Höstföräldrar 2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Höstföräldrar 2013

kl

Hmm nu funderar jag igen på om min mjölk verkligen räcker till Elvira. Nu ikväll var hon ettrig och skrek mest vid bröstet, tar tag i det men kommer knappt igång med att suga förrän hon släpper det och skriker :(

Ush vad stressad jag blir, till slut kom det i alla fall mjölk men då ville hon inte ha, släpper bara bröstet o skriker. Till slut vaggade jag henne till sömns i vagnen, var hon bara övertrött? På kvällen är det mindre mjölk i brösten men suger hon ordentligt så kommer det, men inte om hon bara fäktar o skriker.

Tycker annars hon varit lite lugnare nu igen. Om nätterna och dagarna är de inga problem utan det blir såhär ibland på kvällen.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Det låter ju som att hon kanske var övertrött, och kanske mest sugen på att snutta, o vart även arg för att det kom mjölk tillslut? Tänker eftersom hon somnade sen, skulle hon varit jätte hungrig så tycker man ju att hon borde fortsatt skrika.
Svårt det där. Men det låter otroligt om din produktion går ner så mycket på kvällen (tänker på att du förut pumpade ur 200 ml, o kanske får ut ungefär lika mycket nu) att hon inte blir mätt.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Usch. Lilleman har haft lite jobbigt och inte riktigt fått i gång ätandet och fått lågt blodsocker så i natt har han hämtats med två-tre timmars mellanrum för att få extra mat + koll av socker + infektionsprover då det sjönk efter två tilläggsmål. Eller den ena sköterskan har matat honom här inne efter proverna och är jättegullig, den andra gillar varken jag eller sambon men hon är bra med lilleman och det är det som är huvudsaken.

Men fy vad det värker i hjärtat, ändå är vi ju på
Rätt plats för strul just nu.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Ja precis ni är ju där ni får bäst hjälp! Det är nog inte helt ovanligt har jag förstått och det kommer säkert gå bra. :) Skönt att de har koll på lille bebisen.



Vår_vinter ja hon var nog övertrött. Hon sov ca 1 1/2 timme sen vaknade hon och åt normalt, och hon fick i sig och somnade om. I natt har mina bröst varit proppfulla så nu är produktionen igång i alla fall. Men igår kändes de lite tomma. Jag tyckte jag både åt och drack igår kväll för att kroppen säkert inte skulle dra ner på produktionen.

Den gången jag pumpade ur så mycket hade jag inte ammat på några timmar, i vanliga fall får jag ut ca 100 ml när jag pumpar ur.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Skitjobbig situation, men som sassiball skriver: Det är inte så ovanligt. Vi hade samma sak med vår pojk. Dock så löste det sig rätt fort (2 dygn efter att han föddes, ungefär).

Kan ni inte koppa honom med ersättning själva? Det är ju inte så svårt, menar jag (Samuel har fått en del mål på kopp sedan han föddes, i princip: det är först nu som vi har vågat testa flaska på det han inte dricker "från källan"). Jag vet att jag avskydde när vissa BM skulle in och "ta över" (det var därför vi stack från BB så fort som vi fick klartecken från läkaren).
 
Senast ändrad:
Sv: Höstföräldrar 2013

Förstår hur det känns. Eirah matade dom varannan timma från start i nästan 2 dygn. Hon fick läggas in på neonatalen när hon var 12 tim gammal för att få sond, vilket jag tyckte var jätte jobbigt. När hon matades var 3e timma kunde vi ha henne hos oss på BB mellan matningarna o fick sen gå upp. Då ammade vi oxå först för att få igång produktionen o sen sondade vi. O då pumpade jag oxå :)

Tillslut drog hon ut sonden själv o då fick hon va utan, o ammades o sen ersättning med kopp. Men till slut så dock hon i sog tillräckligt med bröstmjölk för att dom skulle räkna det som godkänt o då fick vi åka hem (4 dygn gammal) :)

Ammar du innan hon får ersättning eller pumpar nått?
Det är vanligt med lågt blodsocker.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Sambon har gett honom i kopp i dag och det går bra, just nu sover de i kapp på sängen.
Läkaren tyckte han såg fin ut, om än lite tunn, på ronden men det dröjer nog minst en dag till innan vi får en "ok-stämpel på rumpan".

Annars är han ganska tyst och stillsam. Låter lite som ett sorgset får när han "tar ton". Har hört en bebis här som måste ha århundradets lungor...dygnet runt. :(

Listan ska jag uppdatera när jag kommer hem till en dator också. :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

I går kväll och i dag har han legat vid bröstet före koppen och nu ska jag få prova en pump för att se om jag kan komma bättre igång.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Bli inte för stressad bara - det kommer igång! :) Jag kände mig som världens sämsta som inte fick igång mjölken på en gång och ännu värre var det ju i och med att S inte fick tag när han försökte suga. När vi kom hem rann mjölken till, och några dagar senare orkade jag börja försöka få honom till bröstet. Nu (när han är 3 veckor och 2 dagar) går amningen som smort. Så tappa inte hoppet om det inte fungerar från första början - både man själv och bebis måste få tid att lära sig!

Fast jag tycker att man känner sig som en ko när man pumpar :p
(Jag pumpar dagligen, i och med att maken matar vissa mål här hemma)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

För att störa amningen så lite som möjligt. Det är olika teknik att suga på ett bröst och på en flaska, så för att inte göra bebisen förvirrad ger man kopp :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Det är väl det. Man vill så gärna och då låser det sig lite mer än det behöver.

Har fått tre olika "tilläggningar" till bröstet visade av tre olika personer och tänk om jag hade fått den sista först. Vilken skillnad det var på hur han fick tag...
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Haha, det där med kopp känner jag igen från bb. När jag satt med den där elektriska pumpen på båda brösten. En förståelse för kossorna måste känna, haha.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Det är jobbigt det där när alla ger en olika tips. Bvc tanten här sa att egentligen ska dom inte göra det utan det ska vara samma tips... suck.. finns det flera elternatilv kan dom ju visa dom på en gång istället.

Med sonen fick jag det bästa tipset eget 2 dagar. Att rulla en liten handduk o lägga under bröstet (har stora o tunga bröst :)

Oftast tar det ju 3 dagar innan mjölken rinner till, ibland snabbare o ibland långsammare :) så ingen stress eller så det kommer igång, pumpningen hjälper till en del;, o bäst om barnet oxå ligger nära vid bröstet då :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Apropå pumpning undrar jag lite om era erfarenheter av olika pumpar då jag funderar på att köpa en, men inte vet riktigt hur jag ska tänka. Har ingen aning om ifall det ens kommer att funka att pumpa, och då känns det knäppt att köpa en dyr, samtidigt är det ju lika knäppt att köpa en billigare som funkar dåligt. Vad kör ni andra med för pumpar?
Har försökt handmjölka bara för att testa det men det har inte gått nåt vidare. Har ännu inte haft nåt större behov av att mjölka ur, men visst är man väldigt bunden, har t.ex. tagit med mig hela familjen när jag varit iväg till läkaren (en timmes bilfärd bort) och det skulle jag ju inte behövt om pappa kunnat vara hemma och ge flaska. Får man mjölkstockning är det väl också bra att kunna pumpa. Hade det på g för nån vecka sen, men då hjälpte det med varm dusch och att massera under amningen.

Annars går vi här i väntans tider. Nu har det gått knappt två veckor sen Bob bajsade, och han är lite gnällig och gruffig. Totalstopp är det i alla fall inte då han pruttar mycket, men ska ringa bvc imorn om inget hänt innan dess. All mjölk verkar gå ut i hullet, för nu är han en riktigt kramgo liten tjockis. :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jag har en Medela Swing, en elektrisk pump. Köpte begagnat på blocket. Jag är alldeles för lat för att handpumpa ;) Men då pumpar jag också dagligen. Ska man bara pumpa någon gång då och då är det kanske inte värt att lägga flera hundra på en pump (även om jag tyckte att det var värt det).
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jag har en urusel ifrån apoteket, sån man drar i. Men den fyller son funktion. Jag använder den bara när jag måste lätta på trycket o Eirah inte har velat äta tillräckligt.
Sen fryser jag ner mjölken.

Skulle jag pumpa dagligen så skulle jag nog köpa en elektrisk.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Åååh, nu är det suuuupertidigt plus för mig, men jag chansar och startar tråden. Kanske får lite sällskap om ett tag får jag hoppas. :p...
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
134 178
Senast: Roxer
·
  • Låst
Gravid - 1år Såg inte någon tråd för oss blivande höstföräldrar så jag tog mig friheten att skapa en. Fyll på listan! September 13 - Energi, andra...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
118 964
Senast: Emtherlia
·
  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande höstföräldrar 2014! Jag tänkte att jag kan starta tråden åt er så slipper ni andra jinxa något! Här kan ni som...
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
122 353
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp