Höstföräldrar 2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Höstföräldrar 2013

Enligt en barnläkare ska dom gå upp max 600 gram/mån.
´
Intressant! Jag har varken i skriftlig eller muntlig info vi fått hört ett ord om att de skulle kunna få i sig för mycket mjölk, utan det är bara "fri amning" som förespråkas, dvs så fort de visar att de vill ha bröst ska de få det... I början var jag därför också orolig över om jag hade tillräckligt med mjölk eftersom han fortsatte snappa efter bröst och aldrig blev nöjd. Sen har jag förstått att han inte alltid är hungrig på riktigt, att vissa skrikanden och bröstsukt är snarare magknip eller "tristess", så har börjat amma lite mer styrt på sistone och ge napp, gos eller radiorockdansa i bärselen till radion när jag "vet" att han inte egentligen är hungrig.

Min lilla groda har gått upp närmare 1,5 kg på en månad (räknat från lägsta vikt efter födsel), så möjligen borde vi försöka hålla igen ännu lite mer då, men bvc har inte sagt nåt, utan det har bara varit jättebra att han gått upp. Ska fråga om det vid nästa besök, då det syns på knubbisen att han fortsatt öka på.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Nu har jag inte pratat med barnläkaren själv, utan det var en person i en av mamma trådarna på FB som gjort det. Hon hade varit in med sin son som gallskrek och ingen kunde ge något svar. efter denna rekommendation så är de mycket bättre.
Men då sa barnläkaren att bvc rekommendationer oftast är åt pipsvängen. Att dom inte bör gå upp mer än runt 600 gram/mån för mer klarar inte deras magar av (iaf när dom är så här små). Att man bör mata var 3e timma (eller längre emellan) för oftare kunde ge magknip då magen inte hinner arbeta ordentligt.

Om man gav natt mål (framförallt ersättning) så var det inte så bra att ge t.ex 100 ml var 3e timma på en gång om barnet knölar pga magnknip så var det bättre att dela upp målet på 50 ml varannan timme istället. För magen arbetar inte lika bra på natten och då får den en chans att hinna smälta det lilla först.

Sen att dom skulle ligga vid bröstet max 10 min, och sen byta bröst till nästa i 10 min. Inte låta dom ligga för länge.
Har man mycket mjölk (så det sprutar ut) så kan man handmjölka ur lite av den första för att den fetare mjölken ska komma.
Nu gav hon ersättning också, som stöd, men har valt att pumpa (som jag uppfattade det) istället för att amma för att ha koll. Så det kan kanske vara lite mer fritt när det gäller vikten när dom endast ammar.

Jag är också för fri amning, men som du säger, man får göra skillnad på magknips gnäll och hunger (vilket är svårt i början). Ligger dom vid bröstet i timmar så är dom ju sällan hungriga utan vill snutta eller lindra magknipet. Napp hjälper också mot magknip.

BVC verkar vara lite så "ja men titta vad mycket hen har gått upp. Vad bra!" Ju mer desto bättre, men man kan ju tänka sig själv om man skulle överäta man mår ju inte så bra i magen då.

Man behöver kanske inte styra så jätte mycket Men har man ett barn som ligger 1 tim o ÄTER o sen ändå vill ha mat 2 tim senare, då skulle nog jag försöka korta ner amningstiden.
Sen får man ju ta hänsyn till när dom vill öka produktionen att det blir oftare och längre tider.

Ja det är svårt. Vem ska man lyssna på? Man känner ju sitt barn bäst. Men vet man att barnet hr magknip eller knölar mycket så kan man ju tänka på det här och kanske prova sig fram om det kan bero på att hen överäter. :)

Eirah får mat när hon är hungrig, ca var 3-5e timma, ibland tycker jag att hon aldrig äter på dagen. :crazy: Ligger kanske max 10 min på varje bröst.

sen kan jag tipsa er som ev. har barn med magknip. Dom kan påverkas av de oljelösliga d-dropparna o få ont av dom. Prova istället de vattenlösliga (som tyvärr måste förvaras i kylskåp).
 
Senast ändrad:
Sv: Höstföräldrar 2013

Här duggar tipsen tätt läser jag, kanonbra! Har också känslan det där att barnet gärna vill amma för att lindra det magonda.

Idag var vi på Gekås o skulle handla julklappar till barnen. Barnen var hemma och svärföräldrarna var hemma hos oss och passade dem. Efter några timmar började mina bröst göra ont och läckte såklart genom inläggen haha.

Köpte en bröstpump på Gekås för jag tänkte att det kan vara bra att kunna pumpa ut lite ibland ex om jag ska vara i stallet ett par timmar. När jag kom hem sov Elvira och hade ätit lite ersättning under dagen och även haft magknip. Jag pumpade ur 175 ml utan vidare så det känns bra att det verkar fungera.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Oj 175 ml det var bra! En jäkla fart. :) Då äter hon nog ganska mycket också skulle jag tro :)

Jag har bara sån man drar i från apoteket, helt värdelös är den. Får ut bara 50 ml när bröstet är spräng fullt, sen börjar det gå långsamt... o mer mat än så tror jag att jag har :) Men jag pumpar bara ibland för att lätta på trycket o fryser ner det så den fyller sin funktion iaf... )

Åhh Gekås, härligt. Vi handlade inga julklappar alls när vi var dit i somras. Brukar göra det. :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jaa det var kul när vi äntligen kom in, var värsta kön och massor av folk. Men vi fick fatt i nästan allt vi tänkt så vi är nöjda. Bröstpumpen köpte jag den billigaste varianten, en manuell men den fyller sin funktion i alla fall.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Vi har varit där 4 gånger under sommaren, vi har alltid klarat oss från kön in :D
Däremot kön för att betala brukar vara mindre rolig och alla människor som ska tvärnita eller ställa vagnen mitt i gången kan man få spader på. :wtf:
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Sist vi var där så var det en dam som stod i kön och beklagade sig högljutt över "alla som handlade så mycket bara för att det var billigt så att köerna blev långa" Hon hade nog missat något :D;)

Annars verkar den lill* trivas i magen, sparkar lite då och då och verkar inte ha någon större ambition att lämna sitt krypin.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Nä jag förstår inte vad jag o maken tänkte på kom dit vid en korkad tid runt 11. Men det gick rätt fort i kön ändå.

Haha tramptass, ja vad skulle hon själv därinne att göra då hehe.

Igår hörde vi en som sade att hon efter Gekås var redo för psyket :D

Idag har jag ont i brösten, fasen de är proppfulla och bebisen sover. I förmiddags pumpade jag ur lite innan jag skulle till stallet, sen matade maken henne med det och sen när jag kom tillbaka så ammade jag lite grann, sen dess har hon sovit! Pumpade ur lite för ett par timmar sedan för jag tänkte det är bra att ha lite i kylskåpet så maken lätt kan värma om jag är i stallet och fodrar.

Funderar på om det går så snabbt att få upp produktionen iom att jag har pumpat ur lite ? Hon har inte druckit allt utan det som blev kvar igår kväll av de 175 hällde jag ut.

Läste att bröstmjölk håller sig 2-3 dygn i kylskåp.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Bröstmjölk håller sig 2-3 dygn i kylskåp det stämmer. Vill man frysa ner ska man göra det inom 1 dygn.
Man ska inte blanda ny ur pumpad mjölk med mjölk som stått i kylskåpet förrän den nya håller samma temperatur som den gamla :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

... Jag ger mig 17 på att jag får värkar i natt enbart för att jag tagit in en halt häst från hagen som jag misstänker behöver veterinärbesök i morgon. dock är han inte "tillräckligt" halt för ett jourbesök vilket å andra sidan också är skönt och jag vet att svärfar reder ut det om det behövs men jag vill ju vara med.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Det brukar vara så att dom gärna vill komma när man själv inte vill de :p Hoppas det inte är någon fara med hästen!

Jag va livrädd med sonen att det skulle vara snöstorm när han kom. Nu vart det inte så, men jag hade gett mog fan på att jag skulle åka skoter dagen innan bf. Sagt o gjort, dock misstänkte jag innan att jag läkte fostervatten men sket i det. När vi kom hem fick jag lite värkar men inte mer. Ringde dock förlossningen vid 23 då jag hade lite ont o det fortfarande kom som vattniga flytningar.
Vi fick åka in o 1 dygn senare föddes han. :)

Lite kuriosa till denna historia är att vi var ute i max 1 tim o åkte skoter på leden. Jag hade inget ledkort o inte tänkt köpa något eftersom jag va höggravid. På den timmam stötte vi på ledvärden som kontrollerar ledkorten 3 gånger, året innan o efter såg jag inte röken av ledvärden o körde utan ledkort hela säsongen... Han stannade o sa att mitt ledkort var gammal (hade ett gammalt på rutan) o jag måste köpa nytt. Svarade bara att detta är nog första o sista gången jag kör skoter i år eftersom jag är höggravid, då sa han inget mer :p
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Åh typiskt det sista man vill är ju att oroa sig för djuren när man ska in till bb, hoppas hästen piggnar till och hoppas att bebisen kommer vid lämpligt tillfälle.

Lilla Elvira har skrikit lite ikväll med, magknipen ger inte med sig, men nu sover hon i sin vagn det lilla gullet. Jag tror att det kan vara ersättningen som gett henne det magonda eftersom det började i samma veva som maken passade henne en hel fm när jag var i stallet :o och då drack hon två flaskor ersättning, ca 180 ml sammanlagt. Sen fick hon ont i magen o ville inte ta bröstet på kvällen, sen har det varit lite si och så sedan dess någon dag har fungerat fint. Eller så är det flaskmatningen i sig som gör att hon får i sig för stor mängd samtidigt och därför får ont.

Ja jag vet inte men ska kämpa på med amningen tror nog det är det bästa för henne.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Har också en liten plutt med magont :(
I natt fick jag ha honom på min magen/bröstkorg hela tiden.
Just nu ligger han på magen i soffan i skarven mellan två dynor, då är han lugn. Annars har han skrikit en hel del idag.
Vet inte om det bara är järntillskottet som stökar till det för honom eller om det är annat också. Får både minifom och mag och tarmdroppar för att underlätta så frågan är ju hur han varit i magen utan dem.
Jag ammar med ca 3-4 timmars mellanrum, båda varje gång, och han verkar inte behöva mer.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Så tänkte jag när stormen var på väg. Inte för att någon häst var halt men här är storm = strömavbrott och det är inte kul med hästar på lösdrift. Då vill man gärna ha ström i staketet, speciellt när det stormar.
Å vad hände.... jo ut kom bäbis :p
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Ger du d droppar med olja? Prova isf de vattenlösliga istället o ta bort dom andra oxå. Se om det blir någon skillnad, blir det inte det tillsätt isf dom andra en o en :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Prova annars dr browns flaska, den har hjälpt många kolik barn, eller en annan ersättning. NAN comfort (heter något liknande) ska vara mildatr
Nu vet inte jag hur länge du var i stallet, men var det bara 2-3 tim låter 180 ml ganska mycket för en sån liten.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Ja det var 2 timmar jag var borta så jag var också förvånad hur mycket hon fått i sig. Nan Comfort, ok då tar jag den istället nästa gång, men ska försöka undvika ersättning så länge det går.

Fasen skulle köpt en Dr Brown när jag var i Ullared :p
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Vad jobbigt att han har ont, ja det gör ont i hela kroppen att se dem när de skriker, och det hjärtskärande ljudet. Hoppas att det bara är något tillfälligt.

Har du gjort något alls med pållarna sen bebis kom?

Jag har ju mina på lösdriften nu funkar kanon, men ger dem grovfoder 2 ggr per dag och tar in dem i stallet en gång per dygn och ger kraft, känner igenom dem eller vad man nu ska göra. Funkar så himla bra att slippa stressa upp på morgonen. Ofta har de mat kvar sen kvällen innan så det är aldrig någon brådska.
 
Senast ändrad:
Sv: Höstföräldrar 2013

Kl.

Jahapp, bf + 8:meh:. Börjar faktist känna mig rätt trött på det här. Inga tecken på att lillskrutt är på g heller. Är det tro möjligt att bebisen aaaldrig kommer? Känns så i alla fall. Kan dessutom meddela att nästa person som frågar nåt i stil med "Har det inte börjat kännas något ännu?!" kommer att få en rak höger. Usch vad jag orkar gnälla, blir helt trött på mig själv. Kanske det är jag som borde få en smäll för att skärpa mig..:o
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jag hoppas era små gryn mår bättre i magarna i dag. Jag kommer nog gå i bitar första gångerna som den lillae har ont.

Ingen bebis och en häst som rör sig bättre, det ser ut som att han fått en ordentlig smäll från den andra damen. Tur att hon är oskodd just nu!
Så nu åker jag väl till bm i stället :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Åååh, nu är det suuuupertidigt plus för mig, men jag chansar och startar tråden. Kanske får lite sällskap om ett tag får jag hoppas. :p...
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
134 181
Senast: Roxer
·
  • Låst
Gravid - 1år Såg inte någon tråd för oss blivande höstföräldrar så jag tog mig friheten att skapa en. Fyll på listan! September 13 - Energi, andra...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
118 965
Senast: Emtherlia
·
  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande höstföräldrar 2014! Jag tänkte att jag kan starta tråden åt er så slipper ni andra jinxa något! Här kan ni som...
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
122 357
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp