Höstföräldrar 2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Höstföräldrar 2013

Jag har inte fått till liggammandet men det är väl som med allt annat, övning ger färdighet ;). Sambon föreslog att jag skulle pumpa och sedan skulle han ta en natt och mata med flaska så att jag fick sova och jag var väl inte sen att tacka ja till det erbjudandet. :love:

I dag är det perfekt ridväder ute, gissa om jag längtar upp på hästryggen igen. Jag ska dock vänta ett litet tag till så att allt känns bra i kroppen. Det får bli en promenad med barnvagnen i stället.

Kan tipsa om att lägga en hoprullad liten handduk under bröstet om det är så att hon har svårt och få tag i bröstet när du ligger ner. Eirah har det, men då har jag oxå stora och tunga bröst, då hjälper rullen mycket.

Har du fått din natt utan att bli väckt? Hoppas på det, de är guldvärt. Här är det knappt någon idé, för sambon vaknar inte ens, så jag skulle ändå vakna om jag inte gick o la mig på 3e våningen.. :(
Men det kommer väl.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Skriver från mobilen om det ser konstigt ut ;)

I natt sov lilleman från 2.30 till 08, före det körde han på varannan timme. Det kändes konstigt!
Sambon har inte tagit "sin" natt än, han pratade om i natt för i morgon jobbar han bara halv dag så då gjorde det inget om han var trött. :)

Vi ska få låna en vagga också från ett par, det ska bli spännande att se vad han tycker om det. Svärmor tyckte å t vi skulle bära upp vagnen i stället...
Lika tyckte hon att han skulle sova bättre på natten om vi satt och tittade på tv om kvällen i stället för att hålla på att äta massa mat sent och fara omkring. Vi äter vår kvällsmat vid 19 och sedan håller vi på med lite olika saker hemma. Jag är av åsikten att han mår bra om vi mår bra, hon hävdar att han behöver rutiner och när jag säger att "han är bara två veckor!!!" så bemöts det med att man aldrig kan börja för tidigt.
Så nu har jag gnällt mer på henne också ;)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

All I want for Christmas it´s.... SLEEEEEP! :p

Uh vilken vecka! Jag har på eget bevåg slutat ge Sid järndropparna och vägrar äta fler järntabletter!! Liten stackare har haft så ont om nätterna så varken jag eller han fått någon sömn. Han tar ju visserligen igen det dagtid, men jag har gått under namnet Zoombiemamman hela veckan :crazy:
Han var lugnare i natt och hoppas att det fortsätter åt det hållet.

I fredags tog vi en tur till stan och testade dubbelvagnen.
Det gick bättre än väntat förutom att det var mer eller mindre omöjligt för mig att lyfta in den i bilen. Försökte hitta en mössa som gossen accepterar.
Det var aldrig några problem att sätta vilken mössa som helst på storebror men Sid blir yxtokig av en vanlig mössa. Kassar den dessutom ner över ögonen kippar han efter andan. Det enda han kan ha är en tunn "babyhjälm" men den är ju varken varm eller söt :p
Hittade en väldigt mjuk och lite för stor fleecemössa som jag hoppas han gillar.

Vad har ni andra för mössor nu?
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jonathan har en mjuk fleecemössa eller en i bomull. Vi kan ju fortfarande ha löjligt många +grader under dagarna.

----

Här har det varit en em/kväll med mycket gråt, snuttande, fisar och ett par bajsblöjor. Nu sover han på soffan, förmodligen av total utmattning.
Mitt lilla lilla gryn :love:
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Stackars liten! Skönt att han kom till ro och sover sött.
Apropå bajsblöjor, Sid har alltid lagt en klick i blöjan vid byte.
Kan inte minnas att Theo gjorde det.

Nu ska vi bada :D
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Lilleman här har en stickad mössa.

KL
Det känns som att vi är rätt bortskämda med sömn i det här hushållet, jämfört med vissa av er andra. Lilleman äter sitt sista mål vid tolv (innan vi går och lägger oss), sedan äter han inte förrän kring sextiden igen. Efter det somnar vi om och sover några timmar till. Jag klagar inte :p

Kan dela med mig av en av S julklappar. Han får ju inte särskilt mycket av mig och maken, men den här kunde vi inte motstå:
161585_virkad_elefant_vit.jpg


Vad får era små i julklapp?
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Lite kläder får Eirah o en min första år bok. Det får hon av oss. Sen av min mamma får hon en klänning o body som jag ville ha åt henne, av svärmor en ull bodysuit o av min pappa hörselkåpor som vi ville ha. :D Sen får hon säkert pengar av dom oxå.
Leksaker har vi sen sonen var liten. :)

Sonen får desto mer, mer då förstår ju han oxå detta med julklappar. :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Bvc-sköterskan okejade en resa till mina hemtrakter över jul och nyår :bump:. (han är ju trots allt inte så gammal och det är 65 mil, fast vi mellanlandar efter drygt 40)
"stanna ofta så ser jag inga hinder" och jag är så glad!!!
Jag har trots allt haft en del hemlängtan sedan lilleman föddes.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

KL
BVC-besök idag. Jag hade ont i huvudet, så maken gick själv med S och lät mig sova. Lilleman är nu i alla fall 4,5kg och 57cm lång. Inte illa!
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Vad roligt :) Blir det första gången för honom som han får träffa din släkt?



Det blir det så det är många som längtar :)

---

Vi var också på bvc i dag. 3250 gram och 52 cm lång. Jag har fått börja lägga undan byxor och pyjamasar i strl 50 som har fötter för de räcker inte till längre.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Härligt! Roligt o få komma "hem".

Det ska nog gå bra. Jag körde ner till mamma själv med sonen från de att han var 2 mån, 60 mil enkel resa. Gjirde de varannan månad de första 1,5 åren.
Så länge han sov så körde jag. Stannade 1 gång o ammade. Ingen idé att plocka upp o väcka honom i onödan. Brukar ta 7 tim ungefär inkl. Stopp. :)

Vi kör även 85 mil på sommaren, första gången när han var 6 mån, körde då natt. Samma där så länge han sov så körde vi. Han vaknade 1 gång o resan tog 12 tim.
Vi gör så än idag med sonen, så länge han är nöjd kör vi. Man måste passa på annars kommer man ju aldrig fram :)

Eirah har inte gjort någon långresa ännu, men hoppas hon är lika lättsam :)

Lycka till! :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Tack!
Det ska bli så härligt att komma hem. Även om jag trivs här så är det något visst där uppe med de gamla vännerna och familjen.
Det sociala nätverket har inte blivit lika "utbyggt" här ännu och det är inte så konstigt men det kan vara väldigt jobbigt vissa dagar.

Lilleman har haft ett par bra nätter nu då han bara vaknat två gånger för mat, sedan har det varit lite gny men då har det räckt om någon av oss legat intill honom så har han blivit lugn.

Läste förresten om en ytligt bekant vars barn nu är ca en månad som de redan nu "tränar stenhårt" för att hen ska sova själv i sin säng. Det kunde ta upp emot ett par timmar innan barnet somnade men de skulle vänjas i tid...
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Läste förresten om en ytligt bekant vars barn nu är ca en månad som de redan nu "tränar stenhårt" för att hen ska sova själv i sin säng. Det kunde ta upp emot ett par timmar innan barnet somnade men de skulle vänjas i tid...

Vår lille sover ju själv numera (vi blev lite skraja efter de nya rekommendationerna), så jag tycker inte att det är konstigt att ett så litet barn sover själv. Däremot kan man ju fråga sig vad "träna stenhårt" betyder egentligen. Gör de som oss* (:p) eller på annat vettigt sätt ser jag inget fel på det, men däremot får man väl hoppas att de inte låter en så liten skrika sig till sömns.

(* Vi utgår från ett par "regler" när det gäller lillemans sömn. T ex sover han i ljus på dagen och mörker på natten, och vi vaggar/ammar honom inte till sömns, utan ser till att lägga ner honom i sin säng när han är sömnig men inte har somnat. Funkar för oss.)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Det var nog hennes formulering med "träna stenhårt" och vänjas i tid som jag reagerade på. Att barnet sover själv är inget konstigt så länge som de är lugna och trygga med det. :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Hoppas resan hemåt går bra. Jag har 65 mil till min pappa men vi har inte åkt dit sen vi fick storebror för två år sen. Det är ju ett helt företag när man ska iväg, fixa hästvakt o sånt, bättre han kommer hit :D

Vi har varit på 2 månaders läkarbesöket idag.
Sid kissade ner henne så allt blev plaskblött :p
Fick godkänt att sluta med järndropparna och allt annat var bra.
Han växer som ogräs.... 6100 g och 60 cm lång!!
 
Sv: Höstföräldrar 2013

*KL*

2013121703_zps0df91260.jpg


Det här är vad som är på gång hemma hos oss för tillfället - lilleman håller på att få sina första tänder! Motsvarande tand har kommit på andra sidan också. Han var lite kinkig i ett par dagar, krånglade vid varje läggning och dreglade så det rann (han brukar dregla mycket i vanliga fall). Dagen jag kände tänderna i munnen så kunde han inte sova om han inte sov mig, plus att han skrek rätt ut i sömnen. Fick skynda mig till Ica och köpa flytande Alvedon och bitring med kyldel. Hade inte räknat med tänder än och definitivt inte att de första blev andra än framtänderna..
 
Sv: Höstföräldrar 2013

åh redan tänder :D

Det finns ju en bedövningsgel som man kan lägga på tanden som var jätte bra till sonen. Funkade mycket bättre än alvedon. MEN den säljs inte i Sverige :mad:
Jag fick två skickade utav Lottch här på Buke som hade köpt dom i USA. :)

Jag vet att de ska säljas i Norge oxå.
Men tydligen har inte Sverige godkänt den av någon anledning. Frågade BVC om de, o hon sa de att de flesta läkemedelsföretag brukar försöka få sina mediciner godkända i Sverige, för blir dom de så godkänner nästan alla länder den, eftersom Sverige har strängast krav på läkemedel.

Men men. Det är synd, men känner du någon i Norge så be dom kolla efter den, för den är toppen.
Vi har kvar salva, men den lär ha gått ur datum skulle jag tro... :(
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Förresten... Mössan jag köpte var inte OK enligt Sid :(
En liten stund kunde han ha den sen blev han vansinnigt arg :crazy:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Åååh, nu är det suuuupertidigt plus för mig, men jag chansar och startar tråden. Kanske får lite sällskap om ett tag får jag hoppas. :p...
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
134 173
Senast: Roxer
·
  • Låst
Gravid - 1år Såg inte någon tråd för oss blivande höstföräldrar så jag tog mig friheten att skapa en. Fyll på listan! September 13 - Energi, andra...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
118 960
Senast: Emtherlia
·
  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande höstföräldrar 2014! Jag tänkte att jag kan starta tråden åt er så slipper ni andra jinxa något! Här kan ni som...
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
122 343
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp