Höstföräldrar 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är det någon som vet hur det funkar med fp om man studerar? Just fått reda på att jag blivit antagen på komvux i höst, studietakt 100%. Kan jag fortfarande få fp då om jag inte får studiebidrag eller studiemedel? :confused: O_o

Tillägg: 100% distans dessutom, skall tilläggas. Viktigt! :p

Senast ändrad:
Om jag fattat det rätt kan man om man studerar på distans plocka ut både FP och CSN-bidrag samtidigt (osäker på lånedelen dock).

Om jag fattat det rätt kan man om man studerar på distans plocka ut både FP och CSN-bidrag samtidigt (osäker på lånedelen dock).

Ja jag förstod det så också men man vet ju aldrig med Försäkringskassan. :angel: Hade inte ens räknat med att man kunde ta ut csn-bidrag så det låter ju sjukt lyxigt måste jag säga. O_o Var mest orolig över att inte kunna ta ut fp. Jag tänkte mest plugga för att jag måste plugga en kurs till, och det kommer ge större möjligheter till extrajobb (vissa kräver ju att man studerar) :D

Hur mår ni andra? :)

Mår fint faktiskt :)
Vi har varit på minisemester 3 dagar på Öland och jag har gått mycket och känner inte av foglossning alls. Det enda är att jag måste kissa mycket oftare på dagtid när jag sitter/står om vartannat.
På nätterna sover jag hela natten utan kisspaus, mycket skönt!

Bebisen buffar och grejar lite då och då under dagen, oftast när jag ändrar läge. Nätterna verkar vara sovtid :bump: (eller så märker jag inget än då)...

Har nog nästan valt vagn nu också, vi var på en annan affär och jag hittade en smidig Emmaljunga som påminde om den Kronan som jag tidigare kollat in, blir förmodligen denna då den dessutom var 2000 kr billigare.

Livet är orättvist. :cool: Jag är uppe var 30-90 min om natten för att kissa. När jag läser om småbarnsföräldrar som får sova i 2-3 h i sträck "enbart" så framstår det som rena rama lyxen i jämförelse med detta. :D

Jag funderade allvarligt på att ha en potta ståendes under sängen ett tag men maken var inte så förtjust i den idén :p

Jag är uppe 1-2 ggr varje natt för att kissa och har ju då varit på toa innan jag lägger mig och det är det första jag gör när jag kliver upp. Har haft så här sen innan jag plussade så räknar med att ha det så tiden ut.
Vet att jag var uppe ännu fler ggr i slutet när jag väntade tösen. Då var det jobbigt för det kändes som jag inte fick någon sömn för att jag var tvungen att kliva upp hela tiden.
Nu står jag ändå ut, blir turligt nog inte så trött av det, eller så är jag van nu.

Jag hatar att behöva gå upp och kissa på natten, de nätter jag får sova hela natten är jag nästan lycklig när jag vaknar :D Än så länge behöver jag dock aldrig gå upp mer än en gång/natt, men det hinner väl ändra sig ;)

Funderar på att sy ett babynest förresten. Någon som har ett sånt, eller har sytt ett?

Jag hatar att behöva gå upp och kissa på natten, de nätter jag får sova hela natten är jag nästan lycklig när jag vaknar :D Än så länge behöver jag dock aldrig gå upp mer än en gång/natt, men det hinner väl ändra sig ;)

Funderar på att sy ett babynest förresten. Någon som har ett sånt, eller har sytt ett?

Jag köpte ett och är väldigt nöjd med det. :)

45313752-8THTA.jpg

@Flixon Jag har sytt mej ett babynest. Tog inte alls lång tid och det var inte särskilt avancerat heller. Men jag råder dej att trä snöret innan du fyller "korven" med vadd. Det gjorde inte jag och den krampen i fingrarna var inte skoj:crazy:

Funderar på att sy en till att ha som reserv bara för det är roligt att sy:D
babynest.jpg

@Flixon Jag har sytt mej ett babynest. Tog inte alls lång tid och det var inte särskilt avancerat heller. Men jag råder dej att trä snöret innan du fyller "korven" med vadd. Det gjorde inte jag och den krampen i fingrarna var inte skoj:crazy:

babynest.jpg
Fint, och bra tips :D

Jag sydde ett till första dottern.

10_5_13_4.jpg

Inte särskilt svårt, finns ju beskrivningar på nätet. Mitt tips är att börja INNAN ni får värkar, det gjorde inte jag. Det var bökigare då :D

Har ni någon symall man kan få låna? Fick en utav svärmor som hon köpt begagnat, men tyget i den är stelt och strävt, om än väldigt gullig!
Så planerar att göra en egen lite mjukare. :D Vad har ni använt till stoppning och underlag?

Har ni någon symall man kan få låna? Fick en utav svärmor som hon köpt begagnat, men tyget i den är stelt och strävt, om än väldigt gullig!
Så planerar att göra en egen lite mjukare. :D Vad har ni använt till stoppning och underlag?

Jag kan kolla sen när jag har mer tid om jag hittar beskrivningen jag använde.
Som underlag tog jag en gammal filt och vek några gånger. Jag tror jag köpte stoppning till "korven", men det går säkert återanvända nån gammal kudde eller så.

@Allevo Jag sydde efter beskrivningen som @Zewz länkar till. Syr en del egna schabrak till hästarna eftersom jag har en barbackapadd och bomlös sadel med speciella mått så har en del plattvadd liggande hemma. Det använde jag som underlag och till stoppning offrade jag en innerkudde som ändå var på gränsen till att gå sönder. Men det går nog lika bra att använda en filt eller täcke som underlag:)

Har bett min syster sy ett babynest åt mig. hon är betydlgit bättre på det där än jag..

Jag behöver inte kissa på nätterna skönt nog. har dock sovit lite mer oroligt senaste tiden och nu börjar det bli ordentlig rörelse i magen. Kommer rätt tydliga kroppsdelar till skillnad från tidigare difussa buffar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 507
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 138
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 142
Senast: cirkus
·
  • Låst
Gravid - 1år Nu har alla bebisarna kommit och lagom till deras första jul så fortsätter vi att hänga här i nya tråden :heart September 1/9...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
106 799
Senast: MM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar