Höstföräldrar 2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Höstföräldrar 2013

Kl.

Bf + 4 här idag och inget nytt att rapportera. Bebben tycks ha boat in sig ordentligt inne i magen och verkar inte vilja komma ut ännu. Bm ser lite smått förvånad ut alla gånger när jag dyker upp till ännu ett avtalat besök:p
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Dåligt med saker att rapportera om här också. Sex dagar kvar och det har väl aldrig varit så lugnt som nu ;). Jag känner mig som en elefant och är makalöst sugen på ostbricka!
 
Sv: Höstföräldrar 2013

+ Exit, jag tror jag förstår hur ni känner er, jag var måttligt road på slutet... Snart kommer era bebisar också :)

Har har jag fått problem med amningen. Suck, jag som tyckte att allt funkade fint, Elvira går upp bra i vikt och jag har inga ömma bröstvårtor. Men nu verkar det som om hon inte blir mätt :(

Skrek som bara den ikväll och i panik blandade maken en flaska ersättning, när det var färdigblandat så hade hon somnat i min famn.... men skriket satte tydligen igång brösten lite för då kom det mjölk och jag upplevde henne att hon somnade mätt. Men jag vet inte. Läste om tips att få igång mjölkproduktionen och det var ju typ amma så mycket som möjligt så det blir det jag kommer försöka göra.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Hon kanske är inne i en tillväxtperiod o behöver öka produktionen för att bli nöjd :)

Eirah har gjort så för en vecka sen.

Hoppas hon blir nöjd iaf.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jag är också helt sjukt sugen på ost!! Ååh, tänk en mumsig brieost eller nån trevlig blåmögelost:D. Hoppas att det är lika gott som jag föreställer mig sen när jag väl får äta det;).
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Ja jag tror ju det, maken tror dock att min mjölk inte räcker och är väldigt snabb att fråga om han ska blanda en flaska ersättning så fort han hör minsta missljud från Elvira. Det får till följd att jag blir oerhört stressad så fort jag ska amma i makens närhet, och så kommer såklart ingen mjölk :(

Förstår inte varför jag bryr mig, jag ammade inte de två andra dels för att jag inte egentligen ville, men provade lite och upplevde det som väldigt besvärligt. Den här gången vill jag verkligen att det ska funka.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Tycker du ska säga det till din make då. Så länge hon inte gallskriker så är det ju ingen fara. Skulle de vara så att du inte just nu har tillräckligt med mjölk så måste hon ju få en chans o öka den, o det gör hon ju endast genom att amma.
Så när han ska göra en flaska så säg istället att hon får prova o amma istället.

Vet inte om hon blir erbjuden båda brösten eller bara ett. Ibland äter Eirah bara från ett o är nöjd. Men ibland måste hon rapa emellan o då vill hon ibland inte äta från samma bröst.
Så då gör jag så först t.ex. höger sen vänster o sen höger igen för att hon ska få i sig den tjocka mjölken. Nästa amning börjar jag istället med vänster, höger, vänster.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Drt första jag gjorde när vi kom hem från bb var att köpa mögelostar :D Gud så gott det var! Fast sambon vart chockad över att jag inte köpte fler (vart bara 3 olika :))
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jag erbjuder båda brösten om hon verkar hungrig. Hon har gått upp 400 gr på en vecka så jag bvc säger att min mjölk räcker. Ska bara försöka övertyga maken om det också.....
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Salami och brie :love: . Jag vill vill vill ha!!!! Jag har beställt ostbricka tills efter bf. En kompis vill att hennes man ska ge henne presenter efter bf för "det är man värd". Jag vill ha ost :p . (och en iskall ljus öl men den får väl vänta lite till...)

Jag har varit o gullat med grisar i dag. måste ju se så dom sköter sig när inte jag är där ;). som jag mår nu skulle jag kunna jobba igen men jag skulle väl inte nå ner i halmvagnarna :p
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jag och maken har ju inte varit och handlat "på riktigt" sedan lilleman kom, men idag ska vi till "stora" affären, så ...

Nu fasen ska det bli ost!
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Herregud då räcker din mjölk gott o väl. Snarare tvärtom, får hon ersättning oxå så kan hon ju få ont i magen. Likadant om dom äter för mycket då kan dom ju oxå få ont i magen. Enligt en barnläkare ska dom gå upp max 600 gram/mån.

Jag brukar ibland få handmjölka ur det första för att hon inte ska dricka sig mätt på den tunna mjölken.

Du har npg grädde i tuttarna :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Du kan nog ta din ljusa iskalla öl oxå. Enöigt bvc o livsmedelsverket är det okej att dricka 1-2 glas 1-2ggr/v även om man ammar. :)

Sen är det väl upp till var och en hur man gör, jag dricker sällan alkohol. Men skulle kunna ta en öl om jag känner för det.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

:) okej. Ja jag ska erkänna att jag inte satt mig in i "ok" mängd alkohol under amning.
Min totala konsumtion brukar väl vara 1-2 glas under en månad så jag har en misstanke om att den där ölen har vuxit till en fix idé bara för att jag "inte får".

Däremot tjuvstartade jag med en julskinkesmörgås i dag och jo, det var lika gott som den jag drömde om ;) (jag brukar dröja till fram mot lucia innan jag börjar med skinkmackor så den här skyller jag helt och fullt på graviditeten :D)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Haha, jag känner igen det där med fixa idéer. I somras tvingade jag min käre make att beställa in en massa mojitos för att jag skulle få lukta på dem :p Hur ofta dricker jag mojito i vanliga fall? Typ en gång om året ...

(Tack och lov hittade jag efter ett tag en god, alkoholfri cider som var perfekt att dricka vid besök på uteserveringar och dylikt.)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Så var det när jag var gravid med sonen, längtade något fasligt efter en Smirnoff Ice. Då var det inte OK att dricka alls under amning, så jag väntade till sommaren. När sommaren kom och jag drack den tyckte jag att det bara smakade sprit och var inte alls sådär god som jag minns den (drack två klunkar)...

Nu tycker jag det mest smakar sprit. Dricker någon öl, cider o någon alkoläsk ibland. Har massor kvar sen FÖRRA sommaren :)
Men sådär jätte gott är det inte. Men denna sommaren fick jag också någon fix idé o längtade efter en riktig kall cider eller alkoläsk, garanterat bara för att man inte får :p

Får väl se om det är lika gott nästa sommar då vi får inviga vår nya altan :D
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Tack för pepp :) Efter lite diskussion med maken när dottern skrek nu ikväll så fick hon 40 ml ersättning... själv tror jag hon skrek pga magont och det triggas igång när hon ligger vid bröstet verkar det som. Fast sen ammade jag henne till sömns
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Skönt att han lyssnade efter diskussionen. :)

Det kan ju bli en ond cirkel oxå. Äter o sen skriker, man ger mer mat o barnet sommar. Men egentligen är det magknip o då tror dom att dom är hungriga (vi oxå) o vill ha mer.

Eirah har ganska ofta magknip (skriker dock sällan), då vill hon gärna äta. Vet jag att hon nyss ätit så brukar jag prova med nappen o blir hon nöjd o somnar då så är det oftast magknip. Somnar hon inte men är nöjd så brukar jag prova magknips massage o pruttläge o oftast är det de som spökar. Jag vet ju att hon får i sig tillräckligt med mat eftersom hon går upp som hon ska :)

Gör det som känns rätt, känns det som magknip prova kolikmassage eller napp om ni använder det. Du kan ju även prova att amma på det första bröstet du gav (om hon får båda).
Om det känns fel o ge ersättning, funkar inte detta så kan ni ju prova ge ersättning.
Men så det inte blir en ond cirkel o hon får för mycket mat o får ont av det :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Tack för de goda råden :) Gjorde lite massage på henne nu ikväll och det kom ut en del pruttar så jag tror de kan hjälpa.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Skönt att det hjälpte. :)

Jag märker att Eirah får mer gaser i magen när brösten är överfulla. Mjölken kommer så snabbt så hon sväljer mycket luft.
Vi använder windi pysventil ibland när hon är extra gnällig o massagen inte hjälper oftast kommer det massa pruttar :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Åååh, nu är det suuuupertidigt plus för mig, men jag chansar och startar tråden. Kanske får lite sällskap om ett tag får jag hoppas. :p...
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
134 181
Senast: Roxer
·
  • Låst
Gravid - 1år Såg inte någon tråd för oss blivande höstföräldrar så jag tog mig friheten att skapa en. Fyll på listan! September 13 - Energi, andra...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
118 965
Senast: Emtherlia
·
  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande höstföräldrar 2014! Jag tänkte att jag kan starta tråden åt er så slipper ni andra jinxa något! Här kan ni som...
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
122 357
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp