Sv: Höstföräldrar 2013
KL
Idag har vi varit på barnvagnsbio, något jag kan rekommendera ifall det finns i er närhet! Dagbio med barnvagnsparkering, lite ljusare och lite lägre ljudnivå och en kort paus under filmen. Vi föräldrar får nog lite extra spänning med oron att ens egen bäbis ska skrika mest av alla, men jag tyckte det var ganska lugnt, lite gnäll här och var men inget som störde. Bob var lika lugn som han brukar om dagarna, vaknade till och fick äta, och gruffade och pruttade lite för att sen somna om i min famn. Efter filmen gick vi och åt lunch, då sov han snällt i sin vagn, och så även på tåget hem, lille goingen. Ganska behändigt med dagtrött bäbis på så sätt, men får i stället ta att han sent på kvällen som stadig rutin har en lång vakenperiod och inte somnar före halvtvå på natten.
Nu har han slutat skita verkar det som, inte hänt nåt på en vecka... helt normalt säger bvc, ska tydligen kunna gå 2 veckor utan att man behöver bli orolig, hur märkligt det än låter. Han hade i alla fall åter gått upp rejält i vikt. Vid födseln vägde han 3310, nu 6 veckor senare 5240. Nära på 2 kg mer alltså, är ju mer än dubbelt så mycket som den max 600g/månad-rekommendation som du Vår-vinter hörde om. Men tror som du skriver att man får väl föröka tro på att man känner sitt barn. Så mycket som han går upp kan jag nog lita på mina egna bedömningar om när han inte är hungrig på riktigt, även om det ibland är lätt att falla för hans ynkliga gråt när han vill ha mer och mer... Men om inte annat tycker jag att jag märker det på hur han suger. Äter han koncentrerat, lugnt men intensivt så är han hungrig, men varvar han sugandet med att bråka med bröstvårtan, snappar efter den, eller hugger tag och släpper (AJ!) så är det bättre att nappen får ta det stryket.
Trivs i alla fall bättre med amningen nu, skönt! Tror jag ökat min mjölkproduktion sen ett tag tillbaka, för jag har mer stinna bröst och det kan läcka lite ibland vilket det inte gjort förut. Han behöver då inte jobba så hårt för att få i sig, så det gör inte så ont på mig, utan känns mer skönt att bli tömd. Det är rätt gött nu att vara bäbisförälder faktiskt! De där efterlängtade smajlen man får ibland gör ju inte saken sämre.