Höstföräldrar 2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Höstföräldrar 2013

Usch!

Att han vågar gå ut. Tänk om han får i flygande plåt på sig :nailbiting:

Ta hand om er, hoppas det inte blir allt för mycket skador.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jättefin bild!!


Men vår_vinter vad jobbigt. Vi hade också en storm precis när jag kommit hem från bb med Elvira, var ju utan ström i 2-3 dygn, värdelöst!

Säger som glamoroza, hoppas inte för mycket blir förstört och var rädda om er.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Vi klarade oss bra från både materiella o fysiska skador. Enda som gått sönder var grinden som lossnade, som tur var gick den inte sönder.
Men pappas taknock på ladugården flög o tegelpannorna mm. Dom är strömlösa. Vi har dock ström :) En bit av syster o svärfars tak har farit av oxå.

Flera tak i östersund o åre har flugit av. O hotellet i åre har förlorat 60 gånger 4 meter tak, o de har förstört järnvägsledningen, stationshuset o ett cafe (som min sambo renoverade utsidan på i somras..). Men iingapersonskador är rapporterade vad jag vet om.
Jag är lite orolig för mina nyplanterade äppelträd... Fortfarande mörkt ute men ser ingen topp... :(

Men träden har farit som plockepinn runt oss..Tyvärr står björken o alla träd kvar i slänten, dessa träd kunde ha fått ramlat så vi får lite sjöutsikt :D ! Fan dom hade ju kunnat fått farit... sega träd det där, inte ett enda har farit under dessa 4 stormar som vepor sista månaden.

Tiorsdags nöjet igår var att följa stormen på internet :)

Men nu är det lugnt ute. :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Kan tillägga att i bydalsfjällen 4 mil från mig mättes vindstyrkan till 60 m/s södra jämtlandsfjällen maxvind 70 m/s. Vi hade medel på 32 m/s... Helt sjukt! :crazy:
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Skönt att läsa att det ändå gick bra för er!

----

Här rullar vardagen med alldeles för lite sömn mest hela tiden. Det känns som att jag inte tror på uttalandet om att "ammande kvinnor är effektiva och pigga då de utnyttjar sömnen på ett annat sätt" (ungefär så löd det, minns inte riktigt var jag hörde det).
Jag har svårt att sova på dagen och gör jag det är det svårt att sova på natten i stället.
I natt var han vaken mellan midnatt och 3.30. Halvsov lite i bland om han fick ligga vid bröstet men vaknade så fort han lades ner. Napp fungerar i ungefär tre minuter och sen åker den ut med en väldig fart.
Tids nog går det väl över men det känns ändå tungt just nu.

Dessutom är jag inte så jätteglad åt fk som inte har fått till något beslut om min sgi än...!!! Kompletteringarna åker fram och tillbaks så man blir lagom less när det skickas in vad som efterfrågas och sedan är det inte tillräckligt. Vet dom inte från början vilka papper de behöver? Tur det kommer lite skattepengar i alla fall.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Herregud sådan vindstyrka!! Låter helgalet! Men vad skönt att stormen är över och att inte så mycket är förstört :)

KL

lite bebisprat igen, jo Elvira har ett par kvällar, särskilt i förrgår kväll skrikit, varit orolig o inte kunnat sova. Läste ett tips då i den facebookgrupp jag är med i att man kunde ge lite sockerlösning som smärtstillande. Vi gjorde de efter att ha försökt allt annat och 1 minut senare sov hon!

Jag antar att det inte är något man ska göra för ofta men ibland kan det kanske vara ok.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Nej, fk vet inte från början vilka papper de behöver :meh: Samma visa för mig när jag skulle tala om att jag (jo faktiskt) fått löneförhöjning sedan 2010.

Förstår att det känns jobbigt att inte kunna sova, hoppas det vänder snart. Liggammar du? jag hade svårt att få till det i början men nu fungerar det bra, drar bebisen till mig, hon ligger o äter och jag halvsover sen när hon ätit färdigt så lägger jag bara henne försiktigt på rygg igen. Hon vaknar då inte till under matstunden utan gör allting sovande.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

2013-12-12150004_zpscd394d21.jpg


Jag och Elvira testar bärselen som jag har lyckats sy. Hon somnade i den så jag tror hon tyckte den var ok. Inget jag kommer använda så jättemycket men tänkte om hon är ledsen och vill bäras mycket så kanske :)

2013-12-12114309_zps89f48f86.jpg

Elvira redo för stalltjänsten igår.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jag har inte fått till liggammandet men det är väl som med allt annat, övning ger färdighet ;). Sambon föreslog att jag skulle pumpa och sedan skulle han ta en natt och mata med flaska så att jag fick sova och jag var väl inte sen att tacka ja till det erbjudandet. :love:

I dag är det perfekt ridväder ute, gissa om jag längtar upp på hästryggen igen. Jag ska dock vänta ett litet tag till så att allt känns bra i kroppen. Det får bli en promenad med barnvagnen i stället.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Så du har sytt en bärsele själv? Häftigt! Den ser jättefin ut. :)
Vi gillar bärselarna alltmer i denna familj, det enda sättet att Bob lugn när han är på dåligt humör. Funkar (nästan alltid) så bra för pappa att ta honom i selen också, vilket är skönt för mig.

Nu är far och son ute på barnvagnspromenad, det är de nästan alltid på förmiddan, och det är skönt att få den egentiden. Ska passa på att jobba lite på julklappen till mor-far-föräldrarna, en fotobok om deras älskade lilla filur som vi ska beställa från önskefoto.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Hur mycket klär ni på era småttingar när ni ska ut med vagnen?
Jag tycker det är lite svårt fortfarande, är bekymrad att det ska bli för varmt där nere.

Svärmor klagar däremot på att jag klär honom för lite för han är kall om kinderna när vi kommer in. Att kroppen är varm är inte lika viktigt?! Hon tycker jag ska hänga för filtar och gud vet allt. :crazy:
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Lilleman är typ ett element, så han brukar bara ha body, strumpor, filt och mössa i vagnen. I selen har han detsamma, minus filt.

Och hänga för filt? knappast. Vi är ute för att han ska få frisk luft ...
 
Senast ändrad:
Sv: Höstföräldrar 2013

Ja det har jag, jag jag är nöjd med den, enda problemet är att den är figursydd efter mig (jag kan ändra den lite i midjan bara) så jag vet inte om någon annan kan ha den :D men Elvira gillar den och det är ju bra.

kl

Jag tar inte på så mycket när bebis ligger i vagnen, hon har bara body, byxor, sockar, mössa och sen en fleecefilt , sen ligger hon ju i åkpåsen så det blir ju varmt där. Jag har sytt några vantar till henne som jag ibland tar på henne, annars kan fingrarna bli lite kalla. Men om de blir kalla om kinderna gör väl inget, om resten av kroppen är varm?
 
Senast ändrad:
Sv: Höstföräldrar 2013

Känner igen det där med den äldre generationen! Är alltid lite strid när min mamma är här: "ska han inte ha en filt på sig nu? Han måste ha strumpor på sig när han sover!" "Ni får inte gå ut om det blåser för mycket" osv. Man blir lite trött.

I vagen har Bob vanliga innekläder, fleeceoverall och mössa. Han ligger lite halvt nere i en åkpåse, men den är rätt öppen så värmer inte så mycket. Har märkt att han kan bli kall om händerna, så kallaste dagarna får han ha strumpor på händerna inuti overallen. Har hört att man ska tänka att barnet blir ungefär lika varmt i vagnen som man själv blir när man rör på sig, så de kan kläs ungefär lika som en själv.
En sak jag tycker är svår är att få mössan att sitta ordentligt över öronen. Blir så lätt att den glider på sned när han vrider huvudet nere i vagnen, och då har vi provat många sorters mössor.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Hälsa din svärmor att någon filt absolut inte ska hängas över suffletten. Man misstänker att det ökar risken för PSD i vagnen.

Sonen sov ute upp till minus 25. Han hade ullunderställ, tunn ulloverall, ull hanskar o sockor,sin voksi åkpåse o en filt vid halsen samt fårskinn under åkpåsen . Han var alltid varm. Detta var när han började använda sittdel. Innan hade han samma kläder fårskinn i botten o fleecefilt plus liggdelslocket.
Dottern har jag packat ner i vagnen i bara innekläder, ull handskar o sockor, fleecefilt, fårskinn i botten o sen liggdelslocket.
Hon har inte frusit när det varit minus 10..
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Oj hjälp, ni har minsann haft det blåsigt kring husknutarna:crazy:. Tur att allt slutade bra iaf.

Kl. Tack för grattisarna alla!:) Här knallar dagarna på och Signe har hunnit bli hela två veckor och två dagar:p. Hon är verkligen alldeles underbar, otroligt hur mycket man kan börja tycka om en liten människa. Känns lite lustigt för på ett sätt känns det som om hon alltid har funnits här hos oss och då är det endå så kort tid. Signe är väl i mina ögon en rätt okomplicerad bebis men magknipet kommer och går under dagarna/nätterna. Vissa nätter har jag kunnat titta på klockan vid 5 på morgonen och då för första gången kunnat lägga mig tillrätta för att sovaO_o. Som tur är så kommer då också de nätter då jag bara behöver stiga upp ur sängen en gång för att vandra runt en liten stund. Hon äter minst 4 ggr per natt men det är helt ok, jobbigare är det de nätter då vi måste upp och bära och vanka runt halva natten då liten är ledsen.

Ikväll har Signe badat för andra gången och det var sköönt hälsar hon:p. Första gången blev det en helt del skrik och panik men jag tror att vi helt enkelt valde fel tidpunkt. Fröken var trött och lite gnällig då men ikväll hade hon stora vakna ögon:). Åh, jag har massor med frågor och saker jag har tänkt skriva om men nu lockar soffan väldigt mycket. Måste fortsätta en annan dag. Trevlig lördag på er!:)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Hehe, jo då blåsigt var det. Och efter storm kommer snö! Idag har det kommit nästan 2 dm snö. Inte roligt då det bara är is under den (hade +10 i torsdags o igår minus grader). Skulle försöka ta mig från gårdsplan, det var inte enkelt. Har en svagt sluttande kort backe upp. Försökte nog 20 ggr innan det gick, sen var det oplogat på vägen och anti spinnlampan lös hela tiden....

Sambon och svågern min fick åka och rädda pappa och hans svärmor som är strömlösa och således inte har någon värme. Dessutom har mobilmasten gått ner så man har inte kunnat nått dom.
Men dom ringde fårn sitt jobb idag och frågade om en fotogenkamin då pappas svärmor inte hade någon värme alls (pappa o dom har iaf vedspis). Vi hade ingen. Men sen lyckades svågern hitta både de o ett elverk som drivs på bensin.
Så dom blåste ner dit 10 mil i snöyran på vins och förlust eftersom vi inte visste om dom hittat någon.
Vilket precis pappa gjort när dom kom. Så nu har pappas svärmor två fotogenkaminer, pappa och dom kan se på tv ikväll till hans sambos stora förtjusning och har ett element iaf+vedspisen:D

Det såg verkligen förjävligt ut, flera hektar skog har fallit som plockepinn och pappa grät nästan när han berättade hur mycket skog han förlorat (den är ju inte värd något när den är stormfälld!).
Men så är naturens krafter.
All mat i frysarna som går förlorat (pappa jagar så har ett x antal kilon kött där) Men dom vågar inte ens öppna frysen, som tur är står den i en ladugård där det är kallt så kanske de klarar sig om strömmen kommer inom någon dag... huvva lider med alla.

Tur man har vedspis iaf, så man åtminstonde kan bosätta sig i köket om man får strömavbrott.
Pappa o dom kanske blir utan ström till nyår om dom har otur... :(

Nog om det, vi lever alla iaf, och det är tur de :)

************

Vad tiden går fort, redan 2 v :) Skönt att det går bra. Jag har som tur var aldrig behövt gå upp o gå med mina barn. Men det är jobbigt när man måste resa sig upp 100 ggr för att stoppa i nappen åt henne innan hon somnat :D

Eirah tycker oxå det är skönt att bada :love:

Hoppas du får en mysig kväll i soffan, det ska vi oxå ha. Om nu inte sambon somnat där uppe med sonen :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Åååh, nu är det suuuupertidigt plus för mig, men jag chansar och startar tråden. Kanske får lite sällskap om ett tag får jag hoppas. :p...
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
134 173
Senast: Roxer
·
  • Låst
Gravid - 1år Såg inte någon tråd för oss blivande höstföräldrar så jag tog mig friheten att skapa en. Fyll på listan! September 13 - Energi, andra...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
118 962
Senast: Emtherlia
·
  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande höstföräldrar 2014! Jag tänkte att jag kan starta tråden åt er så slipper ni andra jinxa något! Här kan ni som...
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
122 344
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Wobbi stövlar
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp