Dom flesta i min närhet är turligt nog vettiga människor
Men så finns det dom där nöten som enbart ställer frågor om graviditeten hela tiden, som att jag upphörde att existera personligen för att jag är gravid
Och det är bara frågor av ren nyfikenhet, inte omtänksamhet
Hade det varit någon nära vän som frågade ut som som en tok så hade jag förmodligen sett det som omtänksamhet/delad glädje/nyfikenhet men inte när någon som man inte umgås med direkt frågar ut en så.
Jag svarar gärna på frågor, men från rätt person
Sen den där eviga frågan om kön! Vad man önskar sig. Det har ingen med att göra och för mig är det en rätt privat fråga. Ingen vet ju bakgrunden till ens svar på den frågan. Det kan ju ligga mer bakom än att bara önska sig ett visst kön.
Men jag har inga problem att berätta om mina önskningar.
Först och främst önskar jag mig ett friskt barn. Sen vore det kul om det blir en pojke, eftersom vi har en pojke som inte är frisk och det vore roligt att få uppleva att vara "pojkmamma" till en frisk pojke, och jag vet att min man hade tyckt detsamma.
Men å andra sidan så önskar jag mig en flicka, eftersom vi har en frisk sådan och vet hur underbart det är med henne.
Och sedan är det 10 gånger högre risk att få ett barn med autism igen om ett syskon har det, och pojkar löper högre risk än flickor att få det. På 4 barn är det tre pojkar och en flicka som har autism. Och därför önskar jag ibland att det är en flicka, för chansen är mycket större att hon är frisk.
Så med andra ord, det hade varit roligt att få ett friskt barn för våran del.
Det är jobbigt att få frågan om vad jag önskar för kön och jag önskar folk kunde sluta fråga om det.
Att bara fråga om jag vet vad det är jag väntar är en annan sak, men när jag säger att jag inte vet så får jag alltid frågan om vad jag önskar mig. Som att jag kunde önska och beställa då när jag ändå inte vet