Höstföräldrar 2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Höstföräldrar 2013

Oj, vilken underbar natt vi haft *NOT*
Egentligen borde jag sova redan nu för att överleva morgondagen men så smart är jag ju inte.
Lille Sid har varit knorrig till och från, förmodligen pga järnet.
Har varit och köpt minifom idag och hoppas det hjälper.
Nu får han så många droppar så han nästan blir mätt på det :p
D-droppar, mag-droppar, järndroppar OCH minifom!

Söt är han i alla fall oavsett om jag får sova eller inte.

575772_401701079933117_246377641_n.jpg
 
Sv: Höstföräldrar 2013

*kl*

Första dagen helt ensam med båda barnen. . Halva dagen gick ju bra, sen eget lunch började kaoset...
Sonen började bli trött o dottern ville bara va i famnen. Sonen ska göra sin äggdrink (han dricker ägg o mjölk, absolut inget vi lärt honom han tycker de är gott)=ägg överallt. .. ställer det i kylen, sonen är trött (ska inte sova på dagen), orsakar nästan översvämning på toaletten., häller vatten i äggen o alla hälla upp i ett glas= häller 80% på bänken o golvet.

tillslut satte jag barnen i bilen eget ett nervsammanbrott, sonen somnar eget 300 m... Det resulterade i att det tog 1 timma o natta honom. ..

Suck!

Tur han ska på dagis imorgon. .. :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Ja söt är han verkligen! Hoppas ni fått haft en lugnare natt i natt!

Det är ingen fara med decemberbarn heller, det är bara det att december låter som det är så långt bort. Det är ju fortfarande 6+ och grönt ute :D (min hjärna har inte riktigt ställt om landskapsskillnaderna i flytten från nedre norr till slätten i söder)

Hoppas även att vår_vinter får en lugnare dag :).

Jag har funderat på det här med sömn, låter ni barnet styra eller försöker ni upprätthålla tider?
En i närheten har just nu ett barn där det är lite utav en "viljornas kamp" (det där låter egentligen väldigt dramatiskt) när hon ska få sova. Hon är tvärtrött redan vid 17.30-18.00 men för att upprätthålla någon form av dygn kämpar mamman för att barnet ska vara vaket till 19-19.30 så det är mycket gnäll där under den tiden och det verkar vara väldigt påfrestande för alla inblandade.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

O jag kan inte stava när jag skriver från mobilen :)

ang. Sömn. Sonen styr vi eftersom sover han på dagen o framförallt så är han trött vid 16-17 då får vi aldrig han i säng (kan ta 1-2 tim o natta) Ibland händer det qtt han somnar på dagis, där har vi sagt max 30 min. Då går det oftast ganska bra att natta honom. Han går o lägger sig 19-19.30 o kliver upp mellan 05.30 (sambon kliver upp då) -7. Oftast runt 6 tiden. Här spelar det ingen roll om han somnar kl 22.30 som han gjorde i helgen då vi var borta, han klev ändå upp kl 06.30... suck!

Vi har styrt hans sömn sen han var runt 8-9 mån, framförallt tider. Fram till 1 år sov han 2 gånger/dagen oftast innan lunch o en gång efter lunch ca 2 tim/gång. Sen efter 1 års ålder till nästan 3 så sov han 1 gång/dag efter lunch i början 2 tim sen i slutet så var det max 45 min.

Är han super trött nu för tiden så får han sova max 30 min på dagis, hemma blir drt oftast bara 20 min (somnar där vid 16-17), men då klarar han av o hålla humöret iaf tills han ska lägga sig o det går gänska snabbt 30 min oftast o natta.

Dottern styr vi inte alls :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Har också funderat lite på det med att styra sömnrytmen, även om det känns som att det kanske är en lite senare fråga, att spädbarn behöver sova när de vill.

Bobban är nu 5 veckor och även om han börjar följa ett mönster i sovandet så visar han inte minsta tendens att följa dagsljusrytmen. Han sover genom hela dagen, förutom när han äter var 3:e-4:e timme. Så vid 20-22-tiden blir han pigg och behöver distraheras (när han ätit och inte har nåt mer att göra blir han frustrerad och ledsen eftersom äta är hans enda mening med livet än så länge) fram tills han somnar nån gång innan 1, ibland senare.
I natt var tuff, han somnade halvtvå, vaknade igen halvfem och hur pigg som helst. Framåt sju ryckte pappa in och tog honom ut i vagnen, han somnade direkt och sov till tio, skönt!
Har tänkt på om man ändå borde göra nåt litet försök att hålla honom vaken en stund efter matmålen så han inte sover hela dagarna, men tänker att det borde lösa sig ändå med tiden när han blir alltmer intresserad av omvärlden, och det blir roligare att vara vaken på dagen. Kan det stämma tro, ni som har erfarenhet?

Är det nån av er som bär i sele? Vi har märkt att Bob trivs jättefint i vår Babybjörn active, och jag slog till och köpte en mer ergonomisk ergobaby. Men fick inte alls till det bra med spädbarnsinlägget, han hamnade konstigt med nacken och gallskrek och ville inte alls vara med. Ska väl ge det ett nytt försök, men annars kör vi väl på med babybjörnen så länge. Tror ergon blir jättebra sen när han inte behöver inlägget.

Hoppas det kommer fler bäbisar snart! :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Än så länge får Sara sköta sitt dygn som hon vill.
Äta/sova när hon vill.

Hon gör lite som Bob här. Sover bort dagarna till stor del och vaknar lite mer på kvällen/(natten).

Jag har börjat bära Sara lite smått i sele nu när hon kan balansera sitt huvud lite mer.
Idag har jag precis haft henne i sele en lite längre stund, ~30 min, då vi gick genom skogen för och hämta sonen på skolan.
Annars har jag bara använt den när jag varit ut med hundarna på kvällskissrundan, 10-15 min tur.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jag tror inte på att styra sömnen när dom är så små, det kan nog bara bli fel oxå. Men en tröst är att det brukar oftast rätta till dig ganska snabbt.

Nu måste jag kolla vad min son ätit. Något starkt tydligen, för att han skriker o försöker docka massa vatten o kommer argt o säger att vatten inte funkar. Nu försöker han torka munnen med papper :rofl:
Han säger att det är en dum kanel så jag gissar på cayennepeppar. .hahaha
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Haha, inte bra med dum kanel:D:D

Kl.

Här händer inget nytt under solen (kanske för att det är så mulet ute..;)). Allt ok hos bm igår. Blodtryck och sånt som det ska och sf måttet är nu uppe i 36 cm så det börjar säkert bli lite trångt nu vid det här laget. "Mensvärken" kommer och går under dagarna men det har inte blivit värre. Vi har ganska långt att åka till förlossningen, 1 h 15 min. Min mamma har haft snabba förlossningar så jag önskar mig en "normallång" förlossning för att det inte skall hinna bli panik;). Visst får man precis det man beställer?:p Bf på söndag iaf, komsi komsi!
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Haha ja en 1/4 citronpeppar o 1/4 cayennepeppar o lite vatten i glaset. ja dumma socker o kanel.. inte gott uppenbarligen.. :rofl:

Hoppas liten kommer snart. Vi har oxå ggansa långt till förlossningen o hade ännu längre ned sonen. O både förlossningarna startade med igångsättning vilket var skönt faktiskt :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Tänkte svara ang sele oxå men hann inte :p

Jag har både sjal o sele, sjal var enkelt men tog faktiskt fram selen igår. Alldeles nyss provade hon den för första gången o tvärslocknade trots att jag plockat i o ur diskmaskinen mm så jag tar det som ett gott betyg :)

Jag har en manduca o är super nöjd. Den har inbyggt spädbarnsinsats (förminskar sittytan) vilket gör att det inte blir lika bökigt som på ergon. Jag vet att många inte gillat ergon när dom varit små pga inlägget. Det blir trångt, varmt o dom sitter dåligt.
Prova igen, är man ovan själv oxå så brukar dom små ibte vara så sammarbetsvilliga :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Ang sele;

Jag bär Idun i sjal hela dagarna. Jag överdriver inte om jag säger att hon är i sjalen 80% av dagen. Hon är så nöjd där, både sovande och vaken, så jag låter henne hänga där. Det är rätt smidigt eftersom jag har de andra två galenpannorna att se efter och underhålla oxå ;)

Jag har en manduca oxå som jag använt väldigt mycket till mellansystern Maja. Jag bar henne i sjal första månaderna men sen gick jag allt mer över till selen eftersom jag ville bära på ryggen och då tycker jag att sele är lättare.
Idun har testat selen två gånger när sjalen blivit tvättad, och det fungerar utmärkt. Men jag måste säga att jag tycker att sjalen är smidigare och skönare på alla vis! Jag har den knyten på mig hela tiden och det är bara att lyfta i och lyfta ur när det behövs (bra mkt lättare än att joxa med selens spännen och så, bär med remmarna i kors på ryggen så det blir lite bökigt), sänka ner och amma om man t ex är iväg någonstans och har svårt att stanna upp/hitta bra sittplats, och framförallt så skönt och mysigt mot kroppen!! Det är inga problem att sätta sig i soffan på kvällen med en sovande bebis i sjalen t ex, vilket jag tycker känns obekvämt med en sele. Jag bär ju jättemycket men har inte det minsta ont i axlar eller rygg, vilket jag får typ direkt om jag bär i en babybjörn!

Det går oxå utmärkt att bära Idun i sjalen på magen och Maja (3 år) på ryggen i manducan och 4,5 åringen i sulkyn om man ska gå en promenad och inget barn vill/orkar gå som nu i veckan när alla varit ynkliga och förkylda ;)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Kl.

Vårt lilla pyre tycker tydligen att det är bra att skrämma upp mamma och pappa lite såhär lördagen till ära:crazy: Vi vaknade där kring 6 imorse och det brukar aldrig ta lång stund innan pyret i magen meddelar att han/hon minsann också är vaken, men inte i morse. Om man nån gång funderar över bebisens rörelser så brukar det gå bra att peta på magen och klämma lite så börjar det röra på sig, men inte det heller fungerade.. Till slut efter att jag klämt och kännt väldigt brutalt:o utan resultat och hinkat in några glas vatten så ringde jag till förlossningen. Tipsades om att dricka något riktigt sött och om bebisen fortfarande inte började visa några livstecken så fick vi komma in och kolla. Vi väntade inte så länge hemma utan åkte nästan direkt i och med att vi har över en timmes väg att åka. Inte en endaste liten buff under bilresan heller och då började det vara två timmar sen jag vaknade:(. Men, när vi svängde in på parkeringen tyckte jag att jag kände nån svag rörelse uppe vid revbenen och väl uppe på förlossningen med ctg-grunkemojs på magen så vaknade en viss bebbe till liv ordentligt:). Låg med mätaren på magen i ca 45 min och läkaren tyckte att hjärtljudskurvan såg bra ut så vi fick åka hem. Otroligt skönt att allt var ok men både jag och maken hann nog bli ordentligt uppskrämda för nån sånhär "komasömn" brukar bebis inte pyssla med! Puh, ska bli skönt att ha bebisen på utsidan av magen snart men då blir det väl andra saker som man får oroa sig över i stället..;)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Huvva sån buse o skrämmas. Råkade ut för det flera gånger, men hade en doppler hhemma o stilla min oro med. Men sa ändå tull att jag tycke liten rört sig mindre än hon brukade på ett mvc besök o då vart det värsta grejen o ul mm. Kanske dom vart extra orolig iom diabetesen.

Man slutar aldrig att oroa sig, som bvc kvinnan sa, inte förrän man ligger i graven. ... Det är nästan värre än vad det var bättre man hade dom i magen, nu finns det så mycket att oroa sig för. ..
 
Sv: Höstföräldrar 2013



Då är det väl dags att jag hoppar in i tråden igen efter turbulenta 1,5 veckor och uppdaterar listan åt mig själv:

September
7:e Freyja_bus - tredje barnet, en flicka enligt RUL. Idun född 6/9.
8:e Zvinto - första barnet, en pojke enligt RUL. Birk född 22/8.
8:e Thalia - första barnet, pojke enligt RUL. Joar född 8/9.
9:e Segelflygarinnan - första barnet Erik född 23/9.
21:a Jettan - andra barnet. Olle född 2/9.
21:a JuniNatt - första barnet, flicka enligt RUL

Oktober
14:e Mulles_matte - tredje barnet Amanda, född 14/10
16:e Hljomalind - första barnet. Bob född 12/10.
16:e Sassiball - tredje barnet. Flicka född 24/10
16:e Diskurs - andra barnet. Pojke född 26/10
23:e Vår_Vinter - andra barnet, flicka enligt RUL. Eirah född 9/10.

November
2:a Vimsan - andra barnet. Pojke född 29/10.
5:e Glamoroza - tredje barnet (ny tid, planerat snitt 22/10). Sara född 25/9.
12:e Andromedae - första barnet, pojke enligt RUL. Samuel född 9/11.
16:e 0iliT - första barnet
17:e Exit - första barnet
18:e Jozze - första barnet Flicka född 14/11.
27:e Tramptass - första barnet

Förra onsdagen stökade bebisen runt som sjutton medan jag skrev tenta. Dagen efter gick jag till BM som kände ovanligt länge på magen och till sist sa att hon trodde att den hade vänt sig. Ultraljud bekräftade och jag var på vändningsförsök i fredags som misslyckades. Efter mycket om och men fick jag en tid för snitt i onsdags men det sköts upp pga ett akutsnitt och vi fick komma tillbaka igen dagen efter. Kl 13:16 i torsdags plockades en liten (till allas förvåning) tjej ut. Vi väntar nu på ok från barnläkare innan vi förhoppningsvis får åka hem. :)

 
Sv: Höstföräldrar 2013

Grattis till lilla tjejen!:) Hon tyckte nog att det började bli tillräckligt med tentskrivande och ville ha all uppmärksamhet själv;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Åååh, nu är det suuuupertidigt plus för mig, men jag chansar och startar tråden. Kanske får lite sällskap om ett tag får jag hoppas. :p...
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
134 182
Senast: Roxer
·
  • Låst
Gravid - 1år Såg inte någon tråd för oss blivande höstföräldrar så jag tog mig friheten att skapa en. Fyll på listan! September 13 - Energi, andra...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
118 965
Senast: Emtherlia
·
  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande höstföräldrar 2014! Jag tänkte att jag kan starta tråden åt er så slipper ni andra jinxa något! Här kan ni som...
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
122 358
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp