Höstföräldrar 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har ni någon symall man kan få låna? Fick en utav svärmor som hon köpt begagnat, men tyget i den är stelt och strävt, om än väldigt gullig!
Så planerar att göra en egen lite mjukare. :D Vad har ni använt till stoppning och underlag?
Angående stoppning är mitt tips att slakta ikeas billiga fiberkuddar och täcken. Till bottenplatta använde jag delar av ett sånt täcke och vek några gånger.

Åh tack @Zewz ! Strax åka in till stan och inhandla tyg :p Har någon gammal kudde att ta stoppning ifrån till "korven" men behöver något till underlag. Får se vad dem har i butiken!
Jag betalade typ 20 kr för vadd till "botten" i tygaffären i Malmö i alla fall, kan inte tänka mig att de inte har hos dig :)

Jag sydde också babynest. Trots att jag inte sytt något sen typ syslöjden på mellanstadiet gick det så bra att jag gav mig på att sy en amningskudde av resten av tyget :D

Mitt tips är att sy lite större än vad som står i de flesta beskrivningar. Vår son sover jämt i sitt fortfarande 3 månader gammal. Vi lägger det i spjälsängen på natten också. Han är av minimodell men om man har en mer normalstor eller lite större bebis kan jag tänka mig att de växer ur dem fortare än man önskar.

Jag sydde också babynest. Trots att jag inte sytt något sen typ syslöjden på mellanstadiet gick det så bra att jag gav mig på att sy en amningskudde av resten av tyget :D

Mitt tips är att sy lite större än vad som står i de flesta beskrivningar. Vår son sover jämt i sitt fortfarande 3 månader gammal. Vi lägger det i spjälsängen på natten också. Han är av minimodell men om man har en mer normalstor eller lite större bebis kan jag tänka mig att de växer ur dem fortare än man önskar.

Japp, vår dotter som är fyra veckor i morgon har i princip växt ur sitt ;)

Fundering, vi hade ett enormt babynest som jag köpte till dottern. Hon låg i det bitvis även som halvårsbebis om det förklarar hur enormt det var. Fiffigt att ha i soffan så man lätt kunde bära över till sängen utan att väcka osv. Om man gör ett eget av den storleken borde man ju kunna ha en "iläggskudde" och någon smart fästanordning så man kan anpassa den lite. När tösen var liten var det ju inte så ombonat som man kanske önskat men jag kände att vi fick mer och mer nytta av det ju äldre hon blev.

Sista arbetsdagen gjord igår, nu är det dags att planera FL och ansöka.
Nio v jäsning kvar, känns underbart men även svårförståeligt och lite sentimentalt.
Vi var ju nyss i början, i spänd förväntan på v12!

Jag sydde ett nest som blev alldeles för brett upptill, använde en ihoprullad handduk för att få lite mer "snuggliness". Har använt det ganska lite pga den lite misslyckade passformen, tips att göra rätt från början alltså :banghead::up:

Jag la nog till några centimeter på nestet när jag sydde också, har för mig att det lät rätt litet när det begav sig. Tur det för vi kom hem med en rätt rejäl tös :)

Nestet färdigt! :banana:
11703062_10155853745075061_7176367089370476723_n.jpg

Gjorde det så stort jag kunde efter tyget jag hade, liggplattan blev ca 75 lång istället för 60. Fick pussla lite med vadden till liggplattan, därför sydde jag två sömmar rätt ner över den för att hålla det på plats. Jag är nöjd i alla fall :)

Nestet färdigt! :banana:
11703062_10155853745075061_7176367089370476723_n.jpg

Gjorde det så stort jag kunde efter tyget jag hade, liggplattan blev ca 75 lång istället för 60. Fick pussla lite med vadden till liggplattan, därför sydde jag två sömmar rätt ner över den för att hålla det på plats. Jag är nöjd i alla fall :)

Jättefint!

Vad hamnade prislappen på ca?

Funderar på om jag ska tvinga svärmor att göra ett åt mig eller om jag köper ett färdigt. Mina sykunskaper är ungefär lika stora som att byta olja på bilen :p

Jättefint!

Vad hamnade prislappen på ca?

Funderar på om jag ska tvinga svärmor att göra ett åt mig eller om jag köper ett färdigt. Mina sykunskaper är ungefär lika stora som att byta olja på bilen :p
Tack! :)

Jag tror det hamnade på ca 200 totalt. Det verkar finnas att köpa i väldigt skilda prisklasser dock!

Tack! :)

Jag tror det hamnade på ca 200 totalt. Det verkar finnas att köpa i väldigt skilda prisklasser dock!

Ja, det finns i alla prisklasser.
Jag har hittat en som syr och med frakt går det på nästan 700 kr. Och dom är superfina och man får välja av hennes tyger själv.
Då känns det som jag kan fråga svärmor och bjuda henne på fika för besväret :p
Det är dessutom hennes symaskin, det äger jag ingen. Hon har precis tagit hem den från deras stuga för att sy upp alla mina gardiner som är för långa. Jag själv har nålat upp dom så fint och så har det varit i två år nu :o
Så hon erbjöd sig att hjälpa mig :)
Ett babynest kan ju inte vara så mycket extrajobb tänker jag då :angel: :p

Har köpt första kläderna, eller ja skor. Ett par mini-uggs att ha när vi åker hem från sjukhuset :D kanske ovärt med skor för nästan 1000 kr som används typ nån månad (eller hur fort de nu växer ur) men de var söta.

Har förresten skrivit på instagram iaf så mina kompisar vet. Personen som skulle vara ev negativ har varit helt tyst. Faktiskt skönt, iofs kan det bero på att hon inte sett där. När jag väl berättat på jobbet får vi väl ta det mer officiellt (dvs Facebook) och då lär hon garanterat se. Men men det får la gå som det går.

Har köpt första kläderna, eller ja skor. Ett par mini-uggs att ha när vi åker hem från sjukhuset :D kanske ovärt med skor för nästan 1000 kr som används typ nån månad (eller hur fort de nu växer ur) men de var söta.

Har förresten skrivit på instagram iaf så mina kompisar vet. Personen som skulle vara ev negativ har varit helt tyst. Faktiskt skönt, iofs kan det bero på att hon inte sett där. När jag väl berättat på jobbet får vi väl ta det mer officiellt (dvs Facebook) och då lär hon garanterat se. Men men det får la gå som det går.
Jag förstår plötsligt din höga budgetberäkning mycket bättre :D

Skönt att du sluppit höra något negativt från "vännen", hoppas det fortsätter så! :)

Jag förstår plötsligt din höga budgetberäkning mycket bättre :D

Skönt att du sluppit höra något negativt från "vännen", hoppas det fortsätter så! :)

Haha äsch, tycker typ det är lite pinsamt. Trodde alla skulle tycka att det var för lite vi räknat med men verkar ju vara tvärtom. Så istället lägger vi undan den summan och det som går åt till vagn, kläder osv går åt, resten får ligga kvar på sparkonto oavsett belopp. Vi hade ändå tänkt öppna ett eftersom vi ska spara hela barnbidraget :)

Väldigt skönt! Inget negativt från någon. Eller jo en som tyckte jag var dum som säljer min fina häst eftersom att ska jag ha en med liknande kvalité i framtiden får jag nog hosta upp några hundratusen. Men vad hjälper det att hästen är fin när man tycker det är pisstråkigt?

Uggsen är så söta! Tyvärr hopplösa att få att sitta på enl mina vänner så jag hoppar de.

Börjar däremot bli sugen på att shoppa åt lilleman.

Ansökte om Fp igår och insåg att man inte får den för 1-30 augusti tex utan måste vara nåt annat brytningsdatum?

-11000 ut varje månad, yiha!!! Då tar jag ändå ut rätt mycket dgr.
:nailbiting::wtf:

Uggsen är så söta! Tyvärr hopplösa att få att sitta på enl mina vänner så jag hoppar de.

Börjar däremot bli sugen på att shoppa åt lilleman.

Det hade jag inte ens tänkt på haha. Ville mest att tjejen ska ha precis likadana uggs som jag :D tråkigt om de inte går att använda, eller att de är bökiga för då blir det ju att de inte används. Beställt mini-Nikes och mini-converse med, sjukt gulligt. Kan man ju spara som minne sen när de är för små också.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 507
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 138
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 142
Senast: cirkus
·
  • Låst
Gravid - 1år Nu har alla bebisarna kommit och lagom till deras första jul så fortsätter vi att hänga här i nya tråden :heart September 1/9...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
106 799
Senast: MM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar