Höstföräldrar 2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Höstföräldrar 2013

Grattis :)


-----

Min sambo ville nog att jag skulle säga att han skulle var hemma i kväll ;). Han skulle åka på ett informationsmöte som rör hans jobb och innan han kom iväg lät det ungefär såhär
-Är du säker på att jag kan åka?
-Ja, det är ingen fara.
-Så det går bra att jag åker?
-Ja, det går bra.
-Lovar du att du ringer på en gång om det händer något?
-Jaaaa.
-Vad som än händer, om det så bara är att han gråter länge.
-Ja, jag lovar.
-Är du riktigt säker på att det är okej att vara ensam?
-Gaaaaaaaaaaaaahhhhhhhh. Åk!!!!!!!!!
:D:D

J somnade 17.30 och sover fortfarande :p
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Hehe, han vill nog bara att du skulle säga "Nääää, stanna hemma med oss!", precis som du skrev :D

Vilken skön kväll för dig, lite "ensamtid" :)

*Kl*

Jag har fått sovit nästan 6 tim i sträck, skööööönt! Eirah åt klart vid 23.30 igår ungefär. Men somnade strax efter 00. Vid 06 väckte hon mig, o inte hade jag heller fattat att sonen satt bredvid mig och spelade på surfplattan, haha. eller vaknat av sambons väckarklocka :p

Så då gick vi ner och åt lite, sen sov vi i 1 tim till i soffan, till en film sonen valt (eller han sov inte)...
Jag afttar inte vad han ska upp strax innan kl 6 o göra, jag tror han vaknar av sambons klocka när han ligger i vårt rum, eller dörren om han ligger i sitt. Han sover nog väldigt lätt då. Vi har en urusel dörr till oss, med inget handtag så när man öppnar/stänger den så låter låset så jäkla mycket... :mad:
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Grattis till Signe!

Skönt att allt gått bra. Ja liten var hon ju inte, men hon har ju oxå legat och gottat sig i 11 dagar extra :D

Kan varmt tipsa om kolikmassage (sök på internet), fisläge och sen PYSVENTIL (eller termometer, men pysventilen är bättre för att den släpper ur prutten bättre) till magknipet. Det brukar hjälpa här. Även att man avbryter ätandet för rapning. :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Stämmer som saint_anger säger, på apoteket.

Dom är snor dyra, kostade nog 159 kr för 10 st. O man ska byta ut dom efter varje gång man använt dom. Men det har inte jag gjort, utan använt varje några gånger o sköljt av dom noggrant, innan jag slänger dom. Kan inte förstå vad det är som gör att man måste slänga dom, men en termometer går bra att använda flera gånger :confused:
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jag "fuskade" också med att göra rent dom i kokhett vatten. Kan inte se vad som kan skada om man rengör dom tillräckligt noga?
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Grattist till lilla Signe, äntligen! :)

Ska nog också prova pysventil. Bob lyckades bajsa efter 14 dar i tisdags med hjälp av massage och en termometer efter tips från bvc. Men sen har det fortsatt vara jobbigt i magen, och mina bröstvårtor känns helt massakrerade eftersom han inte kan koncentrera sig på att äta när det trycker på i magen. Han gruffar, rycker och drar i bröstvårtan, inte skönt! Men han måste ju få äta... kanske dags att köpa den där bröstpumpen nu till såna här lägen. Han verkar inte ha superont i alla fall, är inte så skrikig utan mest gruffig och gnällig, sover lite sämre och sparkar av sig täcket fast det är kallt.

Mot gnälligaste stunderna funkar fortfarande fint att rocka i bärselen! :) Det ska vara bra låtar, för så fort mamma eller pappa inte dansar tillräckligt engagerat börjar det gnällas igen. Jag har börjat använda ergoselen nu med spädbarnsinlägget, fick ordning på det hyfsat, och den är jätteskön för mig, men Bob sitter fortfarande bättre med sin nacke i babybjörnen. Men den får pappa ha som sin egen nu, han är extremt oteknisk och har till sist lyckats lära sig sätta på sig den själv ifall inget är ändrat med reminställningen.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Grattis till bebisen ! Så fint namn ni har valt :)

Elvira har äntligen varit lite lugnare, igår var hon inte gnällig alls, snart 2 veckor sedan hon fick ersättning, amningen funkar bättre nu tycker jag.

Tar amningste på em/kvällen och jag tycker inte brösten känns tomma framåt kvällen utan fyllda dygnet runt nu.

Vår_vinter skönt att få sova !

Jag kollade vad pysventilerna kostade på vårt apotek, 179 kr, dyrt tycker jag. Men om det gör nytta så är det ju värt det. Elvira får både magdroppar o miniform, men kommer sluta med miniform eftersom jag inte tycker det gjorde någon nytta.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Stort Grattis!! Äntligen är hon här :D


*kl*
Jag blev tipsad av BVC att prova pysventil men näääe, så illa är det inte än :crazy: Peta in en plastpinne i rumpan, tycker det är tillräckligt jobbigt att ta febern på de små där.

Sid är ju lite mer än en månad nu och för varje dag som går funkar både storebror och lillebror bättre.
På kvällarna när Sid får de värsta magknipen så placerar vi honom på mage i soffan, med knäna i skarven mellan dynorna.

1455141_407217116048180_173709527_n.jpg


Då slappnar han av och sover så gott. Efter en stund kommer fisarna.
Det verkar som han har svårare att få ut dem just när han spänner sig och skriker. Jag har provat massage också för det funkade på storebror men Sid verkar inte gilla det än.

Jag hade tur i natt när jag skulle upp och amma/byta blöja att strömmen inte hade gått än... :p Annars hade nog pannlampa varit det enda alternativet, ha ha!
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Ser hostigt ut :)

Kl

Idun fyller tre månader idag! Förstår inte hur tiden kan gå så fort! Hon växer och frodas men blir nog en liten modell som sin storasyster Maja. Vid tre månader vägde Maja 5300g och Idun 5400g, medan äldsta systern My vägde 6300g. Blir spännande att se hur det kommer bli sen. Båda storasystrarna är små modeller nu, även om My är klart störst. Maja är 3 år och väger bara 12 kg, My är snart fem och väger nästan 17kg. Men så har de små korta föräldrar oxå :)

Idun är iaf världens mest nöjda och goa lilla bebis, åtminstone så länge hon är med mig och omges av sina systrar. Den stackars pappan däremot får knappt titta på henne utan att hon blir jätteledsen och gråter i högan sky! Jag brukar skoja om att jag är ensamstående med Idun, för det är i princip så det är. I början gick det bra att lägga över henne i famnen på pappa när hon somnat, men nu går inte det heller. Då vaknar hon direkt och blir helt hysterisk! Så jag har henne på mig i sjalen eller i famnen jämt... Det är tur att man vet att det går över, och under tiden gör vi vad vi kan för att hon ska vänja sig mer vid pappa, men det går sådär, ha ha :)

Förutom just den biten är det inga problem med något, hon äter och sover och skrattar och pratar och är nöjd med livet. Systrarna tycker fortfarande att Idun är det märkvärdigaste och mest underbara som finns och jag förvånas ofta över hur lätt det var att få nr tre!

Den här veckan har min man jobbat väldigt mycket. Dygn i söndags (kom hem måndag morgon), 07-18 tis och ons, dygn tors (kom hem i morse och gick direkt och la sig), jobbar natt i natt och ska vara iväg med jobbet på julbord hela dagen i morgon... Det är lagom roligt, men har gått bättre än förväntat. Huset har varit fullt av dagiskompisar och grannbarn efter Mys dagis ( hon går tis-tors 9-14), och jag och de två yngsta har varit i stallet på förmiddagarna. Börjar få in bra rutin på det här ;)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Så det är fler som dissar pappa! Hur tar han det, är han lika lugn som du i vissheten om att det går över?

Bobs pappa tendererar tyvärr att ta det lite som ett personligt nederlag när Bob bara blir mer och mer hysterisk i hans famn vad han än gör, och sen lugn så fort han kommer till mig. Men det är bara när Bob är på lite gnälligt humör det blir så, när han är nöjd går det lika bra att jollra och smajla mot pappa som mot mamma. Även en flaska såpa eller en väggbonad går då bra att snacka med, så han är inte så kräsen. :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Björn vägde 5500 när han var precis en månad! :D

Jag bär också mycket i sjal, tycker du att det funkar lika bra nu när hon är lite äldre och inte sover så mycket? Nöjer hon sig med att sitta där även när hon är vaken? Har du henne framåt eller bakåt? Många frågor...

Sen är ju inte bebistiden så jobbig egentligen tycker jag (i normalfallet, om man slipper kolik, amningsproblem och sånt såklart), det blir jobbigare sen när de behöver mer aktivering, har mer egna viljor, blir svåra att lägga på dagen och kanske vaknar tidigt på morgonen. Vår jobbigaste period hittills var när Nils var 1-1,5 år tror jag.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Han är nog ännu lungnare än jag :) Vi har ju två storasyskon och varit med om liknande förr, fast Idun är nog "värst" på just den fronten. Pappan har inte ens kunnat titta på henne liksom, trots att hon är mätt och nöjd och glad och i min famn :)

Men idag virade han ÄNTLIGEN på sig sjalen och då somnade hon och var nöjd i en timme! Helt fantastiskt! Så länge har jag inte varit "utan" (dvs inte på mig eller vid mig på golvet) Idun någon gång hittills ;)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Ja som sagt, hon är en liten modell ;) Alla barnen har varit nästan 4 kg när de fötts, men sen blir de inte så stora :)

Jag tycker att det fungerar helt super med sjalen. Vi har inte använt någon vagn till henne alls, utan hon är i sjalen när hon sover, när vi är ute ovh leker, när vi handlar, när jag nattar stora barnen osv. Inomhus är hon också mkt i sjalen även när hon inte sover, så jag har händerna fria att pyssla med barnen. Hon får oxå ligga och sprattla en del såklart, och hon hamnar i bilstolen när jag rider.

Jag har henne för det mesta mot mig. Ibland sätter jag henne i buddah position.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Nog går tiden fort alltid! Birk är numera 3½ månad gammal och överlag en väldigt lugn och lätt bebis. Med lätt menar jag dock inte viktmässigt. ;) När han fick sitt vaccin för 2 veckor sedan vägde han in på 7070 gram och 64 cm lång. Här hemma verkar det för övrigt så gott som vara bestämt hundarna emellan vem som är hans vapendragare. Hanen håller sig till sin husse, medan tiken verkligen tyr sig till sin "lillebror". :love:
1403382_10152131865812975_286998949_o_zpsb3c9b9e5.jpg
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Fin bild :).

Nu har vår jättegulliga bvc-tant varit på hembesök och lilleman hade gått upp 106 gram sedan i onsdags när vi fick åka hem.

Nätterna är dock mindre roliga då vi tillbringar dom vakna och ganska otröstliga från 01 och fram mot 3-4 någon gång.
Jag hoppas det bara är något tillfälligt som ger sig snart.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Det blir säkerligen bättre med nätterna. Vi hade också lite så i början, sen blev det alltmer okej. (Tips: planera inte in några besök av käcka släktingar om det inte är några som det känns bekvämt att vara riktigt trött och grinig inför, det misstaget gjorde vi och det var jobbigt att hålla skenet uppe och låtsas vara lycklig nybliven mor).

Nu har vi nån jävlig natt då och då bara, men det klarar man ju. Dock vet jag inte var den där dygnsrytmen som skulle rätta till sig av sig själv blev av. Trodde vi hade den ett tag och vi blev jätteskönt utsövda, men nu sover Bob lika mycket/lite på dan som på natten igen. Idag har han sovit i stort sett hela dan med nån matpaus, så får se vad det blir av kvällen och natten.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Åh vilken mysig bild!

*kl*
Vi har varit på första föräldragruppen idag. Hade storebror med mig och det gick bra, sen skyndade vi hem så han skulle hinna sova lite innan hans första tandläkarbesök.
Tror ni han somna? Nope! Han blev helvild och sen har hela dagen varit ett kaos!! Hu, mitt tålamod blir verkligen utslitet.
Sid hade magknip och storebror passade på att riva huset när jag gick å bar på den lille. Gick ut en sväng vid tre men det var kallt och blev snabbt mörkt så storebror var lika vild när han kom in.
Såna här dagar är det sååå skönt att lämna båda två till maken och gå ut till hästarna....

Men jag ska inte klaga, la Sid i sin säng igår kl 23, gick upp o ammade kl 03 och Sid sov vidare i sin säng till kl 06 när storebror vaknade :D
 
Sv: Höstföräldrar 2013

*kl*

Huvva vad det blåser ute... Saker flyger omkring, träden faller som plockepinn.. Jag hoppas våra träd står pall för denna stormen med. O hus mm. Tydligen har ett tak flygit av på ett hotell i åre o flugit in i stationshuset o krossat fönster mm. Urs! Första stormen jag tycker det är riktigt obehagligt faktiskt :(
Sambon har redan varit ut för att plocka upp massa plåt som flugit omkring från oss o ut på vägen. Han måste ut igen för att leta reda på en mptorsåg vi lånat av svågern min. Han måste ha den imorgon bitti för att röja vägen.. Jag sa åt honom att han får vänta ett par timmar, vill inte att han går it igen då det till tar...
Men än så länge har vi ström (tur dom grävt ner de flesta ledningarna), men parabolen gav upp. Hoppas bara den sitter kvar...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Åååh, nu är det suuuupertidigt plus för mig, men jag chansar och startar tråden. Kanske får lite sällskap om ett tag får jag hoppas. :p...
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
134 174
Senast: Roxer
·
  • Låst
Gravid - 1år Såg inte någon tråd för oss blivande höstföräldrar så jag tog mig friheten att skapa en. Fyll på listan! September 13 - Energi, andra...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
118 962
Senast: Emtherlia
·
  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande höstföräldrar 2014! Jag tänkte att jag kan starta tråden åt er så slipper ni andra jinxa något! Här kan ni som...
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
122 344
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Wobbi stövlar
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp