Höstföräldrar 2020 - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har inga tips men vi har lite samma problem. Lilly har också blivit lite röd i rumpan. Hon bajsar många gånger om dygnet och ända sen hon föddes så har jag bytt mellan 3-4 blöjor nattetid. Och ofta när jag byter och lyfter benen så kommer det mer bajs, slår nästan aldrig fel. Och så fort blöjan åker av vill hon gärna kissa också dessutom, något man glömt av vissa nätter när man är helt borta och byter blöja i sängen med endast en handduk under....
Exakt samma här!

Alltså det här med nacken. Hur stabila är era bebisar i nacken? Vi tränar på mage varje dag men Lilly vill helst bara ha huvudet åt ett håll. Hon är jättestel åt andra hållet och vi har fått order från BVC att bära på ett visst sätt så hon ska sträcka ut nacken ordentligt men jag tycker inte det blir bättre. Hjälper inte till att hon mest ammar från ena bröstet och därmed ligger mycket åt samma håll och äter.
Skulle du kunna amma i tvillingposition så kan hon amma liggandes åt andra hållet?

En kompis barn hade torticollis, kan det vara det hon har? De fick remiss till sjukgymnast och övningar.

Alltså jag har redan ångest över att den här föräldraledigheten kommer att ta slut 😭 Det är ju så sjukt mysigt. Bästa beslutet har också varit att pappan är föräldraledig måndagar med oss, så vi får extra lång helg tillsammans. Två lördagar varje helg med god mat och mys på kvällen gör mycket för måendet 🥰

Alltså jag har redan ångest över att den här föräldraledigheten kommer att ta slut 😭 Det är ju så sjukt mysigt. Bästa beslutet har också varit att pappan är föräldraledig måndagar med oss, så vi får extra lång helg tillsammans. Två lördagar varje helg med god mat och mys på kvällen gör mycket för måendet 🥰
Sambon har redan börjat prata om när vi ska börja ha lillasyster hos dagmamman. Och jag känner "aldrig".
Jag förstår varför ha funderar, då jag fått nytt jobb och vi ev kommer behöva trassla lite nästa höst för att få ihop det. Men hallå, hon är knappt fyra veckor. Låt mig få ett tag till i min bebisbubbla.

Skulle du kunna amma i tvillingposition så kan hon amma liggandes åt andra hållet?

En kompis barn hade torticollis, kan det vara det hon har? De fick remiss till sjukgymnast och övningar.
Jo jag provade det idag faktiskt. Det funkar absolut och kanske det kan underlätta i det långa loppet.

Vi va ju på läkarkontroll för ca 2 veckor sedan på BVC och då sa hon inget om det. Å andra sidan tycker jag det förvärrats en del under dom två veckorna. Hon sover vriden mot mig på höger sida varje natt då jag bara kan liggamma på ena bröstet då det andra fortfarande krånglar🙄 men när hon exempelvis ”sitter” i sin babysitter så
Toppar ju huvudet alltid åt hennes vänstra sida och ligger hon i nestet så tittar hon alltid åt det hållet.

Nä fy tänk Inte på det nu! Jag är så tacksam att jag är föräldraledig just nu. Så skönt med tanke på Corona och att man är hemma och myser!
Så lyxigt att ni får en dag extra ihop 😍 förstår att det måste vara riktigt härligt med den tiden. Önskade att min sambo oxå kunde göra så, men istället har han två lastbilar som måste rulla varje jäkla dag 🙄 så ledsamt,bebistiden går ju så sjukt fort ❤️❤️

Vi har också kunnat göra så att sambon är föräldraledig en dag i veckan. Först körde vi på fredagar så att det blev som en extra lång helg, men nu testar vi onsdagar istället. Jag tycker att det är så sjukt långtråkigt att vara föräldraledig hittills ( :o ) och blir så frustrerad och nedstämd av att alltid känna mig låst så lite avlastning mitt i veckan skall förhoppningsvis underlätta och få läget att kännas lite mer stabilt. :)
Verkligen en lyx att vara hemma två stycken ibland om det finns möjlighet (vilket jag verkligen förstår om inte alla har).

Nä fy tänk Inte på det nu! Jag är så tacksam att jag är föräldraledig just nu. Så skönt med tanke på Corona och att man är hemma och myser!
Så lyxigt att ni får en dag extra ihop 😍 förstår att det måste vara riktigt härligt med den tiden. Önskade att min sambo oxå kunde göra så, men istället har han två lastbilar som måste rulla varje jäkla dag 🙄 så ledsamt,bebistiden går ju så sjukt fort ❤❤

Eller hur. Jag jobbar ju på en hälsocentral annars och det är ganska skönt att slippa vara där nu faktiskt...

Ja det är ju det där om det funkar med jobbet. Det är ingen som gör min mans jobb när han inte är där heller, men det funkar just nu då det är lugnare med jobb.

Håller helt med, min sambo jobbar bara tis- Tors och kommer göra så fram till sommaren. Vi går liksom fyra dagar i veckan hemma tillsammans. Sjukt värt även om jag har full förståelse för att alla inte kan göra så.

Sambon har redan börjat prata om när vi ska börja ha lillasyster hos dagmamman. Och jag känner "aldrig".
Jag förstår varför ha funderar, då jag fått nytt jobb och vi ev kommer behöva trassla lite nästa höst för att få ihop det. Men hallå, hon är knappt fyra veckor. Låt mig få ett tag till i min bebisbubbla.
Haha, jag funderar också redan nu på hur vi ska göra med förskola etc, men jag är en sån person som gillar att planera. Sen finns det massor av olika scenarier att ta hänsyn till, eventuellt ska vi byta fsk och då vill vi ju att båda barnen får börja samtidigt. Jag måste försöka släppa lite och fokusera på nuet och hur vi har det nu. Hade lite lösa planer på att börja jobba nån dag i veckan från april/ maj men som det känns nu med Corona så tror jag att jag väntar till efter sommaren

Sån eufori i kroppen här, känner mig så tacksam och lycklig med min lilla familj 😭🥰

Vaknade nyligen efter bästa natten hittills (storasyster har sovit dåligt sen vi kom hem, blir ju nyfiken på lillasyster när hon låter på nätterna.) Inatt har vi alla sovit toppen 🤩 lillasyster har vaknat ungefär var 4:e timme för att amma, storasyster sov tills tidig morgon i sitt rum och kom sen in till oss, kröp upp bädda ner sig och somna om 🥰 jag vaknade upp emellan mina flickor ❤️ Så mysigt!

Hade förresten också en tanke på fsk häromdan. Känner att jag kommer vara föräldraledig längre än med första, började jobba lite redan efter 2 mån och hon började fsk vid 1,5år. Men hon har intresse trivts alls och jag har haft sån ångest över att jag inte lyssnade mer på magkänslan och höll henne hemma längre. Får se när vi behöver denna gång, men tänker inte innan hon fyllt 2 iaf. Storasyster ska eventuellt få börja på ny fsk till våren, känner att hon har behov av lek kompisar nu.

Här är vi hemma båda två nu, pga Corona. Skönt att få vara allihop och leva i bebisbubblan. Pappan behöver ju dock plugga och jobba till viss del av dagarna, men nu första veckorna är han helt ledig från jobb. ☺️ Tycker det är tråkigt att allt är stängt bara, mammaledigheten blir ju inte detsamma.. har dessutom nära vänner nu som man kunde ha umgåtts med på öppna förskolor osv, men får göra det bästa utav det och ta vagnpromenader ihop.

Minns inte om ni skrivit nåt om det innan, men hur länge kommer ni vara föräldralediga? Och hur delar ni upp det med er partner? Vi är ju hemma gemensamt nu till mars och sen ska jag vara hemma ensam men har inte riktigt bestämt mig för hur länge än. Har sagt september ut på jobbet och sen ska min sambo ta över men börjar nu känna att det är orättvist att han får vara hemma mycket längre än mig 😅.

Minns inte om ni skrivit nåt om det innan, men hur länge kommer ni vara föräldralediga? Och hur delar ni upp det med er partner? Vi är ju hemma gemensamt nu till mars och sen ska jag vara hemma ensam men har inte riktigt bestämt mig för hur länge än. Har sagt september ut på jobbet och sen ska min sambo ta över men börjar nu känna att det är orättvist att han får vara hemma mycket längre än mig 😅.
Så länge som möjligt ska jag vara hemma 🥰. Kommer nog vara hemma hela 2021 om det går ihop sig och sedan inte jobba 100 procent utan snarare så lite jag behöver 🙈.
Mannen kommer inte vara hemma sammanhängande som det ser ut pga sitt jobb. Han är också den s om drar in pengarna och med ganska nyköpt hus behöver vi det 🙄.
Med de äldre barnen har jag blivit rastlös och stressad men nu känner jag att ta hand om detta knyte är livets mening 🥰. Saknar kollegorna och att prata med vuxna lite bara.

Siktar på 2 år ish... blir bara jag som kommer vara hemma, sambon är snart färdig med studierna och ska ju då ut i arbetslivet med det han faktiskt vill jobba med. Och då är det dessutom han som kommer tjäna mest 🤪 Därav skönt att han kan vara hemma med oss nu samtidigt som han pluggar och jobbar.

Jag kommer att vara hemma tills mitten av augusti nästa år, då tänker jag att jag äntligen ska börja jobba.. Tog examen från lärarutbildningen nu i juni innan Arvid föddes.. Då kommer sambon att vara hemma i minst 6 mån.. Jag hoppas dock på tills sommaren då jag går på sommarlov och att Arvid börjar fsk till hösten 2022.. Men vi får se lite hur livet utvecklar sig, inget är hugget i sten än.. :)

Sambon kommer jobba 60% fram till sommaren då vi nog är hemma heltid båda två under ett par månader. Jag börjar nog jobba i augusti, då har jag varit hemma på heltid nästan ett år. Började jobba när F var 10 månader förra gången och det kändes bra. Jag trivs på mitt jobb och till skillnad från sambon som jobbar helg, kväll och natt så jobbar jag bara dagtid vilket underlättar för oss. Sen har jag ju varit hemma sen feb 2019 men undantag för typ 6 månader så jag längtar lite efter att jobba ”på riktig”.

Antingen blir det förskolestart vid 1 år eller så blir det våren 2022. Egentligen vill vi inte att hon ska börja så tidigt men efter vad jag hört så kan det vara svårt med platser i Jan och lättare på hösten, men isf får vi pussla så det typ blir tre halvdagar eller nåt de måste gå.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
28
· Visningar
1 890
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 396
Senast: monster1
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 526
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 190
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar