Höstföräldrar 2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Höstföräldrar 2013

Ja du.
Jösses, det finns så många märken/sorters vagnar.
Spirit S3 är väl något liknande.
Quinny freestyle. Är den väldigt lång?
Behöver absolut inte var någon av dessa kändare märken men bara så att ni har ett litet hum om vad för typ :)
Såg någon mer modell som såg käck ut tidigare idag, hittade den inte nu.

Många ser ganska små och smidiga ut på bild, men är dom det?
Går det fälla ihop så att inte halva bilen är full av vagn?

Det behöver inte vara liggdel, men sittdelen ska kunna fällas helt så att man kan få i en mjuklift (heter det väl?) eller på annat sätt ligga bra utan att falla ur.
Helst vill jag ha barnet emot mig, åtminstone nu när hon är så liten.

Pris?
Gärna under 1000:-lappen, smärtgräns 1500:-
Vet att det är svårt att hitta.
Sett nån, men då är det på andra sidan Sverige :meh:
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Spirit s3 tar ganska stor plats iaf med sittdel o då tar den ännu mera med liggdel... O jag rekommenderar den inte.

Om du söker på barnvagn blogg så finns det en blogg som heter något med barnvagnar, där kan man läsa massa recensioner om olika vagnar.

Men med det priset kommer det vara svårt att hitta något annat än sulky eller resevagnar. Hittar du något annat så skulle jag vara skeptisk o verkligen granska tyget så det inte är mögel o chassit efter skador. Tyvärr. Just att hitta en kombivagn (både med liggdel o sittdel) som tar liten plats är nästan omöjligt, o de sittvagnar som har vändbar sittdel som tar mindre plats kostar oftast minst 3-4000 kr då dom är ganska nya. Du kan kanske hitta någon bugaboo Beer eller äldre camelont men inte billigare än 2500 kr o då är dom i ok skick.. Men den har ergonomisk sittdel=går inte att använda mjuklift.


Hittar du någon vagn i andra delar av Sverige kan du höra om de kan skicka den. Hittar du någon i Jämtland kan jag kanske hjälpa dig :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

KL
Det är möjligt att jag håller på att bli knäpp (eller så är jag bara väldigt, väldigt uttråkad). På grund av foglossningen kommer jag ju inte ut så mycket som jag skulle vilja, så nu har jag övergått till att istället bossa runt maken och att laga mat. Typiskt "boabeteende" enligt min omgivning. Aningen vansinnigt enligt mig (som visst gärna lagar mat, men vanligtvis inte med samma inställning som om det höll på att bli krig) .

Saken är den att maken (som ju får gå ut) har något av samma rastlöshet som jag har. Och han lagar också mat. Så vår halvfrys börjar bli rätt ... full. Jag vet liksom inte vad vi ska ta oss till om bebis bestämmer sig för att stanna inne i typ tre veckor till, för då kommer frysen att ha imploderat :o

I eftermiddag ska vi till barnmorskan i alla fall. Jag hoppas att det blir för sista gången :p
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Hoppar in lite

Om det är en brio sing liknande modell du vill ha så kanske en brio sing kan passa? De har ju rätt dåligt andrahandsvärde och går att få tag på billigt. Visserligen ergonomisk sittdel som inte går att ha mjuklift i (men är jättebra när de små börjar sitta) men brukar ingå liggdel.

Det är ingen supervagn förstås men om du bara har tänkt ha den som bil/shoppingvagn och inte ute i terrängen borde den duga. Den är ganska bred och har noll fjädring men blir hyfsat liten ihopfälld och är stabil och lättkörd.

Håller annars med vår_vinter som verkar dela mitt intresse om barnvagnar :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Vi kan vara knäppa tillsammans ;).
Jag är sjukt uttråkad redan av min vila, funderar på vem det är som gömmer sig inuti mig. Jag har varit säker på en kille men har svängt nu senaste veckan och fått för mig att det är en tjej.
Har även noterat att det första folk frågar nu när de ringer till sambon är "är det något på gång", mina vänner törs inte fråga det ;)

Helt ot har jag blivit erbjuden ett föl också. Jag känner till modern samt syskon och det är väldigt fina hästar och jag vill, vill, vill men då får jag nog sälja någon av de andra två och det vill jag ju inte.
Ägaren kunde dessutom ha den kvar till nästa år... Allt är perfekt utom tiden. Så det är väl som det brukar :p
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jag blir så arg på alla som frågar om det är något på gång, så nu vågar ingen fråga maken heller :p
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Kl

Idun har hunnit bli två månader och det är fullt ös här hemma! Fast det är väl framförallt storasystrarna som ståt för det och inte så mycket Idun ;) Hon hänger mest i sjalen och är så nöjd, och när hon inte är i sjalen ligger hon och flinar och "pratar". Hamnar hon i pappas famn däremot blir hon fullständigt vansinnig och lugnar sig inte förrän hon hamnat i sjalen hos mig... Man kan säga att hon listat ut vem som står för maten och tryggheten. Men det där ger sig, det är tur att jag vet det, annars hade jag nog kunnat bli lite tokig på det hela. Jag har henne på mig i stort sett dygnet runt. Men jag njuter av det största delen av tiden, även om det ju hade varit skönt att ta en lång dusch i lugn och ro eller dricka en kopp te helt för mig själv.

Systrarna är fortfarande galet kära i Idun och är hur fina som helst med henne. Det här går bra mycket smidigare än vad jag trott och vi har fått bra rutin på vardagen. Äldsta dottern (4,5 år) har börjat på förskola och går tis-tors (15 tim) och mellandottern är fortfarande hemma på heltid (3 år). Dagisdagarna åker vi till stallet direkt efter att vi lämnat My, och så spenderar vi några härliga timmar där och rider och pysslar. Går förvånansvärt bra! En av de dagisfria dagarna är jag och My och Idun på stallet själva så att My oxå får lite "egentid" med mig, och resterande dagar är vi vanligtvis där allihop. Och även om det ska bli skönt att ibland kunna åka själv till stallet om några månader när Idun kan äta annan mat och vara hemma med sin pappa, så är det väldigt mysigt att dela det här med barnen!

Idun har fått vara med i badhuset och badat för första gången förra veckan. Det tyckte hon mycket om, och jag var impad över att hon höll sig pigg och glad så länge. Det var kul!

Ang vagn som någon skrev om så har Idun inte ens provat sin vagn än (som jag köpte beg ifall jag skulle vilja ha någon). Hon åker sjal överallt och det fungerar hur bra som helst. Tar ingen plats i bilen heller ;)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

*kl*

Babytravel Amsterdam
Vad tycker ni om den vagnen?

Sett en del till "bra" pris.
Ser helt ok ut, men hur är den?
Smidig att köra?
Lätt att fälla ihop/upp?
Någorlunda bra bil/shopping/resevagn?
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Amsterdam tar inte så mycket mindre plats än emmaljungan med liggdel. Du kqn inte heller fälla ihop vagnen med liggdelen på. Jag har likadant på min vagn, det funkar helt ok dock.

Så vill du ha en bilvagn som tar liten plats så är det ingen större skillnad.

Amsterdam är ju endast framåtvånd när den är sittvagn oxå. Ska jag vara helt ärlig så är det jätte svårt o hitta en vagn som uppfyller dina kriterier i den prisklassen, tyvärr. Har kollat massor åt dig men knappt hittat någon.
Hitta liten bilvagn med liggdel är ganska svårt ändå, de flesta tar ganska stor plats.

Jag skulle kolla på babyjogger city mini, den tar mindre plats. Men då får du nog gå upp iaf till minst 2500 kr med liggdel. Vilket nästan är d3t priset du får ge för en mindre vagn.

Annars skulle jag försöka stå ut till barnet är 6 mån åtminstonde o försöka hitta en sittvagn som är bakåtvänd eller framåtvänd (eftersom ni inte kanske använder den dagligen). Beemoo har jag sett en del är billiga.

Jag återkommer med mer svar, måste köra bil nu :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Amsterdam tar inte så mycket mindre plats än emmaljungan med liggdel. Du kqn inte heller fälla ihop vagnen med liggdelen på. Jag har likadant på min vagn, det funkar helt ok dock.

Så vill du ha en bilvagn som tar liten plats så är det ingen större skillnad.

Amsterdam är ju endast framåtvånd när den är sittvagn oxå. Ska jag vara helt ärlig så är det jätte svårt o hitta en vagn som uppfyller dina kriterier i den prisklassen, tyvärr. Har kollat massor åt dig men knappt hittat någon.
Hitta liten bilvagn med liggdel är ganska svårt ändå, de flesta tar ganska stor plats.

Jag skulle kolla på babyjogger city mini, den tar mindre plats. Men då får du nog gå upp iaf till minst 2500 kr med liggdel. Vilket nästan är d3t priset du får ge för en mindre vagn.

Annars skulle jag försöka stå ut till barnet är 6 mån åtminstonde o försöka hitta en sittvagn som är bakåtvänd eller framåtvänd (eftersom ni inte kanske använder den dagligen). Beemoo har jag sett en del är billiga.

Jag återkommer med mer svar, måste köra bil nu :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Hostar och nyser om vartannat, det blir så spännande när bebis trycker neråt samtidigt :p
18 långa dagar kvar...eller ännu mer då. Å andra sidan kändes det alldeles för fort när syster talade om att hon fick sina 15 och 10 dagar före :D
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Kl
Vaknade vid tre på morgonen med återkommande värkar. Åkte in till sjukhuset så att vi var där halv sex. Då öppen tre. Läget likadant två timmar senare, så fick sovdos med morfin. Slumrade igenom öppningsskedet tills maken ansåg att jag lät som kvinnor påförlossningsprogram :p var visst öppen tio centimeter.

Klockan 13.38 föddes vår Samuel. 49 cm och 3305gram.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jag är verkligen imponerad av dig som är hemma med en liten bebis + treåring på heltid och har den stora på förskolan 15 timmar! Har du några tips och tricks på sysselsättning eller ni är mest i stallet?
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Slumrade igenom öppningsskedet?!! Vad är detta för orättvisa, jag vred mig i fruktansvärda plågor! ;)

Grattis till den lille gossen!! :D
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jamen du vet, lite droger och en lustgas så förstår man inte att det gör ont annat än i värkarna, och de glömmer man snabbt ;)

Tack alla! Återkommer mer utförligt när jag har dator istället för telefon.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Åh!! Grattis till er lilla pojk!!

Skönt med en snabb och relativt smärtfri förlossning.
Jag kan inte säga att jag tyckte mina värkar var hemska precis. I bilen in till BB kände jag av kanske 3 st och jag var ju öppen 7 cm då. Vet inte om jag andades FÖR effektivt :p eller om man har mildare värkar när bäbisen inte är fixerad??

Nu börjar jag må riktigt bra. Benen är inte så svullna längre, har visserligen fortfarande stödstrumpor. Händerna är också bättre och magen inte alls så svullen. Ställde mig på vågen igår, har redan gått ner 15 kg (gick upp 20) :D
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jag tror att värkarna gör mindre ont när man är omföderska pga att livmoder etc är uppmjukade och inte behöver arbeta så hårt för att öppnas.Det kändes som att mina värkar avstannade i taxin på väg in och jag gick omkring ett bra tag på parkeringen utanför förlossningen så att det skulle komma igång igen och vi skulle slippa åka hem. När vi kom in var jag öppen 7 cm. Med förra barnet när jag var öppen 7 cm kunde jag absolut inte röra mig för att det gjorde så ont!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Åååh, nu är det suuuupertidigt plus för mig, men jag chansar och startar tråden. Kanske får lite sällskap om ett tag får jag hoppas. :p...
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
134 188
Senast: Roxer
·
  • Låst
Gravid - 1år Såg inte någon tråd för oss blivande höstföräldrar så jag tog mig friheten att skapa en. Fyll på listan! September 13 - Energi, andra...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
118 971
Senast: Emtherlia
·
  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande höstföräldrar 2014! Jag tänkte att jag kan starta tråden åt er så slipper ni andra jinxa något! Här kan ni som...
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
122 363
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Födda -21
  • Wobbi stövlar

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp