Höstföräldrar 2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Höstföräldrar 2013

Han är envis Sid :)

Vad för slags mössor hade du provat? Åker dom ner? Eller är det kanske något foder som kliar? Jag hatar själv mössor som inte har något foder i tunn fleece eller bomull.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

OM han är! Han har ett temperament som sin.... mamma! :o

Jag har testat ett par olika i bomull, olika storlekar och former och ett par i fleece. Han blir irriterad när han får på sig mössan och vrider huvudet åt sidorna och bakåt så den kasar ner över ögonen och då blir han jättearg.
Han blir lika arg om han bara har en luva på tex overallen. Ja han gillar inte ens huvan på hans badhandduk :meh:
 
Sv: Höstföräldrar 2013

hehe, du kan inte ens skylla på sambon din :D

ja, då vart det svårt o mössa lär han behöva i vinter... Man kan ju inte köpa hur många mössor som helst heller. Du får "träna" o hoppas han blir näöjd till slut. :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Ja, det lär ju bli en massa minusgrader här i söder så småningom.
Han fick sova i vagnen med bomulls-babyhjälmen och fleeceoverallens luva uppe igår och det gick bra. Testade idag att sätta en bomullsmössa över babyhjälmen och det gick också bra (i bilen i alla fall) För babyhjälmen (varför heter den så egentligen :p) sitter ju kvar där den ska när han vrider och vänder huvudet.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Kl.

Hinner mest bara läsa i tråden nu för tiden känns det som, men jag håller mig uppdaterad fats jag inte syns så mycket;). Här knallar dagarna på. Signe är verkligen helt underbar:D. Dagarna går snabbt tycker jag. Förstod nog att det skulle börja ta längre tid allt möjligt med bebis men kanske inte hur mycketO_o. Vissa saker blir ju verkligen stora projekt innan alla har ätit, sovit, är torra om baken, påklädda, kanske fått ny blöja igen o.s.v. o.s.v. Som bäst håller Signe och jag på med att vänja henne med att vara ute. Bvc rekommenderade att börja med 15 min. Pust, känns verkligen som ett jätteprojekt att ta sig ut med vagnen ibland och då får man bara lufta näsan så måste man gå in igen:meh:. Det går ju inte heller att bara sitta inne för då får hon ju aldrig börja vara ute längre sunder. Skall bli skönt när man kan gå ut med vagnen utan att halvt stressa ihjäl sig för att gå in igen. Då kan jag börja fixa stallet medan hon är med. Nu just så hinner jag lunchfodra och gå den enorma promenaden till postlådan:p. Husets rottweiler tycker inte att det är ok promenadlängd kan jag meddela;). Tycker annars att det fungerar helt ok med hästarna hemma på gården trots allt. Jag stiger upp mellan kl. 6 och 6.30 och släpper ut hästarna som äter frukost i hagen. Tar typ 10 min så är jag inne igen efetrsom jag fixar allt färdigt kvällen innan så det är bara på med täcken och ut. Sen går jag och Signe ut på dagen tillsammans och jag eller pappan i huset nån gång på sen efetrmiddag/kväll. Antingen så mockar jag och fixar allt då eller senare när jag tar in hästarna vi 21-22 nångång. I och för sig så är hästarna helt lediga nu och jag kan inte drekt påstå att de ens får sig så värst många tag med ryktborsten :o men jag hoppas att det blir bättre bara Signe kan börja vara ute längre och börjar få mindre ont i magen på kvällarna.

Det där med kläder annars som nån av er diskuterade här tidigare i tråden håller jag med om att är knepigt. Man vill ju inte att bebis skall frysa men det verkar vara lätt att klä på för mycket. Min mamma tyckte att jag hade på allt för lite på Signe här om dan när hon bara hade un tunn fleeceoverall (+ mössa och allt sånt) på sig i vagnen ovanpå en body och strumbyxor. Sen hade jag en filt ovanpå och locket på liggdelen. Men hon fick ge sig när hon själv kände att hon var på gränsen till för varm. Nu ska jag sleva i mig spagghetti och köttfärssås medan damen sover. Får se om jag hinner;).
 
Sv: Höstföräldrar 2013

KL

Oj vilken natt vi haft. Det har ju funkat helt okej senaste tiden. Även om Bob somnat lite olika sent, och vaknat igen med olika intervaller, så har jag vetat hur jag ska göra för att få honom att somna och somna om även om det kunnat ta tid. Det har gjort att nätterna känts ganska lugna ändå. Men nu två nätter har det varit helt kört. Han har somnat men vaknat och varit superpigg igen efter några minuter, och det enda som kunnat få honom att komma till ro ordentligt är att ligga på mig. Imorse ammade jag vid sju-åtta, då hade han knappt sovit sen amningen vid tre (och knappast nåt innan dess heller). Han somnade till men började strax sprattla runt och vara på väg att bli ledsen, så jag tänder nattlampan för att prova liggamma en snutt, men möts av två pigga glada ögon och en liten mun som är alltför upptagen med att smajla och jollra för att vara intresserad av nån tutte. Lilla galningen. Så han fick jollra ett tag tills han tröttnade på att ligga och titta på tråkiga mamma, och då fick han komma upp och ligga på mig och jollra lite där tills han faktiskt somnade. Lade ner honom efter ett tag och lät honom sova sådär som de inte ska, på mage och tätt intill mig under täcket, och där fick vi några timmars god sömn till sist! Han sov till halvtolv sen. Nu är han ute och går med pappa och kommer säkert sova ett bra tag till.
Hoppas det inte är nån ny lång fas av dygnsvändande vi har framför oss. Han verkar inte ha ett dugg ont i magen nu i alla fall, det är mer som att han bara tappat bort natten.

Men det är en otroligt go liten kille vi har, han blir bara härligare och härligare med långa nöjda stunder i knät, på skötbordet, och på filten.

Ska se om jag får till det med ett par bilder här, har inte lagt upp nåt tidigare. Bob 2 dagar och Bob 2 månader, det händer mycket!

bobgos+133.JPG


J%C3%A4ntans+bok+027.JPG
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Vilken sötnos :)

-----

Vi sitter i bilen just nu och sambon är inne på Överby (köpcenter) och handlar de sista julklapparna. Vi delade upp oss så först fick jag ta de affärer som jag hann med och sedan vaknade J och ville ha mat så då fick han trängas i leksaksaffärerna :D.
Det blev ett val att inte ta med honom in på köpcentrat bland allt folk men jag vet inte om vi är överdrivet försiktiga av respekt för rs-virus för det kryllade av folk med vagnar och spädbarn.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Tycker inte alls att ni är överdrivet försiktiga.
Vi gjorde likadant med storebror enligt rekommendationer från BVC.
Ställde en flaska handsprit innanför dörren till alla som kom, plus oss själva.
Jag höll hårt i Theo o lät knappt någon mer än maken och svärmor hålla honom de första månaderna.
Nu är det lite svårare att mota alla baciller eftersom storebror går på dagis :p
Vi har visserligen inte haft så mycket sjukdomar än, men förra veckan stod det på tavlan att de hade fall av skabb i huset!
 
Sv: Höstföräldrar 2013

kl

Jag måste ställa en fråga här. Blir man väldigt blödig när man ammar? Jag håller på att sälja en häst här nu, köparen har lagt handpenning och vi väntar bara på att besiktningen ska göras.

Mitt hjärta blöder och jag gråter. :cry:

Det hela är fruktansvärt jobbigt. Jag försökte sälja henne i våras när jag fick reda på att jag var gravid men då när en köpare hade bestämt sig (den första som var här) så fick jag kalla fötter. Jag fick säg som det var att jag inte klarade av att sälja. Nu håller samma sak på att hända.
Den här hästen är väldigt speciell, jag vet inte om jag någonsin kommer att kunna köpa en sån häst igen. Jag har ju ett dräktigt sto också och jag har ju tänkt att det är mer lagom nu när man har tre barn.

Fy, fan jag mår kass alltså :(
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Kopierar de jag tänkt svara på. :)

Kl.

Som bäst håller Signe och jag på med att vänja henne med att vara ute. Bvc rekommenderade att börja med 15 min. Pust, känns verkligen som ett jätteprojekt att ta sig ut med vagnen ibland och då får man bara lufta näsan så måste man gå in igen:meh:. Det går ju inte heller att bara sitta inne för då får hon ju aldrig börja vara ute längre sunder. Skall bli skönt när man kan gå ut med vagnen utan att halvt stressa ihjäl sig för att gå in igen. Då kan jag börja fixa stallet medan hon är med. Nu just så hinner jag lunchfodra och gå den enorma promenaden till postlådan:p. Husets rottweiler tycker inte att det är ok promenadlängd kan jag meddela;).

Vänja vid o vara ute? 15 min? Aldrig hört något BVC rekommendera de förut, måste vara ett konstigt BVC (om de nu inte finns någon sjukdomsbild som påverkar de rekommendationen) :crazy:

När sonen föddes (i februari, runt -15 eller mer konstant) så var jag ute och gick minst 1 tim om dagen redan efter 1 v (då jag själv läkt, innan de kanske i 20-30 min), o oftast 2 ggr om dagen. Har hund som måste ut.
Med dottern så var vi ute redan dagen efter vi kom hem från BB i över 1 tim, eftersom storebror måste få ut och leka av sig.

Nä, det var konstigt. Om de nu inte finns någn orsak bakom hennes rekommendation så skulle jag strunta i den, o vara ute så länge ni vill och orkar. :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jag försöker undvika att ta med Eirah till stora affärer med mycket folk, har väl hänt 3 ggr på dessa 2½ mån. Men då har vi oxå 7 mil till de stora affärerna :D
Men säger som Vimsan att det är svårt nu när storebror är på dagis. Där går både streptokocker, löss, magsjuka och förkylningar just nu.
Storebror har klarat sig än så länge, Eirah har varit lite snorig ett tag nu. Dock har deras kusin fått streptokocker i halsen, och jag hoppas verkligen det inte ligger hos mina barn men inte brytit ut ännu. Vore typiskt om dom vart sjuk inför jul...

Men då tar jag inte med henne in heller när jag lämnar/hämtar storebror på dagis, hon får sitta kvar i bilen eftersom hon oftast sover och vi bor på en liten ort (bilen är dock låst). Istället för att släpa henne ut och in. :)


Sassiball

Jo vissa blir extra blödiga och sen är det ju alla hormoner efter graviditet och som nybliven mamma :)
Förstår hur svårt det är och lider med dig, alltid svårt att skilja sig från djur. :(
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jo då, man är väldigt bölig som gravid och nybliven mamma.
Jag såg något naturprogram häromdagen, det handlade om pingviner och det var en unge som inte klarade sig utan frös ihjäl. Jag grät som ett barn :p

Men jag kan förstå att det är jobbigt att sälja den hästen oavsett.
Kan du inte låna ut henne så länge?
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Du får ser fram emot din fina fölunge istället.
Även om det känns tungt nu så blir det säkert bättre sen.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

*kl*

Kul kul, trevlig julklapp.

Sambon blir antagligen arbetslös efter att han har gjort klart det jobbet han håller på med nu. Vilket inte är något långt jobb (ett par dagar). Hans chef har sagt att han ska lägga företaget på vila, vilket han gjort länge men nu ska det göras.:( så det har juh varit väntat, men förhoppningar har funnits.

Hans chef skulle höra av sig efter att ha pratat med sin chef, sambons chef hade "lovat" jobb på de företaget, men vet nu inte om han kan hålla de... Men jag hoppas att han kan få jobba där istället.

Åhh suck.. Inte så roligt, blir snålt om pengar då, när han får ut sådär mindre än hälften mot när han jobbar och min SGI är inte hög....

Det är svårt i byggbranschen nu under vintern, men svårt att hitta ett jobb även när det blir vår. Han har jobbat på de här stället i snart 4 år, och bara varit arbetslös ett par månader en vinter.

Men jag lever på hoppet, och att allt löser sig. Vi kommer inte behöva sälja huset och flytta ut i en grotta. :p Förhoppningsvis är de kortsiktigt. :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Kopierar de jag tänkt svara på. :)



Vänja vid o vara ute? 15 min? Aldrig hört något BVC rekommendera de förut, måste vara ett konstigt BVC (om de nu inte finns någon sjukdomsbild som påverkar de rekommendationen) :crazy:

När sonen föddes (i februari, runt -15 eller mer konstant) så var jag ute och gick minst 1 tim om dagen redan efter 1 v (då jag själv läkt, innan de kanske i 20-30 min), o oftast 2 ggr om dagen. Har hund som måste ut.
Med dottern så var vi ute redan dagen efter vi kom hem från BB i över 1 tim, eftersom storebror måste få ut och leka av sig.

Nä, det var konstigt. Om de nu inte finns någn orsak bakom hennes rekommendation så skulle jag strunta i den, o vara ute så länge ni vill och orkar. :)

Bor i och för sig inte i ert land men sådana är rekommendationerna. Inte vistas ute de första två veckorna och sedan vänja bebisen gradvis vid utevistelse. Vid kallare än - 10 rekommenderas det att bebisen hålls inomhus. Hmm, nu har vi haft plusgrader senaste veckan så jag tror nog att det borde vara ok med längre utevistelse. Igår var vi en halvtimme typ. Lustigt med så olika rekommendationer på olika hållO_o.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Åååh, nu är det suuuupertidigt plus för mig, men jag chansar och startar tråden. Kanske får lite sällskap om ett tag får jag hoppas. :p...
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
134 173
Senast: Roxer
·
  • Låst
Gravid - 1år Såg inte någon tråd för oss blivande höstföräldrar så jag tog mig friheten att skapa en. Fyll på listan! September 13 - Energi, andra...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
118 960
Senast: Emtherlia
·
  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande höstföräldrar 2014! Jag tänkte att jag kan starta tråden åt er så slipper ni andra jinxa något! Här kan ni som...
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
122 343
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp