Höstföräldrar 2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Höstföräldrar 2013

*kl*

Här kör vi tydligen lite olika om Sara får bestämma. (& det får hon. ÄN)
Med amningen alltså.
Senaste dagarna har hon börjat köra amning mest hela kvällen.
Börjar vid 18-19 och håller på till 00-01. Tar små powernaps in i mellan, när man tror att man ska få chansen att gå och lägga sig så är hon hungrig igen.
Där efter 01 brukar hon dock somna för natten och väcker mig vid 04 igen.
Vid 04 äter hon en stund för att sedan sova vidare till ~7 ev 8 om inte något syskon kommer in och väcker oss. (eller hund)

Har försökt introducera flaska med bröstmjölk till damen men det är ingen hit.
Finns en hel del mjölk i frysen som jag tänkt att hon och fadern kan få använda så att jag kan få gå utanför dörrn i några minuter utan bebis.
Men tydligen får jag vänta en stund till. :p
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Knappt jag vågar skriva det, men nu har Sara sovit sen jag skrev här förut.
Kanske, kanske har jag turen att hon sover till 00-01 som hon brukar i vanliga fall.

*håller mina tummar*

(bröstvårtorna blir liiite ömma efter dessa täta amningar, speciellt när liten avslutar med att suga och dra det allra sista innan hon släpper :arghh: )
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jag har oxå fryst in lite mjölk. Än har det inte behövts, är borta iaf 1-2 tim några dagar i veckan. Men försöker se till att hon är ny matad då. Men sambon får isf ge i tillmatningskopp (sån man köper på apoteket) tillsvidare, om någon månad provar vi kanske flaska. :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Kl

I natt var det lite bökigt igen, men sambon tog Olle tid två och gick ned så fick jag sova till sex. Och nu sover sambon. Rätt bra att inte amma då hade vi inte kunnat göra såhär. Nu är det lugnt igen även om han var lite negativt inställd till att låta mamma mocka stallet....

Vi gnetar på, känns ändå som att det blivit lite bättre med nya ersättningen.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Håller tummarna för att det fortsätter åt det bättre hållet.

---

Jag vill ha tillbaks mina fingrar. Så trött på att det ska domna o göra ont.

I morgon är det ny kontroll hos bm och jag hoppas det ser bra ut. Kan inte ta det så mycket lugnare än vad jag gör känns det som.
Jag gör nästan ingenting om dagarna, tar hand om hästarna och fixar stallet samt lagar mat... Det känns konstigt och jag blir trött av att göra så lite, det känns som hjärnan bytts ut mot deg.
Ja ja. Förhoppningsvis är det inte så många veckor kvar, borde väl max 5.5 nu ;)

Vad skönt det vore om det man lagt på sig bara rann av när barnet kom ut. Jag är väl lite mer inställd på "nio månader upp, nio månader ner och sedan var det resten kvar".
Ännu är det bara sju kilo upp men det fanns ju en hel del sen innan också.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

*kl*

Här kör vi tydligen lite olika om Sara får bestämma. (& det får hon. ÄN)
Med amningen alltså.
Senaste dagarna har hon börjat köra amning mest hela kvällen.
Börjar vid 18-19 och håller på till 00-01. Tar små powernaps in i mellan, när man tror att man ska få chansen att gå och lägga sig så är hon hungrig igen.
Där efter 01 brukar hon dock somna för natten och väcker mig vid 04 igen.
Vid 04 äter hon en stund för att sedan sova vidare till ~7 ev 8 om inte något syskon kommer in och väcker oss. (eller hund)

Har försökt introducera flaska med bröstmjölk till damen men det är ingen hit.
Finns en hel del mjölk i frysen som jag tänkt att hon och fadern kan få använda så att jag kan få gå utanför dörrn i några minuter utan bebis.
Men tydligen får jag vänta en stund till. :p

Jag tror att det är rätt vanligt med konstant (känns det som i alla fall) amning kvällstid. Min lille är likadan och det var samma med hans storebror. Jag har för mig det kan vara att de ofta är lite tjorviga i magen kvällstid och då hjälper det att amma.

Jag är mycket tuffare den här gången med att lämna till pappan. Med storebror var jag nervös hela tiden att han skulle skrika förtvivlat av hunger om jag gick utanför dörren. Sen lillebror kom har jag redan varit själv med storebror i parken i två timmar, varit och hämtat och lämnat på förskolan flera gånger och tagit flera långpromenader med hunden. I eftermiddag ska storebror och jag åka och storhandla.

Det är jätteskönt att både sambon och jag är mer avslappnade den här gången.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jobbigt med hunden! Hoppas han mår bättre nu och slutat bloda ner.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Min förra förlossning var jag också förstoppad ett tag. Min rumpa var rätt medtagen så det blev lite nervöst att göra nr 2 så omedvetet gick jag och höll mig. Hoppas det snart "löser sig" så att säga!:D

Förra gången var sambon hemma fyra veckor och jag tyckte det kändes jättejobbigt sen när han skulle tillbaka till jobbet. Denna gången är han hemma två veckor och trots att vi har storebror på 2 år också så tycker jag det känns helt ok. I alla fall för mig var det så omvälvande i början när jag fick mitt första barn! På alla plan, känslomässigt, praktiskt osv. Och självklart är det ok att känna sig trött!

Funkar det att ligga ner och amma? Då går det ofta bra att sova samtidigt, så gör jag.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jag helammar också och ibland är det jobbigt, särskilt på nätterna. Vår Elvira som vi bestämt att hon ska heta, äter gärna 3 ggr per natt och då är man uppe en timme och ammar.... men hon sover bra däremellan så man får vara nöjd. Tre timmar låter väldigt jobbigt! Dagtid surfar jag samtidigt som jag ammar.

Någon med fler barn som kommer ihåg hur länge de äter så här mycket på natten? Jag kommer tyvärr inte ihåg med våra andra, de fick iof ersättning istället.

Skriver samma till sig som till hjolmalind: har du provat att liggamma? Så gör jag och det är jätteskönt, man behöver inte gå upp och man kan oftast somna om när bebisen börjat amma. Med storebror var jag tvungen att tända lampan varje gång första månaden eller så för att jag skulle kunna hjälpa honom att få rätt tag, men lillebror fixar det ändå utan att jag behöver tända. Det beror säkert delvis på att jag själv är mer van.

Lillebror äter nog också 2-3 gånger varje natt. Det är nog individuellt hur länge de äter på natten, storebror ville aldrig sluta. När han var 10 månader och använde mig som napp nätterna igenom fick jag nog. Jag hade gått och väntat på att han skulle sluta själv men han gjorde aldrig det.

än så länge känns lillebror enklare än storebror på nätterna. de första månaderna kunde storebror bara sova med kroppskontakt och helst med ett bröst i munnen, men lillebror ligger själv och sover, bredvid mig i sängen men ändå. Så himla skönt, hoppas det håller i sig.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Ja, ibland funkar det att ligga ner och amma, det är ganska smidigt, man somnar om och bebis somnar också när hon är mätt. Men ibland får hon inte riktigt tag och då måste jag sätta mig upp och tända för att se vad jag håller på med egentligen :p
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Liggammar jag med mestadels nattetid.
Först fick hon bara tag på ena sidan, men nu har hon fått grepp om båda :)

Minns inte, har förträngt förmodligen, hur det var med amningen under dagen/kvällen med de andra, men läst flera ggr att kvällen är vanligt med mer amning.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

*delvis kl*

Jag använder mobilen som lampa på natten, ger tillräckligt med ljus för att jag ska se vad jag gör men tillräckligt svagt för att Eirah inte ska vakna till ordentligt :)

Måste hjälpa henne i början o framförallt om dom är sprängfyllda, sen klarar hon o hitta v själv :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jag kör med en nattlampa i hallen utanför sovrummet, då är det lagom mörkt för att sova och lagom ljust för att se vad man gör. Tyvärr måste jag ju sätta mig upp varje gång det ska matas. Olle ska ha minifom och jag ska hälla upp ersättning. Kör dock med färdig på natten för ska jag upp och göra på natten får jag ju aldrig sova....

Jag skulle vilja vänja Olle vid att sova i sin säng nu, men vet inte hur jag ska göra. Det är smidigt att bara låta honom somna på magen då kan jag också somna om snabbt... Vill ha tillbaka min säng och få möjlighe till lite närhet till min man igen men vet inte om jag orkar ta den striden som lär bli... Inte just nu kanske... Är super trött efter i natt ikväll blir det tidigt i säng!

Klart slut på svammel från mig!!!:p
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jobbigt med hunden! Hoppas han mår bättre nu och slutat bloda ner.
Tack! Han är mycket bättre vad gäller nedblodandet nu - det kommer knappt någonting alls. Dock verkar han lite hängig och aptiten är inte den bästa.

Själv har jag suttit och bölat - igen. :( Antar att det tärt mer på mig än jag trott att se hunden må dåligt, försöka skriva tenta, vara höggravid så att ingen ställning framför datorn känns bekväm osv. Sambon frågade hur det var när han var hemma en snabbis och åt middag innan kvällsjobb och då började jag men det kom bara några småtårar. För en stund sedan störtbölade jag i minst fem minuter - hunden tittade konstigt på mig.

Ja ja, bara att försöka fortsätta skriva. Fy fan vad less jag är på att plugga just nu.

 
Sv: Höstföräldrar 2013

Ja, det är jätteskönt att liggamma! Tyvärr har vi bara fått det att funka ibland. Både jag och Bob är nog lite oroliga och spända på natten och det är då svårt att få till ett bra tag om jag inte sitter upp i en bra ställning. Har fått allt känsligare bröstvårtor (ska nog ta och söka hjälp nu för det gör lite väl ont) så det blir väldigt viktigt med taget. Allra bäst går det i tv-soffan, så när amningspassen varit kämpigast mitt i natten har jag gått upp dit och sett lite på nån dålig nattfilm, då brukar det lugna sig så vi kan komma i säng igen. Men jag funderar på att skaffa en skön amningsfåtölj till sovrummet, och hoppas det går bättre att liggamma så småningom.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Kan tipsa annars om du inte vill köra färdig ersättning ( dom är ju ganska dyra) att ha en liten termos med varmt vatten, i flaskan har du ca 50% (varierar beroende på hur bra termosen håller värmen) av vattnet som behövs, o en vällingdoserare med rätt mängd ersättningspulver. fyller sen på med termos vattnet o sen i med pulvret. Låter krångligare än vad det är (jag gjorde det tom i sömnen till slut :)), snabbt o smidigt.
Så hade vi oxå när vi var iväg oxå, fast en flaska med kallt vatten. Då behövde man inte leta micro :)

Sen lärde sig vår son o äta kall mat o välling, föredrog nästan det, vilket var smidigt :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Ang. Amningsfotölj så köpte jag en Ikea strandmon med fotpall, bästa köpet jag gjort på länge o väl värda sina pengar.. Den är perfekt att amma i!
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Hå och hej. Nu är jag tillbaka till verkligheten, eller nästan i alla fall. Vi har inte haft något bredband sen stormen men igår kom det tillbaka.
Lille Sid sköter sig bra. Äter med 2-3 timmars mellanrum och en eller två gånger per natt.
Däremot blev jag inskickad till doktorn när vi var på BVC för hon tyckte jag såg blek och svullen ut. De har tagit blod och urinprov.
Benen och magen är jättesvullna och händerna har ingen känsel igen. Försöker ha skenorna på nätterna men har jättesvårt att hantera den lille då :meh: kan ju inte dra av och på dem för då väcker jag hela huset med kardborreljuddet :p

MEN idag är det den där dagen när jag ska ta bort "plåstret" på magen.
Vågar jag det? Tänk om det inte har läkt och alla tarmar ramlar ur :eek:

Ni som är snittade, gjorde det ont? Hur såg det ut under?
 
Sv: Höstföräldrar 2013

*kl*

Jaha, här kom man faktiskt igång lite grann med tentaskrivandet och så får man förvärkar istället. :crazy: Det "nyps" och gör ont långt nere i magen med (o)jämna mellanrum. Jag påbörjade ett mejl till läraren för att fråga om det finns någon möjlighet att lämna in senare om det här ska fortsätta - koncentrationen är inte direkt på topp - men jag har inte skickat iväg det än...
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Vi är i skrivande stund på väg till näl för att kolla vidare då mitt bltr är åt helvete och ärtans hjärtljud var lite lägre än det brukar ("normal avvikelse" men ändå lägre än tidigare stadigt) :(
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Åååh, nu är det suuuupertidigt plus för mig, men jag chansar och startar tråden. Kanske får lite sällskap om ett tag får jag hoppas. :p...
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
134 188
Senast: Roxer
·
  • Låst
Gravid - 1år Såg inte någon tråd för oss blivande höstföräldrar så jag tog mig friheten att skapa en. Fyll på listan! September 13 - Energi, andra...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
118 972
Senast: Emtherlia
·
  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande höstföräldrar 2014! Jag tänkte att jag kan starta tråden åt er så slipper ni andra jinxa något! Här kan ni som...
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
122 364
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Valet i USA
  • Skaffa barn eller inte

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp