nu med det värdet, eller väntat tre veckor som barnmorskan rekommenderade (på rutin)?
 
Hb 116 idag på vc. Hade ni börjat med järn redan nu med det värdet, eller väntat tre veckor som barnmorskan rekommenderade (på rutin)?

Jag hade absolut börjat med det värdet. Jag vet inte alls vad mitt värde ligger på nu men dricker blutsaft ändå. Kände mig otroligt trött för nån vecka sen men nu är jag piggare. Kanske hade lite lågt hb då.
 
Jag hade absolut börjat med det värdet. Jag vet inte alls vad mitt värde ligger på nu men dricker blutsaft ändå. Kände mig otroligt trött för nån vecka sen men nu är jag piggare. Kanske hade lite lågt hb då.
Då gör jag det! Hur ofta kollas Hb sen? Du är väl några veckor längre fram än mig. Jag ska inte till bm nästa gång förrän 18 juli.
 
här rekommenderar de att äta om man har hb under 120 (alt 118? Lite olika på) så skulle nog ta ”i tid” innan de sjunker ännu mer
Tack! Jag börjar med Niferex nu. Äter ju redan lite järn i och med Natalben, så är det trots allt det lite lågt är det kanske dumt att vänta.
 
Då gör jag det! Hur ofta kollas Hb sen? Du är väl några veckor längre fram än mig. Jag ska inte till bm nästa gång förrän 18 juli.

Ingen aning jag heller 😅 Ska till BM imorgon och då är det 10 veckor jag var där sist. På 1177 står det att det är fokus på den psykiska biten då. Jag vill hellre ha de fysiska bitarna kollade, tex hb 😏
 
Har träffat läkare, fick Paraflex, muskelavslappnande, som han sa var grönt ljus för gravida. Det var ingen "farlig huvudvärk", låsning i nacken, inflammationer i muskler och svullnader som påverkade på något vis. Ska träffa en sjukgymnast för lite stretchövningar, vore gött om jag kan få lite massage också :D

Funderar över fosterrörelser. Om jag känner något eller om det är inbillning eller tarmar. @Poison-heart, vi är ju typ samma dag, känner du något? Läste att fostret är 16 cm nu, herregud det borde väl kännas om man har en liten människa som är så pass stor i magen tycker jag :confused:
Alltså jag har de senaste dagarna känt lite bubblande när jag typ legat på rygg i soffan :) . Och jag tror inte det är tarmrörelser. Men ändå så blir jag så osäker. Förra graviditeten kände jag inget förrän vecka 21.
 
Ingen aning jag heller 😅 Ska till BM imorgon och då är det 10 veckor jag var där sist. På 1177 står det att det är fokus på den psykiska biten då. Jag vill hellre ha de fysiska bitarna kollade, tex hb 😏
Samma här! Blodvärden, barnets hjärtljud, ergonomiska tips när man nu är lite större skulle jag vilja prata om.
 
Det gick rätt bra hos barnmorskan ändå. Inget fysiskt kollades men vi pratade rätt mycket förlossning, och det är kul tycker jag :D Pratade igenom förra förlossningen, vilket jag inte fått göra tidigare. Visade sig att jag räknat lite fel på hur lång tid den tog. Från start av aktivt förlossningsarbete tog det 5,5 timmar tydligen, och andra förlossningen kan ta hälften av första vilket innebär 2 timmar och 15 minuter nästa gång :o Så han påpekade att jag nog inte skulle vänta jättelänge med att ringa Förlossningen när det sätter igång. Har ungefär 30 minuters bilväg också. Spännande!
 
Det gick rätt bra hos barnmorskan ändå. Inget fysiskt kollades men vi pratade rätt mycket förlossning, och det är kul tycker jag :D Pratade igenom förra förlossningen, vilket jag inte fått göra tidigare. Visade sig att jag räknat lite fel på hur lång tid den tog. Från start av aktivt förlossningsarbete tog det 5,5 timmar tydligen, och andra förlossningen kan ta hälften av första vilket innebär 2 timmar och 15 minuter nästa gång :o Så han påpekade att jag nog inte skulle vänta jättelänge med att ringa Förlossningen när det sätter igång. Har ungefär 30 minuters bilväg också. Spännande!

Min första gick på 6 h 15 min och andra på 4h 30 min (skulle gått snabbare om bm skulle märkt att morderkakan var lös, men hon vågade inte dra då hon trodde den satt fast)
 
Jag håller på att planera semester, efter semestern är jag i vecka 35.Jag har absolut noll koll, hur lång tid innan är brukligt/rimligt att gå hem innan beräknat datum? Eller kör man ända in i kaklet liksom? 🤔 Såklart individiellt men kul att höra hur andra gör!
 
Jag håller på att planera semester, efter semestern är jag i vecka 35.Jag har absolut noll koll, hur lång tid innan är brukligt/rimligt att gå hem innan beräknat datum? Eller kör man ända in i kaklet liksom? 🤔 Såklart individiellt men kul att höra hur andra gör!
Förra gången hade jag ett jobb som var ansträngande fysiskt med statiska arbetsställningar, konstiga arbetsställningar, risker osv. Sökte och fick graviditetspenning så gick 60 dagar innan bf. Nu var ju det tur då han kom några veckor senare bara.

Denna gång har jag många dagar kvar av föräldraledighet för sonen. Så tänkte ta ut några såna i veckan och jobba 1-2 dagar i veckan bara. Gå helt på ledighet 2-4 veckor innan, beroende på hur kropp och knopp mår.
 
Förra gången hade jag ett jobb som var ansträngande fysiskt med statiska arbetsställningar, konstiga arbetsställningar, risker osv. Sökte och fick graviditetspenning så gick 60 dagar innan bf. Nu var ju det tur då han kom några veckor senare bara.

Denna gång har jag många dagar kvar av föräldraledighet för sonen. Så tänkte ta ut några såna i veckan och jobba 1-2 dagar i veckan bara. Gå helt på ledighet 2-4 veckor innan, beroende på hur kropp och knopp mår.
Har du även nu ett jobb där du kan få graviditetspenning? Jag jobbar som medicinsk administratör. Står upp hela dagarna vilket är ett måste för min rygg och axlar, men känner redan nu att det kommer bli tufft att stå tror jag! Testat sitta här nu men det klarar kroppen inte av. Dock lär jag ju inte anses ha ett ansträngande jobb 😅. Funderar på att ta ut mina sista semesterdagar, två i veckan vecka 34-38 och sen gå hemma två veckor och hoppas på att liten vill komma ut 😊
 
Har du även nu ett jobb där du kan få graviditetspenning? Jag jobbar som medicinsk administratör. Står upp hela dagarna vilket är ett måste för min rygg och axlar, men känner redan nu att det kommer bli tufft att stå tror jag! Testat sitta här nu men det klarar kroppen inte av. Dock lär jag ju inte anses ha ett ansträngande jobb 😅. Funderar på att ta ut mina sista semesterdagar, två i veckan vecka 34-38 och sen gå hemma två veckor och hoppas på att liten vill komma ut 😊
Nja, både ja och nej. Kommer troligen vara på ett mindre ställe och där förekommer inte samma risker. Så kommer inte söka.
 
Jag håller på att planera semester, efter semestern är jag i vecka 35.Jag har absolut noll koll, hur lång tid innan är brukligt/rimligt att gå hem innan beräknat datum? Eller kör man ända in i kaklet liksom? 🤔 Såklart individiellt men kul att höra hur andra gör!

Förra gången gick jag hem 3 veckor innan bf. Minns att jag var så less och arg sista veckorna och ville bara vara själv. Var skönt att gå hem och vila. Den här gången funderar jag på att gå hem 4 veckor innan. Har inte ett fysiskt ansträngande jobb så får inte graviditetspenning.
 
Förra gången gick jag hem 3 veckor innan bf. Minns att jag var så less och arg sista veckorna och ville bara vara själv. Var skönt att gå hem och vila. Den här gången funderar jag på att gå hem 4 veckor innan. Har inte ett fysiskt ansträngande jobb så får inte graviditetspenning.
Kommer inte ihåg, men kan tänka mig att det är tradigt de sista veckorna!
Hoppas jag orkar jobba tre dagar i veckan i slutet innan jag går hem, om det blir vsom jag tänker två veckor innan.

Känner mig redan enorm, klumpig och he svårt att orka stå en hel dag! 😬
 
Jag håller på att planera semester, efter semestern är jag i vecka 35.Jag har absolut noll koll, hur lång tid innan är brukligt/rimligt att gå hem innan beräknat datum? Eller kör man ända in i kaklet liksom? 🤔 Såklart individiellt men kul att höra hur andra gör!

Jag jobbade till två veckor innan bf förra gången och kommer nog göra nåt liknande denna. Kändes rätt lagom sist och nu är det ju betydligt lugnare att vara på jobbet än hemma med vår 1-åring 🙄

Har inget skrivbordsjobb men vet att jag sist inte bokade in de allra mest aktiva barnen den sista månaden och inte heller åkte på tjänsteresor annat än inom stan sista månaden
 
Varit rätt förskonad med illamåendet (har tex inte kastat upp en enda gång) men nu slår det till med full kraft. Klara inte av dofter (hulkar av att byta bajsblöja/tömma potta) och helt hopplöst med maten. Iom att min man är vegetarian så äter vi rätt mycket vege. Men de går inte alls. Är faktist rätt mycket mat som inte alls går att äta O_o
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 397
Senast: Calmiche
·
Övr. Barn Jag börjar bli såpass gammal att det börjar bli osannolikt att jag skulle hinna skaffa barn med en partner. Jag måste ju då först hitta...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 121
Tjatter Har med stort intresse läst igenom ca de 10 första sidorna på tråden om Särbegåvning, vilket gjorde att några frågor dök upp. Ska läsa...
Svar
3
· Visningar
1 031
Senast: Gry
·
Kropp & Själ Jag behöver råd från någon som upplevt liknande. (Inte, ”jag har aldrig haft ont av min kopp, möjligen obehag, det går skitsmidigt, du...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
6 567
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Hönstråden II
  • Kroniskt sjuk och hund

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hästfolkets lilla ordbok
  • Lerig hage

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp