Höstföräldrar 2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Höstföräldrar 2013

Haha, min man är också otroligt oromantisk. Jag har gett upp och kommer med övertydliga hintar när det närmar sig...:p dock överraskade han mig då vi väldigt enkelt förlovade oss, genom att väldigt fint förklara sin kärlek till mig! Jag är så ovan så jag började skratta nervöst.... O_o stackarn! Det lär han knappast göra om!!! :o

Ja det är så jag oxå får göra, ge övertydliga hintar. O när jag får något så utqn att behöva hinta så blir jag så paff : p
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jag har haft lite julafton nu ;). Svägerskan hade "lite" kläder som jag fick för att gå igenom. Högen med kläder i strl 50-56 är dryga halvmetern hög :eek: . Fast det gör ingenting :), nu har vi ombyten så det räcker och blir över under den tid som knyttet är litet.

Har suttit och kikat lite på bärselar men frågan är bara vad man ska välja, titta efter och tänka på? Lika i sjaldjungeln, vilka är bra? Vad ska man tänka på?
Någon här som har bättre koll? Jag är ju helt nybörjare.

Å jag har börjat längta efter att få julpynta. Det måste vara hormonerna, eller känslan av att det blir lite annan familjesituation. Ingen aning om vilket men jag kommer på mig själv med att klura på saker som jag aldrig brytt mig om tidigare.

I går pratade jag med en kvinna och så sa hon "jag måste bara få fråga, hur känns det nu, finns det något datum kvar efter bebisens ankomst eller tar allt slut sen". Hon hade en klar poäng i det för just nu är det bara tiden fram till knyttet som är, efter det blir det ju något helt nytt och livet kommer att förändras stort. :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Vårt lilltroll växer som ogräs :nailbiting:
Varit på Bvc och gjort kontrollen för veckan.
Nästan 400g viktökning på en vecka och +2 cm
3645g & 52 cm ligger hon nu på.
Fast bvc-sköterskan höll på att skriva in 62 cm i journalen, tur hon talade högt så jag hann stoppa henne. 12 cm på en vecka är ändå att ta i :D

Ett litet + på det är att jag fick köpt några nya bodysar då de vi har "krympt i tvätten" senaste dagarna.

Fick köpt en body från Kappahl som var väldigt söt.
Synd dom i mitt tycke börjar bli lite dyrare än vad jag vill lägga ut i flertal kläder till lillan.
Fanns en hel del där som jag ville ha.
Tur det snart är jul, får lämna Saras önskelista till mormor/farmor/faster/moster :sneaky:
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Skönt när de växer som de ska!

Vår bebis hade efter en vecka gått om sin födelsevikt, nyfödd vägde hon 3530 och en vecka gammal 3570 gram.

Här testar hon sin hemsydda overall :D
2013-11-01142857_zps4fd350b9.jpg
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Nejmen en sån liten söötnos!:) Såg väldigt skönt ut det där:p

Tramptass: Jag har också en väldigt stor jullängtan!O_o Visst brukar jag tycka om jul men nu väntar jag mycket mer än tidigare! För mig tror jag att det beror på hela julstämningen med att man ofta spenderar mer tid med sin familj än vanligt och att man ofta får ha sin karl mer hemma än vanligt;) Det känns som om julen blir spännande att uppleva nu när man kommer att vara en egen liten familj på riktigt:)

På tal om jul så har jag faktiskt försökt vara förutseende och börjat handla julklappar idag, brukar annars alltid lyckas jaga julklappar i sista minuten;) Tänkte att denna jul kanske kommer att ha ett annat fokus så att det inte är så enkelt att stressa runt efter allt dagarna innan julafton. Har dessutom skrivit en julklappslista på vad vi ska köpa och åt vem så nu känner jag att jag borde få ett pris!:D
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Vi handlade klart våra julklappar i söndags förutom en som ska samköpas tillsammans med svåger och svägerska.
Åtminstone trodde vi att vi var klara tills vi satt i bilen hem och gick igenom inköpen och det lät ungefär såhär:
"du, vi har glömt en julklapp"
Sambon: "nej, det har vi väl inte" och så började han räkna upp alla namn och vilka saker och funderade länge.
"jo, vårat knytte då?!".
Som tur var kunde vi skratta åt det. Det känns som att detta lilla barn kommer bli överröst med julklappar ändå så vi gör som så att vi öppnar upp ett sparkonto med en lämplig summa på i stället. En en månad gammal bebis bryr sig nog inte så mycket :p . Dessutom vet jag att blivande mormor och morfar hellre ger bort en summa pengar till jul och födelsedag och bara en liten sak i paket för att barnbarnen ska kunna välja något de vill ha.

Nu ska jag lägga mig på soffan och se om jag kan hitta några fina julgardiner att beställa till vårat vardagsrum :D
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jag trodde en stund under natten att det var på gång redan.
Vaknade av en sammandragning och sedan högg det till i ryggen och det drog ner mot ljumskarna. Jag blev klarvaken och hann tänka "hur ska jag kunna väcka sambon om det kommer en till" (han sover hårt fast om jag säger bb sitter han nog i bilen innan jag kommit ner för trappen ;)). Min nästa tanke blev "om det ska göra mer ont än så här tänker inte jag föda barn". :o:D
När allt släppte så började jag fundera lite klarare och det kändes inget mer i ryggen så förmodligen vred jag mig på något vis för att lätta upp sammandragningen. I dag har jag inte känt något utöver det vanliga. :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Åh, jag känner igen den där känslan av "... nu?". Egentligen är det ju sjukt konstigt att man sitter där och önskar att det ska fortsätta göra ont, samtidigt som man inte vill det :o Eller ja, så känner jag i alla fall. För min del får det gärna göra ont - men bara om det betyder att bebis är på väg! Annars känns det ju meningslöst :p

Tio dagar till BF här. Är lite övertygad om att jag håller på att bli vansinnig - jag har nog aldrig haft så här tråkigt förr. Kan förvisso vara för att foglossningen gör så att jag inte gärna går i trappor - och vi bor på andra våningen utan hiss ...

Försöker ställa in mig på att det kan vara mer än tio dagar kvar. Är inte lätt ...
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Å jag har 25 till beräknat bf men ska det fortsätta med sammandragningar som i dag utan bebis tänker jag gå i strejk ;).
 
Sv: Höstföräldrar 2013

I dag har det varit lugnare med sd men jag har märkt att om jag reser mig upp kommer det en sammandragning och sen blir jag väldigt kissnödig :o . Det spelar ingen roll om jag varit på toa bara en kvart innan.
Är det svårare att tömma blåsan i slutet eller ligger bara min bebis så att den trycker till vid lägesändring/promenad? :o :o :o
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Tror säkert det är bäbis som trycker. Jag hade oxå så i slutet av graviditeten. Kunde även kissa Bara en stund efter att jag gjort det.
Fick kissa flera gånger per natt oxå. Det släppte samma natt som dottern föddes :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Kl

Nu var det två dagar sen jag slutade med antibiotikan och än så länge har jag mått bra, ingen feber och smärtan avtar allt mer, så allt verkar gå åt rätt håll nu äntligen!! Är en helt fantastisk känsla att känna att man gör mer än bara överlever dagen!

Tyvärr har mina problem avlösts av att Olle nu fått problem med magen!!! Det är gnälligt och bökigt hafiser hela tiden... Han får sempers magdroppar och minifom. Nu har vi bytt från sempers ersättning till nan ha som ska vara snällare mot magen. Vi får se hur det faller ut. Just nu sover han i barnvagnen så det är bra. Tyvärr är ju informationen om falskmatning och ersättning i princip obefintlig, så jag får söka information på nätet... Underbart!
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Nästan rätt, min kom den 29:e ;)
Så nära! :D Jag ska vara lite snabbare med att uppdatera nästa gång - det var lite bökigt att försöka räkna bakåt. :o
Ja och det där roliga djuret i Ice Age :p
Ja just det! Sengångaren Sid! :D Han är ju störtskön.
Lilla lätta du :D
Jag skrev in mig på förlossningen i tisdags med en matchvikt på 104,6
Sa till Maken att det mer lät som en radiostation :p
Hoppsan, det var lite mer än vad jag ligger på än! Men å andra sidan är det två veckor kvar till bf, mycket kan hända! :p 83 kg är dock 16 kg från inskrivning och 20 kg från normalvikt så jag tycker ändå att det är ganska mycket. Jag hoppas att det mesta försvinner iom förlossningen.

Det där med stickande händer... Mina har svullnat upp lite senaste tiden och ibland sticker det i dem. Mycket irriterande. Hoppas att det inte blir värre.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Vi är ju ganska efter med det mesta så vi har precis börjat tvätta bebiskläder. En omgång gick i maskinen i morse och nu är nästa omgång i. Allt är dock begagnat förutom något enstaka plagg så vi tvättar mest för att fräscha upp. Täcke, kudde och sängkläder däremot måste vi tvätta ordentligt.

Annars har större delen av helgen gått åt till att vårda vovve. Han opererades i tisdags och fick komma hem i fredags. Han blöder varje gång han kissar, det ska tvättas och torkas och medicineras och vi ville inte lämna honom ensamma med risk för att han skulle bloda ner på golv och möbler. Soffan är täckt av filtar och gamla täcken och likaså fotänden av sängen där han sover. Ändå har det kommit blod på mitt påslakan. Jag hoppas att det går bort i tvätten. Målaren skulle egentligen ha kommit i morgon för att reka inför tapetsering men det ser ut som sju svåra år här hemma och det fanns inte en chans att vi skulle hinna röja undan så han är uppskjuten på obestämd framtid. Nu skriver jag hemtenta (igen!) samtidigt som jag håller koll på vovven. Han är dock mycket bättre nu så det är skönt.

Klart slut på maratoninlägget!
 
Sv: Höstföräldrar 2013

KL

Inte mycket internethängande på sistone här på sistone, vill börja med ett grattis till alla nya oktoberbäbisar!

Bob är nu drygt tre veckor, ett kg tyngre än när han föddes, och allt är bra med honom. Helt underbar är han, otroligt söt och med en stor repertoar av grimaser och läten, ska bli så kul att lära känna honom mera!

Att vara ammande spädbarnsförälder tycker jag däremot inte är bara underbart, utan det är även lite jobbigt och klaustrofobiskt. Har dragits med en konstant skitnödighet sen förlossningen, det tar rätt mycket på humöret. Dricker massor, promenerar, käkar fiberrikt och tar movicol, men inget får den fart på det hela som det skulle behöva vara. Sömnen om nätterna går sådär, då den lille vill amma långa stunder (rekordet är sessions på 3 timmar) och med tätt emellan. Amningen funkar, men gör småont och de ullinlägg jag måste ha oavbrutet för att inte brösten ska frysa gör att det kliar, och resten av kroppen svettas. Jag hör nog inte till de mammor som älskar att amma har jag fått inse, och det känns som lite tabu att känna så. Men vi jobbar på här så får jag se om det blir ersättning så småningom, kanske med delamning. Finns ju en pappa som gärna skulle vilja kunna hjälpa till mer med den biten, han tycker det är lite trist att så snart Bob är vaken är det bara tuttarna som gäller.

Jag är galet imponerad av alla som är själva hemma hela dagarna med sin lilla, och kanske även har flera barn att ta hand om. Min sambo sticker i och för sig ofta iväg några timmar per dag, men servar med all matlagning och andra hushållsbestyr, fixar alla blöjbyten när han är hemma, och tar ett par långpromenader om dagen med barnvagnen så att jag får lite egen space. Jag har det ju jättebra på så sätt, ändå är jag så här lite slutkörd och gnällig. Men jag har bestämt att det är helt okej att känna så, och det skulle inte förvåna mig om jag i slutänden ändå kommer längta tillbaka till den här tiden.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jag helammar också och ibland är det jobbigt, särskilt på nätterna. Vår Elvira som vi bestämt att hon ska heta, äter gärna 3 ggr per natt och då är man uppe en timme och ammar.... men hon sover bra däremellan så man får vara nöjd. Tre timmar låter väldigt jobbigt! Dagtid surfar jag samtidigt som jag ammar.

Någon med fler barn som kommer ihåg hur länge de äter så här mycket på natten? Jag kommer tyvärr inte ihåg med våra andra, de fick iof ersättning istället.

Jettan, skönt att höra att du mår bättre. Hoppas Olle också snart mår bättre i magen, jobbigt när de har ont. Våra två äldre barn fick Nan när de var små, det funkade inte med Sempers, de bajsade cement då och hade ganska ont.
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Jag tyckte inte heller det var kul att amma (med dottern då, nu funkade det ju inte alls), det är inte alls ovanligt att känna så och man ska inte hålla på att amma om man tycker det är en pina, det gör ingen glad! Amnings hysterin är jätte jobbig men för mig som inte ammar nu har mitt dåliga samvete lagt sig. Man vänjer sig när man väl bestämt sig!

Jag har inte super mycket hjälp av min sambo nu när jag börjar bli frisk, han hjälper till att få iväg dottern om morgonen och tar Olle en del på kvällen. Visst är det jobbigt ibland att vara själv, tricket är att slappna av och skita i alla måsten, och ta dagen som den kommer. Bebis kommer alltid först resten löser sig!

Någon här skrev att denne hoppades gå ner massor i samband med förlossningen va? Vill bara tala om att man INTE ska ha några sådana förväntningar!!! Jag har gått upp mycket med båda mina barn och det tar tid att få en kropp som liknar den gamla. Jag har sett mammor på bb som hoppar i sina gamla jeans och ser ut som de aldrig varit gravida, tyvärr är det inget de flesta av oss får göra, de flesta går hem i samma gravid byxor som man kom dit i. Bra att veta, så man slipper bli besviken, man måste jobba för att bli av med gravid kilona!!!

För övrigt kan jag glatt meddela att Olle verkar mycket nöjdare efter bytet av ersättning (peppar, peppar). Får se hur det går i natt, kanske man snart kan få ha sängen och sin mage i fred? (han kan bara sova på min mage) kanske man snart kan få lite "vuxen mys" med mannen? ;)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Sonen tror jag började sova (23-07) med en matning på natten runt 2 mån. Eirah äter oftast 2 ggr/natt (natt är mellan 23 o 07).

Inatt la jag henne i sin säng vid 23 o vid 04 ville hon ha mat o sen vid 06.30.
Men jag liggammar på natten så jag somnar oftast innan hon ätit klart :)
 
Sv: Höstföräldrar 2013

Intressant att läsa om era amningsdiskussioner, ska bli spännande att se vad man själv får för en krabat och hur den praktiska tillvaron kommer att bli och hur allt kommer att kännas.

Kl.

Just nu känner jag mig jättetrött och lååångsam:crazy: Jag sover väl helt ok nattetid men en sak som verkligen börjar bli jobbigt är att vända sig i sängen, ibland gör det jätteont högt upp i magenO_o Jag skulle behöva nån typ av assistent spm puttar runt mig till andra sidan..:p. Allt är i alla fall fixat med hästarna inför förlossning och bb. Alla inblandade hästskötare står på stand by och i stallet är allt förberett med skriftliga instruktioner och diverse handlingsplaner OM det ena eller andra problemet skulle uppstå;). Får hoppas på att inga problem uppstår, varken i stallet eller med bebis.

Nej, nu får det vara färdigsvamlat. Ska ta mig ut till stallet och sen blir det väl att krångla sig ner i sängen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Åååh, nu är det suuuupertidigt plus för mig, men jag chansar och startar tråden. Kanske får lite sällskap om ett tag får jag hoppas. :p...
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
134 188
Senast: Roxer
·
  • Låst
Gravid - 1år Såg inte någon tråd för oss blivande höstföräldrar så jag tog mig friheten att skapa en. Fyll på listan! September 13 - Energi, andra...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
118 972
Senast: Emtherlia
·
  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande höstföräldrar 2014! Jag tänkte att jag kan starta tråden åt er så slipper ni andra jinxa något! Här kan ni som...
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
122 364
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Valet i USA
  • Skaffa barn eller inte

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp