Höstföräldrar 2020

Status
Stängd för vidare inlägg.
KUB idag. Allt såg fint ut. Fick 1:3065 på Trisomi 21 och mindre än 1:20 000 på övriga, så det är vi nöjda med även om jag fick 1:14 000 för bara ett och ett halv år sen, men det är ju fortfarande låg risk.

I vårt landsting har de sedan årsskiftet också börjat med en screening för preklampsi och även den såg bra ut.

Blev tillbakaflyttad en dag så nytt BF är 12/9.
Vad skönt! Jag oroar mig för dåligt resultat pga ålder och IVF. Har till och med frågat sambon om vi inte kan strunta i KUB, men han vill gärna göra det.
 
Vad skönt! Jag oroar mig för dåligt resultat pga ålder och IVF. Har till och med frågat sambon om vi inte kan strunta i KUB, men han vill gärna göra det.
Dom tar IVF i beräkningen när de kollar riskerna på KUB.

Jag har inte skrivit in mig på MVC än. Om det ser bra ut på VUL nästa vecka kommer jag ringa, för det är dom som måste skriva remissen för KUB.
 
Idag har jag ringt Kvinnohälsovården pga illamående och förstoppning, har sjukskrivit mig denna veckan. Jag kräks inte, men det sitter i halsgropen. Och jag sover typ 16 timmar om dygnet 😬. Bm skulle be läkaren skriva ut Lergigan Comp samt rekommenderade granulat för magen.
Just nu känner jag mig lite piggare, sitter upp och har tvättat en maskin tvätt. Då kommer genast oron för missfall som ett brev på posten (ja iofs, inte med Postnord).

Passade på att fråga om Kub i 11+6, i deras PM står från vecka 11, så jag behåller tiden. Jag har inskrivning på Mvc innan tiden på KUB vilket jag inte känner mig helt bekväm med. Skulle egentligen vilja skjuta på inskrivningen lite mer så kanske bokar om den. När har haft inskrivning?

Jag hade inskrivning i vecka 10, tror jag 🙄 Alla besök är ju frivilliga så du har ju absolut rätt att skjuta på tiden om du vill.
 
I dag fick jag första frågan på jobbet. En läkare frågade rätt ut om jag är gravid för hen hade minsann märkt att jag blivit lite rund :laugh:

Gick in i vecka 15 i dag och nu känner jag bebisen flera gånger om dagen :heart
Vad härligt!! 😍 När kände du första gången?
 
I dag fick jag första frågan på jobbet. En läkare frågade rätt ut om jag är gravid för hen hade minsann märkt att jag blivit lite rund :laugh:

Gick in i vecka 15 i dag och nu känner jag bebisen flera gånger om dagen :heart
Vad mysigt att känna bebisen redan 😍 med första kände jag inget förrän vecka 21. Hoppas det blir tidigare denna gången 😊
 
  • Gilla
Reactions: Eli
I dag fick jag första frågan på jobbet. En läkare frågade rätt ut om jag är gravid för hen hade minsann märkt att jag blivit lite rund :laugh:

Gick in i vecka 15 i dag och nu känner jag bebisen flera gånger om dagen :heart

Alltså du är ju inte jag men jag hade faktiskt blivit stött om nån på jobbet sagt att jag blivit lite rund (ja, det är känsligt för mig) Själv skulle jag aldrig säga så till nån.
 
Är IVF associerat med sämre risk vid KUB? Hade jag ingen aning om 🤔
Jag hade missat att det automatiskt kompenserar, men hade hört att risken blir större.
Kopierat från Linnékliniken:
IVF påverkar halterna av beta-hCG och PAPP-A, så att den riskkvot som anges kan bli felaktigt hög. Den programvara man använder kompenserar därför för om IVF är gjord. Med andra ord är det i slutändan ingen skillnad, men det är förstås viktigt att du meddelar att du blivit gravid genom IVF.
Detta gäller vid "färsk" IVF, alltså om stimulering och ägguthämtning har gjorts. Har man gjort en frysåterföring och blivit gravid är det ingen skillnad.
 
Men tänk om du inte varit gravid? Jag menar så stor är man ju ofta inte i v15 att man inte kunnat ta fel. Jag skulle inte våga ta risken. Jag väntar hellre till den som är gravid tillkännager det på eget initiativ.

Ja det hade ju varit jobbigt för läkaren. Men i det här fallet är jag ju gravid och jag tar inte illa upp. Du vet ju heller inte vad jag och min kollega har för relation. Vi kanske är väldigt bekväma med att prata om våra kroppar med självdistans.
 
Hur känner ni inför coronaviruset? Känner ni er oroliga?
Läste precis att de som ska göra ultraljud på östra sjukhuset i Göteborg inte får ta med anhörig nu,gäller samma för aurorasamtal osv. Undrar om fler sjukhus kommer följa efter.
 
Hur känner ni inför coronaviruset? Känner ni er oroliga?
Läste precis att de som ska göra ultraljud på östra sjukhuset i Göteborg inte får ta med anhörig nu,gäller samma för aurorasamtal osv. Undrar om fler sjukhus kommer följa efter.
Jag är allt lite orolig. Till viss del för fostret, men också för att både min och sambons föräldrar är i riskgruppen för att dö om de blir smittade.
Har inte hört något om hur min region ska hantera anhöriga än, men är grannregion så kanske blir det så här också. Är du själv orolig?
 
Hur känner ni inför coronaviruset? Känner ni er oroliga?
Läste precis att de som ska göra ultraljud på östra sjukhuset i Göteborg inte får ta med anhörig nu,gäller samma för aurorasamtal osv. Undrar om fler sjukhus kommer följa efter.

Nej, jag känner mig inte orolig för mig som gravid. Så vitt jag förstått tillhör jag ingen riskgrupp. Däremot kan jag känna mig orolig för hela sjukvårdssystemet. Kommer det det finnas tillräckligt med resurser för alla sjuka. Kommer det finnas personal om jag behöver eda vid min förlossning etc etc. Jag kan också känna mig orolig för äldre personer. Typ min mormor
 
Hur känner ni inför coronaviruset? Känner ni er oroliga?
Läste precis att de som ska göra ultraljud på östra sjukhuset i Göteborg inte får ta med anhörig nu,gäller samma för aurorasamtal osv. Undrar om fler sjukhus kommer följa efter.

Jag är inte så orolig för egen del, men mina föräldrar är båda över 70 (visserligen friska) och samma med svärföräldrarna (fast svärmor mindre frisk) och hamnar därmed i riskgruppen. Nu är de inte ute och träffar så mycket folk utanför hemmet, så det minskar förhoppningsvis risken lite.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 390
Senast: Calmiche
·
Övr. Barn Jag börjar bli såpass gammal att det börjar bli osannolikt att jag skulle hinna skaffa barn med en partner. Jag måste ju då först hitta...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 121
Tjatter Har med stort intresse läst igenom ca de 10 första sidorna på tråden om Särbegåvning, vilket gjorde att några frågor dök upp. Ska läsa...
Svar
3
· Visningar
1 031
Senast: Gry
·
Kropp & Själ Jag behöver råd från någon som upplevt liknande. (Inte, ”jag har aldrig haft ont av min kopp, möjligen obehag, det går skitsmidigt, du...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
6 565
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Artros hos ung hund
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp