Höstföräldrar 2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Höstföräldrar 2013

Å så gulligt sagt :) Jag hade gärna haft stora hemma på heltid oxå, men hon vill gärna till förskolan och jag ser att hon älskar det, så jag har fått ge med mig på den punkten och inser att det är bra :) (hon började nu i aug).

Vi är väl i stallet ca 2 timmar om dagen 6 dagar i veckan, och när My är på förskolan är det jag och Maja och Idun som är där. Då är det ju eg bara lunch och en liten stund på em kvar innan vi hämtar My och är allihop igen.

Vi brukar ofta ha många saker för oss, hälsa på kompisar eller få besök, åka till biblioteket eller någon lekplats, gå på utflykt i skogen (vi bor på landet), cykla på vägarna, åka till öppna förskolan, gå på promenader och leta pysselmaterial etc. Här hemma pysslar vi väldigt mycket med olika saker, måla pinnar och stenar är väldigt poppis, och nu på hösten plockar vi in kastanjer och ekollon och gör olika saker med dom, vi målar mycket med målarfärg och fingerfärg, ritar, skriver (på datorn och för hand), leker skola och gör massa uppgifter, spelar spel (typ memory och lotto och mix Max), pärlar med pärlor på olika sätt, leker med leklera (och tillverkar egen) och lite sånt. Lego är väldigt poppis här också och att leka olika rollekar, vi klär gärna ut oss och tramsar omkring ;)Vi läser mycket böcker oxå, och badar i vårt härliga badkar!

Förutom sådant försöker jag involvera barnen mycket i alla vardagsgrejer, så de är ofta med och lagar mat och dukar, lägger in tvätten i garderober, hjälper till att dammtorka och plocka när vi städar och lite sånt.

Vi har ju haft barn hemma här nu i snart fem år så man är liksom inne i det ;) och jag tycker att det är väldigt roligt och njuter av det så mycket jag bara kan!
 
Sv: Höstföräldrar 2013


Kl
Vaknade vid tre på morgonen med återkommande värkar. Åkte in till sjukhuset så att vi var där halv sex. Då öppen tre. Läget likadant två timmar senare, så fick sovdos med morfin. Slumrade igenom öppningsskedet tills maken ansåg att jag lät som kvinnor påförlossningsprogram :p var visst öppen tio centimeter.

Klockan 13.38 föddes vår Samuel. 49 cm och 3305gram.
Grattis Andromedae! :banana:

September
7:e Freyja_bus - tredje barnet, en flicka enligt RUL. Idun född 6/9.
8:e Zvinto - första barnet, en pojke enligt RUL. Birk född 22/8.
8:e Thalia - första barnet, pojke enligt RUL. Joar född 8/9.
9:e Segelflygarinnan - första barnet Erik född 23/9.
21:a Jettan - andra barnet. Olle född 2/9.
21:a JuniNatt - första barnet, flicka enligt RUL

Oktober
14:e Mulles_matte - tredje barnet Amanda, född 14/10
16:e Hljomalind - första barnet. Bob född 12/10.
16:e Sassiball - tredje barnet. Flicka född 24/10
16:e Diskurs - andra barnet. Pojke född 26/10
23:e Vår_Vinter - andra barnet, flicka enligt RUL. Eirah född 9/10.

November
2:a Vimsan - andra barnet. Pojke född 29/10.
5:e Glamoroza - tredje barnet (ny tid, planerat snitt 22/10). Sara född 25/9.
12:e Andromedae - första barnet, pojke enligt RUL. Samuel född 9/11.
16:e 0iliT - första barnet
17:e Exit - första barnet
18:e Jozze - första barnet
27:e Tramptass - första barnet


 
Sv: Höstföräldrar 2013

Grattis!!!

Kl
jag är så fruktansvärt trött och grinig hela tiden, Olle har kolik och skriker sig igenom kvällarna tills jag får honom att somna vid nio. Då somnar jag också av ren utmattning! Jag orkar med detta mest för att jag vet att det inte varar för evigt. Det är ju inte långt kvar innan han är tre månader och då borde ju magen komma lite mer i balans och kanske vi får sova mer på nätterna också....

På onsdag ska jag till sjukhuset för kontroll av bröstet. Jag har fortfarande en liten knöl i bröstet men det känns som att den blir mindre så förhoppningsvis är det bara ärrvävnad så jag inte behöver tömma bröstet något mer. Hoppas det blir sista besöket på sjukhuset!!!

Glömde ju nästan bort att tala om vad för stordåd Olle gjorde idag!!!! Vi var i dotterns rum och lekte lite, jag lade Olle på mage på dotterns matta och vips så hade Olle rullat runt!!! Är inte det lite tidigt?!? Häftigt var det! :-)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Det där stämde då inte på mig, tredje barnet här och fruktansvärda smärtor. Öppade mig från 4-10 cm på mindre än en timme o det var hemskt!! Lustgasen hjälpte inte mycket. Jag hade inte mer paus mellan värkarna att hann med att säga ja eller nej.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Oj. Ja barnmorskorna sa så i alla fall. Fast de sa också att den tredje förlossningen kan vara lite klurig. Och jag förstår verkligen att det gjorde asont om du öppnade dig så snabbt! Kanske man med andra barnet ofta öppnar sig "lagom" snabbt?
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Tänk att en sån liten varelse kan göra en så glad.
Man glömmer trötthet, svullna ben och trist väder :)

1995_558211617583113_1233541761_n.jpg
 
Sv: Höstföräldrar 2013

:love:
Nåt såpass!

Maken tycker jag skämmer bort vår lilla när jag så gott som alltid bär henne/har henne intill mig här hemma.
Men det skiter jag högaktningsfullt i!
Tycker inte man kan skämma bort ett spädbarn med närhet :mad:

Nä, här pussas på bebis i tid och otid.
Snart är dom så stora så man inte får röra dom utan att man är en skämmig förälder :wtf:
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Ja det stämmer nog, andra barnet var en mycket smidigare förlossning, gick iof också snabbt men inte alls lika ont. Skönt att det är över i alla fall :)

Vimsan, åhh en sån goding :love:
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Kl.

Andromedae: Stort grattis! Lät ju som en bra förlossning:p Hoppas ni har det bra hela familjen!

Vimsan: Vilken liten finis!:)

Tramptass: Hur går det för dig på soffan? Kanske du lyssnar på julmusik och läser jultidningar?;)

Det börjar verkligen inte vara så många bebisar kvar nu, spännande!:D När jag var hos bm i slutet på förra veckan så sa hon att bebisen kan komma när som helst. Den ligger väldigt långt ner och är helt fixerad, meen sen tillade hon att det kan ju ta några veckor också..:meh: Jag har i alla fall drömt att bebisen ska komma imorgon, haha. Tänk om det verkligen skulle bli så, det skulle kännas lite halvknäppt:p. På torsdag har jag iaf ny tid hos mvc, får se hur många tider till det blir. Skulle ju vara typiskt att gå över tiden och behöva bli igångsatt när man tidigare har haft orders om att hålla sig stilla på soffan..
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Spännande, just att man vet att det kan bli närsomhelst!


Lägger en bild här med på mina tre små telningar. Som jag har kämpat för att få till några bilder på dem! Började igår kväll med gråt och ilska från dottern medan sonen satt och flinade åt henne, nytt försök idag med fullt slagsmål mellan Scott o Jessie, när de lugnat sig var det Elvira som inte ville vara med längre :meh: Så korten blir inte bättre än såhär, men alla är med alla fall :D


IMG_0110_zpsad2eebc9.jpg


Jettan, men vad jobbigt det låter med kolik! Hoppas det ger med sig snart. Håller tummarna att bröstet också ser bra ut.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Kl.

Tramptass: Hur går det för dig på soffan? Kanske du lyssnar på julmusik och läser jultidningar?;)

Jag har supertråkigt och är galet trött på att se husets väggar :wtf::yuck: . I morse var jag till stallet och gosade med hästarna, sedan bm och väl godkänd på liggande tryck (så visst gör den utökade vilan nytta ändå), det sittande var inom gränsen men inte så stor marginal. Nu behöver jag inte åka dit förrän nästa onsdag och det känns skönt. Bebis ligger neråt, fötterna är stadigt parkerade mot mina lungor :p men hen har inte fixerat sig ännu.
I morgon ska jag följa med sambon när han ska klippa sig och låna hem en hel trave med böcker från bibblan så att jag får något att fördriva tiden med i väntan på bebis.

Fick en kasse kläder till från svägerskan, mycket som är perfekt att ha hemma till vardags. Sambon tittade och sa "vi får hoppas det är en tjej så det kommer till användning" och jag tyckte att "ja, men även pojkar kan ha rosa och lila på sig och ska man ligga i vagnen och följa med till stallet spelar det absolut ingen roll vad det är för färger bara den har kläder på sig".
Där tyckte vi väldigt olika kan jag säga.
Däremot tror jag inte att han kommer springa o byta kläder på knyttet om jag har tagit på en sak, han kommer nog bara inte välja kläder ur samma hög när det är hans tur att klä på barnet :p
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Kan tänka mig att det inte är bara att samla alla barn på samma kort :D. Tösen ser ut att ha väldigt mycket bus i sig ;)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Haha känner igen det där. Fast jag har inte problemet att sonen ibte vill vara med på kort utan att han ska spela apa o bara gör massa grimarser o när man fått han till o sluta ja då har Eirah ledsnat... suck!

På onsdag kommer fotografen till förskolan (förskolorna i kommunen har slutat knäppa kort så nu får föräldrarna ordna det). Då ska vi försöka ta kusin foto, en 11 åring, 5 åring, 4 åring, 3,5 åring o 1 mån ska rymmas på samma foto o dessutom sammarbeta (min systers ide). ;)
Kaos är nog bara förnamnet.
Jag hade tänkt skippa o ta med Eirah, visst skulle det vara roligt med syskon kort men påtok för rädd att han ska tappa henne när han sitter på en stol. Soffan går ju bra eller golvet.. Så tänkte skippa det, men då kom syster på den briljanta idén om kusinkort o då kan ju 11 åringen hålla i.. suck..
jaja de löser sig :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Haha, jag är inte avundsjuk på projektet ;) Men kanske när det är andra vuxna med än just föräldrarna så lyssnar barnen lite mer?
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Förhoppningsvis, dock är vi ju där oxå så man vet aldrig :)

************

Ska ni gå någon föräldrar utbildning? Vår startar på onsdag ( väldigt mycket händer på onsdag stressigt blir det!). Jag går mest för att lära känna andra o få prata lite :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Ska ni gå någon föräldrar utbildning? Vår startar på onsdag ( väldigt mycket händer på onsdag stressigt blir det!). Jag går mest för att lära känna andra o få prata lite :)

Menar du föräldrargrupp som BVC håller i?
Våran drar igång någon gång i december.
Gick förra gången också och tyckte det var trevligt. Mycket prat och fika :D
De samlar ihop mammor/barn i samma område så det är roligt att lära känna folk som man faktiskt kommer att träffa på dagis å skola.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Åååh, nu är det suuuupertidigt plus för mig, men jag chansar och startar tråden. Kanske får lite sällskap om ett tag får jag hoppas. :p...
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
134 184
Senast: Roxer
·
  • Låst
Gravid - 1år Såg inte någon tråd för oss blivande höstföräldrar så jag tog mig friheten att skapa en. Fyll på listan! September 13 - Energi, andra...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
118 969
Senast: Emtherlia
·
  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande höstföräldrar 2014! Jag tänkte att jag kan starta tråden åt er så slipper ni andra jinxa något! Här kan ni som...
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
122 359
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp