Höstföräldrar 2020 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här har vi idag lyckats vända oss från mage till rygg tre gånger idag, vid två separata gånger. Tycker de känns väääldigt tidigt, hon är ju knappt tre månader 😳

Wow! Det känns tidigt ja? Mina älskar att ligga på mage så känns inte som att de någonsin kommer ens försöka vända sig 😅.

Woho! :banana: Storebror gjorde det också vid 3 månader, men den här tjocka lillebrodern ligger så skönt han så :p Han vände sig dock en tre-fyra gånger när han var runt 2 månader men det var nog mest att han lutade huvudet lite långt så hela kroppen följde med runt :D

De två äldre har ju varit rätt sena med allt (första kröp vid 8 månader och gick vid 15, andra kröp vid 11 månader och gick vid 17, minns inte exakt när de började svänga sig)

Men hon gjorde på samma sätt, lutade huvudet så långt de bara gick för att sedan snurra runt. Och när hon testat en gång och jag svängde henne tillbaka var det precis som att hon måste testa igen :laugh:

Alltså, det här med sömnen är så svårt tycker jag. Nu sover både Harry och Sixten plötsligt hela tiden på dagarna, är det normalt eller ska jag bli orolig? De vaknar och äter som vanligt och är vakna korta stunder i samband med maten men sen somnar de igen. Främst älskar de när man lägger dem på mage på golvet, då somnar de direkt och kan sova i flera timmar, tyvärr kan vi ju inte lämna dem utan övervakning när de sover på mage så vi kan inte vila under tiden. Däremot sover de inte alls lika bra på natten, efter 23-matningen är de plötsligt superpigga och vill inte sova hur mycket vi än vandrar runt och sjunger osv. Vet inte om vi borde väcka dem mer på dagen men känns inte heller bra för jag tänker att de sover för att de behöver sova?

Alltså, det här med sömnen är så svårt tycker jag. Nu sover både Harry och Sixten plötsligt hela tiden på dagarna, är det normalt eller ska jag bli orolig? De vaknar och äter som vanligt och är vakna korta stunder i samband med maten men sen somnar de igen. Främst älskar de när man lägger dem på mage på golvet, då somnar de direkt och kan sova i flera timmar, tyvärr kan vi ju inte lämna dem utan övervakning när de sover på mage så vi kan inte vila under tiden. Däremot sover de inte alls lika bra på natten, efter 23-matningen är de plötsligt superpigga och vill inte sova hur mycket vi än vandrar runt och sjunger osv. Vet inte om vi borde väcka dem mer på dagen men känns inte heller bra för jag tänker att de sover för att de behöver sova?
Låter lite som att de svängt på dygnet. Fast och andra sidan är nog inte Lovisa vaken mer än ungefär en timme åt gången innan hon somnar om igen (sover då mellan 1-3h)

Jag tycker det här med sömnen har växlat hela tiden, ena stunden så sover han hela dagarna för att i nästa bara sova några korta snuttar som max blir ett par timmars sammanlagt, för att sedan ändra tillbaka igen. Jag har inte oroat mig utan tänker att de sover så mycket de behöver, så länge de går upp i vikt etc.

Min hade dock inte kommit på tanken att somna på mage, tänk att det kan vara så olika :D

Här lärde sig Lilleman att vända från rygg till mage igår, 16 veckor gammal. Från mage till rygg har han vänt sig länge, tror också det var gravitationen som hjälpte till de första gångerna men sen dess har kunskapen hängt i. ;)

Jag tror inte att man ska hålla på och väcka på dagen när de är så här små. Det man kan göra är väl att tydliggöra dag och natt genom att vara ute och ha lampor och så tända på dagen. Tror de brukar bli bättre med att skilja på dag och natt runt 3-4 mån.

Tror också att det bara är att hänga med vad det gäller sömnen när de är så här små. Det brukar lösa sig i sinom tid.

Tintin brukar väldigt sällan krångla på natten. Han somnar oftast på min arm utan knussel när jag går och lägger mig, om han inte redan somnat vill säga. Men igår kväll... Ville inte amma och blev arg av att bara ligga på min arm och bli klappad i rumpan. Fick sätta mig upp och studsa på sängkanten för att han skulle somna, men så fort jag lagt oss båda ner vaknade han igen. När han vaknade för fjärde gången blev jag less, lade ner honom en bit från mig och viskade något frustrerat "soooov nu!". Och ungen somnade O_o:grin: Insåg sen att han troligen var för varm och därför somnade när han äntligen fick slippa min kroppsvärme 😅 Tyvärr sover han väldigt oroligt nu. Mycket bök och stök i sömnen så jag har inte fått sova jättemycket senaste nätterna.. Hoppas det är 4-månaders fasen.

Tänk vad olika det är med sömnen. Elsa sover bra på natten och somnar runt 20 och vaknar ofta inte förrän tidigast 03. Ibland sover hon till 06. Men på dagen sover hon sällan mer än 1h och bara i bärselen. Tur att jag får sova okej på natten för på dagen får jag kämpa för att få henne att sova
Är hon vaken hela dagarna utom en timme?

Vi hade en svacka igår. Elsa sov hela dagen igår utom kanske två timmar då hon var ledsen och ville bli buren, men vägrade selen. På kvällen blev hon otröstligt ledsen, ingenting hjälpte och jag blev också ledsen. Hon skrek och spjärnade när jag bar henne men det blev ännu värre när jag lade ner henne. Hon skrek som att hon blev torterad, jättehemskt att inte kunna hjälpa 😪.

Hon och jag somnade till slut vid 21-tiden. Vid 02 vaknade jag i full panik och har säker på att hon dött. Men såklart var hon lika levande som vanligt. Jag väckte henne för att amma och märkte att blöjan var torr. Elsa somnade om men jag låg och oroade mig till klockan 06, väckte henne igen vid 04 för att amma och kolla om hon kissat. Sen somnade vi båda om till 08. Hon sov alltså minst 20-21 timmar förra dygnet! Jag ringde BVC imorse som lugnade mig. Sömnen, skriket, torr blöja och sovrekord blev för mycket för den här mamman 🙈.

Flytta till Australien ;)

Jag lät mina sova precis så som de ville. De sov galet mycket på dagarna (och nätterna) jag hann knappt ge dom mat mellan sovningarna. På den tiden var det inte lika medvetet om att sova på mage så de sov alltid på mage

Vi hade en svacka igår. Elsa sov hela dagen igår utom kanske två timmar då hon var ledsen och ville bli buren, men vägrade selen. På kvällen blev hon otröstligt ledsen, ingenting hjälpte och jag blev också ledsen. Hon skrek och spjärnade när jag bar henne men det blev ännu värre när jag lade ner henne. Hon skrek som att hon blev torterad, jättehemskt att inte kunna hjälpa 😪.

Hon och jag somnade till slut vid 21-tiden. Vid 02 vaknade jag i full panik och har säker på att hon dött. Men såklart var hon lika levande som vanligt. Jag väckte henne för att amma och märkte att blöjan var torr. Elsa somnade om men jag låg och oroade mig till klockan 06, väckte henne igen vid 04 för att amma och kolla om hon kissat. Sen somnade vi båda om till 08. Hon sov alltså minst 20-21 timmar förra dygnet! Jag ringde BVC imorse som lugnade mig. Sömnen, skriket, torr blöja och sovrekord blev för mycket för den här mamman 🙈.

Men fyyy 🙈 Jag hade också blivit orolig. Det där med kisset på natten händer här ibland med och jag blir orolig varje gång. Är där och klämmer och klämmer tills jag känner att det kommit.

Men fyyy 🙈 Jag hade också blivit orolig. Det där med kisset på natten händer här ibland med och jag blir orolig varje gång. Är där och klämmer och klämmer tills jag känner att det kommit.
"skönt" att nån mer reagerat som jag. Mitt i allt känner jag mig dum för att jag är så hönsig. Blir orolig för att jag är för orolig 🤦. Och så säger många "men det är inte ditt första barn", så då får jag dåligt samvete för att jag borde veta mer. Men min minsta är 15 och min äldsta 19, det är länge sen, och väldigt mycket nytt. Plus att man läser så mycket mer på nätet nu, på gott och ont.

"skönt" att nån mer reagerat som jag. Mitt i allt känner jag mig dum för att jag är så hönsig. Blir orolig för att jag är för orolig 🤦. Och så säger många "men det är inte ditt första barn", så då får jag dåligt samvete för att jag borde veta mer. Men min minsta är 15 och min äldsta 19, det är länge sen, och väldigt mycket nytt. Plus att man läser så mycket mer på nätet nu, på gott och ont.

Vet precis hur det är. Gick i KBT för 2 år sedan för jag "kraschade" av oro. Stressade sönder mig totalt av oro för sonen och att jag själv skulle bli sjuk. Fick panikångest och sov inte. Låg vaken på nätterna och såg så att han andades. Är fortfarande mer orolig för storebror än vad jag är för lillebror, men hanterbart även om jag har känningar av ångest ibland.

Jag tog upp på bvc sist att jag tycker hon sover mycket. Sköterskans svar var att man är orolig om dom sover mycket och man är orolig om dom sover lite :p.
Så länge hon är aktiv och söker kontakt när hon är vaken och även ammar bra och går upp i vikt som hon ska så är det ingen fara.

Kommer ju för sjutton knappt ihåg hur sonen var i den här åldern och det är bara 2,5 år mellan dom :p, så förstår att du inte kommer ihåg @Monkie .

Viss oro tyder väl på att man bryr sig om sin bebis ❤️ Vad har ändrats sen du fick dina första barn? Hur tycker du att du ändrats som förälder? (kan tänka mig att det skiljer sig en del att få barn i 20- års åldern och när man är runt 40. Du behöver inte svara om du inte vill, bara jag som är nyfiken 🙄

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 088
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 417
Senast: monster1
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 554
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 194
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar