Höstföräldrar 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi har inte köpt något än, inte ens ett klädesplagg. Känner att vi har flera månader på oss så det är lugnt men vi räknar med att lägga 30-40000, är det rimligt eller är det för lite? För barnvagn, kläder som passar i början och allt annat man behöver.

Vi har inte köpt något än, inte ens ett klädesplagg. Känner att vi har flera månader på oss så det är lugnt men vi räknar med att lägga 30-40000, är det rimligt eller är det för lite? För barnvagn, kläder som passar i början och allt annat man behöver.

I mina ögon- alldeles för mycket.

Det man ska tänka på med bebisar är att det finns miljoner (!) prylar på marknaden, men du behöver faktiskt inte allt.

Med två äldre barn så känner jag att jag har lite facit vad som är nödvändigt för oss att ha i basprylar, och sen får bebisens behov bestämma resten.

Men mina basprylar är en barnvagn, spjälsäng med tillbehör, ett fårskinn att ligga på, denna gången vill jag nog gärna ha ett babynest med, lite salvor/termometer/Alvedon, kläder, bilstol.

Sen behövs inget mer i början. Resten kommer jag köpa när bebisen har behov av det, absolut inte tidigare.
För jag har ju ingen aning om ifall min bebis vill hänga på mig hela tiden, så därför avvaktar jag med bärsele. Kommer inte heller köpa massa kläder i dom små storlekarna utan hellre tvätta ofta, men är det är kräkis som sonen var så kommer garderoben behöva utökas pga det.

Med det är bra att ni har en slant på kontot till den dagen ni behöver prylarna, men köp inte på er i förväg.

Tex babygym är inget ni behöver första ca 2 månaderna.
Bärsele vid behov, likaså bröstpump.

Men visst, köper ni dyra prylar så kommer pengarna försvinna snabbt. Det finns prylar i alla prisklasser men man får ju ta det man vill ha :)

Väldigt mycket pengar i mina ögon.

Det är sjukt mycket pengar!

Beror ju på vad man tänker sig.
jag köpte ny vagn ink babyskydd för 6500, min kollega en vagn endast för 18 000.

jag har funderat på vad jag tycker är ok att ha begagnat och vad jag velat haft nytt.
och lagt pengar på det vi vill ha och passat på att köpa tråkigare saker som babygym och babysitter begagnat.
de är ofta använda så kort tag att de är fräscha.

Idag jobbar jag hemifrån pga värmen, halvt avklädd men med stödstrumpor på. man blir bara läckrare och läckrare!!

Vi köpte begagnad och mycket fin Emmaljungavagn för 1500 kr och ett bra nytt babyskydd för 1200. Det är de dyraste inköpen.

Alltså växtvärk är verkligen väldigt oskönt... De senaste dagarna har jag haft rejält ont och det känns som om både livmoder och mage ska sprängas. Men har fått konstaterat att det är just växtvärk det handlar om och bebisen mår bra så det tröstar.

Jag har ridit ikväll :banana:

Inte vågat på ett tag pga fogarna. Sist så kunde jag knappt komma ur sadeln för att det gjorde så ont i ryggen när jag skulle kliva av :wtf:
Men har haft en bra dag idag så testade och det gick att komma av smärtfritt. Däremot gjorde dom första 4-5 stegen ont när jag gick men det kan jag leva med, bara jag kommer av :p

Sjukt mycket pengar i mina ögon och vi är inte i närheten av den summan med två barn ens.
Men som någon skrev innan så beror det väl på i vilken prisklass man lägger sig. Dyraste inköpet för oss hittills var när 3 åringen skulle byta från babyskydd till bilstol. Bilstolen kosta ca 3500 kr.

• Gilla
Reactions: Bee
Tycker också det är sjukt mycket pengar. Även om man vill ha allt nytt, så behöver det inte kosta multum. Mycket går även att hitta begagnat, som är i riktigt fint skick.
Jag kommer nog bara lägga max 5-6000 på en ny vagn. Resten som behövs kommer jag köpa allt eftersom det behövs. Gjorde misstaget att köpa massor med saker innan och när lillan föddes, som tex bärsele och babysitter.. Hon avskydde båda två. Bärselen används förvisso nu, men kunde gott väntat ett år med att köpa den. Babygymmet var inte heller intressant.

Enda fördelen är att jag inte behöver köpa nånting sånt nu.

Även jag tycker att 30-40 000 låter väldigt mycket! Vi köpte ny vagn inkl sittdel, liggdel och babyskydd för 5500, det är det allra dyraste för oss. Sen har vi köpt mycket begagnat, det är ändå använt så himla kort tid!

Hmm jag är skeptisk till att 30-40 ens räcker...
Typ räknat snabbt bara
Vagn 15000
Babyskydd, babynest 5000
Kläder 10000, vill att det ska räcka till iaf februari/mars så vi slipper tänka på att köpa sånt mitt i vintern när man inte pallar gå ut.
Övrigt (säng, och allt annat man kan tänkas behövas) 5-10000

Ang begagnat, nja det vill jag inte ha. Har inget emot det och säljer ofta kläder och hästprylar när jag tröttnat på det men köper inte begagnat själv.

Alltså blir det billigare än 30-40 så klagar jag absolut inte. Så kul är det inte att köpa barnvagn osv att jag vill spendera bara för att.

Jag känner fortfarande noll. Har moderkaka högt upp så det beror inte på det. Barnmorskan sa på rul att om jag inte känt något om 2 veckor så ska jag ringa så gör de ett nytt ultraljud. Inte för att något såg dåligt ut utan för min trygghet (jag känner mig dock inte otrygg så jag vet inte riktigt vad hon syftade på). Har liten mage fortfarande också. Men bm sa att allt såg så perfekt ut som det skulle så får väl vara glad att slippa jättemage än iaf.

Vad köper du för diamantprydd vagn för 15 000??? Jesus. Här hemma har vi just nu tre vagnar, till ett sammanlagt pris av 3500 :D

Skönt att vi slipper köpa massa grejer den här gången.

Jag försöker bara ta mig igenom dagarna nu. Fruktansvärd foglossning (kryckor...), stor och otymplig och en make som inte tar särskilt mycket ansvar för hus, hem och tvååring...

Typ räknat snabbt bara
Vagn 15000
Babyskydd, babynest 5000
Kläder 10000, vill att det ska räcka till iaf februari/mars så vi slipper tänka på att köpa sånt mitt i vintern när man inte pallar gå ut.

Ang begagnat, nja det vill jag inte ha. Har inget emot det och säljer ofta kläder och hästprylar när jag tröttnat på det men köper inte begagnat själv.

Alltså blir det billigare än 30-40 så klagar jag absolut inte. Så kul är det inte att köpa barnvagn osv att jag vill spendera bara för att.

Jag känner fortfarande noll. Har moderkaka högt upp så det beror inte på det. Barnmorskan sa på rul att om jag inte känt något om 2 veckor så ska jag ringa så gör de ett nytt ultraljud. Inte för att något såg dåligt ut utan för min trygghet (jag känner mig dock inte otrygg så jag vet inte riktigt vad hon syftade på). Har liten mage fortfarande också. Men bm sa att allt såg så perfekt ut som det skulle så får väl vara glad att slippa jättemage än iaf.

10 000 för kläder för de första tre månaderna?! Blir det ny outfit varje dag eller? :p

Klart det går att spendera 30-40 000, men nog låter det som att du då spendera bara för att ;) Så dyrt behöver det absolut inte bli, även om ni köper allt nytt.

Typ räknat snabbt bara
Vagn 15000
Babyskydd, babynest 5000

Tips: om det är jobbigt att ta sig iväg i vintern så beställ på nätet. Min fasters bamsebebis född i januari ska snart byta storlek till stl80. Helt galet. Min dotter å aandra sidan var en mini hela första tiden. Risken är att du får plagg efter helt fel årstid när du köper på så lång tid.

Plötsligt minns jag varför det är skönt att ha nyfödd på hösten och vintern, istället för sommaren. Man smälter ju bort :wtf:

Istället för att svettas som en ko med en varm bebis så blir det mys i soffan under en varm filt i höst :love:

Typ räknat snabbt bara
Vagn 15000
Babyskydd, babynest 5000

Vad är det för vagn du kikat på?

Babyskydd får du ett bra för 2000 kr (med bas) och babynest för 500-1000 kr, så den posten kan du nog sänka till 3000 kr :)

Varit på stranden idag. En stor fördel med att ligga i sanden är att man kan gräva en grop för magen och slippa ligga på rygg konstant! :D

Typ räknat snabbt bara
Vagn 15000
Babyskydd, babynest 5000

Vill du spendera så mycket så går det såklart, men det går att komma undan oerhört mycket billigare. Angående kläder så har vi ärvt mycket men jag har hellre velat ha andra typer av plagg(omlottbodies bla) så det har jag köpt en del nytt. Hon hade storlek 50 väldigt länge så det fick vi köpa mer av, men sånt vet man ju inte innan. Kanske lagt 2000 om jag räknar högt? Men som sagt, vill ni ha dyrare märken och prylar så är det bara att spendera på :-).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 507
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 138
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 142
Senast: cirkus
·
  • Låst
Gravid - 1år Nu har alla bebisarna kommit och lagom till deras första jul så fortsätter vi att hänga här i nya tråden :heart September 1/9...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
106 799
Senast: MM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar