Höstföräldrar 2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Höstföräldrar 2013

Åh va härligt!! Hoppas det håller i sig :)
Min lillFis har också "skött" sig idag.
Sov halva natten i egen säng och efter nattmålet bredvid mig.
Googlade på Niferex och hittade en del bra tips.
Testade att dela upp dropparna och ta en droppe per amning istället för alla tre på en gång. Får se om det hjälper.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Skönt att ni fått ha mindre magknip, hoppas att det håller i sig! Bra med så många olika "magtips" här i tråden. Praktiskt att kunna bläddra tillbaka lite om egen bebis behöver hjälp med magen sen.

Kl.

På tal om egen bebis, bf + 10 idag:meh:. Det här är verkligen en sjukt envis krabat. Får se om vi klarar oss undan igångsättning. Jag tvivlar starkt. Börjar känna mig lite nervös inför det faktumet faktiskt:crazy:. Sen läser man på nätet om moderkakans funktion som blir sämre ju längre över tiden man går och då börjar man ju fundera på bebisen, hoppas allt är ok med honom/henne. Borde kanske sluta surfa helt tills bebben behagat titta ut.. Det positiva med det hela är nu iaf att huset är väääldigt städat:p. Idag har jag städat lite till (fast det inte behövs ens) och bakat lussekatter. Bebisen och jag åt sedan varsin lussekatt:D.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Känner igen det där. Städade var o varannan dag när det började närma sig bf och sen även när jag gick över. Man vill ju lämna huset i ok skick, eller jag kände så i alla fall, hade ju två barn sen innan och det blir fort grusigt och smuligt överallt. Och så får man ju tiden att gå.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

KL

Idag har vi varit på barnvagnsbio, något jag kan rekommendera ifall det finns i er närhet! Dagbio med barnvagnsparkering, lite ljusare och lite lägre ljudnivå och en kort paus under filmen. Vi föräldrar får nog lite extra spänning med oron att ens egen bäbis ska skrika mest av alla, men jag tyckte det var ganska lugnt, lite gnäll här och var men inget som störde. Bob var lika lugn som han brukar om dagarna, vaknade till och fick äta, och gruffade och pruttade lite för att sen somna om i min famn. Efter filmen gick vi och åt lunch, då sov han snällt i sin vagn, och så även på tåget hem, lille goingen. Ganska behändigt med dagtrött bäbis på så sätt, men får i stället ta att han sent på kvällen som stadig rutin har en lång vakenperiod och inte somnar före halvtvå på natten.

Nu har han slutat skita verkar det som, inte hänt nåt på en vecka... helt normalt säger bvc, ska tydligen kunna gå 2 veckor utan att man behöver bli orolig, hur märkligt det än låter. Han hade i alla fall åter gått upp rejält i vikt. Vid födseln vägde han 3310, nu 6 veckor senare 5240. Nära på 2 kg mer alltså, är ju mer än dubbelt så mycket som den max 600g/månad-rekommendation som du Vår-vinter hörde om. Men tror som du skriver att man får väl föröka tro på att man känner sitt barn. Så mycket som han går upp kan jag nog lita på mina egna bedömningar om när han inte är hungrig på riktigt, även om det ibland är lätt att falla för hans ynkliga gråt när han vill ha mer och mer... Men om inte annat tycker jag att jag märker det på hur han suger. Äter han koncentrerat, lugnt men intensivt så är han hungrig, men varvar han sugandet med att bråka med bröstvårtan, snappar efter den, eller hugger tag och släpper (AJ!) så är det bättre att nappen får ta det stryket.

Trivs i alla fall bättre med amningen nu, skönt! Tror jag ökat min mjölkproduktion sen ett tag tillbaka, för jag har mer stinna bröst och det kan läcka lite ibland vilket det inte gjort förut. Han behöver då inte jobba så hårt för att få i sig, så det gör inte så ont på mig, utan känns mer skönt att bli tömd. Det är rätt gött nu att vara bäbisförälder faktiskt! De där efterlängtade smajlen man får ibland gör ju inte saken sämre. :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

*kl*

Jag trodde att det kanske var på gång i natt, rejäl "mensvärk", sex minuter emellan en längre tid (pratade med fl och skulle avvakta) och sedan var de bara borta. :mad: . Har kommit och gått lite då och då under dagen, dock med 5,5 min emellan som minst. Nu känns det inget igen. :( Bah!
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Snopet, men bra att magen tränar!

Tänk att snart snart har hela vårt bäbisgäng kommit! Det kändes så avlägset i somras, men så började de ploppa ut en efter en. Så roligt att få följa med alla i den här gruppen! :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Ja det är bra. Nu har vi varit in och gjort en koll på fl då jag knappt fått sova under natten pgå värkar. Pigg bebis där inne och jag hade påbörjat öppningen så det är bara att åka hem o vänta vidare.
Funderar på om jag tappat allt vad smärttålighet heter ;)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Åh men då är det ju väldigt nära nu i alla fall. Snart är ni föräldrar :)

Idag köpte jag en Dr Brown nappflaska, men gud med delar den bestod av! Hur ska jag få ihop den, den verkar komplicerad? får väl läsa det finstilta också antar jag.

Elvira har pipit lite, var orolig igår kväll och skulle hållas hela kvällen, då hade hon druckit lite bröstmjölk, kanske 40 ml från en vanlig nappflaska, vet ej om det har med saken att göra men kanske.

Jag funderar på att köpa en annan babysitter, en som vibrerar när Elvira känner sig lite orolig och hela tiden vill hållas. Vi hade en sådan till Jessie och jag slängde den precis idag, hon har använt den nästan dagligen i över 4 års tid och den var helt utsliten.

Elvira har en jag köpte på Ullared men det är så dåligt gung i den tycker jag.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Men Jösses! Hur lyckades jag missa att du har fått!! :o
Stort grattis till tösen!! :banana::banana::bump::bump:

Då har vi två höstbäbisar som inte vill komma ut med huvudet först :p
Skönt att allt gick bra och att ni fått komma hem.
Du har nog bra grädde i mjölken med den viktuppgången :D
Tack! Ja just det, din satt också i säte. Men det upptäcktes inte förrän ni kommit in, eller hur?

Vi gav henne tillägg också på läkarens order men hon fortsätter att gå upp om än inte med samma rekordfart. Jätteskönt! :)
Men varför har ni bebisen bak?
Ni åker väl inte alla tre alltid? eller?
Det är airbag fram som inte går att stänga av. Och jo, alla resor hittills förutom en halv har vi gjort alla tre tillsammans. I morgon ska hon få åka med bara mig för första gången (förutom den halva resan i förra veckan när vi fick vända halvvägs).

*kl*
Jag läser här men hinner ju inte skriva något. Trots att hon är ganska enkel hinner vi typ inte med något alls på dagarna känns det som. :D Men det gör vi nog, även om vi önskar att vi hann med mer. I dag hämtade vi iaf nya bilen: en V70. Liiite mer utrymme än i Golfen. ;)

Lilltjejen har varit ovanligt skrikig senaste två dagarna och vi funderar på om det kan vara magknip här också. Antingen det eller så är hon i någon ätarperiod för hon vill äta konstant under vissa tider. Får hon inte det blir hon ledsen/arg. När pappa håller henne så hon ligger på magen på hans arm blir hon lugn samt när hon får äta.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Ett tecken på att det är magknip är att dom spänner sig (ryggen blir som en båge ibland), drar upp benen mot magen och sparkar mycket. :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Men åhh va irriterande!
Kom igen nu bäbis! :banana::banana:

Jag hoppas att Exit är frånvarande för att hon är inne o föder barn :)

Jaaa, hoppas snart på uppdatering spännande ju :D

Ja spänner ryggen som en båge och liksom sparkar ifrån med benen gör Elvira också när hon har ont, igår kväll var det dags igen, hon som varit lugn ett och ett halvt dygn. Jag tycker inte miniform verkar hjälpa henne.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

:D
Jag instämmer i kören ;).

Blev så full i skratt nu för svärmor ringde och så berättade hon att precis så här höll hon på med sambon också men inte med någon av de andra. Pappas bebis ala redan ;)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Nä minifom hjälpte inte här heller. Jag tyckte nästan det vart sämre. Hon får sempers magdroppar med d vitamin i men tycker inte att det har någon verkan heller.

Fick du i hop flaskan? :)

Du ser inget mönster i om det beror på ersättnimg? Något du ätit?
Du kanske skulle provat mjölkfritt om det kan vara det?

Här hjälper pysventilen jätte mycket. Men hon har aldrig ont så hon skriker utan knölar bara och tar i för att bajsa.
 
Senast ändrad:
Sv: Höstföräldrar 2013

:D
Jag instämmer i kören ;).

Blev så full i skratt nu för svärmor ringde och så berättade hon att precis så här höll hon på med sambon också men inte med någon av de andra. Pappas bebis ala redan ;)

Hehe du får springa i lite trappor, planera in någon aktivitet för då brukar dom ju gärna komma :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

*kl*

Åhhh, jag vart nyss alldeles nerspydd. Eirah satt mitt framför mig o verkligen kaskad spyr, sprutade ur både näsa o mun helt utan förvarning! Har nog aldrig blivit så nerspydd... Hoppas det inte är vinterkräksjukan.
Jag skulle behöva duscha o Eirah med, men har stora sonen hemma, o försvinner jag i 15 min lär han hitta på något hyss :p
Så får väl Göra det när sambon kommer hem. Tur att jag inte ska någonstans :D
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Ojdå du måste blivit förvånad :D verkar hon må bra?


nej jag kan inte precis se något mönster varför Elvira ibland blir orolig om kvällarna tyvärr. Bvc tanten sa att jag skulle vänta med att plocka bort mjölkprodukter för hon menade att det är ganska mycket jobb och förhoppningsvis ger Elviras magknip med sig. Hon har gått upp 375 gram på den här veckan så hon verkar må bra i alla fall. Nu är hon så nöjd, ligger jämte mig här i soffan o myser efter maten.

Funderar på om jag ska köpa sådana där fisventiler?

Dr Browns flaska tror jag att jag ska reda ut nu, diskade den som man skulle o sen ska man väl bara tänka på att inte skaka ersättningen i den utan bara röra om annars stänker det? och att det blåa röret inte ska vara tilltäppt i öppningen längst ner när barnet äter. Om jag förstod det rätt.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Hon är som vanligt :)

Jo du är ju mycket jobb att plocka bort mjölkprodukterna. Pysventilerna är jätte bra. Det står dock att man bara får använda varje ventil en gång, kan dock inte förstå varför. Termometern fungerar ju lite på samma sätt förutom att den inte släpper ut gaserna o den slänger man ju inte utan gör rent noggrant.
Så jag har använt dom flera gånger. :)

Hoppas flaska funkar bra. Har ju inte använt den själv men funderar på att köpa en :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Åååh, nu är det suuuupertidigt plus för mig, men jag chansar och startar tråden. Kanske får lite sällskap om ett tag får jag hoppas. :p...
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
134 179
Senast: Roxer
·
  • Låst
Gravid - 1år Såg inte någon tråd för oss blivande höstföräldrar så jag tog mig friheten att skapa en. Fyll på listan! September 13 - Energi, andra...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
118 965
Senast: Emtherlia
·
  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande höstföräldrar 2014! Jag tänkte att jag kan starta tråden åt er så slipper ni andra jinxa något! Här kan ni som...
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
122 355
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp